Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 cze 2025, o 20:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2710 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 91  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 sty 2015, o 19:19 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
i balast wodny

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 19:38 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
mjs napisał(a):
Ciekawe ile by ważył, zrobiony jak Spaniel, z obłogów?


Jestem przekonany ze niewiele wiecej :) taknawiasem mowiac "Spaniel 1" byl zbudowany tak jak Taurusy czyli nie z typowych oblogow ( bo te maja zazwyczaj ok 1 mm grubosci )
a z bodaj 5 czy 6 warstw po kilka mm.
Z Oblogow na epoxydzie mozna zbudowac rownie mocny i lekki kadlub jak z laminatu ze szklanym zbrojeniem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
piotr6 napisał(a):
Moim zdaniem nie musi być regatowy osprzęt, i nie trzeba specjalnie iść w koszty. Raczej trochę wiedzy i trochę kombinowania. Tylko trzeba chcieć


Dokładnie tak jest.
Trzeba sobie też uświadomić, że zmiany po których jacht traci "ułamek węzła" i kilka stopni w ostrości chodzenia na wiatr, bardzo paskudnie się sumują. I tutaj wygoda wygrywa zazwyczaj z osiągami.
Natomiast to co napisałeś: osprzęt, takielunek, żagle itp. poprawiają osiągi nie pogarszając wygody. Czyli w to najbardziej warto iść (jeżeli ktoś ma kasę i chce wygody).
Natomiast jeżeli komuś nie zależy na wygodzie, to może dużo osiągnąć wywalając różne "ułatwiacze żeglugi".

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 3: Colonel, M@rek, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 20:50 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Dokładnie, ja w tym moim wywodzie to chce powiedzieć, że jak jestem turystą to nie zwalnia mnie nic z myślenia o poprawnym ożaglowaniu na poziomie elementarnym . Czyli lodówka i teak na pokładzie jest tak samo ważny jak ożaglowanie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
M@rek napisał(a):
"Spaniel 1" byl zbudowany tak jak Taurusy czyli nie z typowych oblogow ( bo te maja zazwyczaj ok 1 mm grubosci )
a z bodaj 5 czy 6 warstw po kilka mm.

Z obłogów, z obłogów. :D
"Początkowo jachty budowane w Szczecinie miały konstrukcję drewnianą - klepkową lub ze sklejki, później przyszedł czas na poszycia diagonalne klejone z warstw drewnianych obłogów, aż w końcu nastała era jachtów z laminatów poliestrowo-szklanych."

http://www.superjachty.pl/pl/nowosci/al ... owego.html

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Przeczytaj uważnie M@rka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:35 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Widzisz , tak sie sklada ze w tamtych czasach bylem w stoczni czestym gosciem i WIEM jak i z czego byly budowane "Enify" Oriony"i "Taurusy" :)
Gdybys sam sie chcial przekonac to zapraszam do Szczecina. U mnie stoi Taurus "Jaspis" a w przy duzym hangarze Marina Hotele lezy "Lewanter".
Technologie laminatow wdrazal moj bliski Kolega ktorego sciagnieto z Politechniki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:45 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
W artykule z linka przeczytalem ze "Enif" powstal w 1966 roku. Musze sprawdzic bo to mi sie nie zgadza. Z "Kuba" scigalismy sie na Folkboatach do 68 roku i jesli mnie pamiec nie myli po raz pierwszy na "Enifie" wystartowal w regatach w 1969 roku na regatach "Gryfa Pomorskiego" i MŻMP.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
W tej chwili w hangarze Gryfu stoi jacht "Andromeda". Niewątpliwie Taurus. Jesienią dno i balast zostały wypiaskowane i w tej chwili trwają prace przy dnie. Ewidentnie jest drewniane, widać to drewno. Jest to jakaś odmiana obłogów, ale listewki są szersze niż 1 mm ;)
Przyjrzę się w sobotę dokładniej, mogę nawet zdjęcia zrobić.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:59 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Z naprawde cienkich oblogow prawdopodobnie zbydowano "Microna" i budowano "capelle"
Jedna z ostatnich, optymalizowana juz w fazie projektu pod QT jeszcze niedawno plywala pod nazwa "Luxus" ( pierwsza nazwa "Grzach" plywal na niej w mlodosci znany takielarz Marciniak)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:01 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A oczywiście że obłogi - Taurus miał 3 i 5 mm. Środkiem grubszy.
Bo materiał grubości milimetra (w stolarce przynajmniej) zwie się fornirem. I służy tylko do ozdoby. http://pl.wikipedia.org/wiki/Fornir


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:29 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No popatrz w linku, ktory podales stoi napisane ze od 0,1 do 8 mm to fornir :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
To ja dołożę o obłogach... :D
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ob%C5%82%C3%B3g

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:40 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Definicji zapewne bedzie do woli :) Wracajac do Twojego pytania, kadlub z forniru czy oblogow , jak kto woli, klejony epoxydem bedzie niewiele ciezszy od takiego wykonanego z wlokien weglowych czy szklanych. To fajna metoda budowania jednostek 'one-off" dostepna dla amatorow i wymagajaca jedynie starannaosci.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:44 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
I jeszcze jedno, takie jednostki nie ulegaja osmozie :) Zwyciezca ostatniego HTC byl wybudowany w 1977r , znaleziony na smietniku na Rodos i bez problemow odremontowany.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:49 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Definicji do woli, jeśli natomiast mówimy o obłogach/fornirach/okleinach/łuszczynach [ :mrgreen: ] drewnianych to warto zauważyć że skorupa taka jest nie tylko lżejsza (przy danej wytrzymałości) niż typowy laminat ale także grubsza.
A to znaczy sztywniejsza. Znaczy nie ulega tak niszczeniu wskutek 'gięcia'.
Bo w lekkiej skorupowej konstrukcji sztywność jest niezmiernie istotną zaletą, chocia zwykle niedocenianą przez zafascynowanych 'osiągami' konstruktorów. ;)
A dobór drewna odpornego na grzyby jest inną zasię istotną kwestią, acz zwykle niedocenianą przez szkutników :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 22:57 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
I jeszcze jedno, takie jednostki nie ulegaja osmozie :) Zwyciezca ostatniego HTC byl wybudowany w 1977r , znaleziony na smietniku na Rodos i bez problemow odremontowany.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 23:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
M@rek napisał(a):
Definicji zapewne bedzie do woli

Niekoniecznie. :)
Po prostu, forniry dzielą się na: okleiny i obłogi.

O k l e i n a jest to fornir stosowany do oklejania elementów z tarcicy i materiałów płytowych w meblach i innych wyrobach stolarskich w celu uszlachetnienia (nadania estetycznego wygladu). Grubszy od okleiny o b ł ó g służy jako podkład pod okleinę dla wzmocnienia oraz wyrównania powierzchni tych wyrobów. Obłogami nazywa się też forniry używane do oklejania płyt stolarskich, poprzecznie prasowanych płyt wiórowych jak również zewnętrzne warstwy sklejek.
Okleiny i obłogi produkowane są obecnie przez skrawanie dzielące. Oznacza to, ze podczas ich wytwarzania nie powstają wióry odpadowe, jak to ma miejsce na przykład przy przecieraniu tarcicy, czyli przy skrawaniu oddzielającym. Dawniej również i okleiny produkowano przez piłowanie, uzyskując okleiny tarte. Ten sposób wytwarzania oklein, związany z powstawaniem bardzo dużych ilości odpadów, nie jest już obecnie stosowany.


Zakres grubości oklein skrawanych wynosi od 0,4 do 1,0 mm z odstopniowaniem co 0,1 mm.

Obłogi zatem występują powyżej 1 mm grubości, i w zasadzie do 3 mm. A te grubsze, wykonywane drogą piłowania, sięgają nawet 7 mm: http://www.olgawood.pl/pl/kategoria/53
Gdzie leży granica obłogów?
Sięgając do tego samego źródła*, sortyment grubościowy tarcicy charakteryzowany jest następująco:
Deseczki od 5 do 13 mm
Deski od 16 do 49 mm
Listwy 16 do 29 mm
Bale od 50 do 100 (oraz powyżej 100 dla bali powyżej 250 mm szerokości)
Łaty od 32 do 99 mm
Krawędziaki od 100 do 199 mm
Belki od 101 do bez ograniczeń


Wynika z tego, że granicą grubości obłogów skrawanych jest 5 mm.

*J. Prażmo "Technologia i materiałoznawstwo dla stolarzy"

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2015, o 23:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Ryś napisał(a):
Taurus miał 3 i 5 mm. Środkiem grubszy.

A Taurus-S, czyli Spaniel...

Poszycie jachtu zostało sklejone cascophenem na zimno, na kopycie, i składa się ono z pięciu warstw mahoniu:
3,5 - 3,5 - 9 - 3,5 - 3,5 mm
Stępka z dziobnicą jako całosć sklejona została z dwudziestomilimetrowych desek dębowych.
Wręgi dębowe gięte, pokładniki sosnowe, denniki dębowe, a od silnika do kokpitu stalowe, cynkowane.
Pokład ze sklejki wodoodpornej, mahoniowej grubości 16 mm.
Osłona kokpitu w formie nadbudówki, wykonana z laminatu poliestrowo-szklanego, z wypełnieniem z balsy. Malowanie farba poliuretanową "International" i przeciwporostową "Woolsey".

K. Jaworski "11.40 GMT - NEWPORT"

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 09:20 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Widze ze lubisz dzielic wlos na czworo :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 09:40 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
M@rek napisał(a):
W artykule z linka przeczytalem ze "Enif" powstal w 1966 roku. Musze sprawdzic bo to mi sie nie zgadza. Z "Kuba" scigalismy sie na Folkboatach do 68 roku i jesli mnie pamiec nie myli po raz pierwszy na "Enifie" wystartowal w regatach w 1969 roku na regatach "Gryfa Pomorskiego" i MŻMP.


Wlasnie Kolega ( skrytoczytacz ) potwierdzil . "Enif" zostal zbudowany zima 68/68 a pierwszy raz wystartowal w czerwcu na regatach KDW czyli Komitetu Drobnej Wytworczosci pod ktory stocznie jachtowe podlegaly. Tak wiec Jacek Centkowski sie myli.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 13:02 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Pewnie było ale jest to oferta

http://www.orangeboats.eu/index.php?page=boat&ID=303

Obrazek

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 14:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ten mi się bardziej podobywa :D

http://www.orangeboats.eu/index.php?page=boat&ID=331

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 14:45 

Dołączył(a): 12 kwi 2014, o 09:40
Posty: 529
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 99
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
a może tak coś z XXI wieku? Bo folkboaty regionalne i muzealne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 15:21 

Dołączył(a): 30 cze 2012, o 21:18
Posty: 54
Podziękował : 64
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: człowiek uczy się całe życie
jaszra napisał(a):
a może tak coś z XXI wieku? Bo folkboaty regionalne i muzealne.

A to chyba nie na tym forum :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 15:50 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A dlaczego nie, kto bogatemu zabroni :)

http://www.yachtworld.com/boats/2012/Wi ... LUwdCuG9RE


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 15:58 

Dołączył(a): 12 kwi 2014, o 09:40
Posty: 529
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 99
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
Kod:
A to chyba nie na tym forum

Jaki jacht na Bałtyk? Taki tytuł. I co mamy się zachwycać jednostkami z polowy ubiegłego wieku?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 16:05 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
M@rek napisał(a):
A dlaczego nie, kto bogatemu zabroni :)

http://www.yachtworld.com/boats/2012/Wi ... LUwdCuG9RE


Winnera oglądałem na żywo 2 razy. Na mnie nie zrobił żadnego wrażenia. Wręcz jedynie szokował ceną.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 16:37 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
jaszra napisał(a):
a może tak coś z XXI wieku?


Dawaj

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2015, o 16:41 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja tez ogladalem na zywo w Hamburgu i bardzo mi sie spodobal. Dla mnie to taki nowoczesniejszy odpowiednik Cartera 30 ktory ma wszystko co powinien i we wlasciwym miejscu. sa do wyboru 3 wersje. Wiem od znajomych Holendrow ze plywa znakomicie w kazdych warunkach i na kazdym kursie.

bardziej podobal mi sie J 97 ale wnetrze znacznie skromniejsze. Zonie z kolei Finngulf 331 ale z tego co wiem stocznia upadla.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2710 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 91  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 171 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL