Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 20:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 sty 2016, o 00:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Znalazłem fajny film w którym żeglarz pokazuje jak sterować żaglami. W filmie pojawiają się także foki bliźniaki:



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Szaman3
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
W sumie to taki inny zapętlony samoster , a nawet najprostszy elektryczny zrobi to samo szczególnie jak ktoś ma fotoogniwa jak ten gościu , różnicą jest mniej lin na pokładzie i większy porządek

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 23:15 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
KURAK_II napisał(a):
nawet najprostszy elektryczny zrobi to samo szczególnie jak ktoś ma fotoogniwa jak ten gościu

,
Rzecz w tym, że ten najprostszy elektryczny zużywa stosunkowo dużo prądu zwłaszcza na pełnych kursach.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 23:22 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
KURAK_II napisał(a):
a nawet najprostszy elektryczny zrobi to samo


duzo zależy od łódki i fali. Nawet na elektrycznym żagle powinny być dobrze ustawione. Nie zawsze działa dobrze zwłaszcza na pełnym kursie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2016, o 17:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 15:17
Posty: 55
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: kapitan, szantowyjec
ins napisał(a):
Rzecz w tym, że ten najprostszy elektryczny zużywa stosunkowo dużo prądu zwłaszcza na pełnych kursach.


Dlatego samostery wiatrowe nie odeszły w zapomnienie i jakby wracają do łask, szczególnie na dalekie rejsy.
A ile autopilot żre przekonałem się osobiście, ręcznie sterując przez cały Atlantyk bo silnik nawalał i trzeba było prąd oszczędzać. Cały romantyzm nocnych wacht pod rozgwieżdżonym niebem prysł od gapienia się w kompas, a po zamknięciu oczu w koi i tak się widziało.... kompas :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2016, o 18:06 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Mikuś napisał(a):
ins napisał(a):
Rzecz w tym, że ten najprostszy elektryczny zużywa stosunkowo dużo prądu zwłaszcza na pełnych kursach.


Dlatego samostery wiatrowe nie odeszły w zapomnienie i jakby wracają do łask, szczególnie na dalekie rejsy.
A ile autopilot żre przekonałem się osobiście, ręcznie sterując przez cały Atlantyk bo silnik nawalał i trzeba było prąd oszczędzać. Cały romantyzm nocnych wacht pod rozgwieżdżonym niebem prysł od gapienia się w kompas, a po zamknięciu oczu w koi i tak się widziało.... kompas :evil:

Aczkolwiek nie zawsze na pełnym kursie samoster wiatrowy daje sobie radę, zwłaszcza jak się pojawi krótka fala.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2016, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 15:17
Posty: 55
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: kapitan, szantowyjec
Fakt, ale w pewnych warunkach i autopiloty nie dają rady


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2016, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Dla przypomnienia, to co było na filmie w wersji graficznej na kilku rysunkach:
http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/samoster/samoster.html



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: rawonsails
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2016, o 00:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Samoster wiatrowy to fajna rzecz ale ta dodatkowa sznurkologia trochę zagraca szczególnie mniejsze jachciki :-(

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2016, o 01:26 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Wytęż wzrok i znajdź sznurek :cool:
http://www.youtube.com/watch?v=kAzi3i07PqI
https://www.youtube.com/watch?v=QAYrQGGccMQ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2016, o 18:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ins napisał(a):
Aczkolwiek nie zawsze na pełnym kursie samoster wiatrowy daje sobie radę, zwłaszcza jak się pojawi krótka fala.
Trafiłem na film w którym oprócz centralnego uchylnego statecznika wiatrowego są jeszcze dwa stateczniki o osi pionowej. Po wzajemnym położeniu przeciwwag w stosunku do statecznika tych dwóch dodatkowych widać, że jacht płynął pełnym kursem i nieźle trzymał kurs.



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2016, o 20:03 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Marian J. napisał(a):
Trafiłem na film w którym oprócz centralnego uchylnego statecznika wiatrowego są jeszcze dwa stateczniki o osi pionowej. Po wzajemnym położeniu przeciwwag w stosunku do statecznika tych dwóch dodatkowych widać, że jacht płynął pełnym kursem i nieźle trzymał kurs.

no tak ale to nie są warunki w których mozna powiedzieć o samosterze że działa dobrze.

W 2,3,4 B to większość sprzętu zdaje egzamin, ale jak się pojawia fala z rufy wywołana wiatrem od 6 B wzwyż to nie zawsze autopilot wiatrowy, albo samoster dziala sensownie. Na 8 B Wind Pilot Ocean Light http://www.windpilot.com/n/wind/en/prod/lite// działał bezbłędnie na ostrym. Trzymal kurs, wystarczało by, albo gro,t albo fok pracował.
Czyli płyniemy na obu żaglach i samosterze. Luzujemy grota, refujemy, jacht płynie w założonym kierunku, to samo dzieje się kiedy luzujemy foka i tylko grot daje siłę ciągu.

Na pełnym baksztagu płynąc na samym foku, w okolicach 7/8 B, fala dość stroma, każdy prawie zjazd na jachcie o Lc 11 m, z V względem dna 9 - 11 w. kończył się, na samosterze, wytrąceniem z kursu. Zrozumiałe, dla mnie. Przy czym ustawienie na kurs ostrzejszy zawsze skutkowało stabilnością pracy samosteru.
Być może jeszcze nie rozpracowałem wszystkich tajników tego urządzonka.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2016, o 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ins napisał(a):
no tak ale to nie są warunki w których mozna powiedzieć o samosterze że działa dobrze.
Film mnie zainteresował przede wszystkim z uwagi na te dwa dodatkowe stateczniki po bokach. Dla mnie to nowość.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2016, o 20:17 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Marian J. napisał(a):
ins napisał(a):
no tak ale to nie są warunki w których mozna powiedzieć o samosterze że działa dobrze.
Film mnie zainteresował przede wszystkim z uwagi na te dwa dodatkowe stateczniki po bokach. Dla mnie to nowość.

Jacht Absolwent mial stateczniki rufowe, stałe, zanurzone w wodzie, dzięki którym ponoć doskonale trzymal się na kursie na pełnym.
http://www.zagle.com.pl/technika/testy/ ... _6665.html

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2016, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ins napisał(a):
Jacht Absolwent mial stateczniki rufowe, stałe, zanurzone w wodzie, dzięki którym ponoć doskonale trzymal się na kursie na pełnym.
O statecznikach jachtu Absolwent wiedziałem, i jaka jest ich rola także. Nawet chodził mi po głowie pomysł zrobić coś takiego na mojej łódce. W którymś momencie doszedłem do wniosku, że nie można mieć wszystkich wynalazków na tak małej łódce jak moja. Ale na tym filmie te dodatkowe stateczniki to są stateczniki działające w powietrzu a nie w waodzie i to jest dla mnie zagadką czy one współpracują z samosterem czy też bezpośrednio ze sterem. Oglądając film nie za bardzo mogłem się w tym połapać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2016, o 21:58 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Marian J. napisał(a):
to jest dla mnie zagadką czy one współpracują z samosterem czy też bezpośrednio ze sterem.

To będzie czysta spekulacja z mojej strony.
Powierzchnia dodatkowych stateczników wiatrowych jest i tak za mała by mogla wywolać dzialanie steru. Raczej chodzi o zwiększenie i uporządkowanie sił dzialajacych na flettner/skrzydlo wodne które napędza za posrednictwem linek, rumpel.
Na pełnym kursie, jak widac na filmie, główny statecznik wiatrowy lata na wszystkie strony.
W dodatku z racji niewielkiego wiatru pozornego powierzchnia głownego statecznika nie zapewnia dostatecznie duzej sily dla flettnera.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL