Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 14:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
pierdupierdu napisał(a):
Nie wpadłeś na to, że tam w miejscach, gdzie każdy większy sztorm nanosi pierdylion ton piachu, po prostu nie budują portów, porcików i "żeglownych" kanałów donikąd ....

Zapewne coś w tym jest.
Z drugiej strony połączenie z Jamnem utrzymuje się naturalnie jakby dość długo, to nie efemeryda z wczoraj, której jutro nie będzie. Łatwo też nie budować w miejscach gorszych, gdy nie brakuje bardziej stosownych. A u nas z tym krucho - taka specyfika.
Zastanawiam się, czy tego nanoszenia przez sztormy "pierdylionów ton piachu" nie można jakoś sensownie wykorzystać...
Czy zatrzymane, po pewnym czasie nie pozwoliłyby suchą nogą przejść na Bornholm..? ;)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 01:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
:lol: :cool: :lol:
...jak by umiemieli wcelować. ;)

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 08:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Marian Strzelecki napisał(a):
A tacy Holendrzy siłą i uporem wyrywali morzu kawałek po kawałku... :roll:


A my nie? Praktycznie cały Port Północny powstał tam gdzie kiedyś była Zatoka, a ostatnio w ten sposób powstało DCT...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła



Za ten post autor Jurmak otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 12:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A całe Żuławy? - to też tak prawie...

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 13:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Marian Strzelecki napisał(a):
- to też tak prawie...

No, fachowcy byli jednak stamtąd . :-D
Powstałe pola niewiele różnią się od tych spoza Żuław, tylko te miedze porośnięte trzciną... :-D
A co do zasypywania piachem wylotu kanału, to przecież odpowiednia ostroga czy inny falochron powinny załatwić sprawę.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 13:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Alterus napisał(a):
A co do zasypywania piachem wylotu kanału, to przecież odpowiednia ostroga czy inny falochron powinny załatwić sprawę.


Niestety to nie jest takie proste... Był okres kiedy całkiem poważnie zastanawiano się nad zburzeniem portu we Władysławowie... Port powstał "z musu" i powoduje katastrofalne skutki dla półwyspu helskiego.

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła



Za ten post autor Jurmak otrzymał podziękowanie od: Wasyl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 14:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 00:02
Posty: 1958
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 91
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Jurmak napisał(a):
Niestety to nie jest takie proste... Był okres kiedy całkiem poważnie zastanawiano się nad zburzeniem portu we Władysławowie... Port powstał "z musu" i powoduje katastrofalne skutki dla półwyspu helskiego.

Możesz rozwinąć bo to ciekawe.

_________________
Stopy wody pod kilem...
Wasyl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2014, o 15:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Port, poprzez swoje falochrony zaburzył ruch rumowiska dennego, skutkuje to tym, że półwyspu zaczyna w niektórych miejscach "ubywać" i trzeba sztucznie go uzupełniać. Tak samo, aczkolwiek w mniejszej skali, mimo specjalnie zaprojektowanych "przepustów" działa falofron Bazy Paliw Portu Północnego.
Sorry, taki mamy kli... znaczy się ukształtowanie brzegu i rozkład prądów dennych a walka z przyrodą może nie zawsze jest przegrana ale na pewno bardzo kosztowna:-(((

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 15:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A propos lub nie -
Taki artykuł mi się nasunął:
http://www.tvn24.pl/pomorze,42/sztuczna ... 66526.html

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Marian Strzelecki napisał(a):
A propos lub nie -

Chyba a propos, chociaż tu nie nasypuje a zabiera...
Ale ten artykulik to takie poplątanie z pomieszaniem:
Cytuj:

Nowatorska metoda testowana była już w Kołobrzegu, gdzie udało się uratować plażę po wykonaniu tylko progów podwodnych. (...)
Dodaje, że rafy stosowane były już w wielu miejscach na świecie i wszędzie to rozwiązanie przyniosło pozytywne efekty. - Inwestycja była poprzedzona badaniami naukowymi wpływu na środowisko naturalne - zapewnia.

Jaka "nowatorska metoda", skoro była stosowana w wielu miejscach na świecie? Co tu było badać, skoro istnieją na pewno tony tekstów na ten temat? No, ale jakoś tę forsę unijną trzeba zagospodarować...
Zastanawiam się dlaczego stosuje się tyle betonowych kształtek, czy nie lepiej wyglądałby zwyczajny kamień? Koszt mniejszy i skojarzenia spacerowiczów biegłyby w stronę natury, a nie cementowni...

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 18:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Nowatorsko 22.5 mln wyda Urząd Morski w Słupsku.
http://budownictwo.wnp.pl/strabag-pozys ... 1_0_0.html
http://www.strabag.pl/databases/interne ... 5%84skiego
Jestem gotów zakładać się już dziś, że po nowatorskim zbudowaniu tego czegoś, sytuacja "żeglugowa" nie zmieni się ani o jotę - czyli piasek jak zasypywał "przetokę" tak nadal zasypywać ją będzie. I nadal przez 90% czasu żadna jednostka o zanurzeniu większym niż pół metra "przetoki jeziora Jamno" nie przejdzie.
Ale co robić, kiedy najbardziej istotne stało się nie to, co za publiczną kasę powstanie, ale to, kto publiczną kasę z korzyścią osobistą odda i kto ją z zyskiem przyjmie.

---------------------------
BTW - budowa tego kolejnego "misia" nowatorska nie jest... Genius loci nad Jamnem silny jest - ot, tu dwadzieścia milionów, tam dwadzieścia milionów - normalka. Widać, że niektórzy odpowiedzieli już sobie na pytanie "jak żyć?":
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/articl ... /140909726
http://ekoszalin.pl/index.php/artykul/7 ... -na-Jamnie

---------------------------
Nieliczni - w czerpaniu korzyści z "misi" - przesadzili. Zastanawiające, że trafiło akurat w twórców "wrót sztormowych":
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/articl ... /140819915
Hmmm, ciekawe czy gestorzy kasy na "wrota sztormowe" wyszli dziś z aresztu, czy też dostali koleje 3 miesiące "sankcji"?

---------------------------
I jeszcze coś a'propos tytułowych wrót sztormowych. O realiach, czyli o tym jak prezentuje się miś wrotowo-sztormowy już wybudowany - opowiada ze szczegółami relacja lokalsa.
To co prawda relacja sprzed 3 miesięcy, ale jak mi właśnie doniosły wiewiórki - nadal aktualna. Bo wrota nadal nie funkcjonują, szandory (znaczy belki stale uniemożliwiające przepływ wody) nadal są założone (nieprzerwanie od miesięcy), no i kolejny raz zasypało "przetokę" tysiącami ton piachu - na amen.
Polecam tę relację - szczególnie entuzjastom "kanału żeglownego" na Jamno - wszak relacjonuje entuzjasta. Tyle, że były:
http://lepszy.koszalin.pl/snieta-przyszlosc/

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
pierdupierdu napisał(a):
Hmmm, ciekawe czy gestorzy kasy na "wrota sztormowe" wyszli dziś z aresztu, czy też dostali koleje 3 miesiące "sankcji"?

Wyjaśniło się - nie wyszli:
http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/articl ... /140909771

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
pierdupierdu napisał(a):
Wyjaśniło się - nie wyszli:

Nie wyszli i zapewne tak szybko nie wyjdą, zastanawiające jest jednak co innego, co pokazuje jak u nas jest z odpowiedzialnością. Ich z kolei zwierzchnik zapiera się i broni przed żądaniami dymisji, twierdząc, że:
Cytuj:
żadna z licznych kontroli przeprowadzonych w urzędzie nie wykazała nieprawidłowości

Pytanie - skoro przy takiej skali przekrętów owe liczne kontrole niczego nie wykryły, to co sądzić o skuteczności kontrolerów?
A relacja z wycieczki nad kanał przygnębiająca. Jednym słowem - kanał.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2014, o 20:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Taka sobie bajka:
Płynęła sobie rzeczka z Jamna
Co jesień była zatykana sztormami a wiosną sama się odtykała.
Społeczeństwo postanowiło pogłębić temat.
Pogłębiona rzeczka też się zatykała... a odtykając płynęła nieprawiidłowo.
Postanowiono uregulować.
Po wyregulowaniu już nie miała gdzie zboczyć więc wylewała, Zdecydowano zrobiż wrota.
Wrota za chwilę zasypało.
Robimy więc falochron (od fal nie od prądu): bo przecież to fale zasypują piaskiem plażę.
Co będzie dalej?
........................................ :rotfl:

I nie będzie winnych, bo przecież już nie będzie łapówek i przekrętów:
będziemy przecież tylko ratować inwestycję.

Przykład podobny z mojego podwórka:
Regulacja (kolejna) rzeczki Rządza (nad zalewem Zegrzyskim) i zarośniecie sztucznej plaży zrobionej niegdyś u ujścia tej rzeczki.

MJS
PS
Zastanówmy się teraz ile takich ratowań mamy na codzień i jakim bogatym krajem jesteśmy.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2019, o 18:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Marian Strzelecki napisał(a):
Taka sobie bajka:
Płynęła sobie rzeczka z Jamna
Co jesień była zatykana sztormami a wiosną sama się odtykała.
Społeczeństwo postanowiło pogłębić temat.
Pogłębiona rzeczka też się zatykała... a odtykając płynęła nieprawiidłowo.
Postanowiono uregulować.
Po wyregulowaniu już nie miała gdzie zboczyć więc wylewała, Zdecydowano zrobiż wrota.
Wrota za chwilę zasypało.
Robimy więc falochron (od fal nie od prądu): bo przecież to fale zasypują piaskiem plażę.
Co będzie dalej?
........................................ :rotfl:
.../cut/...

Minęło ponad pięć lat od ostatniego postu w tym wątku.
Kto miał odsiedzieć nadjamnieński przekręt- odsiedział, kto nie - nie. Mniejsza z tym..

Warto jednak wiedzieć, że przetoka z jeziora Jamno, w wyniku idiotycznej ingerencji ludzi, działała przez wszystkie te lata dokładnie odwrotnie, niż działać powinna. I nadal tak działa.
Wrota sztormowe zatrzymały niemal całkowicie naturalne wlewy wody morskiej do jeziora. Unicestwiły okresową migrację ryb i innych wodnych stworzeń. Ale kiedy występuje niski stan wód w morzu - to przez sztucznie powiększoną przetokę woda częstokroć ucieka z jeziora znacznie szybciej, niż uciekała kiedykolwiek przed zbudowaniem wrót sztormowych z przyległościami. W rezultacie Jamno zamienia się każdego niemal lata w płytką, śmierdzącą breję.
Kiedy jednak od czasu do czasu poziom wody w jeziorze wzrosnie (na ogół na skutek ulewnych opadów) - to sztuczna przetoka niemal zawsze okazuje się być kompletnie zasypana a wrota sztormowe zablokowane tysiącami tom piasku. Co skutkuje podtopieniami, czasami większymi nawet, niż przed "regulacją przetoki"...
Przy tym wszelkie działania naprawcze, jeśli w ogóle są podejmowane - okazują się kompletnie bezskuteczne i przypominają... próby leczenia syfa pudrem...

Nie wszystko jednak tkwi nad Jamnem zawieszone w maraźmie. Ostatnio zaktywizowała się dobrozmianowa waadza (już pod koniec czwartego roku swego władania...). Politycy i mianowani przez nich urzędnicy postanowili "zaistnieć w temacie Jamna". Robią to tak, jak potrafią - czyli spotykają się - przed kamerami i czasem z suwrenem - głosząc rytualną krytykę poprzedników, którzy odpowiadają za budowę tego gniota..
Co do poza-kamerowych realiów - żadna poprawa sytuacji jak dotąd z tego zaistnienia nie wynikło. No chyba, że oczekiwanym wynikiem ma być mnożenie księżycowo oderwanych od realiów "wielowariantowych koncepcji" - bez najmniejszych szans na realizację. O niektórych "wielowariantowych koncepcjach" (które jak na razie kosztowały zaledwie milion złotych) - można poczytać np. tu:
https://gk24.pl/likwidacja-wrot-na-kana ... 1-14602411

Swoją drogą - ciekawe, że żaden z polityków i żaden z zależnych od nich w potężnym stopniu urzędników nawet się nie zająknie na temat realnego, zdroworozsądkowego rozwiązania, którym byłoby przywrócenie jeziora i przetoki łączącej je z morzem do... stanu naturalnego.
Cóż, pomysły powrotu do natury wciąż są w Polsce za mało nośne. A spindoktorzy skutecznie podpowiadają politykom, że takie pomysły nie przystają do oczekiwań potencjalnych wyborców.
I mogą mieć rację - może publika rzeczywiście woli czytać o "wielowariantowych koncepcjach" budowy Misia w Jamnie? Misia w objęciach potężnych, kilkusetmetrowych falochronów, chroniących port morski (albo dwa porty - morski i jeziorowy, rzecz jasna każdy z osobnym kapitanatem...), marinę większą niż w Gdyni, śluzę, przepławkę, most obrotowy, etc, etc. A że nikt nie wie skąd na te mrzonki wziąć kasę? Nicto przecież.
Taka gmina, taki kraj...
Obrazek
Obrazek

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2019, o 17:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir, ale czy nie jest tak, że to nie tyle wrota są problemem, co ich nieumiejętne użytkowanie? Z tego co przytoczyłeś wychodzi, że po prostu nie są otwierane i zamykane kiedy trzeba.
Chyba, że coś źle zrozumiałem.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 02:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Alterus napisał(a):
Jaromir, ale czy nie jest tak, że to nie tyle wrota są problemem, co ich nieumiejętne użytkowanie? Z tego co przytoczyłeś wychodzi, że po prostu nie są otwierane i zamykane kiedy trzeba.
Chyba, że coś źle zrozumiałem.

Pewnie nie są, bo trzeba by je odkopywać przed użyciem. :rotfl:

Na Rządzy tak samo: naprostowali 2 lata temu po raz kolejny:
Załącznik:
Rządza.jpg
Rządza.jpg [ 138.43 KiB | Przeglądane 7818 razy ]

robiąc nową wielką plażę daleko od Z.Z.Lake - dla kilku emerytów którzy jeszcze tam (w Załubicach) egzystują.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 14:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Marian Strzelecki napisał(a):
Alterus napisał(a):
Jaromir, ale czy nie jest tak, że to nie tyle wrota są problemem, co ich nieumiejętne użytkowanie? Z tego co przytoczyłeś wychodzi, że po prostu nie są otwierane i zamykane kiedy trzeba.
Chyba, że coś źle zrozumiałem.

Pewnie nie są, bo trzeba by je odkopywać przed użyciem. :rotfl:

Na Rządzy tak samo: naprostowali 2 lata temu po raz kolejny,
robiąc nową wielką plażę daleko od Z.Z.Lake - dla kilku emerytów
Czyżby jacyś szczególni emeryci? ;-)
Nie byłem na Rządzy, a przetoki o której pisze Jaromir na oczy nie widziałem. Tylko na zdjęciach. Odnoszę się więc do tego, jaki obraz namalował piętnując "bezmyślną ludzką ingerencję" i przedstawiając jej opłakane skutki, czyli postępującą degrengoladę Jamna. I przyjmuję to ze zrozumieniem, bo też nie jestem za radosnym poprawianiem natury zza biurka, nieraz w sposób bezmyślny. To znaczy bezmyślny jeśli idzie o skutki dla środowiska, bo co innego skutki dla pomysłodawców, projektantów i wykonawców, nad tym akurat, aby tu były korzystne, niejedna kiepełka się wysila. Jak to zwykle bywa na styku instytucji państwowych z państwowymi lub prywatnymi. Czyli tam, gdzie wydaje się pieniądze cudze na nie swoje potrzeby, a błędy inwestycji pozostają bezkarne.
Ale w tym co Jaromir pisze są pewne niejasności, dlatego dopytuję. Pisze na przykład:

" Wrota sztormowe zatrzymały niemal całkowicie naturalne wlewy wody morskiej do jeziora. Unicestwiły okresową migrację ryb i innych wodnych stworzeń. Ale kiedy występuje niski stan wód w morzu - to przez sztucznie powiększoną przetokę woda częstokroć ucieka z jeziora znacznie szybciej, niż uciekała kiedykolwiek przed zbudowaniem wrót sztormowych z przyległościami. "

Jeśli wrota sztormowe zatrzymały naturalne wlewy, albo uniemożliwiają okresowe migracje fauny, to znaczy że musiały być zamknięte ponad potrzebę, co wskazuje na błąd w ich użytkowaniu, a nie dlatego, że istnieją. Podobnie z uciekaniem wody przy niskim stanie morza - jak mogłyby te wody uciekać przy wrotach zamkniętych..? Czyli znów wychodzi na to, że były otwarte kiedy nie powinny, czym też trudno obwinić same wrota czy przyległości, jak mi się wydaje.
Poza tym niczym wpływ morza na kondycję Jamna, widać wpływ emocji powodowanych sympatiami (czy antypatiami) politycznymi Jaromira na ferowane oceny, co może nieco osłabiać wartość merytoryczną jego opinii. Nie żebym się temu dziwił, sprzeciwiał albo jakoś osądzał, po prostu zauważam i dopytuję.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 11:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Alterus napisał(a):
przetoki o której pisze Jaromir na oczy nie widziałem. Tylko na zdjęciach.


I chyba na tym polega problem... ja niestety widziałem.
Rzeczone wrota nie mają najmniejszych szans działać prawidłowo, będąc betonową ramą ze stalowymi drzwiami, wstawioną na arbitralnej głębokości w zmienną, piaszczystą i zapiaszczaną rzeczkę.

U jej ujścia można było zresztą wdepnąć w resztki betonowych bloków, pozostałości po wcześniejszych nieudanych próbach uregulowania przetoki. Równie nieudanych jak wrota, tylko nie tak szkodliwych.

Nie mam pojęcia, czy i jak można byłoby zrobić wrota sztormowe w tym miejscu, żeby działały. Jest to zupełnie nieistotne, ponieważ są one doskonale zbędne.

To znaczy, spełniły już dwie ważne role:
Po pierwsze, ich budowa pozwoliła zarobić paru kolesiom.
Po drugie, ich (nie)działanie pozwoliło innym kolesiom dokonać politycznej zemsty na tych poprzednich.

A skoro spełniły już swoją rolę, nikt ich nie rusza. A nuż jeszcze się do czegoś przydadzą?
Na wszelki wypadek zamówiono, bodajże w 2016r., ekspertyzę, według której dzięki wrotom nie doszło do straszliwego kataklizmu; jakoby pół Koszalina i nie wiedzieć co jeszcze uniknęło zalania przez ówczesny, przeciętnej siły, sztorm.

Ekspertyza, powitana pustym śmiechem przez lokalsów, którzy jako żywo nie pamiętali podobnych skutków nawet silniejszych sztormów, odroczyła decyzję o tym, co należy zrobić z wrotami.

A co należy zrobić, naprawdę dokładnie wiadomo. Rozebrać łącznie z fundamentami. Tylko na to żaden lokalny kacyk, z czyjegokolwiek nadania, ani żaden urzędas się nie odważy.

pozdrowienia

krzys

znany entuzjasta poglądów Jaromira...



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowania - 2: Alterus, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 12:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4064
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Widziałem na żywo, latem 2013 i 2014 i wtedy zrobiłem zdjęcia:

Lipiec 2013 - "Mata Pjoa" przechodzi przez wrota w budowie:
https://photos.app.goo.gl/WsFPZX2r5VYey4KZ7

Lipiec 2013 - "Mata Pjoa" i "Lili'U'okalani" szykują się do wyjścia na otwarte morze:
https://photos.app.goo.gl/NYUD53gif2cXwyTu9

Lipiec 2013 - "Mata Pjoa" i "Lili'U'okalani" wychodzą na otwarte morze:
https://photos.app.goo.gl/KyWYT1iwowHz6pKR9
https://photos.app.goo.gl/xKJiGCm6Vcj9Jj849

Lipiec 2014 - gotowe wrota:
https://photos.app.goo.gl/cGEsaxr29ohKtGnD9

Lipiec 2014 - jeszcze rok wcześniej dawało się tędy, przynajmniej na proa, wypłynąć:
https://photos.app.goo.gl/ogwLGgzF5mjaRhW99


***
Pomyśleć, że tyle kasy poszło w ... piach. Teraz, na Mierzei Wiślanej, o wiele więcej kasy wpakuje się ... z podobnym skutkiem... :cry:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Dzięki, Myszku, za wypowiedź - sporo wyjaśnia.
Nie znam, jak pisałem, tamtego miejsca, ale na podstawie zdjęć i mapy wydaje się, że wrota mogłyby (jeśli już uznalibyśmy że są potrzebne) spełnić pożyteczną rolę gdyby zostały usytuowane bliżej morza i utrzymywały poziom wód Jamna odpowiednio wyższy od normalnego poziomu Bałtyku.
Nie znam sytuacji dokładnie, ale nawet przy bardzo sceptycznym podejściu do kompetencji urzędniczych, które tu wszyscy chyba podzielamy, nie sądzę, aby koncepcja powstania tych wrót wzięło się z powietrza, czyli nie miała jakiegoś racjonalnego uzasadnienia. Musiał zaistnieć jakiś problem który te wrota miały rozwiązać.
robhosailor napisał(a):
Pomyśleć, że tyle kasy poszło w ... piach. Teraz, na Mierzei Wiślanej, o wiele więcej kasy wpakuje się ... z podobnym skutkiem... :cry:

Zbyt pochopnie pakujesz te dwie rzeczy do jednego worka. Przekop na Mierzei to rzecz o wiele bardziej złożona i o ciekawej genezie. Tu mamy do czynienia ze sprawą lokalną, tam wchodzą w grę (prócz ekonomicznych) sprawy międzynarodowe na poziomie prestiżowym, łącznie z naszymi zobowiązaniami natowskimi, a w każdym razie ma tam udział znaczny komponent militarny. Przekop wpisuje się w plany NATO w ewentualnej obronie państw bałtyckich, nie jest to więc taka prosta sprawa, dająca się zbyć błahymi uwagami.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 14:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4064
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Alterus napisał(a):
Przekop na Mierzei to rzecz o wiele bardziej złożona
Wyjdzie drożej. :evil:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Alterus napisał(a):
Przekop wpisuje się w plany NATO
Błagam. Mam zajady.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Jaromir, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 15:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
robhosailor napisał(a):
Błagam. Mam zajady.

Gratuluję. :-D
To niewielka opłata za ignorancję. Często przychodzi płacić znacznie więcej.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12933
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2903
Otrzymał podziękowań: 2579
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
robhosailor napisał(a):
Błagam.
A Ty czego?

Okręty odpowiednie przecież mamy:
Załącznik:
20170807_121908.jpg
20170807_121908.jpg [ 220.4 KiB | Przeglądane 7665 razy ]

Załącznik:
20170807_121910.jpg
20170807_121910.jpg [ 362.09 KiB | Przeglądane 7665 razy ]


:rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 16:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4064
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Poprawią wrota i na Jamno wpłyną :-)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 gru 2019, o 15:06 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
https://www.portalmorski.pl/zegluga/439 ... mnenskiego
Konsultują , debatują , spotykają się.
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2019, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
krzychuAPIA napisał(a):
https://www.portalmorski.pl/zegluga/43940-zaprezentowano-trojwariantowa-koncepcje-przebudowy-kanalu-jamnenskiego
Konsultują , debatują , spotykają się.
Krzychu.


No popatrzcie, jak dalekowzroczna była decyzja, żeby zostawić wrota...
Dzięki temu można zarobić jeszcze najmniej 20, a jak dobrze pójdzie to i 300 milionów.
Tylko nie wiem, czy Jamno to przeżyje.

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2019, o 19:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
Jaromir, ale czy nie jest tak, że to nie tyle wrota są problemem, co ich nieumiejętne użytkowanie? Z tego co przytoczyłeś wychodzi, że po prostu nie są otwierane i zamykane kiedy trzeba.
Chyba, że coś źle zrozumiałem.

Chyba tak... ;)
Wrota na kanale, przesmyku, nurcie czy przelewie jamneńskim - jak niemal wszystkie wrota sztormowe na świecie - miały się zamykać gdy wzrośnie poziom od strony morza, a otwierać gdy wyższy poziom wystąpi ze strony przeciwnej.
Nie zrobiono ich zatem tak, by były "otwierane i zamykane", tylko tak, by "otwierały się same i zamykały też same". Z założenia ich konstrukcja nie przewiduje możliwości sterowania. Ich konstrukcja uniemożliwia też regulację czy ograniczanie przepływu z jeziora do morza. Te wrota są jak zawór kierunkowy w instalacji hydraulicznej...

W realu okazało się, że choć wrota miały się samoczynnie otwierać i zamykać - to robią to tylko czasami. Bo w wyniku wadliwych założeń konstrukcyjnych kanał wiodący do wrót od strony morza oraz same wrota ulegały wielokroć zapiaszczeniu - w stopniu uniemożliwiającym jakikolwiek przepływ. Dodatkowym efektem ubocznym jest zarastanie i zamulanie kanału wiodącego do wrót od strony jeziora. Inną wadą tego, co wykonano, są rozmiary i położenie dna kanału od strony morza, skutkujące wielokrotnie większym przepływem, niż przed 2013, określanym jako "ucieczka wody z jeziora". By tę ucieczkę powstrzymać wymyślono stałe piętrzenie jeziora - bez żadnego przepływu. Co z kolei powoduje, że rybki nie mają jak wędrować...

Problem główny w tym, że powstanie wrót z przyległościami tłumaczono jedynie ich "przeciwpowodziowością", ograniczoną z resztą jedynie do podmokłych terenów* na brzegach jeziora Jamno.
Nie zwracano uwagi na to, że wrota z przyległościami zlikwidują występowanie "czyszczącego" efektu wlewów mas wody morskiej podczas sztormów. Z płytkiej, słabo natlenionej i zanieczyszczonej wody ucieszyły się glony oraz sinice (nie bez znaczenia jest zapewne to, że jezioro odbiera produkty oczyszczalni Koszalina i Sianowa, że o spływie rozwodnionych nawozów z pól nie wspomnę). W rezultacie latem woda w Jamnie zamienia się od kilku sezonów w śmierdzącą, pozbawioną tlenu breję. Co miewa swoje spektakularne efekty:
Obrazek
Nie zwracano też uwagi na to, że kiedy wrota i srodze przewymiarowany kanał do nich zadziałają - to spowodują gwałtowny, szybki spadek poziomu wody w jeziorze poza okresami sztormowymi. To zjawisko było nieznane przed 2013, bo odpływ naturalny był (do 2013) niemal stały i powolny. W rezultacie średni poziom wody w Jamnie zdecydowanie spadł, w szczególności w porze letniej. Niektórzy twierdzą, że nawet o 70 cm (co zastanawiające, ponieważ oficjalny średni poziom Jamna to zaledwie 0.24m n.p.m.):
Załącznik:
ccc.jpg
ccc.jpg [ 174.84 KiB | Przeglądane 7439 razy ]


Cóż, jakiś tam "efekt przeciwpowodziowy" został osiągnięty - ale jest on ograniczony wyłącznie do zahamowania wlewów wody morskiej. Jego osiągnięcie okupione jednak zostało przez poważny problem, który pojawił się wraz z powstaniem wrót z przyległościami - czyli nadmiernie szybkie, niekontrolowane odprowadzanie wody z jeziora (kiedy sztormu nie ma a kanał do wrót akurat pozostaje drożny).
Kolejny, nie występujący tak drastycznie przed 2013 r. problem, to z kolei niemożność odprowadzenia nadmiaru wody z jeziora, kiedy kanał wiodący do wrót od strony morza i / lub same wrota zasypane są akurat piaskiem (a są zasypywane kilka razy w roku) - a nastąpił wzrost poziomu wód w jeziorze. Taki stan zdarza się głównie po wystąpieniu ulewnych deszczy i roztopów poprzedzonych sztormem.

Gwałtownemu spadkowi poziomu wody próbuje się zaradzić wstawiając (co kosztuje) zabezpieczenia remontowe (szandory) przed wrotami, od strony jeziora, co skutkuje piętrzeniem wód w jeziorze o kilkadziesiąt cm (oficjalnie - do 0.14m n.p.m.) - w stosunku do stanu, jaki miałby miejsce w wyniku odpływu przewymiarowanym kanałem, "Przy okazji" stała tama z szandorów uniemożliwia jednak wędrówki ryb oraz odpływ powierzchniowych warstw ciepłej, brudnej wody.
Zapiaszczaniu tego kanału próbuje się z kolei zaradzić odkopując kanał i wrota po sztormach (co kosztuje...) - aby uniknąć podtopień z braku odpływu..
Czyli - aby zaradzić problemom stworzonym przez wrota - prowadzi się działania na dwa, przeciwstawne sposoby. Oba tak fatalne w skutkach dla delikatnej równowagi ekologicznej Jamna, że uprawnione wydają się głosy o jego "katastrofie ekologicznej"...

*) Tym, którzy wierzą, że działania urzędników powodowane są wyłącznie dobrem suwerena, nie przyjdzie zapewne do głowy jakikolwiek związek wybudowania tych wrót i kanału oraz planów budowy tam portu morskiego, śluzy, mostu zwodzonego etc - z faktem, że ca 100ha podmokłych terenów na brzegach Jamna oraz 36 ha przy samym kanale jamneńskim należy do firmy pewnego skandynawskiego biznesmena, który przed decydentami zwykł snuć plany "drugiego Vegas" - np. takie:
Obrazek

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: Alterus, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 57 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL