Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 23:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 lip 2016, o 14:48 

Dołączył(a): 29 lip 2016, o 14:31
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam,
Mam pytanie(być może dla wielu z Was banalne).
Jacht z płetwą sterową na pawęży + rumpel + silnik pomocniczy na pantografie. Miecz opuszczony

Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM?

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2016, o 16:38 

Dołączył(a): 25 mar 2014, o 12:08
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: j.s.m.
unix78 napisał(a):

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?


W każdej (jeśli nie haczy o dno oczywiście). Przecież silnik, jeśli dasz na luz steru nie zastąpi.
Porównaj sobie powierzchnię boczną płetwy sterowej i kolumny silnika.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2016, o 17:04 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Zawsze lepiej mieć opuszczona, chyba że jest lub będzie płytko. Na WJM taka metoda cumowania jest popularna.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2016, o 21:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
unix78 napisał(a):
Witam,
Mam pytanie(być może dla wielu z Was banalne).
Jacht z płetwą sterową na pawęży + rumpel + silnik pomocniczy na pantografie. Miecz opuszczony

Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM?

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?
Mam pytanie. Czy oczekujesz jakiś wskazówek wynikających z praktyki?
Ps. W manewrach w porcie na silniku musisz stosować jedną zasadę:
1. Minimalna prędkość dająca sterowność jachtu.
2. Patrz na inercję jachtu i kierunek oraz siłę wiatru.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2016, o 23:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Leszek napisał(a):
1. Minimalna prędkość dająca sterowność jachtu.
2. Patrz na inercję jachtu i kierunek oraz siłę wiatru.

3. Płynąc wstecz kontroluj kierunek obserwując dziób


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2016, o 18:25 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Manewrowanie bez użycia steru z wykorzystaniem silnika przyczepnego ma sens wtedy gdy manewrujemy na wstecznym. Warto wówczas wybrać miejsce podchodzenia do cumowania tak aby podchodzić w osi wiatru wiejącego od rufy, wówczas siła ciągu i działanie wiatru ustawiają jacht w osi. Gdy wybierzemy wariant " dziobem pod wiatr " zarówno do przodu jak i do tyłu brak steru spowodować może niezdolność do opanowania jachtu - mają wszak nowoczesne jachty wysokie burty i stałe pokrowce na żagle.
Obowiązkowo dodałbym bosak, wiosła najlepiej długie na kształt pychowego/ bez okucia na płetwie/ gotowe do działania na pokładzie, jak zawsze zresztą na Mazurach itp. akwenach.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2016, o 11:30 

Dołączył(a): 29 lip 2016, o 14:31
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dziękuję Wam za informację


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2016, o 14:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
unix78 napisał(a):
Witam,
Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM?

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?


Jest to popularna metoda i całkiem skuteczna cumując rufą do nabrzeża.
1. Ciężko sterować sterem i silnikiem jednocześnie.
2. Silnik działa jak obracany pędnik, znacznie bardziej skuteczny niż ster.
3. Często śruba skręconego silnika zawadza o opuszczoną, przypadkiem skręconą przy biegu wstecz płetwę sterową niszcząc ją.

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2016, o 15:01 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie widze problemu ze sterowaniem silnikiem i sterem jednoczesnie, wrecz daje to wieksze mozliwosci (z racji rozlacznosci napedu i steru).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2016, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
unix78 napisał(a):
są zalecaną i popularną metodą na WJM?

Mnie się zdaje, iż nie ma czegoś takiego.
unix78 napisał(a):
W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?

Jeśli głębokość na to pozwala, bo np. w takim Węgorzewie w niektórych miejscach przy brzegu jest tak płytko, że bezpieczniej jest płetwę sterową podnieść a i miecz lekko również. A gdy głębokość na to pozwala, to...
plitkin napisał(a):
Nie widze problemu ze sterowaniem silnikiem i sterem jednoczesnie, wrecz daje to wieksze mozliwosci (z racji rozlacznosci napedu i steru).

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL