Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 sie 2025, o 22:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 sie 2009, o 16:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 11:24
Posty: 10
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Witam!
Zakładam npwy temat, bo nie znalazłem na forum odpowiedzi na moje pytanie :) Chciałbym Was zapytać o to, jak wygląda formalnie rejestracja jachtów i czy jest ona konieczna dla wszystkich jednostek. Z tego co wyczytałem tu i tam, jednostki do 5m długości kadłuba nie podlegają rejestracji, chyba że planowany jest rejs poza granice kraju. Wiem też, że na pływanie jachtem o dł. kadłuba do 7.5m nie trzeba mieć patentu. Jednak najbardziej mnie interesuje, czy każdy jacht o dł. powyżej 5m musi być zarejestrowany, żeby móc nim pływać?
Co jest wymagane do rejestracji jachtu?
Pozdrawiam serdecznie! :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jeśli chodzi o obowiązek patentowy i obowiązek rejestrowania jachtów to:

Ustawa z 23.08.07 o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw określa uprawnienia wymagane do prowadzenia jachtów w Polsce. Ustawa ta mówi, że nie są wymagane żadne uprawnienia do prowadzenia:
- jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m,
- jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW.

Ustawa z 11.05.07 o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej określa warunki rejestracji i przeglądów technicznych a w szczególności wymiary i moc silnika jachtów które nie podlegają obowiązkowi rejestracji. Są to:
- jachty żaglowe o długości kadłuba do 12 m.
- jachty motorowe o mocy silnika do/równej 15 kW.

Ponadto istnieje Rozporządzenie Ministra GM z 05.09.07 określające dokumenty, przeglądy techniczne i wyposażenie dla jachtów morskich. Mówi ono, że:
- dla jachtów niekomercyjnych o długości kadłuba do 15 m przeglądy techniczne nie są obowiązkowe.
- jachty niekomercyjne o długości kadłuba do 15m nie mają obowiązku posiadania Karty Bezpieczeństwa, Świadectwa Klasy i Orzeczenia Zdolności Żeglugowej.
- dla jachtów niekomercyjnych listy wyposażenia nie mają charakteru obowiązkowego, są jedynie zaleceniami.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 17:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 11:24
Posty: 10
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Dziękuję za obszerną o szybką odpowiedź!
Szczerze mówiąc, myślałem że nasze polskie przepisy nie są aż tak liberalne :)
Wobec tego (może to kretyńskie pytanie :D) - Z tego co wydedykowałem to każda, nawet dziurawa krypa do 12 m długości może sobie pływać bez żadnych kontroli, certyfikatów i rejestracji, o ile nie jest wykorzystywana komercyjnie?
A jak wygląda sprawa pływania po wodach zagranicznych? Czy wg prawa, jednostka która nie podlega żadnym kontrolom technicznym i nie wymaga rejestracji może wypłynąć sobie poza wody terytorialne?
Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 19:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Max Harris napisał(a):
Szczerze mówiąc, myślałem że nasze polskie przepisy nie są aż tak liberalne


Dużo wysiłku to wymagało

Max Harris napisał(a):
Czy wg prawa, jednostka która nie podlega żadnym kontrolom technicznym i nie wymaga rejestracji może wypłynąć sobie poza wody terytorialne?


Wiesz dlaczego Mojżesz prowadził lud wybrany 40 lat przez pustynię?

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 19:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Max Harris napisał(a):
A jak wygląda sprawa pływania po wodach zagranicznych? Czy wg prawa, jednostka która nie podlega żadnym kontrolom technicznym i nie wymaga rejestracji może wypłynąć sobie poza wody terytorialne?

Oczywiście tak, możesz płynąć dookoła świata.
Jurmak napisał(a):
Dużo wysiłku to wymagało

I Jurmak jest jednym z tych, kórym to zawdzięczasz.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
cape napisał(a):
I Jurmak jest jednym z tych, kórym to zawdzięczasz.


Bez przesady, są bardziej zasłużeni, ja jestem "aktorem drugiego planu" :DD :DD :DD :DD

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 21:03 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Zadzwoń do Pani Hernik w pzż bardzo miła osoba a zajmuje się właśnie tym

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
cape napisał(a):
Max Harris napisał(a):
A jak wygląda sprawa pływania po wodach zagranicznych? Czy wg prawa, jednostka która nie podlega żadnym kontrolom technicznym i nie wymaga rejestracji może wypłynąć sobie poza wody terytorialne?

Oczywiście tak, możesz płynąć dookoła świata.
Jurmak napisał(a):
Dużo wysiłku to wymagało

I Jurmak jest jednym z tych, kórym to zawdzięczasz.


Dookoła świata tak ale bez zawijania do portów:) generalnie wszędzie na świecie wymagany jest dokument rejestracyjny. Załatwia to albo rejestracja krajowa albo ICP. Jedynym krajem znanym mnie, który nie wymaga dokumentów jachtu to Szwecja. Ale nawet oni gdy chcą płynąć np. do Niemiec załatwiają sobie ICP.
Czyli bez rejestracji mozesz pływać po wodach terytorialnych RP, Szwecji i po wodach międzynarodowych. Aczkolwiek teoretycznie na wodach międzynarodowych możesz zostać uznany za pirata gdyż nie masz dokumentu potwierdzającego prawo noszenia bandery:) ale to raczej w teorii.

Ergo warto zarejestrować łódkę. Pytanie gdzie, masz do wyboru wiele mozliwości np.Belgię, Szwecje czy UK. Z tym że niektóre kraje mają pewne wymagania co do rejestracji. Np. W UK właścicielem 50% jachtu musi byc obywatel lub rezydent UK.
Dlaczego warto pomyśleć nad krajem rejestracji? Bo różne sa wymogi patentowe. W UK np do 24m nie ma żadnych.
Natomiast rejestracja w Polsce obecnie jest bezbolesna i bezproblemowa jeśli chodzi o jachty niekomercyjne. Żadnych przeglądów itp. ale niesie ze sobą wymóg posiadania patentów na jachty powyzej 7,5m.
Dla jasności sytuacji, ja obecnie mam jacht pod polską banderą. Przedtem miałem pod szwedzką i krótko pod holenderską.
Co do pani Hernik to potwierdzam, miła kompetentna i starająca się pomóc w razie potrzeby. Jedna taka chyba w całym PZŻcie:)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 21:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Max Harris napisał(a):
Z tego co wydedykowałem to każda, nawet dziurawa krypa do 12 m długości może sobie pływać

Niestety nie :-( http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Archimedesa

Max Harris napisał(a):
Czy wg prawa, jednostka która nie podlega żadnym kontrolom technicznym i nie wymaga rejestracji może wypłynąć sobie poza wody terytorialne?
Sam sobie odpowiedz na to pytanie. Skoro według polskiego prawa, polski jacht o długości mniejszej niż 15 m może legalnie i bez zbędnych szykan wyjąć z polskiego portu to co (w sensie - jakie prawo?) by miało go zatrzymać w momencie opuszczania polskich wód terytorialnych?

Myślę, że chciałeś zapytać: Czy polski jacht nie posiadający Karty Bezpieczeństwa może wpłynąć na obce wody terytorialne?
I odpowiedź brzmiałaby wówczas: Tak może. :-)

Brak przeglądu technicznego i karty bezpieczeństwa (i dokumentów z nią powiązanych czyli Świadectwa Klasy i Orzeczenia Zdolności Żeglugowej) w niczym nie zmienia obowiązku posiadania innych, niezbędnych do żeglugi międzynarodowej dokumentów, np. Certyfikatu Flagowego, dokumentów wymaganych od skippera, często ubezpieczenia i dowodu rejestracji.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 22:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
skipbulba napisał(a):
Dookoła świata tak ale bez zawijania do portów:) generalnie wszędzie na świecie wymagany jest dokument rejestracyjny. Załatwia to albo rejestracja krajowa albo ICP. Jedynym krajem znanym mnie, który nie wymaga dokumentów jachtu to Szwecja. Ale nawet oni gdy chcą płynąć np. do Niemiec załatwiają sobie ICP.


Nie, Maćku, w UK też nie trzeba. Rejestracja w UK (Small Ship Register) jest dla tych którzy chcą zagranicę zwiedzać.

skipbulba napisał(a):
Ergo warto zarejestrować łódkę. Pytanie gdzie, masz do wyboru wiele mozliwości np.Belgię, Szwecje czy UK. Z tym że niektóre kraje mają pewne wymagania co do rejestracji. Np. W UK właścicielem 50% jachtu musi byc obywatel lub rezydent UK.
Dlaczego warto pomyśleć nad krajem rejestracji? Bo różne sa wymogi patentowe. W UK np do 24m nie ma żadnych.


Niezupełnie Maćku. W UK musisz mieć przedstawiciela albo wykazać związki z tym krajem (zwykle jeśli płacisz tu podatki to wystarcza). Ale ten przedstawiciel nie musi być współwłaścicielem. Tylko procedura trochę dłuższa.

Dla ciekawych - opisałam to niedawno na forum. A że nie pamiętam gdzie, korzystajcie z opcji "szukaj" (mówiłam, że skleroza się u mnie pojawia...)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2009, o 22:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 11:24
Posty: 10
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Maar napisał(a):
Max Harris napisał(a):
Z tego co wydedykowałem to każda, nawet dziurawa krypa do 12 m długości może sobie pływać

Niestety nie :-( http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Archimedesa


Dobre! hehe :D
Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 14 sie 2009, o 15:16 

Dołączył(a): 7 maja 2006, o 09:53
Posty: 391
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: Inland Skipper
Archimedes nie był prekursorem naszego hobby! On tylko odkrył radość z umycia się w wannie! Pierwszym żeglarzem był Neandartalczyk na konarze niesionym rzeką, który zauważył, że jak wystawi na wiatr skórę to popłynie bajdewindem :piwko:

_________________
Włodek Woźniak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2009, o 02:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maar napisał(a):
Max Harris napisał(a):
Z tego co wydedykowałem to każda, nawet dziurawa krypa do 12 m długości może sobie pływać

Niestety nie :-( http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Archimedesa

Max Harris napisał(a):
Czy wg prawa, jednostka która nie podlega żadnym kontrolom technicznym i nie wymaga rejestracji może wypłynąć sobie poza wody terytorialne?

Sam sobie odpowiedz na to pytanie. Skoro według polskiego prawa, polski jacht o długości mniejszej niż 15 m może legalnie i bez zbędnych szykan wyjąć z polskiego portu to co (w sensie - jakie prawo?) by miało go zatrzymać w momencie opuszczania polskich wód terytorialnych?

Popełniasz, podobnie jak Twój przedpiśca, błąd, pisząc o braku konieczności rejestracji w Polsce. Kodeks Morski żąda jasno i wprost dokonania rejestracji każdego polskiego jachtu żeglującego po morzu. Rozporządzenie na jego podstawie wydane wyjaśnia szczegóły i cenę tej rejestracji.
Nie jest prawdą zatem, że obowiązku takowego nie ma...
Ponieważ posiadanie rejestracji nieco spraw potrafi ułatwić a specjalnie drogie czy upierdliwe nie jest (nie dzięki PZŻ ale dzięki p. Hernik tu wymienionej) - nie warto chyba o nią kopii kruszyć.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 1 sty 1970, o 01:00 przez Gość, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2010, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 21:13
Posty: 124
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Odświeżę wątek.
Czy jacht można zarejestrować poza monopolistą jakim jest PZŻ? Np. w urzędzie miasta tak jak samochód - jako pojazd wodny czy coś takiego???


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2010, o 20:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
oculus napisał(a):
Odświeżę wątek.
Czy jacht można zarejestrować poza monopolistą jakim jest PZŻ? Np. w urzędzie miasta tak jak samochód - jako pojazd wodny czy coś takiego???


Można zarejestrować jacht żaglowy jako "jednostkę do niezawodowego połowu ryb", znaczy tłumacząc na normalny język - jako jednostkę wędkarską.
I jest to praktykowane... od paru lat :wink:

Rejestrują Urzędy Miejskie (lub powiatowe), wydziały rolnictwa lub środowiska, procedura jest banalnie prosta, niemal identyczna w każdym urzędzie, koszt to paręnaście złotych.
Wszystko opisane na stronach urzędów, na przykład tu:
http://www.gdansk.pl/online?procedura=147

Pierwszym formalnym ograniczeniem takiej rejestracji jest deklarowana moc silnika jednostki (maksymalnie 20kW czyli 27KM) i to ograniczenie jest dość ściśle przestrzegane.

Drugim formalnym ograniczeniem są wymiary jednostki - iloczyn długości i szerokości nie powinien przekraczać 20m2 (L x B < 20m2). Spełnia ten warunek większość krótszych niż 8m łódek. Ale zarejestrowanych jest też sporo jednostek nieco większych, jako że to ograniczenie nie jest jakoś szczególnie przestrzegane :roll:

Jedyna niedogodność - tylko dla tych co chcieliby swój jacht ubezpieczyć. nie wszyscy ubezpieczyciele zadowalają się taką rejestracją.
Ale na szczęście jest wielu ubezpieczycieli...

Na koniec hint - żeglując z taką rejestracją nie trzeba wcale posiadać żadnych "kart wędkarskich", co więcej - nie trzeba w ogóle łowić ryb.
Bo można cały czas "badać przyszłe łowiska" :D

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 4 cze 2010, o 00:22 przez Magister, łącznie edytowano 1 raz
Połączyłem dwa posty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2010, o 18:03 

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 17:56
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
Ja mam takie małe pytanie na jakim jachcie mogę się poruszać bez żadnych uprawnień jest tam w przepisach metraż ale ja nie pamiętam pomorze ktoś ?? ????

*****

słyszałem ze jachtem do 7 metrów długości można pływać bez uprawnień i ze do 2 albo 20 mil od lądu ale nie wiem i dlatego pytam jak to tam jest w tych przepisach proszę o odpowiedz !!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2010, o 19:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
zbig122 napisał(a):
słyszałem ze jachtem do 7 metrów długości można pływać bez uprawnień i ze do 2 albo 20 mil od lądu ale nie wiem i dlatego pytam jak to tam jest w tych przepisach proszę o odpowiedz !!
Spróbuj przewinąć obraz na ekranie w kierunku do góry.

Znajdziesz pełną odpowiedź na Twoje pytanie :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2010, o 20:14 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
zbig122 napisał(a):
pomorze ktoś ?? ????

http://bash.org.pl/48640/

BP, NMSP.

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL