Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 19:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 08:47 

Dołączył(a): 27 kwi 2010, o 07:35
Posty: 2
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam wszystkich forumowiczów,

mam pytanie pewnie jedno z podstawowych ale postanowiłem poznać opinię doświadczonych żeglarzy (czasami lepiej narazić się na śmieszność niż potem żałować ).
Mianowicie, czytając dużo o Mazurach, oglądając zdjęcia można zauważyć duuużo jachtów, jeziora są różne, są między nimi wąskie gardła. Przypuszczam, że jest wiele przypadków kiedy dopływam w takie miejsce i widzę przed sobą kilka jachtów, których nie mogę ominąć tylko płynąć za nimi wolno, a przede wszystkim muszę znacznie zmniejszyć prędkość.
Jak najlepiej wyhamować jacht z różnych kierunków względem wiatru np.:
1. czy płynąc bejdewindem wejść w kąt martwy, zredukować żagle
2. czy płynąc fordewindem lub baksztagiem wybrać żagle do diametralnej

Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
młody_żeglarz napisał(a):
Jak najlepiej wyhamować jacht z różnych kierunków względem wiatru np.:
1. czy płynąc bejdewindem wejść w kąt martwy, zredukować żagle
2. czy płynąc fordewindem lub baksztagiem wybrać żagle do diametralnej


Ad 1. To działa rzeczywiście - ja tak robię.
Ad 2. Może jestem jakiś dziwny, ale na mieczówce nigdy mi się nie udało (zwłaszcza przy świeżym wietrze!!!) bezstresowo wybrać grota do diametralnej w baksztagu i fordewindzie... Jak wieje jedynka, to owszem, ale jak wieje już dobra trójka i więcej, to na tym , czym ja pływałem, wybierając grota w baksztagu można się łatwo "wygrzybić" (wystarczy nieostrożność na sterze). Osobiście staram się redukować żagle zawczasu (np. na mieczowym slupie warto wyostrzyć, zwalić grota i pojechać na samym foku)...


____
PS: Tyle, że ja zwykle pływam sam, a może z większą i wyszkoloną załogą jest ten punkt 2 do zrobienia?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: młody_żeglarz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 09:06 
Płynąć ostrym kursem, wyluzuj żagle. Przy pływaniu pełnym, tak jak pisze Robert, nie polecam wybierania żagli do diametralnie. Oczywiście zależy jak silny jest wiatr i na jakiej łódce pływasz. W razie czego zawsze można zrobić zwrot, odpłynąć w inną część jeziora i wrócić za chwilę ;)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 09:07 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
młody_żeglarz napisał(a):
Jak najlepiej wyhamować jacht z różnych kierunków względem wiatru np.:
1. czy płynąc bejdewindem wejść w kąt martwy, zredukować żagle

Wchodzić w kąt martwy zdecydowanie nie polecam. Łatwo wtedy o całkowitą utratę prędkości, a tym samym sterowności, co kończy się często zupelnie nieprzewidywalnym zachowaniem jachtu, np. przejściem na nowy hals. Można natomiast wyluzować grota do łopotu (pamiętając rzecz jasna że łopot szybciej niszczy żagle niż normalna praca), foka zaś - tak aby ledwo pracował.
Cytuj:
2. czy płynąc fordewindem lub baksztagiem wybrać żagle do diametralnej

W przypadku grota tym bardziej niewskazane, chyba że jako manewr ostatniej szansy. Wybrany do diametralnej grot, gdy szkwał uderzy od tyłu - da przechył dokładnie taki jak w bajdewindzie, i zarazem wywoła niesłychanie silną nawietrzność jachtu, która najpewniej nie da się opanować sterem. Z fokiem można sobie na cóś takiego pozwolić, choć całkowicie skuteczne wylaczenie go z pracy przy pomocy szotów nie będzie, szczególnie w baksztagu (wtedy jest szansa na wyłączenie go z pracy wyluzowujac go poza trawers jachtu o ile szoty są dostatecznie długie). Gdy jest rolfok sprawa jest prosta, gdy nie ma - można wysłać załoganta na fordek aby "zgasił" foka obejmując go rękoma. Natomiast grota należało wcześniej w ogóle zrzucić, będąc na tyle przewidujacym aby uczynić to jeszcze przed zbliżeniem się pełnym kursem do wąskiego przejścia pełnego innych jachtów.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski
ps. bardzo się chwali adeptowi kursu na patent że o takie rzeczy pyta - ale do qrzej nędzy czego w takim razie na tych kursach uczą? :evil: Podstawowego manewru człowiek za burtą, bo na tym najłatwiej jest każdego uwalić? OKDR można sobie takie kursy, panowie instruktorzy :P



Za ten post autor Tomek Janiszewski otrzymał podziękowanie od: młody_żeglarz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 09:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
młody_żeglarz napisał(a):
mam pytanie pewnie jedno z podstawowych ale postanowiłem poznać opinię doświadczonych żeglarzy (czasami lepiej narazić się na śmieszność niż potem żałować ).
Ja osobiście, to wyznaję zasadę, że nie ma głupich pytań a jedynie odpowiedzi i komentarze bywają głupie :-)
Słusznie, że pytasz.

Cytuj:
nie mogę ominąć tylko płynąć za nimi wolno, a przede wszystkim muszę znacznie zmniejszyć prędkość.
O manewrach żaglami i kursem względem wiatru już Ci koledzy napisali, więc dodam jedynie od siebie to, że w tych "wąskich gardłach" z reguły jest "troszkę miejsca" i często jest miejsce na to, żeby popłynąć trochę w bok, nieco nadłożyć drogi i w ten sposób uniknąć konieczności wyprzedzania.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: młody_żeglarz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 10:07 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
Maar napisał(a):
dodam jedynie od siebie to, że w tych "wąskich gardłach" z reguły jest "troszkę miejsca" i często jest miejsce na to, żeby popłynąć trochę w bok, nieco nadłożyć drogi i w ten sposób uniknąć konieczności wyprzedzania.

Albo i w trzciny lub na mieliznę się wpakować, jeśli innego wyjścia nie widać. Na śródlądziu to nic strasznego (inna rzecz że mimo wszystko należy się przy tym starać aby tych trzcin połamać jak najmniej). Zawsze lepsze to niż przydzwonić komuś w burtę.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 11:08 

Dołączył(a): 27 kwi 2010, o 07:35
Posty: 2
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Dzięki za konkretne odpowiedzi, pomocne i na temat.
Co do kursu na patent to gdy ktoś go robi na Mazurach to spotka się z większością sytuacji które występują w trakcie „normalnego” żeglowania. Natomiast na kursach odbywających się na małych zamkniętych akwenach uczą przeważnie podstawy żeglowania: zmiana halsu, bojka, podejście/odejście od pomostu, człowiek za burtą. Często kursant nie wie z czym się może spotkać podczas samotnego żeglowania i co za tym idzie nie wie o co zapytać.

Pozdrawiam i dziękuję.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2010, o 11:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Bo tak na prawdę - żeglarstwo to dwa zwroty i kilka manewrów, a potem - całe życie :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL