Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 00:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 294 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 cze 2016, o 19:11 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
WhiteWhale napisał(a):
No i zagadka pozostaje :(


ale jaka zagadka? wiadome jest jedno, unikać tego jachtu

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 cze 2016, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
piotr6 napisał(a):
unikać tego jachtu

Mnie on na szczęście nie grozi :(

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 10:17 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Że tak delikatnie się spytam kto z dyskutantów miał okazję pływać tą jednostką?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 10:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Nie znajduję w sobie tyle odwagi by się poważyć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 11:20 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
No właśnie........Jak go zrobią to polecam sobie wyrobić zdanie, tylko z porządnym kapitanem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 11:42 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Nie Dziękuję. Nawet nie będę próbował.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 11:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Już Ci napisałem, że nie znajduję w sobie tyle odwagi. Na tekst o "porządnym kapitanie" mógłbym odpisać, że wolę porządne jachty. W szczególności takie nad których przeróbkami nie pochyla się obecnie prokurator.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 12:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Wariat jestem ale nie kamikaze, nie pływałem ale nie wsiadłbym na ta jednostkę. Dla mnie ona jest równa przeciętej beczki blaszanej w pół. Poznałem kilka osób co tym pływało i jednoznacznie stwierdzili, że już nigdy nie wsiądą. No może jest jedna. Galeonem Janukowicza też bym nie popłynął na morze :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 18:19 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cytuj:
Na tekst o "porządnym kapitanie" mógłbym odpisać, że wolę porządne jachty.


I tu się mylisz, człowiek ma znaczenie, płynąłem DN pod dwoma różnymi kapitanami i ten drugi rejs B dobrze wspominam. Kapitan bardzo szybko wyczuł łódkę i byłem zdziwiony, że ona tak dobrze potrafi chodzić.

Cytuj:
Poznałem kilka osób co tym pływało i jednoznacznie stwierdzili, że już nigdy nie wsiądą.


A ja poznałem kilka którzy by bardzo chętnie wrócili i co to wnosi?

[quoteA wracając do zdjęć DN - czy tylko ja odniosłem wrażenie, że pióro steru takie jakieś... zbyt krótkie/płytkie się wydaje?][/quote]

Krótkie jak krótkie, bardziej problematyczna była odległość śruby od płetwy sterowej, był dość toporny w manewrowaniu ale szło.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Borys_q napisał(a):
I tu się mylisz, człowiek ma znaczenie,


Tylko my nie o tym. Jacht się wywrócił i zatonął. Zginął człowiek. Nawet na tym forum w innym wątku, w którym skądinąd brałeś udział, uczestnicy rejsów na nim pisali, że wiedzieli o jego pięcie achillesowej - stateczności.

Dla mnie osobiście same opisy jednostki w reklamach rejsów "zbudowana na kształt małego lodołamacza" w zestawieniu ze zdjęciami wydatnej gruszki dziobowej wystarczyły by wszelkie pozostałe opisy tej jednostki traktować z dużą dozą sceptycyzmu. Znam bardzo dobrze dwie osoby, które pływały tym jachtem, nie mam powodu im nie wierzyć, są zgodne. Jedna z nich wiadomość skwitowała w pierwszym odruchu "a jednak!". Chcesz to pływaj.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowania - 2: Jaromir, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 21:22 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cytuj:
Jacht się wywrócił i zatonął. Zginął człowiek.


Stała się tragedia nie pierwsza nie ostatnia, jak na razie nie ma odpowiedzi czy przyczyną był jacht czy człowiek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2016, o 23:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 11:42
Posty: 168
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 64
Uprawnienia żeglarskie: Nauclerus Odobenus
Borys_q napisał(a):
Cytuj:
Jacht się wywrócił i zatonął. Zginął człowiek.


Stała się tragedia nie pierwsza nie ostatnia, jak na razie nie ma odpowiedzi czy przyczyną był jacht czy człowiek.

Co mógłby zrobić człowiek, z "normalnym" jachtem morskim, żeby go przewrócić w tamtych warunkach? (pomijając "chińską rufę" i inne możliwości nieosiągalne na DN)

Sent from my JY-S3 using Tapatalk



Za ten post autor Kitt otrzymał podziękowania - 2: Były user, Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 00:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Borys_q napisał(a):
A ja poznałem kilka którzy by bardzo chętnie wrócili i co to wnosi?


Komu zadajesz to pytanie?

Na szybko znajdziesz temat na sailforum o tych co mówie. Nie wiem czy na tym forum było czy ktoś popłynie na tym jachcie/żaglowcu.

Nie jestem z tych co biją pianę ale z tych co lubią konkrety. Jak DN ma pływać jak ma balast podkurczony pod jajcami a maszty po niebiosa. No sorry fizycznie nie wytłumaczalne!
W rejsie na Islandię też położył się i nie tylko w tym rejsie, więc nie wolno mydlić oczuinnym, że jacht jest super. Sorry znam opinie ludzi i kapitanów co pływali na DN ale trzymają jezyki za zębami.

Moim zdaniem jest to jacht bardzo niebezpieczny dla życia ludzkiego i środowiska. Mam nadzieje, że ten jacht nie pochłonie żeglarzy w głupi sposób. Moim zdaniem to idealne miesce dla niego gdzie stoi. Wymalowany, piękny dla turystów i foty przy nim zacne.


Ostatnio edytowano 17 cze 2016, o 00:48 przez Nicram, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Nicram otrzymał podziękowania - 3: Były user, Jaromir, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 00:45 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Nicram napisał(a):
ale z tych co lubią konkrety.


ano własnie, czy właściciel jachtu się wypowiedział gdzieś konkretnie?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 01:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Mnie się pytasz?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 01:10 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Nicram napisał(a):
Mnie się pytasz?


raczej nawiązuję to cytatu z Twojej wypowiedzi, chętnie bym przeczytał konkretne oświadczenie armatora ale nie przypominam sobie żeby takowe było. No chyba, że coś słyszałes?

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1743
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 264
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: KJ
A tak na marginesie - DN jakiś taki brzydki jest. Nigdy mnie urodą nie zachwycał, jakieś takie pomieszanie wszystkiego na nim. No ale to oczywiście moje zdanie.

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka



Za ten post autor Hania otrzymał podziękowania - 3: Colonel, Jaromir, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 10:25 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie widziałem oficjalnego oświadczenia, ale właściciel twierdził że jacht był przeżaglowany i przeładowany.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2015, o 20:00
Posty: 497
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 141
Otrzymał podziękowań: 105
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Borys_q napisał(a):
Nie widziałem oficjalnego oświadczenia, ale właściciel twierdził że jacht był przeżaglowany i przeładowany.


Przecież to oczywiste, że tak będzie twierdził i że nie przyzna się do tego iż to po jego stronie coś mogło być nie tak. Tam jakieś przeróbki były? Dobrze pamiętam?

_________________
Zapal fajkę z wrzośca – na świecie jest tylko wiatr i dym.



Za ten post autor redgrist otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 12:08 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Borys_q napisał(a):
Nie widziałem oficjalnego oświadczenia


i ti już jest dla mnie wystarczający powód żeby mu nie ufać

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 12:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
redgrist napisał(a):
Tam jakieś przeróbki były? Dobrze pamiętam?


Przedłużona rufa, a na niej dospawany ten koszmarek zwany "kasztelem".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2015, o 20:00
Posty: 497
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 141
Otrzymał podziękowań: 105
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Yigael napisał(a):
Przedłużona rufa, a na niej dospawany ten koszmarek zwany "kasztelem".


A no teraz znalazłem.

Cytuj:
„Down North”, wymyślony i zbudowany w Kanadzie, miał służyć faktycznie do rejsów arktycznych, a dokładnie do kontaktów z Inuitami – mówi jeden z żeglarzy, tak jak koledzy pragnący, na razie przynajmniej, zachować anonimowość. – Jednak kiedyś „Down North” wyglądał inaczej. Był krótszy, kończył się tuż za sterówką. Potem zaczęto go przerabiać. Najpierw dospawano cztery metry kadłuba, potem ktoś wpadł na pomysł budowy wysokiego kasztela, takiej dobudówki na rufie. Wszystko to, biorąc pod uwagę fakt, że jednostka jest właściwie płaskodenna i nie ma kila z prawdziwego zdarzenia, miało ogromny wpływ na stateczność poprzeczną, która zaważyła podczas tej tragedii.


źródło: http://takdlaodry.pl/czemu-zatonal-down-north/

I tyle w temacie tego wraku.

_________________
Zapal fajkę z wrzośca – na świecie jest tylko wiatr i dym.



Za ten post autor redgrist otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 13:52 

Dołączył(a): 23 sie 2008, o 09:15
Posty: 408
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan jachtowy
Obrazek
Wersja przed przebudową .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 14:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Oks napisał(a):
Wersja przed przebudową .
Chyba jednak między pierwszą a drugą przebudową.

Jakoś nie bardzo kadłub kończy się tuż za sterówką. ;)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 14:45 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nigdy kadłub nie kończył się za sterówka, w pierwotnej wersji miał wyższe maszty na fokmaszczie 2 reje i fishermana, na grotmaszcie topsla.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 14:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Borys_q napisał(a):
Nigdy kadłub nie kończył się za sterówka
Tak?
A to co:
Cytuj:
„Down North”, wymyślony i zbudowany w Kanadzie, miał służyć faktycznie do rejsów arktycznych, a dokładnie do kontaktów z Inuitami – mówi jeden z żeglarzy, tak jak koledzy pragnący, na razie przynajmniej, zachować anonimowość. – Jednak kiedyś „Down North” wyglądał inaczej. Był krótszy, kończył się tuż za sterówką. Potem zaczęto go przerabiać. Najpierw dospawano cztery metry kadłuba,

Ktoś tu ściemnia...

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 18:44 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja nie, mam na kompie zdjęcia kilku stron planów DN (nie udostępnię ich bo nie mam na to zgody właściciela) nie jestem wstanie stwierdzić ile jacht miał długości ale rufa na pewno nie była na równi z nadbudówką.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Borys_q napisał(a):
Ja nie, mam na kompie zdjęcia kilku stron planów DN (nie udostępnię ich bo nie mam na to zgody właściciela) nie jestem wstanie stwierdzić ile jacht miał długości ale rufa na pewno nie była na równi z nadbudówką.


Nie może to być!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2010, o 15:05
Posty: 555
Lokalizacja: Zalew Szczeciński i okolice ...
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: jakis tam chyba mam
redgrist napisał(a):
Yigael napisał(a):
Przedłużona rufa, a na niej dospawany ten koszmarek zwany "kasztelem".


A no teraz znalazłem.

Cytuj:
„Down North”, wymyślony i zbudowany w Kanadzie, miał służyć faktycznie do rejsów arktycznych, a dokładnie do kontaktów z Inuitami – mówi jeden z żeglarzy, tak jak koledzy pragnący, na razie przynajmniej, zachować anonimowość. – Jednak kiedyś „Down North” wyglądał inaczej. Był krótszy, kończył się tuż za sterówką. Potem zaczęto go przerabiać. Najpierw dospawano cztery metry kadłuba, potem ktoś wpadł na pomysł budowy wysokiego kasztela, takiej dobudówki na rufie. Wszystko to, biorąc pod uwagę fakt, że jednostka jest właściwie płaskodenna i nie ma kila z prawdziwego zdarzenia, miało ogromny wpływ na stateczność poprzeczną, która zaważyła podczas tej tragedii.


źródło: http://takdlaodry.pl/czemu-zatonal-down-north/

I tyle w temacie tego wraku.


Widziałem jak trzymałem jacht w Trzebieży jak przypłynął i zaczęli go remontować. Brzydki jak kupa w trawie wdl. mnie . Można wiele mu zarzucić ale żeby od razu na podstawie jakiegoś tam wpisu na portalu pisać "I tyle w temacie tego wraku" ? Chyba jest to zbyt pochopne wyciąganie wniosków. Zaznaczam , że nie mam nic wspólnego ani z tym jachtem ani z armatorem.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Yigael napisał(a):
Borys_q napisał(a):
Ja nie, mam na kompie zdjęcia kilku stron planów DN (nie udostępnię ich bo nie mam na to zgody właściciela) nie jestem wstanie stwierdzić ile jacht miał długości ale rufa na pewno nie była na równi z nadbudówką.


Nie może to być!


a czemu nie może być ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2016, o 19:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2015, o 20:00
Posty: 497
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 141
Otrzymał podziękowań: 105
Uprawnienia żeglarskie: jsm
jachu napisał(a):
Chyba jest to zbyt pochopne wyciąganie wniosków. Zaznaczam , że nie mam nic wspólnego ani z tym jachtem ani z armatorem.


To raczej wniosek po całości wyczytanej tutaj, oraz po zdjęciach które na początku wstawiłem (balast? Jaki tam jest balast?), oraz do cholery, ten jacht się wywalił i zatonął.

_________________
Zapal fajkę z wrzośca – na świecie jest tylko wiatr i dym.



Za ten post autor redgrist otrzymał podziękowania - 3: Były user, Jaromir, martinez98
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 294 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL