Dyskutuje się na tym Forum i operuje argumentami z ważnych dokumentów europejskich, głosi wszem wobec gdzie, co obowiązuje a gdzie nie ale odnoszę wrażenie, ze czasami błędnie.
Ktoś np. stanowczo twierdzi – Wielka Brytania wypięła się na ICC, ktoś inny, że szkolenie w danym kraju innej, zagranicznej organizacji jest niedopuszczalne itd.
Otóż RYA posiadaczom swojego Certyfikatu, na życzenie wydaje Certyfikat ICC.
Co do konkurencji w szkoleniu i wydawaniu Certyfikatów znany jest przypadek Wielkiej Brytanii, gdzie amerykańska firma szkoleniowa IYT (International Yachtmaster Training,
Inc.), po uwzględnieniu przepisów Unii Europejskiej dotyczących konkurencji, doprowadziła do zniesienia monopolu tamtejszego związku żeglarskiego (RYA) na wydawanie patentów żeglarskich i system szkolenia. Obecnie patenty wydawane przez IYT w ramach ich systemu szkoleniowego są uznawane przez odpowiednie władze na równi z patentami RYA, np. w żeglarstwie komercyjnym.Poniżej wklejam ( przepraszam, że bez polskich znaków) fragment materiałów doskonałego znawcy stanu prawnego w żeglarstwie, Rocha Wróblewskiego. Jest to załącznik do Jego Listu Otwartego z 2004 r w sprawie krytyki planowanych w Polsce regulacji prawnych w tamtym okresie. List pominąłem ale zostawiłem obszerne fragmenty załączników. Są tym cenniejsze, że zawierają odnośniki do dokumentów oryginalnych.
Chorwacja, która nie jest członkiem UE poprzez stosowne ministerstwo wydała wykaz uznawanych dokumentów na ich terenie. Znajdują się tam zgodnie obok siebie polskie patenty PZŻ jak i certyfikaty RYA(można znaleźć w internecie Rozporządzenie w języku chorwacki). Czasem, niektóre wypowiedzi tonem stanowczym ale pozbawione prawdy są denerwujące. Poczytajmy tłumaczenie Rocha.
Zbigniew Klimczak
EKG ONZ (UN/ECE) TRANS/SC.3/1473
Europejska Komisja Gospodarcza ONZ, Komitet Transportu Sródladowego
Miedzynarodowy Certyfikat Operatora Jednostki Przyjemnosciowej
(International Certificate for Operators of Pleasure Craft)
Rezolucja nr 40. Załacznik 1
Wymagania dla wystawienia miedzynarodowego certyfikatu operatora jednostki przyjemnosciowej
I. Wydanie miedzynarodowego certyfikatu zgodnego z Załacznikiem 2 lub 3
1. Po przedstawieniu oficjalnego narodowego certyfikatu kompetencji jego posiadacz mo_e, na _adanie,
otrzymac miedzynarodowy certyfikat w kraju wydajacym certyfikat narodowy bez koniecznosci zdawania
innego egzaminu , jesli spełniono wymagania czesci II niniejszego Załacznika.
innego egzaminu , jesli spełniono wymagania czesci II niniejszego Załacznika.
2. W przypadkach innych ni_ okreslone w punkcie 1, miedzynarodowy certyfikat mo_e byc wydany zgodnie z
wymaganiami czesci II niniejszego Załacznika tylko po zdaniu egzaminu z wynikiem pozytywnym.
II. Wymagania
1. Aby otrzymac miedzynarodowy certyfikat, nale_y
(a) Miec ukonczone 16 lat,
(b) Byc fizycznie i psychicznie zdolnym do prowadzenia jednostki przyjemnosciowej, w szczególnosci
władac zmysłami wzroku i słuchu,
(c) Zdac z wynikiem pozytywnym egzamin potwierdzajacy niezbedne kompetencje dla prowadzenia
jednostki przyjemnosciowej.
2. Egzamin powinien potwierdzic posiadanie
(a) Wystarczajacej znajomosci przepisów dotyczacych prowadzenia jednostki przyjemnosciowej oraz
wiedze nautyczna i techniczna wymagana dla bezpiecznej nawigacji po wodach sródladowych i/lub
przybrze_nych, oraz
(b) Zdolnosci zastosowania tej wiedzy w praktyce.
3. Egzamin powinien odnosic sie do rejonu uprawiania _eglugi (tzn. wód sródladowych i/lub wód
przybrze_nych) i obejmuje co najmniej nastepujace tematy szczegółowe:
3.1 Wystarczajaca znajomosc odpowiednich przepisów i publikacji nautycznych:
Przepisy ruchu na wodach sródladowych, zwłaszcza CEVNI4; dla wód przybrze_nych, zwłaszcza
Miedzynarodowe Przepisy Drogi Morskiej, a ponadto pomoce nawigacyjne (oznaczenia dróg wodnych),
3.2 Zdolnosc zastosowania wiedzy nautycznej i technicznej w praktyce:
(a) Ogólna znajomosc jednostki, zasad u_ycia sprzetu bezpieczenstwa oraz obsługi _agli i silnika,
(b) Prowadzenie jednostki oraz rozumienie wpływu wiatru, pradu, ich interakcji oraz ograniczenia
zanurzeniem,
(c) Prowadzenie jednostki na kursach przecinajacych sie oraz podczas wyprzedzania innych jednostek,
(d) Kotwiczenie i cumowanie we wszystkich warunkach,
(e) Manewrowanie w sluzach i portach,
(f) Ogólna znajomosc warunków pogodowych,
(g) Ogólna znajomosc nawigacji, w szczególnosci ustalenie pozycji i wybór bezpiecznego kursu.
3.3 Działania w szczególnych okolicznosciach:
(a) Zasady zapobiegania wypadkom (np. manewr człowiek za burta),
(b) Działanie w przypadku kolizji, awarii silnika, wejscia na mielizne, uwzgledniajace uszczelnienie
przecieku, asysta w przypadku zagro_enia,
(c) U_ycie srodków ratunkowych i bezpieczenstwa,
(d) Zapobieganie po_arom i ich gaszenie,
(e) Unikanie zanieczyszczania wody.
3 Oryginalny tekst Rezolucji mo*na znalezc tu:
http://www.unece.org/trans/doc/finaldoc ... 3-147e.pdf i
http://www.unece.org/trans/doc/finaldoc ... 147c1e.pdf (dostepny równie* w jezykach francuskim i
rosyjskim).
4 Europejski Kod 4eglugi Sródladowej, wprowadzony do polskiego systemu prawnego Rozporzadzeniem MI z dnia 28
kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów *eglugowych na sródladowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072).
3
EKG ONZ (UN/ECE) TRANS/SC.3/2002/5/Add.15
6 sierpnia 2002
Wprowadzenie konwencji i zastosowanie rezolucji dotyczacych nawigacji sródladowej
Stanowisko AIT (Miedzynarodowego Stowarzyszenia Turystyki)
1. AIT (Miedzynarodowe Stowarzyszenie Turystyki) pragnie poinformowac Grupe Robocza
Transportu Sródladowego o problemach informacyjnych oraz praktycznych, doswiadczanych
przez członków AIT w zwiazku z wydawaniem Miedzynarodowego Certyfikatu Kompetencji
Operatora Pływajacej Jednostki Przyjemnosciowej (ICC – International Certificates of Competency
for Operators of Pleasure Craft).
Nowy ICC
2. Rezolucja nr 406 Grupy Roboczej Transportu Sródladowego Europejskiej Komisji Gospodarczej
ONZ (UN/ECE) została wprowadzona w pazdzierniku 2002 r. Zasadniczo ró_ni sie ona od
rezolucji nr 147 (ze zmianami) wprowadzajac wymaganie, _e ICC mo_e byc wydawany tylko
posiadaczowi narodowego certyfikatu _eglarskiego, albo po zdaniu egzaminu sprawdzajacego
wiedze dotyczaca przepisów, locji, jachtu i jego wyposa_enia, bezpieczenstwa, meteorologii itp.
Sposób przeprowadzania egzaminu musi byc zaaprobowany przez Rzad Kraju pochodzenia. Np.
w Zjednoczonym Królestwie nie ma obowiazku posiadania certyfikatów _eglarskich, jednak_e
Royal Yachting Association wydaje ICC na podstawie egzaminu zdanego z wynikiem
pozytywnym.
3. W Holandii, Royal Netherlands Touring Federation (ANWB) posiada upowa_nienie panstwowe do
wydawania ICC “nowego stylu” na podstawie obowiazujacych certyfikatów dla wód sródladowych,
wszystkich wód albo _eglugi zawodowej. Zgodnie z generalna zasada kraje, które zastosowały
rezolucje nr 40, wymagaja od _eglarzy aby posiadali ICC w takich przypadkach, w których
certyfikaty _eglarskie sa obowiazujace w mysl ich przepisów.
Wymagany certyfikat 9eglarski
4. W niektórych przypadkach narodowy certyfikat _eglarski mo_e byc wystarczajacy. W takim
przypadku, na przykład, kraj przeznacznia uznaje certyfikaty _eglarskie wydane w innych krajach.
Ma to zastosowanie np. w Holandii, Niemczech i Belgii. W takich krajach nie jest wymagane
posiadanie ICC.
Ró9nice
5. W wyniku tego, _e rezolucje UNECE maja charakter zalecen, istnieja obecnie du_e ró_nice w
poziomie umiejetnosci i wiedzy wymaganej od entuzjastów sportów wodnych w ró_nych krajach.
Najwa_niejsze ró_nice to:
• Niektóre kraje, w tym Rumunia, Federacja Rosyjska, Hiszpania i Irlandia nie zastosowały _adnej z
tych rezolucji8 (TRANS7SC.3/2001/7). 6eglarze nie powinni miec wielu problemów w pierwszych
dwóch z wymienionych krajów, jednak wiadomo, _e w Hiszpanii zdarzaja sie kłopotliwe sytuacje.
Przed _egluga do takich krajów nale_y zorientowac sie w aktualnych wymaganiach odnosnie
dokumentów.
• Druga grupa krajów, gdzie nadal stosuje sie przepisy rezolucji nr 14 (ze zmianami), wydaje sie
sprawiac najmniej kłopotów _eglarzom. W tych krajach wystarcza, _e _eglarz stosuje sie do
5 Oryginalny tekst dokumentu mo*na znalezc tu:
http://www.unece.org/trans/doc/2002/sc3 ... -05a1e.pdf(dostepny równie* w jezykach francuskim i rosyjskim).
6 Aktualnie kraje, które wprowadzi³y rezolucje nr 40 to: Austria, Chorwacja, Republika Czeska, Niemcy, Litwa, Holandia,
S³owacja, Zjednoczone Królestwo, Luksemburg, Irlandia, Bia³orus - czesciowo (wg: TRANS/SC.3/2004/16
http://www.unece.org/trans/doc/2004/sc3 ... 04-16e.pdf)
7 Kraje, które wprowadzi³y rezolucje nr 14 to: Belgia, Bu³garia, Finlandia, Francja, Wegry, W³ochy, Polska, Szwajcaria (wg:
TRANS/S.C.3/2004/16).
8 4adna z tych rezolucji nie zosta³a przyjeta w nastepujacych krajach: Mo³dawia, Rumunia, Rosja, Ukraina, Serbia i
Czarnogóra. Pozosta³e kraje nie sa po³aczone z jednolitym systemem europejskich sródladowych dróg wodnych z przyczyn
geograficznych (jak np. Hiszpania czy kraje skandynawskie).
przepisów kraju pochodzenia. Jednak ICC mo_e byc po_yteczny w tych krajach w sytuacji, gdy nie
ka_dy urzednik prowadzacy inspekcje mo_e byc zorientowany w regulacjach dotyczacych
uprawiania _eglarstwa w innych krajach.
• Trzecia grupa składa sie z osmiu krajów stosujacych rezolucje nr 40. Te kraje moga uznawac
narodowe certyfikaty _eglarskie i/lub wymagac posiadania ICC.
• W przypadku ostatniej grupy panstw nawet _eglarz posiadajacy narodowy certyfikat _eglarski
i/lub ICC nadal powinien spełnic dodatkowe wymagania. Na przykład w Holandii prowadzacy
jednostke rozwijajaca szybkosc wieksza ni_ 20 km/h musi ukonczyc 18 lat. W Niemczech na
przykład, minimalnym wiekiem prowadzacego na sródladziu jest 16 lat. Pomimo posiadania ICC
lub certyfikatu, niemiecki 16-latek nie mo_e prowadzic szybkiej motorówki w Holandii – i nie jest to
jedyny taki przypadek. Szwajcaria wymaga np. posiadania “Ferienpatent” na Jeziorze Bodenskim.