Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 19:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 314 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 sie 2014, o 08:45 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Doktor napisał(a):
W czym tu przeszkadza dryf (ten od wiatru oczywiście, prąd to oddzielne zagadnienie i tutaj się zgadzam że ma znaczenie) i dewiacja.
Chyba największe znaczenie ma to po co dokonujemy pomiarów i jakich wymagamy dokładności. Dla jednego "wyśrubowany" wynik będzie bodźcem do poprawiania dla innego ten "zgrubny" będzie to tylko źródło informacji jak zaplanować następny hals.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 08:59 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Jacek Woźniak napisał(a):
ech regatowcy... :-P
to dążenie do "doskonałości" Was kiedyś zabije. ;)
Odchylenie standardowe, tracki z GPS, dla normalnego żeglarza wariactwo bo weźmy za przykład tą super uśrednioną wartość która jest OKDR w konkretnych warunkach bo gdzie jeszcze zafalowanie, obciążenie łódki czy humor sternika? Dla mnie dla oszacowania kąta martwego wystarczy kompas a wtedy uwzględniając resztę przeciwności będę mógł ocenić zrobić zwrot teraz czy jeszcze muszę trochę popłynąć. Bardzo się cieszę, że mogę to zrobić bez tygodnia 'pomiarów".


A jednak zamiast przyznac sie do bledu szukasz sposobu na brniecie dalej. Trudno. Dla Ciebie moze wystarczyc kompas, ale z pewnoscia nie daje on rzetelnych informacji (wlasciwie zadnych) co do rzeczywistego kata martwego.
I dziwie sie, ze zamiast korzystac z doswiadczen regatowcow preferujesz sie z nich ponasmiewac, tkwiac dalej na sile w swoim bledzie.
Z moch obserwacji wynika, ze regatowcy akurat rzadko sie stresuja w swoim dazeniu do doskonalosci. Duzo czesciej stresuja sie "turysci", ktorzy widzac drugi jacht napinaja sie by wyprzedzic i zaczynaja chaotycznie sznurki ciagac. Regatowcy najczesciej wiedza co potrafi ich jacht i oni sami, wiec takie przymiarki olewaja z usmiechem na twarzy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:00 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Doktor napisał(a):
plitkin napisał(a):

Nie tkwij. Palnąłeś coś i teraz bronisz błędu bez sensu. Z kompasu nie odczytasz realnego kąta martwego. Nie dość, że z powodu dryfu, jak i dewiacji.



W czym tu przeszkadza dryf (ten od wiatru oczywiście, prąd to oddzielne zagadnienie i tutaj się zgadzam że ma znaczenie) i dewiacja.
Doktor napisał(a):
plitkin napisał(a):
.


Dryf ( ten od wiatru) przeszkadza w tym ze zmienia sie i to istotnie w zaleznosci od kata zeglugi na wiatr. Tomek juz o tym pisal . mozna stac ostro do wiatru i wtedy dryf jest bardzo duzy a mozna plynac nieco bardziej pelnie i wtedy rosnie predkosc a dryf maleje.
To przeciez proste jak konstrukcja cepa :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowania - 3: baoo, Były user, plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
Po pierwsze Jacku, to mój post miał potwierdzić, że to jednak ty może nie od końca rozumiejąc dlaczego, ale miałeś rację, a po drugie ten fragment dyskusji przypomina mi wymóg inter i ekstra polowania w obliczeniu wysokości pływu, aby wynik był z dokładnością do centymetrów a fala nawet jak będzie miała tylko 20 cm to to liczenie bierze w łeb.
Tak i tutaj, żaden przyrząd na jachcie , który się kiwa na okrągło nie policzy dokładnie pod jakim katem dokładnie wieje, a i wiatr nie dmuch cały czas dokładnie tak samo, a gdy już o jachcie zaczniemy rozmawiać, to kąt martwy zmienia się w zależności od tak wielu wzajemnie od siebie zależnych jak i niezależnych czynników, ze możemy tylko czysto szacunkowo określić, że jakiś jacht pływa bardziej lub mniej ostro.
Zmieni się siła wiatry, zmieni się fala (a przecież nie tylko od siły wiatru i jego kierunku ona zależy) zmieni się powierzchnia żagli i te wielkość kąta martwego tez będzie się zmieniała.
Przy takiej możliwej dokładności określenie, że kompas wystarczy jest wystarczające, bo dryf od wiatru będzie porównywalny przy lewym jak i prawym halsie, bo skoro pomiar będzie jeden po drugim, wiec wiatr na jednym i drugim halsie ten sam, to i dryf ten sam, a jakie znaczenie (dewiacja) będzie miła fakt, że nie będziesz wiedział czy w momencie pomiaru płynąłeś dokładnie na Hel czy może Władysławowo, ciebie interesować będzie różnica w stopniach miedzy skrajnymi wartościami jakie zmierzyłeś.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):

Dryf ( ten od wiatru) przeszkadza w tym ze zmienia sie i to istotnie w zaleznosci od kata zeglugi na wiatr. Tomek juz o tym pisal . mozna stac ostro do wiatru i wtedy dryf jest bardzo duzy a mozna plynac nieco bardziej pelnie i wtedy rosnie predkosc a dryf maleje.
To przeciez proste jak konstrukcja cepa :)


Marek czytaj ze zrozumieniem i nie mieszaj taktyki regatowej (to czy lepiej mniej efektywnie płynąc ostrzej czy może odpaść i zyskać na prędkości) z tym czy dryf przeszkadza w określeniu kąta martwego.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:09 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Doktor napisał(a):
plitkin napisał(a):

Nie tkwij. Palnąłeś coś i teraz bronisz błędu bez sensu. Z kompasu nie odczytasz realnego kąta martwego. Nie dość, że z powodu dryfu, jak i dewiacji.



Dryf nie przeszkadza. Po prostu trzeba o nim wiedziec, a kompas nie daje mozliwosci jego okreslenia.
Potrafie ustawic jacht tak, ze wg odczytow kompasowych kat martwy bedzie w granocach 70 stopni. Co z tego, jezeli realny kat martwy przekroczy wowczas 120? Za chwile ten sam jacht ustawie z katem martwym wg kompasu 90 stopni, a realny bedzie 100. W pierwszym przypadku typowy turysta bedzie sie cieszyl z tego jak ostro chodzi na wiatr, mimo ze drugi go wyprzedzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:18 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Doktor napisał(a):

Marek czytaj ze zrozumieniem i nie mieszaj taktyki regatowej (to czy lepiej mniej efektywnie płynąc ostrzej czy może odpaść i zyskać na prędkości) z tym czy dryf przeszkadza w określeniu kąta martwego.


Widac Darku ze inaczej pojmujemy pojecia technika regatowa i taktyka regatowa :)
Moim zdaniem to o czym piszemy to technika i to niekoniecznie regatowa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
plitkin napisał(a):
Dryf nie przeszkadza. Po prostu trzeba o nim wiedziec, a kompas nie daje mozliwosci jego okreslenia.
Potrafie ustawic jacht tak, ze wg odczytow kompasowych kat martwy bedzie w granocach 70 stopni. Co z tego, jezeli realny kat martwy przekroczy wowczas 120? Za chwile ten sam jacht ustawie z katem martwym wg kompasu 90 stopni, a realny bedzie 100. W pierwszym przypadku typowy turysta bedzie sie cieszyl z tego jak ostro chodzi na wiatr, mimo ze drugi go wyprzedzi.


Potrzebujesz chyba korków z nawigacji, to wtedy zrozumiesz skąd te różnice i że wartość kątowa zmierzona na obydwa sposoby (obliczamy wszystkie poprawki zamieniamy kompasowy na rzeczywisty i mierzymy tylko kompasowy) będzie taka sama. a to o czym ty piszesz w zacytowanym fragmencie odnosi się chyba do KDD.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Marku, moim zdaniem używasz niewłaściwych argumentów, bo Jackowi chodziło o to, że kompas wystarczy do określenia kata martwego, a nie przy jakim kursie na wiatr pływanie jest efektywne.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Ostatnio edytowano 26 sie 2014, o 09:30 przez Doktor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
Doktor napisał(a):
Potrzebujesz chyba korków z nawigacji, to wtedy zrozumiesz skąd te różnice i że wartość kątowa zmierzona na obydwa sposoby będzie taka sama.
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
BPANMSP.

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 10:02 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Doktor napisał(a):

Marku, moim zdaniem używasz niewłaściwych argumentów, bo Jackowi chodziło o to, że kompas wystarczy do określenia kata martwego, a nie przy jakim kursie na wiatr pływanie jest efektywne.


Widzisz, najlepiej byloby zeby Autor sam sprecyzowal o co Mu chodzi. Dla mnie zeglujac istotne jest to jak SKUTECZNIE halsujac na wiatr moge najpredzej osiagnac punkt docelowy.Do tego wlasnie istotne jest okreslenie kata ustawienia zagli i dryfu jaki przy tym kacie wystepuje. Dyskutujemy tu o jachtach plywajacych po wodzie a nie o bojerach :) Czasem od tego bywaja wyjatki ( Tomek rowniez o tym napisal) ale generalna zasada jest taka sama.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 10:16 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Myślę, że przekazałem dotychczas co chciałem i mogłem. Tak więc pominę dalsze uzasadnianie.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 3: Były user, M@rek, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sie 2014, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Micubiszi napisał(a):
plitkin napisał(a):
Przy tak kręcącym wietrze


Nic tam nie kręciło . Przywiało prosto w mordem i wiało tak dłuższą chwilę. Wcześniejsze halsy to nie halsy tylko nie wiadomo co :D

Gratuluję tak ostro żeglującej łódki. Dla kontrasty Bruceo, wiatr ca 35 Kn, fala niewielka, bo to na jeziorze (Loch Ness) zarefowany grot i sztormowy Jib samohalsujacy. Gdzieniegdzie widać "petelki" wynikajace z wykonywania zwrotów na wstecznym biegu ;)


Załączniki:
halsowanie.jpg
halsowanie.jpg [ 270.01 KiB | Przeglądane 2899 razy ]

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sie 2014, o 09:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Warszawska Nike, fok i grot na dwóch refach, 5(6)°B. Na końcu rozdarł się grot, a na dodatek okazało się, że jest silny przeciwny prąd i Saltholm trzeba obejść od północy.


Załączniki:
Schowek01.gif
Schowek01.gif [ 76.69 KiB | Przeglądane 2862 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sie 2014, o 11:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
WhiteWhale napisał(a):
zarefowany grot i sztormowy Jib samohalsujacy


Wydaje mi się że bardzo dobry wynik przy tak małej powierzchni żagli.
Ja miałem foka marszowego (14m2) i grota zwinietego tak z 1/3 czyli tez około 14 m2
Jakbym miał foka sztormowego to kat martwy byłby chyba podobny jak na Zawiszy :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sie 2014, o 19:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10550
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Micubiszi napisał(a):
WhiteWhale napisał(a):
zarefowany grot i sztormowy Jib samohalsujacy


Wydaje mi się że bardzo dobry wynik przy tak małej powierzchni żagli.
Ja miałem foka marszowego (14m2) i grota zwinietego tak z 1/3 czyli tez około 14 m2
Jakbym miał foka sztormowego to kat martwy byłby chyba podobny jak na Zawiszy :roll:

Wydaje mi się, że nie doceniasz Albina którego masz.
Pomnij, że jest to jeden z najbardziej udanych jachtów na świecie.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Micubiszi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 314 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL