Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 13:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 paź 2010, o 18:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Dzisiaj trzeci dzień testów jachtu motorowego Bonito, konstrukcji Wojtka Kasprzaka budowy Adasia Kłoskowskiego. Jacht jest wykonany metodą szycia i klejenia sklejki. Ma długość 7 m i szerokość 2,65 m i jest przewidziany do samodzielnego montażu. W testach używaliśmy silnika Honda o mocy 50 KM. Według naszej oceny do pływania wypornościowego wystarczy 30 KM natomiast do pełnego ślizgu potrzeba by z 90 KM.
Pełen opis na Szkutnik Amator http://szkutnikamator.pl/index.php?opti ... Itemid=104
Filmiki
http://www.youtube.com/watch?v=bc3-hyPmkds
http://www.youtube.com/watch?v=xaAxC7iZItg
http://www.youtube.com/watch?v=BfKPsbeXKP0
http://www.youtube.com/watch?v=geKyDT4hmWQ

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2010, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Aaaa i jeszcze zdjęcie:-)))


Załączniki:
PA124907.JPG
PA124907.JPG [ 1.46 MiB | Przeglądane 9639 razy ]
PA124900.JPG
PA124900.JPG [ 1.46 MiB | Przeglądane 9639 razy ]

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2010, o 18:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Obserwowałem na "Szkutniku......." jak powstawała.
Fajna łódka , choć z silnikiem.
Trzeba było się odezwać - to bym was przywitał na Bindudze w Mściszewie :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2010, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Ja obserwowalem wszedzie....
Wykonczenie juz nie na wysoki, a najwyzszy polysk budzi nie tylko szacunek i podziw, ale i przykre uczucie zawisci!
Catz
PS Nie lepiej bedzie "Bonito" w dziale "Motorowodniactwo"?
Nie zebym tam zaraz do moderacji cos zglaszal.... :wink:

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2010, o 23:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Mówisz i masz. Motorowodniactwo. Tak jak chciałeś :D

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2010, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1228
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 733
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Jurmak napisał(a):
W testach używaliśmy silnika Honda o mocy 50 KM. Według naszej oceny do pływania wypornościowego wystarczy 30 KM natomiast do pełnego ślizgu potrzeba by z 90 KM.


Bardzo ładny, ładniejszy niż na rysunkach :)
Przypomina trochę z wejrzenia morskie łodzie ratownicze, a to dobre skojarzenie.

Co do ślizgu: na oko warto byłoby dodać płyty trymujące na pawęży, bo coś jakby brakowało powierzchni nośnej na rufie. Przywieszenie kolejnych 100 kilo silnika powiększy problem, za to płyty pozwolą na precyzyjne wytrymowanie i z obecnych 50KM może dać się wycisnąć więcej...

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2010, o 18:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Trochę zdjęć http://picasaweb.google.com/Jerzy.Makie ... directlink

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2010, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Jurmak napisał(a):
Trochę zdjęć

Myszek ma racje z płytami trymującymi - na zdjeciach widac wyraznie "rycie wody" rufa, czego skutkiem jest tworzenie potwornych fal, potwornie szkodliwych dla predkosci, zuzycia paliwa, brzegow i otoczenia i nawet dla innych korzystaczy z dobrodziejstwa wodnych okolicznosci przyrody.
Catz Rycia wody niefan.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2010, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17662
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
Myszek ma racje z płytami trymującymi - na zdjeciach widac wyraznie "rycie wody" rufa, czego skutkiem jest tworzenie potwornych fal, potwornie szkodliwych dla predkosci, zuzycia paliwa, brzegow i otoczenia i nawet dla innych korzystaczy z dobrodziejstwa wodnych okolicznosci przyrody.


Np. tu:
http://picasaweb.google.com/Jerzy.Makie ... 4020694338

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2010, o 19:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Wiemy, wiemy:-) Nic nie jest doskonałe od razu:-) Właśnie po to były te pływania...
Wbrew pozorom aż tak bardzo nie zadziera dziobu w tym półślizgu.

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2010, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Jurmak napisał(a):
Wiemy, wiemy:-) Nic nie jest doskonałe od razu:-) Właśnie po to były te pływania... .

Wszyscy o tym wiedza :D
Jurmak napisał(a):
Wbrew pozorom aż tak bardzo nie zadziera dziobu w tym półślizgu.

Jakim pozorom?
Zreszta bardziej o rufe chodzilo, niz o dziob, chociaz jedno z drugim wiaze sie dosc bezposrednio. :wink:
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2010, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A czy zmiana kąta nachylenia kolumny silnika tak aby strumień wyrzucanej ze śruby wody był skierowany bardziej do dołu, by nie pomogła?
Pamiętam dawno temu kiedy byłem dzieckiem a mój ojciec parał się motorowodniactwem napotykając na podobny problem, czynił właśnie takie eksperymenty.

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2010, o 18:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Watro spróbować.
Złe ustawienie silnika powoduje niewłaściwy kierunek "wektora ciągu" silnika...
Co skutkuje zagłebianiem się rufy i zadzieranie dziobu lub przeciwnie podnoszenie rufy i "rycie" dziobem. Obydwa te ekstrema skutkują utratą części mocy silnika na pokonywanie niepotrzebnego oporu....
Na zachowanie łodzi motorowej ma także wpływ obciążenie załogą i sama konstrukcja kadłuba.
Dlatego montuje się mnie lub więcej zautomatyzowane "trymklapy" kompensujące te niedogodności.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 19:03 

Dołączył(a): 17 gru 2008, o 21:48
Posty: 111
Lokalizacja: Suchy Las k.Poznania
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wtrącę się do wątku :)
Dyskutowaliśmy z Wojtkiem o ślizgu Bonito i poziomowaniu się łódki w ślizgu. Również za pomocą trymklap.
Podobnie jak Wam - mnie również wydawało się że łódka w pełnym ślizgu musi się spoziomować, a okazuje się że w przypadku Bonito nie będzie to miało miejsca nawet z trymklapami.
Wojtek wytłumaczył mi dlaczego.
Łódka ma dno wznoszące się w górę od +/- połowy długości w kierunku rufy. Dzięki temu przy podróżnej ekonomicznej prędkości nie ciągnie za rufą wody. natomiast po wejściu w ślizg łódka poziomuje się tyle że po linii unoszącego się dna. Czyli idzie w pełnym prawidłowym ślizgu tyle że w pozycji lekko wzniesionego dziobu. Oczywiście dodana moc przyspieszy jeszcze łódkę ale i tak pójdzie w takiej pozycji
Wykonane później zdjęcia i filmy potwierdziły to.
P.S.
Bonito pięknie pływa - Wojtek ma rękę do tego...
Pozdrówki
Adam

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Adam
sklep żeglarski: http://www.sztormiaki.pl
Szkutnia: www .adamboats.pl
Amatorskie remonty i budowy łodzi i jachtów: www. szkutnikamator.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2010, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1228
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 733
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Hobbystyl napisał(a):
Wtrącę się do wątku :)
Łódka ma dno wznoszące się w górę od +/- połowy długości w kierunku rufy. Dzięki temu przy podróżnej ekonomicznej prędkości nie ciągnie za rufą wody. natomiast po wejściu w ślizg łódka poziomuje się tyle że po linii unoszącego się dna. Czyli idzie w pełnym prawidłowym ślizgu tyle że w pozycji lekko wzniesionego dziobu.


Adam, to było widać gołym okiem i tego nikt nie neguje, jest tak jak piszesz.
Tym, co każe zastanowić się nad trymklapami, nie jest kąt nachylenia kadłuba (ten jest OK), ale sposób, w jaki łódka masakruje powierzchnię wody - te wszystkie szerokie i głębokie odkosy... One wskazują, że kadłub w części rufowej jest po prostu nadmiernie obciążony i pracuje na za dużym współczynniku siły nośnej. Oczywiście że wzrost prędkości tutaj najbardziej pomoże, ale potrzebny do tego mocniejszy silnik będzie odpowiednio więcej ważył i może wystąpić ten sam problem.

Trymklapy dodadzą jakieś pół metra kwadratowego powierzchni nośnej, przy 20 węzłach to będzie ze 150 kilo wyporu - może pomóc, bo naprawdę niewiele brakuje...

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2010, o 10:18 

Dołączył(a): 17 gru 2008, o 21:48
Posty: 111
Lokalizacja: Suchy Las k.Poznania
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Będziemy próbować. W końcu trymklapy to nie jest problem technologiczny :)

W sobotę pływałem po Warcie. Przecudna pogoda. Poniżej fotka z krótkiego postoju przy brzegu. Małe zanurzenie i odpowiedni brzeg pozwalają na wygodne cumowanie...
Pływanie wyjątkowo przyjemne w tym październikowym słoneczku.
Pozdrowionka dla Wszystkich
Adam


Załączniki:
warta.jpg
warta.jpg [ 178.07 KiB | Przeglądane 9005 razy ]

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Adam
sklep żeglarski: http://www.sztormiaki.pl
Szkutnia: www .adamboats.pl
Amatorskie remonty i budowy łodzi i jachtów: www. szkutnikamator.pl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2010, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zainteresowanie jachtem jest widoczne i tu... :D

http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=812

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2011, o 23:25 

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 22:25
Posty: 41
Lokalizacja: Tomaszów
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
myszek napisał(a):
Hobbystyl napisał(a):
Wtrącę się do wątku :)
One wskazują, że kadłub w części rufowej jest po prostu nadmiernie obciążony i pracuje na za dużym współczynniku siły nośnej. pozdrowienia

krzys

Zgadzam się w 100% tył jest za mocno obciążony na rufie, trzeba zrobić mały test, wpuścić dwóch chłopa do przodu i przy 30 kucykach powinno być lepiej niż dobrze

*****

Hobbystyl napisał(a):
Wtrącę się do wątku :)
Dyskutowaliśmy z Wojtkiem o ślizgu Bonito i poziomowaniu się łódki w ślizgu. Również za pomocą trymklap.
Podobnie jak Wam - mnie również wydawało się że łódka w pełnym ślizgu musi się spoziomować, a okazuje się że w przypadku Bonito nie będzie to miało miejsca nawet z trymklapami.
Wojtek wytłumaczył mi dlaczego.
Łódka ma dno wznoszące się w górę od +/- połowy długości w kierunku rufy. Dzięki temu przy podróżnej ekonomicznej prędkości nie ciągnie za rufą wody. natomiast po wejściu w ślizg łódka poziomuje się tyle że po linii unoszącego się dna. Czyli idzie w pełnym prawidłowym ślizgu tyle że w pozycji lekko wzniesionego dziobu. Oczywiście dodana moc przyspieszy jeszcze łódkę ale i tak pójdzie w takiej pozycji
Wykonane później zdjęcia i filmy potwierdziły to.
P.S.
Bonito pięknie pływa - Wojtek ma rękę do tego...
Pozdrówki
Adam


Ostatnio ktoś mi podesłał łódkę do "obejrzenia"
Po krótkiej analizie mnie się wszystko zgadza i podoba. Jednak nie miałem środka ciężkości. Wyszło mi, że do wejścia w ślizg potrzeba maksymalnie 23 konie przy 50% sprawności napędu. To pochylenie w tylnej części jest OK, ale absolutnie łódka nie ma się "wozić" na tamtych powierzchniach. Ma się wozić w ślizgu na przednim V.
Autorem twórcy było pewnie coś takiego, żeby to działało jak trzypunktowe hydro, czyli żeby ten tył praktycznie wisiał nad wodą, jak w łódce flyer hydroplane.
Ale to ma jeszcze inne praktyczne znaczenie, niezle sie zachowuje w predkosci wypornościowej. Kąt natarcia absolutnie jest nie do przyjęcia, to zżera całą moc.
Obrobie charakterystyki jakie udało mi się wydziergać to umieszcze na forum.

Na moje oko (ale oczywiście mogę się mylić) poprawienie jakiegoś drobiazgu zmieni absolutnie wszystko.
Myślę że nawet dołożenie delikatnego balastu najdalej na przodzie jak to mozliwe uspokoi wszystko. To można łatwo sprawdzić.
Charakterystyki orientacyjne tak jak pisałem niebawem opublikuje

_________________
http://skotboats.blogspot.com/
"Everything must be made as simple as possible. But not simpler."
— Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 16:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Gar4field napisał(a):
Zgadzam się w 100% tył jest za mocno obciążony na rufie, trzeba zrobić mały test, wpuścić dwóch chłopa do przodu i przy 30 kucykach powinno być lepiej niż dobrze


Nie ucz ojców jak się dzieci robi :D :D :D Jak myślisz dlaczego Adaś zabrał MNIE na pływanie??? :D :D :D

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Bo wtedy wystarczy jeden :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 16:31 

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 22:25
Posty: 41
Lokalizacja: Tomaszów
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja tylko przytaknąłem przedmówcom.
A widziałem już wpisy na forach o trymklapach i podobne.

Nie bardzo rozumiem uszczypliwość, to ja zapytam "ojców" dlaczego jacht jeszcze w pięknym ślizgu nie płynie??

_________________
http://skotboats.blogspot.com/
"Everything must be made as simple as possible. But not simpler."
— Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 18:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Gar4field napisał(a):
Nie bardzo rozumiem uszczypliwość,


Chryste, nie bądź taką mimozą :D :D pożartować już nie można? Trick z przemieszczaniem balastu ruchomego :D to podstawa. Niestety nie pomógł:-(

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 22:18 

Dołączył(a): 17 gru 2008, o 21:48
Posty: 111
Lokalizacja: Suchy Las k.Poznania
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Gar4field napisał(a):
dlaczego jacht jeszcze w pięknym ślizgu nie płynie??

Płynie , i to w pięknym ślizgu. Musicie dokładnie przyjrzeć się liniom dna - ale dokładnie mówię :-o wtedy wszystko stanie się jasne...
Pozdrówki
Adam

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Adam
sklep żeglarski: http://www.sztormiaki.pl
Szkutnia: www .adamboats.pl
Amatorskie remonty i budowy łodzi i jachtów: www. szkutnikamator.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL