Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 15:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Trudne pytania.
PostNapisane: 11 maja 2010, o 00:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sie 2009, o 16:44
Posty: 396
Lokalizacja: Hanysowo
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: starszy galernik
Chciałbym rozpocząć nowy wątek o intrygującym temacie: Trudne pytania.

*****

Po której stronie klarować na morsko, czyli do sztormrelingu, genue/foka? Po zawietrznej, czy nawietrznej? Oczywiście uwzględniając falę. Gdzie się mniej zniszczy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 07:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Klarowanie na sztormrelingu nie jest klarowaniem na morsko, co najwyżej na zatokowo. Żagiel na relingi odpowiedno duża fala zawsze ci rozluźni a w konsekwencji porwie.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 07:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Colonel napisał(a):
Żagiel na relingi odpowiedno duża fala zawsze ci rozluźni a w konsekwencji porwie.


Albo zegnie sztyce relingu...http://galeria.makiela.pl/album245/P8093296?full=1 http://galeria.makiela.pl/album245/P8093298?full=1

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 08:01 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Na BPH bodajże genua leżała cały czas - gdy nie była używana - na półpokładzie ( oczywiście nie na relingach ). Jednym z elementów zwrotu było przekładanie jej na nawietrzną.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 08:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zdarzało mi sie wozić na Opalach genue albo foka na relingu. Wtedy zawsze od wewnątrz, bardzo ciasno upakowana w "kieszeń", tak by utrudnić rozluźniajace działanie fali... ale ta praktyka przy spodziewanych cięższych warunkach albo choć troche niechlujnym sklarowaniu kończy się często źle.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Colonel napisał(a):
Klarowanie na sztormrelingu nie jest klarowaniem na morsko, co najwyżej na zatokowo.
Nie jest klarowaniem ani na morsko, ani na zatokowo - jest klarowaniem na trzebiesko :-)
Trzebieska szkoła wożenia foka jeszcze długo będzie tkwić w narodzie :-)


A w temacie na której burcie, to jeżeli mi się tak zdarza, to zawsze na tej na której akurat fok czy genia stojała.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 09:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Maar napisał(a):
Colonel napisał(a):
Klarowanie na sztormrelingu nie jest klarowaniem na morsko, co najwyżej na zatokowo.
Nie jest klarowaniem ani na morsko, ani na zatokowo - jest klarowaniem na trzebiesko :-)
Trzebieska szkoła wożenia foka jeszcze długo będzie tkwić w narodzie :-)

A ja myślałem, że "na harcersko" - pierwszy raz to widziałem i byłem zmuszony tak robić podczas mojego pobytu w puckim HOM-ie w 1974... Był to wtedy obowiązujący tam sposób klarowania sztaksla na noc, na niepływanie (i wtedy nawet na słoneczne dni!!!) itd. ale bywało też gorzej niż tylko "do relingu" (bo sztormrelingów na Zefirach nie było) - napinano jeden z szotów i drugim szotem marlowano foka i/lub gienię. Jak jacht miał foka marszowego i genuę, to na jednej burcie był tak potraktowany jeden, a na drugiej drugi żagiel.

Nie trzeba nikomu chyba tłumaczyć, że żagle w ten sposób traktowane długo nie wytrzymywały... Sam w owym czasie, pacholęciem będąc, się temu dziwiłem, bo na naszej łódce żagle były, na taki "słuczaj", zdejmowane i skrzętnie zwijane do worków... Wyrażenie mojej opinii na ten temat skutkowało pewnymi niedogodnościami podczas mojego ówczesnego pobytu w HOM-ie...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 10:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1228
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 734
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
robhosailor napisał(a):
Nie trzeba nikomu chyba tłumaczyć, że żagle w ten sposób traktowane długo nie wytrzymywały... Sam w owym czasie, pacholęciem będąc, się temu dziwiłem, bo na naszej łódce żagle były, na taki "słuczaj", zdejmowane i skrzętnie zwijane do worków...


Hm, myśmy tak trzymali foka przez 20 lat (tzn. ja w tym uczestniczyłem tylko przez ostatnie 6, wcześniejsze znam z opowieści), do czasu zamontowania rolera, i żagiel jakoś to przeżył. A był to fok znakomity, uszyty przez babcię z tkaniny spadochronowej :) Później został zastąpiony żaglami szytymi przez żaglomistrza, które wcale nie były lepsze.

Ale nie martw się, Twoją genuę skrzętnie zwijaliśmy do worka :)

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 10:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
myszek napisał(a):
Hm, myśmy tak trzymali foka przez 20 lat (tzn. ja w tym uczestniczyłem tylko przez ostatnie 6, wcześniejsze znam z opowieści), do czasu zamontowania rolera, i żagiel jakoś to przeżył. A był to fok znakomity, uszyty przez babcię z tkaniny spadochronowej :) Później został zastąpiony żaglami szytymi przez żaglomistrza, które wcale nie były lepsze.


Wiadomo jednak , że (w wiekszości) tkaniny używane na żagle są wrażliwe na promienie UV i, o ile nie są w pracy, to powinny być chronione przed słońcem (to dlatego wynaleziono dla nich pokrowce). Nie pamiętam już z czego były żagle homowskich Zefirów, ale wpływ złego traktowania był na nich widoczny bardziej niż wpływ normalnej eksploatacji w zatokowych sztormach...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
jberry napisał(a):
Gdzie się mniej zniszczy?

Na rolerze.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
też tą czynność pamiętam z HOM w Pucku :). Było to na drużynach i żagiel miał być na burcie dalszej od nabrzeża podczas cumowania burtą.

_________________
pozdrawiam
Tomasz Mahrburg
TMG geodezyjna obsługa inwestycji, geodezja Szczecin, Pajęczno Łódzkie, geodeta Pajęczno, usługi geodezyjne Szczecin Pajęczno Łódzkie, modele 3D do maszyn, pomiary terenu (dtm, dsm) z UAV(dron)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sie 2009, o 16:44
Posty: 396
Lokalizacja: Hanysowo
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: starszy galernik
Jak widzę pytanie zatrudne, bo zamiast "gdzie?" padają tylko odpowiedzi "czy?".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 18:18 
Jak napisał Maar "tam gdzie stojała" jeśli już to na zawietrznej -bo łatwiej -- lecz tylko tymczasowo przy lepszej pogodzie ----trza drogie rzeczy oszczędzać a i lepiej wygląda - pewnie nie tak grożnie .....


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
jberry napisał(a):
Jak widzę pytanie zatrudne, bo zamiast "gdzie?" padają tylko odpowiedzi "czy?".

Bo na to pytanie nie da się sensownie odpowiedzieć. Pierwsze pytaniem po co zostawiać żagiel na relingu w trudnych warunkach ? Jedyna sensowna odpowiedź, po to, aby go łatwo (łatwiej) użyć. Jeżeli, tak, to po zawietrznej, chociaż będzie bardziej narażony na uszkodzenia.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
jberry napisał(a):
Jak widzę pytanie zatrudne, bo zamiast "gdzie?" padają tylko odpowiedzi "czy?".


Wbrew pozorom, to też jest odpowiedź...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sie 2009, o 16:44
Posty: 396
Lokalizacja: Hanysowo
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: starszy galernik
Odpowiadając Wszystkim na pytanie: Po co? Zadam następne pytania:

- Czy chować mokry żagiel do worka w deszczowy dzień?
- Jak w nocy trzeba zrzucić ( a nie mamy rolera- Cape) to budzić całą załogę i chować do worka?
cdn.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Generalnie: TAK.

Znaczy się nie budzić całej załogi, ale zdjąć z góry. Nie koniecznie do worka - można luzem na żagielkoję (jeśli takowa jest) można pokombinować z kingstonem, można wcisnąć do jakiegoś wielkiego wora (na śmieci np.) żeby nie ciekł jak kto głupi.
No, można różne czynności wykonać nie koniecznie zostawiać go na furię* fal :-)

[*] ale fajosko zabrzmiało, co? :-) Furia fal, już mi się chce w morze :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 22:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sie 2009, o 16:44
Posty: 396
Lokalizacja: Hanysowo
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: starszy galernik
[*] ale fajosko zabrzmiało, co?

napisz wiersz :D

ale tak w worek foliowy ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 22:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 mar 2009, o 22:44
Posty: 185
Podziękował : 54
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Podstawa to dobrze zwinąć żagiel tzn. poskładać na zakładkę a potem zwinąć i wtedy czy do wora czy tylko krawatem to już bez znaczenia .
W worze lepiej jednak przenosić lub podać przez luk a że mokry to trudno przy najbliższej okazji wyciągnąć i postawić.
Bardzo dobrze składają u żaglomistrzów gdyż oni szanują swoją pracę .
Do poskładania wystarczą dwie osoby nie trzeba budzić wszystkich to nie DAR Panie Starszy!

_________________
Pozdrawiam
"Stary" szkutnik

www.szkutnik.bydgoszcz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sie 2009, o 16:44
Posty: 396
Lokalizacja: Hanysowo
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: starszy galernik
A dzwoniące raksy o pokład nie obudzą? A, że dwóch na wachcie, w tym jednen za sterem!

Zadając pytanie nie zastanawiałem się dlaczego, bo powodów może być wiele, tylko gdzie lepiej? A wszyscy odpowiadją, że lepiej nie. To wiem!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 23:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jarek, jest noc, wieje potępieńczo, w bladym zielonoczerwonym blasku świateł nawigacyjnych co chwila widzisz jak morze z furią chce zerwać antypoślizgi z fordecku.
Wysyłasz ludzi na dziób i co im mówisz?
Rzućcie foka a jak rzucicie to przenieście go na nawietrzną burtę?! Przecież tak nie powiesz!
A z kolei gdy słabo wieje, to nie ma różnicy na którym halsie ten fok jest sklarowany.

Więc nie bardzo wiem o co pytasz :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 23:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sie 2009, o 16:44
Posty: 396
Lokalizacja: Hanysowo
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: starszy galernik
Jak jedziemy osobiście... to:
Marku! Zadałem pytanie. Napisałem, że trudne. Dlaczego wszyscy czepiają się: Czemu zadajesz takie pytanie?
Zastanawiałem się: Gdzie jest lepiej sklarować foka? Zawietrzna, czy nawietrzna? I tyle!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2010, o 23:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
jberry napisał(a):
Zastanawiałem się: Gdzie jest lepiej sklarować foka? Zawietrzna, czy nawietrzna? I tyle!

Aaaaa! To ja nie zrozumiałem, znaczy, takie akademickie pytanie to było? :-)
To ja nie wiem. :-)

Ale myślę sobie, że - tak całkiem teoretycznie - gdy się szybko jedzie i przechył jest duży, to lepiej na nawietrznej. Pęd wody nie próbuje ci zdjąć sztaksla z relingu wówczas.
Z kolei gdy warunki są takie, że fale walą z boku to IMHO lepiej mieć na zawietrznej - jakby w pewien sposób żagiel osłaniasz własnym kadłubem.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2010, o 07:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
1. Foka sklarujesz tam gdzie go zrzucisz, chyba że miejsce juz zajete, wtedy przetaszczysz go na przeciwną burtę. Zawietrzna i tak po jednym zwrocie stanie sie nawietrzną.
Al ei tak lepiej jest zdjąc żagiel, nawet mokry, mozesz go wcisnąc w worek jak sie uda, jak się warunki poprawią bedzie czas na suszenie i ładne składanie.
2. Jesli dyskutujemy o jachtach normalnej wielkości, to prawie każdą czynośc jest w stanie wykonac jeden lub dwoch ludzi, byle w miare kumatych (ni emówie o sile!).
3. Zmian żagli nie wykonuję sie ad hoc, dobry skipper planuje to. Dobra praktyka morska jest zmniejszanie żaglie zanim sie rozwieje, zanim sie sciemni, zanim to będzie trudne. (Wtedy też jest szanas a na posladanie żagla). Praktyczne jest wykonywanie przy zmianie wachty - masz podwójna liczbę ludzi na pokładzie.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2010, o 13:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Colonel napisał(a):
Dobra praktyka morska jest zmniejszanie żaglie zanim sie rozwieje, zanim sie sciemni, zanim to będzie trudne.

Stara zasada, w nocy pół żagli.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2010, o 23:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Maar napisał(a):
Colonel napisał(a):
Klarowanie na sztormrelingu nie jest klarowaniem na morsko, co najwyżej na zatokowo.
Nie jest klarowaniem ani na morsko, ani na zatokowo - jest klarowaniem na trzebiesko :-)
Trzebieska szkoła wożenia foka jeszcze długo będzie tkwić w narodzie :-)


Byłeś kiedyś w Trzebieży, czy tak sobie plumkasz?

Foki na relingach widziałem na wszelakich jachtach - niezależnie od portu macierzystego. A w Trzebieży już 20 lat temu praktykowaliśmy chowanie żagla pod pokład, choć nie zawsze (np. zostawał, gdy w szkierach trzeba było zrzucić na 2-3 godziny).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL