Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 00:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 lis 2009, o 09:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
Zastanawiam się ile zyskuje się i ile się traci przy zastosowaniu żagla rozprzowego. nie chodzi mi tu o Optymista, tylko większą łódkę (kecz) na której grot nie jest trójkątem, a delikatnym czworokątem do którego zastosowano niewielkie rozprze.
niewątpliwie zwiększa się powierzchnia ożaglowania i środek żagla zostanie podniesiony. podejrzewam, że na pełnych kursach łódka będzie "lepiej chodziła". natomiast nie mam pojęcia jak będzie zachowywała na kursach ostrych. podejrzewam, że zwiększy się kąt martwy (pytanie jak bardzo), zastanawiam się czy nie byłoby możliwe przy bajdewindowych kursach iść na foku i bezanie??
najbardziej zależało by mi na opiniach praktyków. dla lepszego rozeznania czwarty kąt na żaglu znajduje się poniżej rogu fałowego, a "strzałka" wynosi jakieś 40-50 cm.
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2009, o 07:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Rozprze ma taką przykrą właściwość, że gdy jest po zawietrznej to psuje kształt żagla. Zatem zamuast rozprza lepszy byłby szplajsgafel. Takie rozwiązanie spotyka się, owszem, np. na Zawiszy. Jak Zawisza chodzi na wiatr każdy wie. Na foku i bezanie, czemu nie. Nie powinien na bezan oddziaływać skręt wiatru na grocie ale trzeba pamiętać, że bezan zwykle jest mniejszy od grota. :| .

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2009, o 10:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
dzięki Wielorybie,
oczywiście ten "rozprzowy hals" może być problemem.
interesuje mnie natomiast przede wszystkim kwestia martwego kąta.
zapytam tak (czysto hipotetycznie) dwa identyczne kadłuby, kecze - jeden z grotem z rozprzem, drugi bermudzki - jak Waszym zdaniem będzie wyglądał kąt martwy w obu przypadkach?
pozdrawiam
Kusza


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2009, o 11:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
kusza napisał(a):
dwa identyczne kadłuby, kecze - jeden z grotem z rozprzem, drugi bermudzki - jak Waszym zdaniem będzie wyglądał kąt martwy w obu przypadkach?

Przez analogię do łódek z gaflem, które z natury swej nie pływają ostro do wiatru sądzę, że podobnie zadziała rozprze.

Zwróć uwagę na to, że największe szybkości w bajdewindzie i mały kąt martwy uzyskują jachty z żaglami o proporcjonalnie krótkim bomie a maksimum powierzchni uzyskuje się poprzez odpowiedni krój żagla (pionowy lik wolny).

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2009, o 14:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
oooo...
domyślałem się, że podniesienie środka ożaglowania, będzie korzystne dla prędkości i słabowiatrowych pływań, natomiast na przykład z niemal pionowym likiem wolnym nie wpadłem i nie wpadłbym... dzięki Marek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2009, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Pływałem w tym roku gaflowym keczem. (ca. 200m.kw) Jak już się dobrze rozpędził to udawało sie żeglować 70 - 80 stopni do wiatru rzeczywistego kursu. Bardzo malowniczy statek, ale raczej motosajler :(

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2009, o 20:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
Bryza to faktycznie piękny kawal Łódki ;)
choć myślę, że to zupełnie inna bajka niż "mój" problem ;)
niemniej dzięki za informacje, dzięki niej wiem jaka wielkość kąta wchodzi w rachubę. myślę, że będzie to coś pomiędzy Twoim przykładem, a keczem bermudzkim... w zeszłym roku jotką udało nam się efektywnie płynąć ok 50 stopni do wiatru (6B) średnia wychodzi więc ca. 60-65 nie jest najgorzej :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL