kmk68 napisał(a):
jest jakiś obowiązek rejestrowania?
Z grubsza wygląda to tak:
Rejestracja śródlądowych jednostek napędzanych siłą ludzkich mięśni (np kajaki, rowery wodne, bączki itp)
Jednostki pływające bez napędu mechanicznego lub żaglowego nadal nie podlegają obowiązkowi rejestracji, jeżeli mają długość poniżej 20 metrów i nie są przeznaczone dla więcej niż 12 osób.
Nie wolno jednak pływać taką jednostką z "gołą burtą" gdyż w takim przypadku przepisy żeglugowe (chyba Dz. U. 212/2003) nakazują, by statek nie podlegający obowiązkowi rejestracji był "oznakowany", to znaczy miał na zewnątrz umieszczone w sposób widoczny i trwały "nazwę lub inny znak rozpoznawczy o wysokości co najmniej 10 centymetrów" oraz w widocznym miejscu "imię, nazwisko i port macierzysty właściciela statku". By tego uniknąć można np dobrowolnie zarejestrować jednostkę w Starostwie Powiatowym jako wędkarską (obowiązkowo, jeżeli naprawdę mamy zamiar z niej wędkować), przy czym jest to dopuszczalne tylko dla łodzi o kadłubie, którego iloczyn długości i szerokości nie przekracza 20 metrów kwadratowych
REJESTRACJA ŚRÓDLĄDOWYCH jachtów żaglowych
Po zmianach Ustawy o Żegludze Śródlądowej, jachty żaglowe podlegają obowiązkowej rejestracji w PZŻ wyłącznie gdy ich długość kadłuba przekracza 12 metrów (czyli jest obowiązkowa tylko dla 3 jachtów żaglowych w Polsce). Nie wolno jednak pływać jachtem z "gołą burtą" gdyż w takim przypadku przepisy żeglugowe nakazują, by jacht nie podlegający obowiązkowi rejestracji był "oznakowany", to znaczy miał na burcie umieszczone w sposób czytelny i trwały "nazwę lub inny znak rozpoznawczy o wysokości co najmniej 10 centymetrów" a na rufie lub w kokpicie informację z "imieniem, nazwiskiem i portem macierzystym armatora jednostki". Zdecydowana większość armatorów posługuje się więc nadal starymi (dobrowolnymi) dowodami rejestracyjnymi z PZŻ lub uzyskuje dobrowolnie nowe (bezterminowe), aby mieć jakikolwiek dowód własności łodzi i uniknąć "oznakowywania". Niezależnie od powyższych przepisów trzeba pamiętać, że nie wolno z takich jachtów wędkować, dopóki się ich bezterminowo nie zarejestruje w starostwie powiatowym jako łodzi wędkarskiej, przy czym jest to dopuszczalne tylko dla jachtów o kadłubie, którego iloczyn długości i szerokości nie przekracza 20 metrów kwadratowych, a moc silników chyba 20 kW (26,6 KM)
Rejestracja śródlądowych łodzi motorowych
Po zmianach Ustawy o Żegludze Śródlądowej łodzie motorowe podlegają obowiązkowej rejestracji wyłącznie gdy moc silników przekracza 15 kW, przy czym:
a) łodzie z napędem o mocy poniżej 15kW nie mogą jednak pływać z "gołą burtą" gdyż w takim przypadku przepisy żeglugowe nakazują, by łódź nie podlegająca obowiązkowi rejestracji była "oznakowana", to znaczy miała na burcie umieszczone w sposób czytelny i trwały "nazwę lub inny znak rozpoznawczy o wysokości co najmniej 10 centymetrów" a na rufie lub w kokpicie informację z "imieniem, nazwiskiem i portem macierzystym armatora jednostki". Można ją też dobrowolnie zarejestrować.
b) łodzie motorowe z napędem o mocy powyżej 15kW podlegają obowiązkowej rejestracji, przy czym rejestracje te są obecnie wystawiane bezterminowo
c) łodzie motorowe z napędem o mocy powyżej 75kW nie tylko podlegają obowiązkowej rejestracji, ale muszą też co 5 lat być poddawane obowiązkowym badaniom technicznym wykonywanym chyba przez PRS (Polski Rejestr Statków). Dla uniknięcia tej procedury obecnie większość niekomercyjnych łodzi motorowych z silnikiem o mocy powyżej 100 KMech (np skutery wodne) dobrowolnie rejestruje się jako jednostki morskie w Polskim Związku Żeglarskim w Warszawie i otrzymuje numery morskie "POL".
Niezależnie od powyższych przepisów trzeba pamiętać, że nie wolno z takich łodzi wędkować, dopóki się ich bezterminowo nie zarejestruje w starostwie powiatowym jako łodzi wędkarskiej, przy czym jest to dopuszczalne tylko dla łodzi od kadłubie, którego iloczyn długości i szerokości nie przekracza 20 metrów kwadratowych a moc silników nie przekracza 20 kW (26,6 KMech).
A teraz powiedz jak chcesz wykorzystywać Swoją jednostkę ?
Pzdr
Kocur