Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 cze 2025, o 21:50




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 ... 141  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 17:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Ładny.
Likwidujesz sobie problem z odłożonym gdzieś kluczem od stacyjki, a tym bardziej z dorobieniem do niego jakiegoś szykownego pływadła, które uniesie kluczyk i nie będzie za bardzo odstawać w wannie kokpitu.
PS
Jak Tomek dopisuje że będzie myślał, poszedłbym na całość i przyciski przeniósł gdzieś na kolumnę w okolice wajchy przód/tył i koła sterowego.
A co? Tylko motorzyści mają mieć wygodnie i pod nosem?

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wiesz Paweł, że ta koncepcja zaczyna mi się podobać ? :)

W podobnym wzornictwie mam kontrolki świec, ciśnienia oleju i ładowania. Niestety diody je podświetlające muszę wymienić na mocniejsze, ponieważ przy świetle dziennym praktycznie nie widać ich działania. Mam nawet kawałek sklejki szlachetnej, na "tło" do tych dzieł sztuki nowoczesnej. :D

A ponoć jestem uparty bardziej niż statystyczny osioł. :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Te wszystkie przełączniki są na 2-3 ampery. Mam wrażenie graniczące z pewnością, że przy rozruchu prąd jest wielokrotnie większy. Bez przekaźnika "siłowego" się nie obejdzie...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Do tych zadań powinien wystarczyć taki przewód:
https://allegro.pl/oferta/kabel-przewod-sterowniczy-liyy-10x1-5928198479 .
Jak trzeba wysterować większy prąd to przekaźnik. Ale przyciski przy kole.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
[/quote]
AIKI napisał(a):
Te wszystkie przełączniki są na 2-3 ampery. Mam wrażenie graniczące z pewnością, że przy rozruchu prąd jest wielokrotnie większy. Bez przekaźnika "siłowego" się nie obejdzie...


Raczej nie powinno być problemu. Świece żarowe są zasilane przez przekaźnik, prąd potrzebny do jego wysterowania jest minimalny, wzbudzanie alternatora - to także malutki prąd. Największym zjadaczem prądu jest elektromagnes rozrusznika. Nie potrafię tego określić bez miernika, ale zawsze można zastosować jeszcze jeden przekaźnik.

Przy rozruchu starter pobiera nawet kilkaset amperów, ale ten prąd nie płynie przez pulpit, tylko bezpośrednio z baterii na styk elektromagnesu, kablem grubym jak palec. :) Ów elektromagnes sterowany z pulpitu (stacyjki, przycisku) stanowi jednocześnie przekaźnik siłowy i napęd mechanicznego zębnika (bendixu).

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 18:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
Stacyjka to pewien sposób zabezpieczenia mienia, ale czy w przypadku jachtu aż tak bardzo niezbędny?


Paweł - dobrym zabezpieczeniem przed amatorami cudzego mienia jest także wewnątrz kabinowy hebel załączający zasilanie zarówno obwodu rozrusznika jak i panel startowy.

Nie załączysz - nie włączysz.

A ominięcie tego zabezpieczenia bez posiadania wkładanego "klucza" do owego hebla jest bez wyprucia części wybudowy jachtu właściwie bardzo trudno wykonalne.

Polecam.

A co pytania o niezbędność - wszystko zależy od wartości jachtu...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 18:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Hebel akumulatora silnikowego mam w komorze silnika, a docelowo będzie w kabinie, obok hebla do akumulatora pokładowego.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2020, o 19:06 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
AIKI napisał(a):
Te wszystkie przełączniki są na 2-3 ampery. Mam wrażenie graniczące z pewnością, że przy rozruchu prąd jest wielokrotnie większy. Bez przekaźnika "siłowego" się nie obejdzie...


Kurczak ma rację, chodzi o tylko o zasilanie przekaźnika włączającego duży prąd rozrusznika.

Przykładowo, w silniku Farymann (12 KM), instrukcja fabryczna zaleca robić zasilanie rozrusznika - kablem 70 mm2, kontakt włączania przekaźnika w stacyjce - kabelkiem 2.5 mm2, a kontrolki - kabelkami 1.5 mm2.

________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 06:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Elektromagnes w rozruszniku pobiera spory prąd, dlatego w samochodach jest zwykle zasilany przez przekaźnik. Nie jest to jednak moim zdaniem prąd większy niż 10 A. Można to zmierzyć bez problemu dysponując miernikiem z odpowiednim zapasem i wówczas dopasować odpowiedni przekaźnik.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 09:07 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Przed zastosowaniem tych włączników upewnijcie się najpierw jaki rzeczywiście jest tam prąd.
Potem dobierzcie odpowiedni włącznik, szczególną uwagę zwracając na maksymalny prąd DC.
Bo 250V 10A AC, to nie to samo co 12V 10A DC.
To tak aby się nie zdziwić jak puścimy włącznik, a rozrusznik nadal kręci lub po wciśnięciu nie chce ruszyć.

tomasz piasecki napisał(a):
kontakt włączania przekaźnika w stacyjce - kabelkiem 2.5 mm2, a kontrolki - kabelkami 1.5 mm2.

To przez stacyjkę może płynąć większy prąd niż 10A, bo do 10A wystarczyłby przewód 1,5mm2.
Ale mogli tutaj założyć jakiś duży zapas rezerwy, bo do kontrolek kabel 1,5mm2 wygląda też na nadmiarowy.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 09:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
wsl85 napisał(a):
aby się nie zdziwić jak puścimy włącznik, a rozrusznik nadal kręci


I aby przed taką możliwością się bronić hebel powinien być w maksymalnie prostym i dostępnym miejscu.

Kurczaku - wywalaj ten hebel z komory silnika.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 11:37 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Przekaźniki z branży samochodowej kosztują grosze.
Na Librze je zastosowałem.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 13:19 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Andrzej Kolod napisał(a):
Przekaźniki z branży samochodowej kosztują grosze.
Na Librze je zastosowałem.


Porządne hermetyczne przełączniki też nie są drogie, więc można zbudować prosty układ włączania rozrusznika przyciskiem, uwzględniający ograniczenie niewielkie (do ok. 2 A) dopuszczalne prądy takiego przycisku.

W sytuacji gdyby prąd włączania w stacyjce był istotnie wyższy, niż te przykładowe 10 A, to można użyć przekaźnika na 20 - 30 A i po kłopocie.

Jeśli nawet takie urządzenie, złożone z przycisku, przekaźnika oraz jakiejś małej plastikowej obudowy wewnątrz bakisty - wymaga chwili pracy - jest zdecydowanie bardziej atrakcyjne niż moja istniejąca tablica silnikowa z "zegarami" i stacyjką - bo jest prostsze, lżejsze i uwalnia sporą przestrzeń w rejonie zejściówki.

Czyli wszystko wskazuje na to, że wkrótce ta piękna, nowiutka tablica będzie do kupienia :-)

_______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 18:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
wsl85 napisał(a):
Potem dobierzcie odpowiedni włącznik, szczególną uwagę zwracając na maksymalny prąd DC.
Bo 250V 10A AC, to nie to samo co 12V 10A DC.


Owszem w pierwszym przypadku to 2,5 KW a w drugim liche 120 W. :D

........................................................

Wrzuć Tomku jakąś fotkę tej cud tablicy, może się ktoś w niej zakocha. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2020, o 20:41 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Kurczak napisał(a):
Wrzuć Tomku jakąś fotkę tej cud tablicy, może się ktoś w niej zakocha. :)


Piotrze, porządkuję zdjęcia przy okazji przenoszenia do innego kompa.
Dopiero jak się z tym obrobię - wstawię fotki obu wariantów tabliczki (bo były dwa), w rezultacie pozostał wariant drugi.
Wymiary obudowy: LxBxH = 18 x 12 x 26 cm.

__________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2020, o 09:29 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
wsl85 napisał(a):
Potem dobierzcie odpowiedni włącznik, szczególną uwagę zwracając na maksymalny prąd DC.
Bo 250V 10A AC, to nie to samo co 12V 10A DC.


Owszem w pierwszym przypadku to 2,5 KW a w drugim liche 120 W.

Nie precyzyjnie się wyraziłem.
Zastosowanie tego włącznika 250V 10A AC z dużym prawdopodobieństwem spowoduje, że po kilkudziesięciu użyciach przestanie działać. Natomiast włącznik 12V 10A DC nadal będzie działać.
A związane jest to z gaszeniem łuku elektrycznego. Włączniki na prąd stały mają w środku trochę inną konstrukcję aby ten łuk elektryczny odpowiednio szybko gasić.
Dlatego należy zwrócić uwagę na to do jakiego rodzaju prądu jest przeznaczony oraz na jakie wartości prądu.
I tutaj przykładowy wyłącznik, który jest na prąd AC i DC https://www.tme.eu/pl/details/wip12bgn/ ... pu-rocker/
Ale jest bardzo dużo wyłączników "250V 10A AC" dla których nie podaje się wartości prądu oraz napięcia DC.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl



Za ten post autor wsl85 otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2020, o 09:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
wsl85 napisał(a):
I tutaj przykładowy wyłącznik, który jest na prąd AC i DC https://www.tme.eu/pl/details/wip12bgn/ ... pu-rocker/

Ale w opisie jest "podświetlenie neonówka 250 V". Obawiam się, że na 12 czy 24 V jej działanie będzie słabe czy wręcz żadne...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2020, o 16:15 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
AIKI napisał(a):
Ale w opisie jest "podświetlenie neonówka 250 V". Obawiam się, że na 12 czy 24 V jej działanie będzie słabe czy wręcz żadne...

No co za pech, że dla przykładu trafił mi się taki wyłącznik z podświetleniem.
I teraz będzie dyskusja czy będzie się świeciło, czy nie :D
No to tutaj inny przykład https://www.tme.eu/pl/details/ae-h8500x ... xbbbg076g/

No i na tym przykładzie trochę widać co chcę przekazać.
Oba dla prądu AC mają takie same parametry (250V 10A), ale już dla prądu DC nie (10A ale przy różnym napięciu).

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2020, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Kwestia, czy będzie to miało jakiekolwiek znaczenie w przypadku wysterowania styków standardowego, samochodowego przekaźnika 12V ?
Pytam, ponieważ nigdy nie były mi potrzebne pomiary takich prądów. Mogę tylko wyrazić przypuszczenie, że należy liczyć go raczej w mA jak w A. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2020, o 18:11 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
No tak, przekaźniki do klaksonu, świateł mijania, długich, świec żarowych itd.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2020, o 22:13 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
Kwestia, czy będzie to miało jakiekolwiek znaczenie w przypadku wysterowania styków standardowego, samochodowego przekaźnika 12V ?

Tylko ta sama zasada dotyczy się też przekaźników, są na prąd AC, są też i na prąd DC
np. https://www.tme.eu/pl/details/g2r-1-12d ... r-1-12vdc/
I też dobrze jest wiedzieć jaki prąd przez niego popłynie. Oczywiście zamiast mierzyć prąd, można założyć, że prąd nie będzie większy niż maksymalna obciążalność przewodu (bo inaczej stopiła by się izolacja). I dla przytaczanego tutaj przewodu 2,5mm2 (o obciążalności ok. 25A) można zastosować przekaźnik np. o takich parametrach https://www.tme.eu/pl/details/az971e-1c ... e/zettler/
A prąd sterowania takim przekaźnikiem jest rzeczywiście mały, w podanym przykładzie to ok. 500mA.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 06:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Napisałem wyraźnie, że chodzi o wysterowanie przekaźnika samochodowego 12 V DC i jego wpływ na ewentualne przyspieszone wypalenie styków przełącznika przystosowanego do obciążenia prądem 2-3 A AC. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 07:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Jak się Piotrek przymierzysz do pomysłu zastąpienia stacyjki przyciskami z przekaźnikami, polecam Ci na wszelki wypadek zainteresować się przekaźnikami 40A. Trzeba ich poszukać, a są takowe, bo te najtańsze i najpopularniejsze są na 20 - 25A.
Zawsze to będzie bezpieczniejsze rozwiązanie które wpłynie na dłuższą żywotność układu.
A obciążalność styków w ww pokazanych włącznikach w linkach jest wystarczająca do obsługi cewek załączających styki w przekaźnikach. Spoko.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 07:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Typowy przekaźnik samochodowy ma prąd cewki w granicach 150-250 mA, więc taki przycisk wystarczy. Ale...
Jednym z elementów na który trzeba zwrócić uwagę jest nie tylko sam prąd pobierany przez cewkę który może być nieduże ale też indukujące się na cewce napięcie zaraz po odłączeniu napięcia przez przycisk. Skuteczna tania i prosta metoda to dołożenie równolegle do cewki diody ustawionej zaporowo do normalnego kierunku przepływu prądu, która po odłączeniu zasilania pozwoli "rozładować" energię z cewki. Czasami można spotkać przekaźniki z taką diodą wbudowaną, ale niebyt często.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany



Za ten post autor JamesB0T otrzymał podziękowania - 2: Ognisty Szkwał, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 10:22 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Czy wprowadzacie pomysły poprawiające przemysł samochodowy?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Świece żarowe czy rozrusznik i klakson to nie są wynalazki ostatniego roku!
No chyba, że chodzi o pogadanie sobie dla zabicia czasu.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 12:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ognisty Szkwał napisał(a):

A obciążalność styków w ww pokazanych włącznikach w linkach jest wystarczająca do obsługi cewek załączających styki w przekaźnikach. Spoko.


Wiem. Chciałem temat podrążyć nieco. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 15:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Kolejna robota posunięta. Podstawka pod sterownik autopilota dopasowana, otwór na jej bebechy i wtyczki SeaTalk wyfrezowany. Całość wyszlifowana. :D

Załącznik:
IMG_20200423_160255.jpg
IMG_20200423_160255.jpg [ 142.75 KiB | Przeglądane 4620 razy ]


Niestety kolumna będzie poprawiona dopiero na poniedziałek wiec sobotnia przymiarka odpada. Brak kolumny w domu blokuje jeszcze jedno frezowanie. Wycięcie wpustu pod głowicę kolumny. Pulpit nie może się trzymać tylko na 4 śrubkach "4", coś musi ograniczać jego ruchy na boki.

W sumie i bez tego będę miał na Dulci dużo pracy.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 16:03 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
JamesB0T napisał(a):
Typowy przekaźnik samochodowy ma prąd cewki w granicach 150-250 mA, więc taki przycisk wystarczy. Ale...
Jednym z elementów na który trzeba zwrócić uwagę jest nie tylko sam prąd pobierany przez cewkę który może być nieduże ale też indukujące się na cewce napięcie zaraz po odłączeniu napięcia przez przycisk. Skuteczna tania i prosta metoda to dołożenie równolegle do cewki diody ustawionej zaporowo do normalnego kierunku przepływu prądu, która po odłączeniu zasilania pozwoli "rozładować" energię z cewki. Czasami można spotkać przekaźniki z taką diodą wbudowaną, ale niebyt często.



Prawda, cała prawda i ta trzecia.
Prawda cewka gromadzi energię i przy odłączeniu pojawia się napięcie samoindukcji. . Inaczej nie byłaby to cewka.
Prawda napięcie to może być szkodliwe ale tylko w przypadku sterowania cewki półprzewodnikiem - przepięcie o odwrotnej polaryzacji.
Prawda Napięcie obniża się przez dodanie równolegle do cewki diody.

Pytanie co ma uszkodzić przepięcie w przypadku styków mechanicznych?

Jedno na co trzeba koniecznie zwrócić uwagę to czy przekaźnik jest zbudowany do starowania napięciem stałym czy zmiennym. Różnice konstrukcyjne mogą prowadzić do "klejenia" przekaźnika gdy zasili się go napięciem innego rodzaju. Na jachtach z instalacją o napięciu stałym stosujemy przekaźniki o cewkach na prąd stały.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 16:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Suhur Mash-ha napisał(a):
Pytanie co ma uszkodzić przepięcie w przypadku styków mechanicznych?

Będzie każdorazowo sprzyjać powstaniu iskry, która po n użyciach może zniszczyć styki.

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 16:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Łomatko, zakładając, że prąd wysterowania przekaźnika to cirka 500 mA, mówimy o 1/4 albo nawet 1/6 obciążalności styków przełącznika. Może ten przełącznik faktycznie wytrzyma krócej, niż gdyby załączał urządzenie zasilane AC, ale nie będzie to ogromna różnica.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 ... 141  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Kurczak i 79 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL