Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 17:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 458 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 sie 2015, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lip 2012, o 15:04
Posty: 32
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: sternik
plitkin napisał(a):
bzdury o tym, ze ostrzejszy jacht ma pierwszenstwo przed pelniejszym


a nie ma? :-?

Stara Zientara napisał(a):
I że jachty ustępują statkom pracującym.


a nie ustępują? :-?

serio pytam. szmat czasu na łajbie nie pływałem ale z tego co pamiętam to...

_________________
dziwnym nie jest


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 17:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Entombed napisał(a):
plitkin napisał(a):
bzdury o tym, ze ostrzejszy jacht ma pierwszenstwo przed pelniejszym


a nie ma? :-?

Stara Zientara napisał(a):
I że jachty ustępują statkom pracującym.


a nie ustępują? :-?

serio pytam. szmat czasu na łajbie nie pływałem ale z tego co pamiętam to...
W obu przypadkach przepis ma zupełnie inne brzmienie. W efekcie te uproszczenia mają tyle wspólnego z prawdą co biały szkwał z pamiętną burzą na Mazurach.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 18:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Entombed napisał(a):
a nie ustępują?
Jakby Ci tu....
W skrócie i łopatologicznie:

Określenie "statki pracujące" jest niezgodne z przepisami i wprowadzające w błąd.

Znam tylko trzy rodzaje statków nie pracujących: statek w budowie, statek w remoncie i statek w trakcie złomowania. Przecież masowiec wiozący węgiel, czy prom wiozący pasażerów - pracują, a wcale nie mają obowiązku ustępowania statkom żaglowym.

Mpdm mówi konkretnie (prawnik powiedziałby - enumeratywnie), którym statkom "pracującym" statek żaglowy ustępuje, np. statkowi zajętemu połowem, albo statkowi zajętemu pracami podwodnymi (przeczytaj definicję statku o ograniczonej zdolności manewrowej).

Wbijanie w kursanckie głowy określenia "statek pracujący" prowadzi prostą drogą do pomyłek, kto komu ma ustąpić.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: MichalBrennek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Zbieraj napisał(a):
Mpdm
Stwierdzenie "statki żaglowe ustępują pracującym" dotyczy konkretnie wód śródlądowych. Ale, oczywiście, jest przenoszone potem przez świeżo upieczonych adeptów na wszelkie wody. Często nikt im nie tłumaczy, że na morzu przepisy są inne niż na śródlądziu... bo po co? :(

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 20:08 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie przypominam sobie tez w przepisach srodladowych wzmianki o statkach pracujacych. W ustach instruktorow i pozniej nowoupieczonych zeglarzy - owszem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 20:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Ja czasami jestem statek pracujący. Wtedy gdy pisze jakąś ofertę, albo akurat mailuję z klientami ;)

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
plitkin napisał(a):
Nie przypominam sobie tez w przepisach srodladowych wzmianki o statkach pracujacych. W ustach instruktorow i pozniej nowoupieczonych zeglarzy - owszem.
Właśnie o tym pisałem.



Ten przepis, który "W ustach instruktorow i pozniej nowoupieczonych zeglarzy" brzmi:
Cytuj:
jachty ustępują statkom pracującym

Ma w rzeczywistości postać:
PRZEPISY ŻEGLUGOWE NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH napisał(a):
§ 6.02.
pkt 2. Jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, małe statki powinny ustępować z drogi innym statkom, z wyjątkiem statków wymienionych w § 6.01 bis, pozostawiając im dostateczny akwen dla ruchu i manewrowania.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 21:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Zbieraj napisał(a):
Mpdm mówi konkretnie (prawnik powiedziałby - enumeratywnie), którym statkom "pracującym" statek żaglowy ustępuje, np. statkowi zajętemu połowem, albo statkowi zajętemu pracami podwodnymi (przeczytaj definicję statku o ograniczonej zdolności manewrowej).

Stara Zientara napisał(a):
Stwierdzenie "statki żaglowe ustępują pracującym" dotyczy konkretnie wód śródlądowych. Ale, oczywiście, jest przenoszone potem przez świeżo upieczonych adeptów na wszelkie wody. Często nikt im nie tłumaczy, że na morzu przepisy są inne niż na śródlądziu... bo po co?

Nie chce wywoływać następnej wojny ale zamieszczanie takich skrótów myślowych i to bez odpowiedniego komentarza uważam za nierozsądne. Natomiast nie przywołanie przy takiej okazji prawidła 9 jest chyba już nawet nieodpowiedzialne.
Wiem, że nasze rodzime podręczniki nie cieszą się zbyt dużym szacunkiem to może pochylmy się nad takim tekstem;
Cytuj:
Before you can apply the COLREGs you need to establish whether or not a potential collision situation exists. Then you need to establish what action is expected of the vessels involved, when the action should be taken and whether the action of the give-way vessel alone will be sufficient to prevent the collision. A key element in this process is deciding whether the other vessel has seen you.

If the vessel in question is large commercial ship, consider the size of your vessel and the distance it is away from you. If you cannot see the bridge of the ship from your boat, the chances are that the Officer of the Watch on that ship cannot see you!

The COLREGs do not give one vessel "right of way" over another and are clear that the stand on vessel must also take action if the action of the give way vessel alone is not sufficient to prevent a collision (or if the give way vessel takes no action). All the rules, relevant to a situation must be considered before decisions are made, as must the situation and the handling characteristics of the boats involved.

Jeżeli ktoś będzie miał problemy ze zrozumieniem to może Moniia nam pomoże i wyjaśni kto, komu, kiedy i dlaczego ma ustępować.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 21:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
SIRK napisał(a):
Jeżeli ktoś będzie miał problemy ze zrozumieniem to może Moniia nam pomoże i wyjaśni kto, komu, kiedy i dlaczego ma ustępować.


Jesteś pewien, że powołując się na COLREG trzymasz się tematu wątku? Jesteś pewien, że COLREG reguluje prawo drogi na śródlądziu? A może wystarczy zwykłe rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2003 roku?
Nie zaśmiecaj wątku proszę.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 21:30 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Zbieraj tez pisal o srodladziu?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Szaman3 napisał(a):
Jesteś pewien, że powołując się na COLREG trzymasz się tematu wątku? Jesteś pewien, że COLREG reguluje prawo drogi na śródlądziu? A może wystarczy zwykłe rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2003 roku?
Nie zaśmiecaj wątku proszę.

Przepraszam ale nie uważam abym zaśmiecił wątek, nie ja pierwszy napisałem o „ustępowaniu na morzu”.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Ostatnio edytowano 18 sie 2015, o 21:38 przez SIRK, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 21:37 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Tez mi sie tak wydaje

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2015, o 22:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Może, to co napisałem, jest mocno kontrowersyjne z tym co naukowo nazywamy białym szkwałem. Ale nadal uważam, że potoczność w określeniu zjawiska które przypomina biały szkwał nazwijmy to "mazurskim białym szkwałem" istnieje.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 06:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Leszek napisał(a):
że potoczność w określeniu zjawiska które przypomina biały szkwał

To określenie choć w stosunku do "prawdziwego" białego szkwału nieprawidłowe tak się zakorzeniło, że nie należy go uznawać za błąd.
Bo język żywy jest i się zmienia.
Warto natomiast wiedzieć, skąd to pojęcie się wzięło.
Należy też przyjąć, że w języku polskim biały szkwał oznacza również bardzo silny wiatr podnoszący pył wodny. Bo przecież te dwa słowa dobrze opisują to zjawisko.
Czyli jak to jest często, pojęcie nie jednoznaczne.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 07:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Cape napisał(a):
Bo język żywy jest i się zmienia.

W tym duchu napisałem niedawno u Kulińskiego. Nie każdemu się spodobał.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 07:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Ale nie wydaje Wam się, że czym innym jest kwestia żywego języka, czym innym nieprawidłowe jego używanie, a jeszcze czym innym próba usprawiedliwania własnej nieudolności poprzez nazywanie zwykłych przewidywalnych zdarzeń nazwami zdarzeń nieprzewidywalnych?

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 08:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
skipbulba napisał(a):
że czym innym jest kwestia żywego języka, czym innym nieprawidłowe jego używanie

Dlaczego nieprawidłowe ?
99.99% ludzi używających pojęcia biały szkwał, nie zna jego pierwotnego znaczenia.
Należy przyjąć, że to pojęcie wieloznaczne i ta sama nazwa opisuję dwa, całkowicie różne zjawiska.
Należy przyjąć, że w obu przypadkach jest prawidłowe.
Język przede wszystkim służy do komunikacji.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 09:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Leszek napisał(a):
Może, to co napisałem, jest mocno kontrowersyjne z tym co naukowo nazywamy białym szkwałem. Ale nadal uważam, że potoczność w określeniu zjawiska które przypomina biały szkwał nazwijmy to "mazurskim białym szkwałem" istnieje.


Istnieje też obyczaj potoczny włanczania, dnia dzisiejszego, i w kazdym bądź wypadku.
Co nie znaczy, ze nie nalezy z tym walczyć.
Buały szkwał - jeśli naprawdę istnieje to wiatr pionowy z jasnego nieba i bez ostrzeżenia. Tymczasem na jeziorach mazurskich tych ostrzeżeń było bez liku, tylko zostały ignorowane. Jeśli bedziemy burze nazywać białymi szkwałami to poźniej bedą tonąć ludzie, "bo nic nie zapowiadało kataklizmu" to był "przecież biały szkwał".

Najbardziej mnie ubawił opis naocznej świadkini "białego szkwału" - z początku tego wątku, która pisze "że nic nie zapowiadało tego szkwału", a następnie opisuje punkt po punkcie wszystkie symptomy poprzedzajace nadejscie groźnej superkomórki.

Koma5 napisał(a):
Jeszcze pół godziny przed uderzeniem niebo było niebieskie, zrobiło sie jednak potwornie duszno, chyba ciśnienie spadło na maxa. Nie było czym oddychać, a ciała mieliśmy mokre.
Stanęliśmy przy kei w Mikołajkach, aby zrobić zakupy. Po 15 minutach nagle zrobiło sie szaro, ale chmury jeszcze nie było widać nad Mikołajskim. Wtedy z dużą szybkością nadszedł od strony Bełdan ten wiatr, podnoszący wodę i uderzył w pomosty. Było teraz widać też granatową chmurę. Widziałam to z okien "Złamanego Pagaja", gdzie sie schowaliśmy.

Że idzie superkomórka - IMGW informował na swojej stronie. Że aż taka - nie!
Dlatego nie było komunikatów i ostrzeżeń. Ktoś tu dał d...!


Sama pisze, że symtopmy pjawiły się na co najmniej pół godziny przed uderzeniem wiatru. Przyznam - nie lubię Mazur i nie pamiętam tego jeziora - ale czy naprawdę jest tak rozległe, że trzeba przez nie płynąć na silniku zaburtowym dłużej niż godzinę?

Ktoś tu dał d...! pisze oburzona autorka. I już wszyscy wiemy kto - skipperzy poprzewracanych łódek, a idac dalej - ich niedouczeni instruktorzy.

Poziom znajomości meteorologii wsród żeglarzy jest żenujący.Przyjmowanie, że określenie "biały szkwał" to "takie potoczne określenie" to kolejny etap w utrwalaniu tej groźnej niewiedzy.

_________________
Z wyrazami
JM



Za ten post autor sailhorse otrzymał podziękowania - 4: Były user, noone, waliant, Zielony Tygrys
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 09:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
P.S.
Poza tym - wystarczy elementarna wiedza o meteo, zeby:
- o szansie wystąpienia burz z porywistymi wiatrami wiedzieć co najmniej dobę przed ich nadejściem.
- o wysokim ryzyku burzy w obszarze wiedzieć co najmniej kilka godzin przez wybudowaniem się pierwszego Cb
- Brak widocznej chmury Cb w zasięgu wzroku z poziomu jeziora nie oznacza, że jej nie ma. Odczuwalna róznica temperatury, wilgotności i cisnienia przy bezchmurnym z naszego punktu widzenia niebie to najlepsze dowody na to, że burza bedzie gwałtowna. I nadejdzie niebawem.

_________________
Z wyrazami
JM



Za ten post autor sailhorse otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Cape napisał(a):
99.99% ludzi używających pojęcia biały szkwał, nie zna jego pierwotnego znaczenia.
No właśnie o tym mówię. Jeśli 99% ludzi zacznie na psa mówić kot, to uznamy, że to słuszne? Moim zdaniem nie. Należy używać słów, nazw zgodnie z ich znaczeniem, inaczej przekaz werbalny staje się bełkotem.
Cape napisał(a):
Należy przyjąć, że to pojęcie wieloznaczne i ta sama nazwa opisuję dwa, całkowicie różne zjawiska.
No własnie uważam, że nie należy.
Cape napisał(a):
Należy przyjąć, że w obu przypadkach jest prawidłowe.
Nie jest :)
Cape napisał(a):
Język przede wszystkim służy do komunikacji.
Owszem, ale tylko wtedy ta komunikacja jest możliwa, jeśli słowa i określenia są używane zgodnie z przeznaczeniem. Skąd mam wiedzieć co masz na myśli jeżeli używałbyś słów nie zgodnie z ich znaczeniem tylko wg. swojego widzimisię? Skąd mam się domyślić, że przykładowe zwierze o którym ktoś do mnie mówi, nie mruczy i nie miauczy tylko szczeka skoro nazwałeś je kotem wbrew temu, że toz wierze w języku polskim nazywa się pies?
Używanie słów niezgodnie z ich znaczeniem to nie ewolucja i "życie" języka tylko erozja. Stąd gdy napada w grudniu 3cm śniegu i temperatura spadnie do -2 słyszymy o "nagłym ataku zimy", każda burza staje się "nawałnicą", każdy szkwał staje się "białym" itd, itd... mnie to razi, acz faktem jest, że nie jest to powód do kruszenia kopii. Chociaż z drugiej strony mam wrażenie, że w dużym stopniu określanie zdarzenia na Mazurach "Białym szkwałem" nie wynika z nieznajomości, a wynika z chęci samousprawiedliwiania się. "To nie ja jestem winny, bo nic nie dało się zrobić, nic nie dało sie przewidzieć, przecież to był <biały szkwał> z definicji jest nieprzywidywalny :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowania - 2: Były user, noone
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 10:49 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Cape napisał(a):
Należy przyjąć, że to pojęcie wieloznaczne i ta sama nazwa opisuję dwa, całkowicie różne zjawiska.
Należy przyjąć, że w obu przypadkach jest prawidłowe.


Bardzo mi się nie podobają takie autorytatywne twierdzenia. Nie podoba mi się, kiedy ktoś mi mówi, co należy zrobić, przyjąć etc. Uważam, że jest to manipulacja słowna, mająca na celu uwiarygodnienie własnych przekonań w oczach czytelnika.
No, chyba, że zostałeś przewodniczącym Rady Języka Polskiego, wtedy odszczekam powyższe :)


Cape napisał(a):
99.99% ludzi używających pojęcia biały szkwał, nie zna jego pierwotnego znaczenia.

Nie wiem, skąd te dane, ale w takim razie równie dobrze można zaryzykować stwierdzenie (a właściwie "należy przyjąć"), że 99% ludzi na tym forum, co więcej, 99,99% ludzi czytających ten wątek zna prawidłową definicję tego słowa. To jest wystarczający powód do tego, żeby burzy nie nazywać białym szkwałem.

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowania - 2: Były user, skipbulba
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 13:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
skipbulba napisał(a):
Owszem, ale tylko wtedy ta komunikacja jest możliwa, jeśli słowa i określenia są używane zgodnie z przeznaczeniem

Dlatego jak np. na Mazurach powiemy, że dzisiaj jest bardzo prawdopodobny biały szkwał, to znakomita większość zrozumie.
A jak zaczniemy słowami typu rozbudowująca się super komórka burzowa to większość nie zrozumie.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
noone napisał(a):
że 99% ludzi na tym forum

Proponuję zrobić ankietę.
Jedno z pytań, kiedy poznałeś pojęcie białego szkwału i co przez to rozumiałeś/rozumiesz

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 14:19 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Cape napisał(a):
Proponuję zrobić ankietę.


Zrób.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 14:36 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape napisał(a):
Dlatego jak np. na Mazurach powiemy, że dzisiaj jest bardzo prawdopodobny biały szkwał, to znakomita większość zrozumie.
A jak zaczniemy słowami typu rozbudowująca się super komórka burzowa to większość nie zrozumie


A jak powiemy "idzie huragan", "idzie burza", "zobacz - chmura burzowa" - nikt nie zrozumie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 16:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Co do jezyka: co robię spacerując po galerii?
Czy drzwi zamykam na zamykacz, na wawelek czy jednak na zamek?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 16:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Po raz pierwszy spotkałem się z takim szkwałem podnoszącym pył wodny na Kiekrzu w roku 1968. Wszyscy nazywali to białym szkwałem.
Gdybym nie zajął się żeglarstwem morskim, to pewnie do dzisiaj nie wiedział bym o tym "prawdziwym".
Uważam, że jest to pojęcie, które ma kilka znaczeń. Nie pierwsze, nie ostatnie.
I nie widzę w tym problemu.
plitkin napisał(a):
A jak powiemy "idzie huragan", "idzie burza", "zobacz - chmura burzowa" - nikt nie zrozumie?

Takie określenia nie będą jednoznaczne dla podnoszącego się pyłu wodnego.
Ale zawsze można błysnąć pogłębioną wiedzą wyprowadzając maluczkich z błędu.
Niektórych to dowartościowuje.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2014, o 13:43
Posty: 64
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
sailhorse napisał(a):
P.S.
Poza tym - wystarczy elementarna wiedza o meteo, zeby:


pytanie tylko, skąd ta wiedza ma przyjść. Ja nie ogarniam niestety meteo, a chciałbym. Ale jak ogarnąć? Są kursy?

Patent robiłem w 1999. Ostatnio szukałem jakiś kursów doszkalających technikę żeglowania w ogólności i nie znalazłem. Możliwe, że na północy są, ale jam z południa. Czytałem jakieś opisy, zdjęcia... Śledzę takie wątki jak ten.. Ale nadal nie umiem rozpoznać zmian pogodowych. W tym roku się kilka razy o tym przekonałem na wodzie. Były to co prawda niegroźne sytuacje (choć raz to burza uderzyła w 30 sekund po tym, jak przybiłem na dziko), ale nadal chciałbym to umieć rozeznawać i nadal nie wiem jak się naumieć.

Jakieś _konstruktywne_ i _niehejterskie_ sugestie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 17:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Cape napisał(a):
Niektórych to dowartościowuje.
I po co to?

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 17:59 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
tristan napisał(a):
Jakieś _konstruktywne_ i _niehejterskie_ sugestie?

Np. taka: viewtopic.php?f=47&t=22706

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowania - 2: Były user, MichalBrennek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 458 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL