Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 7 sie 2025, o 22:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 100 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 sty 2016, o 10:15 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Konstruktor jachtu podaje że wyporność wynosi np. 444 kg. Tak jest w REKSIE Mariana Strzeleckiego. Czy tymi 444 kg mogę załadować jacht i będzie on pływał bezpiecznie tak jak założył konstruktor? Czy wyporność podawana jest dla pustego kadłuba bez osprzętu? Bo jak tak to trzeba dodać jego wagę do wagi załogi i wagi prowiantu. Nieraz zamiast wyporności podawana jest tz. wolna burta. Czy to jest jakby zamiennik wyporności i jak się to je. Pytam bo interesują mnie takie małe jachciki a w nich wyporności są niewielkie i napewno jest to podstawowy element do bezpiecznego pływania


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 10:30 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 545
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Co na to ... konstruktor? :mrgreen:

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 10:45 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9041
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jeszcze nie spotkalem sie z sytuacja zeby zamiast wypornosci podawana byla wolna burta, chetnie zapoznam sie z przykladem :)
Jesli w przypadku malej lodki podaje sie wypornosc to zazwyczaj jest to wypornosc kadluba jachtu gotowego do plywania wraz z zalozona masa zalogi do zalozonej wodnicy konstrukcyjnej.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Tutaj odpowiedzi, może uproszczone i niepełne, ale zapewne rozjaśnią nieco:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyporno%C5%9B%C4%87

W projektach jachtów często podaje się wyporność kadłuba zanurzonego do linii wodnej konstrukcyjnej.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:15 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
M@rk-u . "Polskie jachty" J. Salecki tom 4 strona45. Dalej nic nie wiem na postawione pztanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:25 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
To na przykladzie REKSA. Ile ma wazyc zaloga i prowiant aby nie przekroczyc wypornosci. Moze tak predzej pojme.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:32 

Dołączył(a): 17 gru 2008, o 21:48
Posty: 111
Lokalizacja: Suchy Las k.Poznania
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Musi to być różnica między ciężarem pustego Reksa a podaną wypornością

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Adam
sklep żeglarski: http://www.sztormiaki.pl
Szkutnia: www .adamboats.pl
Amatorskie remonty i budowy łodzi i jachtów: www. szkutnikamator.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2842
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 729
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
M@rek napisał(a):
Jesli w przypadku malej lodki podaje sie wypornosc to zazwyczaj jest to wypornosc kadluba jachtu gotowego do plywania wraz z zalozona masa zalogi do zalozonej wodnicy konstrukcyjnej.
Tak jak M@rek wytłumaczył to prościej się nie da, ale spróbuję.
brodaty napisał(a):
Konstruktor jachtu podaje że wyporność wynosi np. 444 kg.
Jeżeli zbudujesz dwa takie same jachty o podanej wyporności i jeden przedobrzysz i zbudujesz zbyt ciężki to w ramach podanej wyporności zostaje ci mniej na masę załogi z zapasami do żeglugi. Konkretnie jeżeli jeden z tych jachtów będzie ważył 200 kg to na załogę i zapasy zostanie ci 244 kg jeżeli drugi będzie lżejszy np. 150 kg to na załogę i zapasy zostanie ci 294 kg. Jeżeli którykolwiek z tych jachtów przeładujesz ponad założoną wyporność to świat się nie zawali ale jacht zanurzy się więcej niż to założył konstruktor.


Ostatnio edytowano 19 sty 2016, o 12:00 przez Marian J., łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:44 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Dziękuję. Teraz pojąłem .Z tym że ciężaru jachtu nie można chyba tak dowolnie ujmować bo oslabi to napewno jego konstrukcję. Już lepiej jakiegoś delikwenta na wilka morskiego zostawić na brzegu. Niech popilnuje samochodów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2842
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 729
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
brodaty napisał(a):
.Z tym że ciężaru jachtu nie można chyba tak dowolnie ujmować bo oslabi to napewno jego konstrukcję.
Można jak się ma dużo kasy i stosuje się super nowoczesne technologie. Czyli inaczej mówiąc lżejsze materiały przy zachowanej albo nawet większej wytrzymałości.



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowania - 2: Jaromir, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 11:57 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
brodaty napisał(a):
Z tym że ciężaru jachtu nie można chyba tak dowolnie ujmować bo oslabi to napewno jego konstrukcję
Można ujmować wyposażenia: np. wziąć łyżki plastikowe zamiast stalowych sztućców :) Nie brać materacy i wielu innych rzeczy :roll:



Za ten post autor 666 otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 12:08 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
I zamiast wody wódkę bo ma podobno mniejszy ciężar właściwy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 13:00 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
brodaty napisał(a):
zamiast wody wódkę, bo ma podobno mniejszy ciężar właściwy
Ale większy gatunkowy :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 13:08 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9041
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
j.666 napisał(a):
brodaty napisał(a):
Z tym że ciężaru jachtu nie można chyba tak dowolnie ujmować bo oslabi to napewno jego konstrukcję
Można ujmować wyposażenia: np. wziąć łyżki plastikowe zamiast stalowych sztućców :) Nie brać materacy i wielu innych rzeczy :roll:


Mozna to potraktowac jako "morskie opowiesci" ale sam slyszalem jak śp. Jurek Siudy "czepial sie" do calej tubki pasty do zebow :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 14:26 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 546
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
brodaty napisał(a):
ciężar właściwy


nie istnieje takie określenie w fizyce. Może chodzi o masę właściwą :cool:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 14:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
A może o gęstość? ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 14:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zacytuję sam siebie:
robhosailor napisał(a):
W projektach jachtów często podaje się wyporność kadłuba zanurzonego do linii wodnej konstrukcyjnej.
Łatwo można z grubsza oszacować zanurzenie i "wyporność ładunkową" małego jachtu.
Taki REKS, długi na 4 m, szeroki w KLW na, powiedzmy, 1,5 m ma powierzchnię wodnicy ok. 4 m²,

4 m²•0,01 m=0,04 m³

... więc każdy przyrost zanurzenia o 1 cm, to przyrost masy REKSA o ca 40kg.

***
Jak kto chce dokładniej, to musi podstawić sobie dokładniejsze dane, czyli zmierzyć i policzyć pole powierzchni wodnicy wg dokumentacji, czyli np. wg rysunku linii teoretycznych.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
M@rek napisał(a):
sam slyszalem jak śp. Jurek Siudy "czepial sie" do calej tubki pasty do zebow
Kuba wystawił na keję w Plymouth stół z mesy, żeby nie obciążać "Spaniela II" :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 16:41 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9041
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja stolu z messy nie wystawiam ale stolika kokpitowego na regaty nie biore ale jak mi gazu w butli przed startem do regat "poloneza " zabraklo to sympatyczny konkurent rozglaszal ze specjalnie wypuscilem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 18:41 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Cors-ie i znowu się czepiasz a nie masz o co. Chyba nie jesteś Nobel z fizyki . Jak już coś to prędzej chodziłoby o gęstość. Najważniejsze że Koledzy z forum pojęli o co chodzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7477
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3740
Otrzymał podziękowań: 2061
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Trza chude baby brać. Teraz rozumiem, czemu Zbieraj nie pływa małymi utkami.

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 20:37 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Zielony Tygrys napisał(a):
Teraz rozumiem, czemu Zbieraj nie pływa małymi utkami
Ależ z niego chudzina przecież :cool: Choć słyszałem, że się nakrętkami odżywia i towotem popija, więc pewnie nadrabia słusznym ciężarem właściwym, o gatunkowym nie wspominając :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7477
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3740
Otrzymał podziękowań: 2061
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Zbieraja to w ogóle nie warto karmić bo i tak efektów nie widać.

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 20:46 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9041
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Zielony Tygrys napisał(a):
Trza chude baby brać. Teraz rozumiem, czemu Zbieraj nie pływa małymi utkami.


Bledne zalozenie :) trzeba brac postawne, sprawne i co najtrudniejsze z malym bagazem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2016, o 20:47 

Dołączył(a): 22 mar 2009, o 13:35
Posty: 400
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 87
j.666 napisał(a):
więc pewnie nadrabia słusznym ciężarem właściwym, o gatunkowym nie wspominając :rotfl:

Po prostu ma większą "gęstość" :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2016, o 18:35 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Dziękuję bardzo Wszystkim za wpisy . Temat uważam za zakończony.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2016, o 18:46 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9041
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jest jeszcze jeden aspekt o ktorym nie wspomniano. Jesli jacht przeciazymy nad miare w stosunku do zalozen projektanta, nie dziwmy sie ze osiagi mocno sie pogarszaja. Dlatego przy doposazaniu warto zachowac umiar jesli nie chce sie mic plywajacego domku campingowego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2016, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10554
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Po moich pierwszych kilku projektach ( w tym i Reks) zacząłem projektować tak, aby nie dało się łatwo jachtu przeciążyć. Np miałem telefony od budowniczych Laysana, że: "tym się nie da pływać" - po dobalastowaniu (np konserwami) okazywało się, że się da.
Dlatego twierdzą, że pogoń za lekkością jachtów (już w projekcie) jest taką samą "walką z wiatrakami" jak walka z nawietrznością gdy ma się znane cechy wrodzonej "dałnowatości".
Gdy robimy błąd w założeniach, każda próba poprawek daje efekt brnięcia w aszybkę dalej.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2016, o 20:52 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10510
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian Strzelecki napisał(a):
Po moich pierwszych kilku projektach ( w tym i Reks) zacząłem projektować tak, aby nie dało się łatwo jachtu przeciążyć. Np miałem telefony od budowniczych Laysana, że: "tym się nie da pływać" - po dobalastowaniu (np konserwami) okazywało się, że się da.
Dlatego twierdzą, że pogoń za lekkością jachtów (już w projekcie) jest taką samą "walką z wiatrakami" jak walka z nawietrznością gdy ma się znane cechy wrodzonej "dałnowatości".
Gdy robimy błąd w założeniach, każda próba poprawek daje efekt brnięcia w aszybkę dalej.
MJS


Nic nie zrozumialem :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2016, o 21:33 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 546
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
brodaty napisał(a):
chodziłoby o gęstość

I to mi się podoba. Moja starość wyłazi coraz bardziej. Słusznie, masz rację, pomyłka moja myśląc o gęstości właściwej napisałem "MASA" Przepraszam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 100 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 249 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL