Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 18:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 cze 2020, o 14:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Cześć,
w Gdyni pojawił się nowy dystrybutor elektroniki morskiej. W ofercie jest między innymi sprzęt ONWA MARINE. Urządzenia do tej pory dostępne właściwie tylko via e-Bay można już kupić u nas na miejscu, za złotówki i z polską gwarancją. Firma nazywa się BALTNET i ma swoją siedzibę w budynku Jacht Klubu Morskiego GRYF w gdyńskiej marinie. Oprócz ploterów ONWA, BALTNET jest między innymi dystrybutorem map NAVIONICS oraz urządzeń AIS firmy AMEC. Powstaje też kilka innych rodzimych produktów, które na razie są w fazie laboratoryjno-doświadczalnej. Dostępne są już anteny strojone specjalnie pod AIS w całości produkowane ręcznie w Polsce w manufakturze która wykonuje różne cuda dla wojska. Ostatnio do oferty dołączyły radiotelefony Standard Horizon.

Na razie polecam plotery z wbudowanym transponderem AIS. Dostępne są modele z ekranami o przekątnej 12", 8", 7" oraz 5". Każdy ploter sprzedawany jest w komplecie z mapą Bałtyku K-Chart. Nie jest to najnowsza mapa ale spokojnie da się na niej pływać (mapa pracuje wyłącznie z urządzeniami ONWA). Plotery mają slot na karty SD, w które można załadować mapy NAVIONICS lub C-MAP - są w 100% kompatybilne. Wbudowane transpondery AIS są urządzeniami nowej klasy B+, które nadają z 2 razy większą mocą niż poprzednicy klasy B i pracują używając technologii SOTDMA, która pozwala na rezerwowanie szczelin czasowych, podobnie jak transpondery klasy A. Generalnie fajne zabawki, porządnie zbudowane, bez wodotrysków, stylistyką przypominające starsze modele FURUNO i na dodatek w bardzo rozsądnych cenach. Dzięki protokołowi NMEA można do nich podłączyć peryferia innych producentów. W miarę możliwości dla użytkowników Forum będą rabaty (można uderzać do mnie na priva).

Więcej informacji na: http://www.baltnet.pl


Obrazek

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2020, o 14:44 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Mam pytanie dotyczące dostrojonej anteny dla AIS (digitalny przekaz o raczej kilkumilowym zasięgu).
Jak ma się dostrojenie tej anteny do „zwykłej” anteny dla VHF pracującej przecież na szerszym paśmie częstotliwości wielu kanałów (+fonia)?
ONWA to raczej dolna półka cenowa.
Jak kształtują się ceny anteny dostrojonej?
Na stronie nic się nie otworzyło a zainteresowanie wzrosło.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2020, o 15:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Andrzej, antena "zwykła" jest strojona gdzieś po środku skali użyteczności całego morskiego pasma VHF. Moje anteny AIS są strojone dokładnie na 162.00 MHz czyli po środku pomiędzy dwoma kanałami AIS: 161.975 MHz i 162.025 MHz a anteny VHF dokładnie na częstotliwość kanału 16-go: 156.8 MHz, który dla nas żeglarzy jest najważniejszy.

Anteny nie są produkcji ONWA. Jest to wyrób w 100% polski. Ceny od 230 do 270 w zależności od długości.

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2020, o 16:54 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
W moim wypadku mam miejsce na antenę przy maszcie radarowym na rufie, około 3,5 m nad wodą, w sumie 10 m do AISa.

W moim AISie jest zintegrowany splitter, tak że w razie problemów z anteną na maszcie mogę obsłużyć AISa i VHF jedną anteną. Na masztowej antenie i dobrym kablu mam zasięg
kilkudziesięciu Mm AISa i wspaniały daleki VHF zasięg (Witowo słyszałem w Szwecji).

Jaki wymierny negatywny wpływ ma taka dedykowana dla AIS (krótka) antena na funkcję VHF, przecież nie tylko „16”?

I tego dotyczą moje upierdliwe pytania.
Nowa Antena na maszt radarowy jest na krótkiej liście zakupów przed sezonem.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2020, o 17:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Układ dwuantenowy ma zastosowanie gdy nie używasz trójnika. W takiej konfiguracji proponuję do AIS dedykowaną antenę ponieważ najefektywniej obsłuży tę częstotliwość. W Twoim przypadku, gdy używasz zintegrowanego splittera i antenę na topie, która ma doskonały zasięg to antenę na maszcie radarowym potraktowałbym jako zapasową i pozostawił wolną. Oczywiście zapasówka "uniwersalna" lub 16-ka. Porządny niezależny splitter jest już sam w sobie dość drogi więc w budżetowym systemie lepiej użyć dwie anteny.

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2020, o 06:36 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Trochę się nie zrozumieliśmy.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2020, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4264
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Andrzejowi pewnie chodzi o to, ile się straci w rozmowach radiowych przy korzystaniu z anteny dedykowanej do AIS-a.
Albo inaczej - na ile antena dedykowana specjalnie do ais-a jest gorsza, gdy się jej użyje do ukf-ki, od anteny dedykowanej do ukf-ki.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2020, o 12:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Jest gorsza o różnicę w częstotliwości strojenia: 156,8 MHz a 162,0 MHz. NIe wiem dokładnie na ile mil straty to się przekłada, ale zapytam.

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Jedrzej90 i 47 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL