Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 cze 2025, o 19:18




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109 ... 141  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 16:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
To nie było do Ciebie, tylko do przedpytacza :-)

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 17:24 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
AIKI napisał(a):
Będzie każdorazowo sprzyjać powstaniu iskry, która po n użyciach może zniszczyć styki.

Gdzie w Strowgerze były diody? No dobrze seleny? A co z prądem konserwującym?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 18:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Wiesz, Strowgera uczyłem się w latach 1969 -1975... Trochę dawno więc nie pamiętam.
Ale do eliminacji iskrzenia zwykle stosuje się kondensatory równolegle do styku.

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 19:27 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
No i ile razy dziennie klapał przekaźnik wybieraka? Ile razy w życiu Kurczak uruchomi silnik?
Iskrzenie na stykach występuje zawsze. Raz jest mniejsze raz większe ale zawsze występuje.
Sprawdziłem dane katalogowe popularnego przekaźnika R15. Dla standardowego obciążenia styków liczba łączeń to 1200 cykli na godzinę. Bez obciążenia to 12000 cykl/h. Bez kondensatorów i diod. Diody LED sygnalizujące podanie napięcia na cewkę się nie liczą.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2020, o 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Widzę, że uważasz się za mądrzejszego niż przepis przewiduje, zatem pozostań z tym przekonaniem - ja Ci nie wróg.

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2020, o 07:08 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
Zbyt srogi w ocenie jesteś wszak JamesowiBOTowi wyjaśnienie się należy. Nie dość, że podzielił się wiedzą, poświęcił swój czas to jeszcze znalazł się taki co cały jego trud i dobre serce do śmieci wrzucił. A przecież napisał prawdę lecz nieświadomie mógł stworzyć nowy żeglarski mit jakich pełno wśród fachowców.

Zdrowia i pogody ducha życzę!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2020, o 14:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
I na tym myślę poprzestaniemy, wszak wątek to Dulciowy, nie zaś elektrotechniczny. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2020, o 01:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Suhur Mash-ha napisał(a):
Zbyt srogi w ocenie jesteś wszak JamesowiBOTowi wyjaśnienie się należy. Nie dość, że podzielił się wiedzą, poświęcił swój czas to jeszcze znalazł się taki co cały jego trud i dobre serce do śmieci wrzucił. A przecież napisał prawdę lecz nieświadomie mógł stworzyć nowy żeglarski mit jakich pełno wśród fachowców.!

Nie uczyniłem tego celowo - napisałem o fizyce procesów mających miejsce w tak prostym układzie, nie biorąc pod uwagę implikacji wynikających z tego wyjaśnienia. Przepraszam i kajam się bardzo.
A JamesB0T pisze się przez ZERO (0) a nie O :)

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 07:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Vini, vidi i zurick. :D

Byłem kilka godzin w marinie, plan zrealizowałem.

Podstawowa sprawa to wyjęcie zbiornika, poszło sprawnie, paliwo wypompowane zbiornik wyjęty.
Niestety nie da się go zamontować w miejscu, które dla niego zaplanowałem, zbyt mocno ingerowałby w otwór bakisty. Mocno ograniczyłoby to dostęp do niej. Odpada więc. Kombinowałem z montażem w innym miejscu, ale zbiornik byłby wówczas zbyt nisko w stosunku do silnika i grawitacyjne zasilanie by się nie sprawdziło, dodatkowo zbiornik trzeba by było przerobić, tzn. przespawać króćce w inne miejsca. Andrzej namawia mnie na montaż małego zbiornika rozchodowego, gdzieś nad silnikiem, wówczas właściwy zbiornik paliwa mógłby być gdziekolwiek. Ja jakoś nie mam do tego przekonania...

Wychodzi, że będę musiał kupić inny zbiornik a wlew jednak zamontować w ławce kokpitowej. Będzie pod szprycbudą, blisko ścianki kokpitu więc może nie będzie mocno narażony na zalewanie. Niestety wiąże się to z dodatkową pracą.

Będę miał więc na zbyciu nierdzewny zbiornik 30 l ( szerokość 60 cm, wysokość 40 cm, głębokość 13 cm). Jest zawieszany na pionowej ściance przy pomocy 4 przyspawanych zaczepów. Zapomniałem zrobić fotki, następnym razem zrobię kilka.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Andrzej namawia mnie na montaż małego zbiornika rozchodowego, gdzieś nad silnikiem, wówczas właściwy zbiornik paliwa mógłby być gdziekolwiek. Ja jakoś nie mam do tego przekonania...


Piotrek - to nie jest naprawdę zły pomysł.

Ma oczywiście jak wszystko swoja zady i walety, ale przemyśl ten pomysł.

Bo tak - zaletą tego rozwiązania jest to, że układ ten nie wymaga w ogóle pompy paliwa.

Matka grawitacja robi swoje.

Minusem jest konieczność zamontowania małego zbiornika powyżej silnika oraz zamontowania pompy - najczęściej elektrycznej - przepompowującej paliwo do tego zbiornika - w takim układzie zbiornik musi mieć odprowadzenie nadmiaru paliwa do zbiornika głównego.

To jest tylko pozornie skomplikowane ale ma swoje plusy - możesz zbiornik główny umieścić gdziekolwiek.

Miałem tak na statku pływając zawodowo tyle, ze tam do zbiornika rozchodowego pompowało się paliwo pompą ręczną co jeszcze upraszczało układ - zbiornik miał pojemność wystarczającą na dzienne zapotrzebowanie na paliwo a sprawą kierownika maszyn było dbanie o jego napełnianie.

Zbiornik rozchodowy to naprawdę nie jest zły pomysł... :D

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 08:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
No właśnie te
bury_kocur napisał(a):
Kurczak napisał(a):
Andrzej namawia mnie na montaż małego zbiornika rozchodowego, gdzieś nad silnikiem, wówczas właściwy zbiornik paliwa mógłby być gdziekolwiek. Ja jakoś nie mam do tego przekonania...


Piotrek - to nie jest naprawdę zły pomysł.

Ma oczywiście jak wszystko swoja zady i walety, ale przemyśl ten pomysł.

Bo tak - zaletą tego rozwiązania jest to, że układ ten nie wymaga w ogóle pompy paliwa.

Matka grawitacja robi swoje.

Minusem jest konieczność zamontowania małego zbiornika powyżej silnika oraz zamontowania pompy - najczęściej elektrycznej - przepompowującej paliwo do tego zbiornika - w takim układzie zbiornik musi mieć odprowadzenie nadmiaru paliwa do zbiornika głównego.

To jest tylko pozornie skomplikowane ale ma swoje plusy - możesz zbiornik główny umieścić gdziekolwiek.

Miałem tak na statku pływając zawodowo tyle, ze tam do zbiornika rozchodowego pompowało się paliwo pompą ręczną co jeszcze upraszczało układ - zbiornik miał pojemność wystarczającą na dzienne zapotrzebowanie na paliwo a sprawą kierownika maszyn było dbanie o jego napełnianie.

Zbiornik rozchodowy to naprawdę nie jest zły pomysł... :D


No właśnie tego się obawiam. Żeby to miało sens zbiornik powinien mieć z 10 litrów, czyli 1/3 pojemności zbiornika głównego. Żeby sprawdzić poziom trzeba otworzyć klapę w podłodze kokpitu, montowanie zbiorniczka na 3 godziny pracy silnika trochę bez sensu jest. Trzeba zamontować jakiś system kontroli poziomu paliwa i sygnalizacji najlepiej dźwiękowej kiedy zostanie w nim np. 1 litr, żeby się nie okazało, że silnik zdechł wtedy gdy był niezbędny, bo ktoś nie nie policzył czasu albo zapomniał dolać. Zdechł i się zapowietrzył, a to już nie tylko problem szybkiego przepompowania paliwa.
Sam system przepompowywania paliwa między zbiornikami to nie jest problem. Przy takiej ilości można to zrobić zwykłą gruszką.

Zbiornik pod ławką w kokpicie nie wymaga pompy, zasila silnik grawitacyjne. Dodatkowo zamontowałem gruszkę między zbiornikiem a filtrem.
Nie wszystko co się sprawdza na dużym statku, sprawdzi się na jachcie.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 08:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
No właśnie tego się obawiam. Żeby to miało sens zbiornik powinien mieć z 10 litrów,


Niekoniecznie - możesz zrobić niewielki zbiorniczek - nawet pojemności jednego litra - tylko w takim układzie musisz dodać do tego niewielką pompkę elektryczną stale przepompowującą paliwo przez ten zbiorniczek ze zbiornika głównego tak , aby ten niewielki zbiorniczek rozchodowy był ZAWSZE napełniony.

Dodatkowym kłopotem i to być może w takim układzie największym - jest konieczność zrobienia odpowietrzenia tego zbiorniczka - z doświadczenia powiem Ci, że bez takiego odpowietrzenia układ nie będzie działał dobrze nawet jak przelew nadmiarowy do zbiornika głównego zrobisz w najwyższym punkcie tego zbiorniczka rozchodowego.

Wszystko jak piszę ma swoje zady dodatnie i wady ujemne :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
bury_kocur napisał(a):
Dodatkowym kłopotem i to być może w takim układzie największym - jest konieczność zrobienia odpowietrzenia tego zbiorniczka - z doświadczenia powiem Ci, że bez takiego odpowietrzenia układ nie będzie działał dobrze nawet jak przelew nadmiarowy do zbiornika głównego zrobisz w najwyższym punkcie tego zbiorniczka rozchodowego.


W tym przypadku nie może być odpowietrzenia, bo będzie przez niego wypychane paliwo.

Pompka może być elektryczna, ale musi być obsługiwana ręcznie, włącznikiem. Żeby to było bezpieczne i pewne, zbiornik rozchodowy musi być odpowietrzany, więc paliwo musi być przepompowywane pod kontrolą. Przewód powrotny może także być do niego podłączony.

Oczywiście da się to wykonać w wersji zautomatyzowanej ale wówczas pompka elektryczna musi być wysterowana sygnałem z czujników poziomu minimum i maximum zamontowanych w zbiorniczku. Wówczas pompa załącza się automatycznie gdy paliwo osiągnie założony poziom minimum i pracuje aż do odcięcia zasilania przez czujnik po osiągnięciu poziomu maximum. To mocno komplikuje budowę samego zbiorniczka i dodatkowo wymaga montażu układu elektrycznego/elektronicznego.

Można np. zaadoptować samochodowy zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia, one nawet mają często zamontowane czujniki minimum.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Ostatnio edytowano 26 kwi 2020, o 09:12 przez Kurczak, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 09:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Może dałobysię zaadoptować samochodowy zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia


które mają w korku zawory ciśnieniowe...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 09:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zaadoptować - znaczy wykorzystać to, co się przyda. Sam zbiornik byłby OK, czujnik minimum OK, Zbiornik zwykle ma odpływ na dole i króciec przelewu/powrotu gdzieś w górnej części. Do wykorzystania na pobór i powrót z silnika. Korek do przerobienia na dwa króćce: dopływ i odpowietrzenie.
Zostaje jeszcze czujnik maximum. :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Oczywiście są haczyki. Króciec poboru ma zwykle dużą średnicę (służy do napełniania układu płynem), czujnik najczęściej jest zintegrowany z korkiem...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Zostaje jeszcze czujnik maximum. :)
(...) czujnik najczęściej jest zintegrowany z korkiem...


A ten czujnik w korku jest czujnikiem tylko poziomu minimum ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
bury_kocur napisał(a):
Dodatkowym kłopotem i to być może w takim układzie największym - jest konieczność zrobienia odpowietrzenia tego zbiorniczka

Kurczak napisał(a):
W tym przypadku nie może być odpowietrzenia, bo będzie przez niego wypychane paliwo.

Włodek - czy aby na pewno występuje takowa konieczność?
Właśnie Piotrek - odpowietrzenie masz na głównym zbiorniku i żeby nie utrudniać, zbiorniczek rozchodowy, niezaleznie od pojemności, może być zasilany pompką w sposób ciągły podczas pracy silnika z odprowadzeniem przelewu z jego gornej części do głównego zbiornika. I wtedy masz ciągłe ciśnienie paliwa na silnik ze względu na wysokość słupa plus różnica ciśnień zasilania pompki i powrotu do zbiornika. Zbiornik rozchodowy jest podczas pracy ciągle wypelniony a zbiornik główny wymaga jedynie odpowietrzenia. Nie komplikujcie czegoś co jest proste, tylko wymaga dodatkowych rzeczy w układzie jeśli już.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.



Za ten post autor Ognisty Szkwał otrzymał podziękowanie od: Andrzej Kolod
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 10:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
Włodek - czy aby na pewno występuje takowa konieczność?
Właśnie Piotrek - odpowietrzenie masz na głównym zbiorniku i żeby nie utrudniać, zbiorniczek rozchodowy, niezaleznie od pojemności, może być zasilany pomppką w sposób ciągły podczas pracy silnika z odprowadzeniem przelewu z jego gornej części do głównego zbiornika. I wtedy masz ciągłe ciśnienie paliwa na silnik ze względu na wysokość słupa plus różnica ciśnień zasilania pompki i powrotu do zbiornika. Zbiornik rozchodowy jest podczas pracy ciągle wypelniony a zbiornik główny wymaga jedynie odpowietrzenia.


Taki układ nie musi - pisałem o jednym a myślałem o drugim - podobny układ z dodatkowym zbiorniczkiem zastosowałem kiedyś w kutrze w układzie ogrzewania i tam ten zbiorniczek wymagał odpowietrzenia - sorka...

Także Piotruś - szczelny zamknięty zbiorniczek tak jak Paweł pisze rozwiąże Twój problem.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
W przypadku stałego zasilania pompą elektryczną zbiorniczek rozchodowy jest zbędny. :D

Przypominam, założenie jest takie, że paliwo dociera do silnika grawitacyjnie. Po to zbiornik rozchodowy, żeby zbiornik główny mógł być w dowolnie wygodnym miejscu, nawet poniżej silnika.

Wówczas mógłbym posiadany zbiornik umieścić tam, gdzie mi wygodnie, jednak w przypadku awarii elektrycznej, padnięcia pompy silnik mógłby pracować dalej, oczywiście jeśli będzie miał paliwo. Tak zaleta diesli bez elektroniki i elektrozaworów. :)

Odpowietrzenie jest potrzebne. W paliwie zawsze jest troszkę powietrza, choćby z tego tytułu, że na fali, telepiąc się w zbiorniku miesza się z nim. Wówczas powietrze zbierałoby się w najwyższym punkcie, czyli zbiorniku rozchodowym zmniejszając stopniowo jego pojemność.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 12:42 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Na ebayu kupiłem kiedyś pompkę 12V do diesla za kilkanaście €.
Ma pobierać diesel z punktu poboru próbek zbiornika głównego i tłoczyć przez filtr z odstojnikiem z powrotem do zbiornika głównego albo być przełączanym na zbiornik zapasowy.
Projekt jest przygotowany, części są, dostępu njet.

Libra ma coś takiego jako zbiornik dzienny (rezerwowy):
https://www.banggood.com/de/5L-10L-Plas ... rehouse=CN


Załączniki:
A7028AFA-9071-4076-8863-5A62688E80F6.png
A7028AFA-9071-4076-8863-5A62688E80F6.png [ 217.64 KiB | Przeglądane 4816 razy ]

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 13:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Po to zbiornik rozchodowy, żeby zbiornik główny mógł być w dowolnie wygodnym miejscu, nawet poniżej silnika.


Piotrze - przepraszam za pytanie - bo tak rozmawiamy o dodatkowym zbiorniku paliwa - ale jaki masz problem, aby silnik ciągnął paliwo z jakiegoś typowego zbiornika umieszczonego "gdzieś" ?

W każdym znanym mi praktycznie jachcie zbiornik paliwa jest poniżej poziomu silnika i pompy paliwa dają sobie radę.

Więc w czym problem ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie ma problemu. Jest poszukiwanie dobrego rozwiązania. :)

https://www.sailforum.pl/viewtopic.php? ... 74#p629274

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Kurczak napisał(a):
Przypominam, założenie jest takie, że paliwo dociera do silnika grawitacyjnie. Po to zbiornik rozchodowy, żeby zbiornik główny mógł być w dowolnie wygodnym miejscu, nawet poniżej silnika.

Ale więc w czym problem?
Ile łódek ma pompki w zbiornikach gdzieś w czeluściach poutykanych i nikt jakoś nie stęka że nie może na silniku...
Znowu szukanie dziury w całym.
Zamontowac zbiornik tam gdzie to teraz wygodne i potrzebne w zwiazku ze zmianami sterowania, dodać pompkę która będzie miała pałer jak będzie i tak silnik pracował w tym samym czasie i ładował i cieszyć się.
A założenia pracy silnika bez elektryki i elektroniki - cenne - odłożyć do lamusa. Idzie nowe.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 20:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
To ja się nieśmiało wtrącę. Moim zdaniem nie potrzeba czujnika maksimum, zwłaszcza że jest przelew powrotny. Po osiągnięciu minimum, pompka z głównego włącza się na x czasu. W czasie tego iksa uzupełnia paliwo, a jeśli przeleje, to się nic nie stanie.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Zbiornik rozchodowy, to był zamysł ewentualny Piotrka, poparty namowami Włodka, ale żeby bez prądu i elektroniki. Jednak jeśli ma być użyta pompa paliwa, to nie ma sensu robienia zbiornika rozchodowego, bo pompa załatwi wszystko. Tylko Piotrek jeszcze nie przyjął do wiadomości, że to dobre rozwiązanie i powszechnie stosowane, tak jak np. koło sterowa zamiast rumpla. A jak silnik pracuje, to jest ładowanie, to i pompa może sobie chodzić.
A jaka niezależność w umieszczeniu zbiornika w funkcji wysokości pod poziomem morza i możliwości zamontowania wlewu do łatwego tankowania.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 21:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Zasilane grawitacyjne uniezależnia go od (ewentualnej) awarii pompki. A pompka pracująca co jakiś czas ma mniejsza szanse na awarię niż taka pracująca stale. Oczywiście trzeba brać poprawkę że np. w moim samochodzie pompka w baku pracuje od kilku lat po kilka godzin dziennie i nie miała awarii. W sumie w kilku poprzednich autach też nie miała.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany



Za ten post autor JamesB0T otrzymał podziękowanie od: Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2020, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
Jednak jeśli ma być użyta pompa paliwa, to nie ma sensu robienia zbiornika rozchodowego, bo pompa załatwi wszystko.


Jeżeli pompka miałaby być elektryczna to podobne rozwiązanie ma zdaje się Marcin Palacz na Swoim jachcie LOTTA.

Jeżeli dobrze pamiętam, to do Diesla paliwo podawane jest właśnie pompką elektryczną.

I zdaje się działa to całkiem nieźle.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2020, o 06:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Przecież pisałem o tym wcześniej. Jeżeli będę montował pompę elektryczną, nie będzie zbiornika wyrównawczego.
Nie jest wówczas potrzebny. :)

Wszystko na to wskazuje, ze tak się stanie a pompka będzie np. taka:

https://allegro.pl/oferta/pompa-paliwa- ... g8QAvD_BwE

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2020, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Jeżeli będę montował pompę elektryczną, nie będzie zbiornika wyrównawczego.
Nie jest wówczas potrzebny.


A czym będziesz ta pompę sterował ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2020, o 10:30 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Np. przekręceniem kluczyka w stacyjce.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowania - 2: Kurczak, Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109 ... 141  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 148 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL