Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 4 sie 2025, o 22:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 lis 2009, o 18:36 

Dołączył(a): 24 lis 2009, o 17:50
Posty: 3
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam

Czy mogłby ktoś wyjaśnić w jaki sposób najefektywniej korzystać z wózka talii grota?(chętnie poczytałbym troche teorii ;) ) Jaki wpływ ma on na wypłaszczenie i skręt żagla? Jakie jest odzwierciedlenie korzystania z niego w praktyce?

Pozdrawiam
Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2009, o 19:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Przy wiatrach słabych wynosisz wózek na nawietrzną. Powoduje to "zamkniecie" żagla i możliwość ostrzejszej żeglugi. Przy wiatrach silnych, odwrotnie. Wózek na nawietrznej, to żagiel otwarty na liku wolnym. Jest to szczególnie korzystne przy wiatrach szkwalistych. To są ogólne zasady.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak



Za ten post autor Cape otrzymał podziękowanie od: pimplak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2009, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Krzysiek, to nie tak do końca. T. zn. wiem, że taka jest praktyka, ale tak naprawdę, to do efektywnego pływania ustawienia są dokładnie odwrotne.
Rajzbelka z wózkiem talii grota jest przydatna do uzyskania właściwego trymu grota w bajdewindzie. To co Ty opisałeś, nie ma wiele wspólnego z własciwym trymem. Jak wykorzystujemy wózek talii grota?
Przy silnym wietrze żagiel powinien być maksymalnie wypłaszczony (płytki profil). Uzyskuje się to poprzez zwiększenie napręzenia w likach zagla. W przypadku grota, wybieramy mocniej fał bądź cuningham i mamy załatwiony lik przedni. Wybieramy mocniej szkentlę i mamy załatwiony lik dolny. A co z likeim tylnym? Trzeba dociągnąc bom w dół aby zwiększyc naprężenie w tym liku. Można to zrobić obciągaczem bomu albo talią. Tyle tylko, ze gdy talia nie jest na wózku, a zamocowana do dna kokpitu, to nie tylko ciągniemy bom w dół, ale jeszcze dociągamy go do osi jachtu i tym samym zmieniamy kąt natarcia grota. Najczęściej grot jest wtedy przebrany i przez to mniej efektywny.
Gdy mamy wózek talii grota, to mozemy w dużej mierze rozdzielić te funkcje. Wybraniem talii uzyskujemy właściwe napręzenie liku tylnego, a położeniem wózka szotowego regulujemy kąt natarcia grota i tym samym grot nie będzie przebrany, jeśli bom nie bedzie zbyt blisko osi jachtu. Oczywiscie właściwe położenie wózka będzie gdzieś między osią jachtu a zawietrzną i będzie zależało od kursu względem wiatru.

Przy słabym wietrze pogłebiamy profil żagla. Zatem luzujemy liki przedni i dolny grota(pojedyncze cm na fale i na szkentli) i kasujemy napręzenie liku tylnego luzując talię, a nawet lekko (minimalnie) podbieramy topenantę równoważąc masę bomu. Również można nieco skręcić żagiel przesuwając wózek szotowy na nawietrzną i dociagając talią bom do osi jachtu.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.



Za ten post autor Szaman3 otrzymał podziękowanie od: pimplak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2009, o 11:22 

Dołączył(a): 6 paź 2009, o 09:54
Posty: 20
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Niezależnie od tego, który z Was ma rację, położenie wózka w zależności od warunków macie zbieżne :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 210 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL