Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 sie 2025, o 17:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3684 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 123  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 mar 2021, o 22:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12616
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
Wiesz, ja jestem na jachcie. Liczenie, że wokół mnie będą same jachty to jakby samo do bani jest....

Boże... Ale chodziło generalnie o coś innego! Statki, nawet mając antenę AIS-a na rufie, widać z daleka. Jachty i inne kutry wręcz przeciwnie. Dlatego przedstawiłem swoje doświadczenia i swoje potrzeby. Chcę widzieć i statki (co nie jest problemem) i małe jednostki, co jest problemem.
Dlatego u siebie robię jak robię.
A inna rzecz, że ploter mam w środku i generalnie patrzę na świat bezpośrednio, a nie przez ekrany. Ale to już trochę inny temat.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 22:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
A inna rzecz, że ploter mam w środku i generalnie patrzę na świat bezpośrednio, a nie przez ekrany. Ale to już trochę inny temat.


Wiesz Tomek - też płynąc patrzę na świat bezpośrednio - tyle, że posiadanie plotera tuż przed nosem jest zwyczajnie wygodnie.

Załącznik:
Ploter  LOWRANCE.jpg
Ploter LOWRANCE.jpg [ 146.37 KiB | Przeglądane 2356 razy ]


Przy okazji widzisz wszelkie inne jednostki na AIS z wektorami prędkości co daje jednym rzutem oka na ekran rozeznanie kto komu może przeszkadzać i kto przed kim przechodzi co na zagęszczonych rutach - np. nad Bornholmem lub w cieśninie między Helsingorem a Helsinborgiem może stanowić o Twoim być albo nie być.

Z tego samego powodu - znaczy WYGODY - zmieniłem poprzedni ploter LOWRANCE na nowszy model tej samej firmy tyle, że dotykowy i większy.

Wygoda obsługi plotera dotykowo - z dotykowym zoomem - i klikaniem bezpośrednio w ekran przerosła wszelkie moje oczekiwania.

No ale do tego najlepiej mieć go tuż przed oczami a nie gdzieś głęboko w kabinie, bo to jak dla mnie traci wszelki sens jego posiadania...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kurczak napisał(a):
To, które polecał Szymek, i które kupię kosztuje 1200 zł.


Druga antena Piotrze jest zdecydowanie - kilkakrotnie - tańsza, ale widzę zawziąłeś się na spliter i Cię nie przekonam...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 23:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13176
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Moniia napisał(a):
kontenerowce jakby nieco szybsze są...
I te kontenerowce mają antenę na poziomie morza? :rotfl:

Bo horyzont radiowy 5 Mm oznacza, że druga antena jest na wysokości 0 m. Jeśli też jest na 4 m, to widzą się z dziesięciu. A kontenerowiec ma antenę na 40 m. Policz horyzont radiowy.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2021, o 08:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Stara Zientara napisał(a):
I te kontenerowce mają antenę na poziomie morza?


Ja bym dziś Wojtuś uważał z pisaniem rzeczy poważnych - 1. kwietnia wszystko jest możliwe :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2021, o 09:08 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Od czasu posiadania i używania transducera AIS zauważam (częściej) na otwartym morzu
efekt „dostrzegania” mnie zanim mnie dobrze widać.
Przy dużych różnicach szybkości i wielkości moje poczynania (delikatna zmiana kursu) wpływają mało skutecznie na CPA na odległościach poniżej 2-3 mil.

W większości wypadków wystarczy zawczasu (przynajmniej 1/2 godziny TCPA) skorygować swój kurs.

Zauważam również zmianę kursu o 1-2 stopnie u dużych szybkich wpływającą na znaczniejsze powiększenie CPA. To dzięki ich szybkości.

Nie trzeba się mocno zastanawiać, brać co chwilę namiarów (przy rozkołysze to i tak jest
na dużym dystansie mało dokładna informacja) wiedząc, że duzi nas widzą i reagują.
Jedyne stresowe doświadczenia miałem z mniejszymi jednostkami (kilkadziesiąt metrów).
Często „olewają” fakt, że płynę na żaglach i lub moje możliwości manewrowe są ograniczone.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowania - 3: Kurczak, Stara Zientara, Waldi_L_N
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 04:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dotarła przesyłka z radiem i ploterem. :)

Będę chciał podłączyć ploter i sprawdzić, czy moja mapa będzie z nim współpracowała. Mam nadzieję, że tak, inaczej czeka mnie kolejny wydatek.

Radio jest fajne, nieduże, muszę poczytać, czy da się je wpuścić w panel czy musi korzystać ze swojej podstawki. Przede wszystkim ma własnego GPS-a, co uniezależnia go od zewnętrznych anten, połączeń między urządzeniami, jak jest w przypadku Dulci.

Ploter ma własną, malutką antenę zewnętrzną, którą można przykleić gdziekolwiek. Jedyne połączenie między urządzeniami to sygnał z plotera lub radia do autopilota.
Ewentualnie jeszcze z wiatromierza o ile to możliwe, mam urządzenie Adwansea. Muszę poczytać. :)

Nie wiem jeszcze jaki będzie autopilot, celowałbym w taki sam zestaw jak w przypadku Dulci, ale zobaczymy co da się kupić. Różnica taka, że chciałbym jednak bardziej napęd na koło niż pompę hydrauliczna.

Koło sterowe 55 cm już mam upatrzone.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 10:23 

Dołączył(a): 15 lut 2021, o 10:28
Posty: 148
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 17
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jaki ploter kupiłęś ,bo też sie rozgladam i mam mapę na karcie 24/32mm


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Z AIS-em. Onwa KP 708A.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 15:41 

Dołączył(a): 15 lut 2021, o 10:28
Posty: 148
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 17
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Nie myślałeś o dotykowym?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13176
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
ultimus napisał(a):
Nie myślałeś o dotykowym?
Zapomnij.
Dotykowy przy bryzgach każdą kroplę wody traktuje jako dotknięcie palcem. Losowo mi przedwczoraj taki głupiał na okrągło. Nawet wyłączyć się nie dał, bo trzeba trzymać w miejscu wyłącznika kilka sekund, a tymczasem kolejnych kilkanaście kropel zmienia decyzję.

Zasilanie wyłącza wszystko, a po włączeniu, żeby log i echosonda działały, ploter restartuje automatycznie. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 17:46 

Dołączył(a): 15 lut 2021, o 10:28
Posty: 148
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 17
Uprawnienia żeglarskie: sternik
A Bury na to:Dzień do nocy!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 22:09 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
Stara Zientara napisał(a):
Bo horyzont radiowy 5 Mm oznacza, że druga antena jest na wysokości 0 m. Jeśli też jest na 4 m, to widzą się z dziesięciu. A kontenerowiec ma antenę na 40 m. Policz horyzont radiowy.

Nie warto. :)
Na VHF, z różnych przyczyn zasięg łączności to 20-30 mil. Zasięg AIS będzie mniejszy ale po grzyba nam zbędne informacje? Większy zasięg to większy tłok na paśmie i większe zakłócenia a to oznacza pogorszenie przesyłanych informacji. SRC to Short Range Communication więc mamy się komunikować na bliskie odległości.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2021, o 23:40 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Zasięg AIS jest większy niż gadania.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 01:33 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
A to ciekawe. Z tym co znalazłem w sieci AIS klasy A nadaje z mocą 12,5W a klasy B z mocą 2W. Moc nadajnika fonicznego to i 25W. To tłumaczy dlaczego "małe" statki (Class-B) szybciej Ci znikają A dlaczego AIS miałby mieć większy zasięg? Blokada szumów w odbiorniku fonicznym wysoko podciągnięta? Ciekawe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 05:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Suhur Mash-ha napisał(a):
A to ciekawe. Z tym co znalazłem w sieci AIS klasy A nadaje z mocą 12,5W a klasy B z mocą 2W. Moc nadajnika fonicznego to i 25W. To tłumaczy dlaczego "małe" statki (Class-B) szybciej Ci znikają A dlaczego AIS miałby mieć większy zasięg? Blokada szumów w odbiorniku fonicznym wysoko podciągnięta? Ciekawe.


To nie tak. AIS wysyła sygnał cyfrowy według specjalnego protokołu, co powoduje, że zasięg jest wielokrotnie większy od porównywalnej mocy nadajnika analogowego sygnału fonicznego zmodulowanego częstotliwością (FM).

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowania - 3: Andrzej Kolod, Moniia, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 09:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Niepełna analogia telefonia komórkowa.
Zasięg na morzu do rozmów około 5 do 6 mil, czasem odrobinę wiecej. Zasięg dla SMS 12 mil.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 11:07 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
Będę chciał podłączyć ploter i sprawdzić, czy moja mapa będzie z nim współpracowała. Mam nadzieję, że tak, inaczej czeka mnie kolejny wydatek.
Kurczak napisał(a):
Ewentualnie jeszcze z wiatromierza o ile to możliwe, mam urządzenie Adwansea. Muszę poczytać.


Mam wrażenie, że z tych naszych rad nie skorzystałeś. I dopiero po kupieniu będziesz się dowiadywał co twój ploter potrafi, a czego nie.
Oczywiście nic mi do tego jak postąpiłeś, bo to twoje pieniądze. Grunt abyś był z tego zadowolony.
wsl85 napisał(a):
Akurat temat z ploterem to bym na twoim miejscu dokładnie przemyślał, bo to niejako integrator twojej elektroniki nawigacyjnej (mapy, ais, echosonda/sonar, radar i pewnie jeszcze jakieś dane). Aby potem nie kombinować z dodatkowymi wyświetlaczami.

waliant napisał(a):
Dokładnie tak samo uważam. Może napiszę herezję, ale do sprowadzenia jachtu do Polski ploter i ais nie są potrzebne. Moim zdaniem to zbędny wydatek teraz, gdy kasy brakuje.
No i warto pomyśleć o układzie docelowym elektroniki.


Ciekawe, że wątek radia i AIS oraz anten był wałkowany z 10 stron temu i nic się od tamtego czasu nie zmieniło. Jestem ciekaw czy za kolejne 10 stron znowu ten temat będzie wałkowany jak już jacht będzie w Polsce.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 12:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Co ploter potrafi wiem. AIS miał być jednej obudowie z ploterem i jest. Czy kupiłbym go teraz, czy za miesiąc - to tylko kwestia techniczna. I tak trzeba to zrobić.

Jedyne ryzyko dotyczyło mapy. Ploter teoretycznie współpracuje z C-map, ja zaś mam takie mapy sięgające aż za Gibraltar. Zakładając, że C-map występuje w kilku konfiguracjach czegośtam, może się okazać, że mapy będą wymagały dostosowania do tego, konkretnego urządzenia. To i tak znacznie taniej, niż kupno nowych map do plotera.
Advansea wysyła sygnał NMEA 0183, czyli zgodny z ploterem. Ray SPX 5 także współpracuje z tym protokołem.

AIS nie jest konieczny do przeprowadzenia jachtu do Polski, ale skoro jest grzechem byłoby go nie wykorzystać. Zwłaszcza, że do tego czasu będę już miał wszystkie wymagane dokumenty (dowód rejestracyjny i pozwolenie radiowe).

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
No i po kłopocie.

Podłączyłem prowizorycznie ploter, włożyłem mapę i działa. :D

Czyli ONWA 708A czyta mapy C-Map NT+ MAX.

Załącznik:
1-20210404_140304.jpg
1-20210404_140304.jpg [ 29.06 KiB | Przeglądane 1901 razy ]


Załącznik:
1-20210404_140630.jpg
1-20210404_140630.jpg [ 25.04 KiB | Przeglądane 1901 razy ]


Trzeba tylko za pierwszym razem ręcznie wybrać mapę, ponieważ domyślnie nowy ploter otwiera się na K-map.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 16:17 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
Advansea wysyła sygnał NMEA 0183, czyli zgodny z ploterem. Ray SPX 5 także współpracuje z tym protokołem.


Tylko jak będziesz coś po tym interfejsie podłączał to zwróć uwagę na "interfejs elektroniczny".
Bo NMEA 0183 to protokół komunikacji. A niestety jest wiele "interfejsów elektronicznych".
Np. jak zauważyłem twój ploter ma interfejs RS-232, a np. takie urządzenie https://sklep.eljacht.pl/index.php?main ... anguage=pl ma interfejs RS-422 i nie wiem czy by ze sobą się dogadały.

A tak z ciekawości to IP66 (ochrona przed silną strugą wody (100 l/min) laną na obudowę z dowolnej strony) to nie za mało dla plotera umieszczanego przy kole? O ile deszcz i bryzgi fali temu nie zaszkodzą, to jak jest w przypadku fali która wpada do kokpitu? Czy komuś zdarzyło się, że urządzenie IP66 zalane przez falę przestało działać?

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Interfejs ma znaczenie drugorzędne. Ważne po jakim protokole idzie transmisja danych. Mój ploter ma po drugiej stronie gołe kabelki. Można je połączyć z odpowiednimi przewodami innego urządzenia gadającego przez NMEA0183 przy pomocy np. zwykłej kostki połączeniowej. SPX5 ma także możliwość podłączenia "gołych kabli". Oprócz NMEA200 ma także wejście/wyjście starego protokołu.

Urzadzenie, które podlinkowałeś zamienia sygnał NMEA2000 na NMEA0183 i odwrotnie. Jest ich dużo na rynku.
Jest potrzebne wówczas, gdy łączysz ze sobą dwa urządzenia pracujące w różnych protokołach.

NMEA0183 to już trochę przestarzały protokół, ale większość tanich lub starszych urządzeń jeszcze go obsługuje.

Niewątpliwie NMEA jest łatwiejsze technicznie w spinaniu różnych urządzeń, ale jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. :D

Mi się jeszcze nie zdarzyło, obydwa moje plotery dostały deszczu, ulewy, bryzgów i dziada do kokpitu. :D Z tego co pamiętam oba były IP66.
Z tego co wiem najbardziej wrażliwa jest tylna ścianka ze złączami. Może trzeba będzie pomyśleć nad jakąś osłona lub jednak wpuścić w pulpit.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 18:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10940
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1339
Otrzymał podziękowań: 2626
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
A wiecie, ze mozna bez?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 19:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12616
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
bo to jak dla mnie traci wszelki sens jego posiadania...

Ja cały czas tłumaczę, że kupiłem AIS nadawczy, a ploter jest w gratisie. :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2021, o 21:46 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Kurczaku,

rs232, rs485 i rs422 to zupełnie różne standardy, również ekektryczne. Złącze to jeszcze inna sprawa.
Zalecałbym sprawdzić przed podłączeniem, poziomu napięć są inne. Konwerter nie jest drogi.



Za ten post autor burzum otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 09:04 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Co kto chce komu udowodnić, może pochwalić się?

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 09:08 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
Interfejs ma znaczenie drugorzędne. Ważne po jakim protokole idzie transmisja danych.

Może i tak, bo
burzum napisał(a):
Konwerter nie jest drogi.
Natomiast konwertery protokołów są znacznie droższe.
Ale nie jest to bez znaczenia
burzum napisał(a):
rs232, rs485 i rs422 to zupełnie różne standardy, również ekektryczne.

Kurczak napisał(a):
Urzadzenie, które podlinkowałeś zamienia sygnał NMEA2000 na NMEA0183 i odwrotnie.

Ale to oczywista oczywistość. Moją intencją było tylko pokazanie że są różne standardy elektryczne.
Kurczak napisał(a):
NMEA0183 to już trochę przestarzały protokół, ale większość tanich lub starszych urządzeń jeszcze go obsługuje.

I to jest duży plus na NMEA0183.
Mnie to zabija cena kabelka NMEA2000, jakby tam jakaś technologia rakietowa była.
Kurczak napisał(a):
Niewątpliwie NMEA jest łatwiejsze technicznie w spinaniu różnych urządzeń

I tak, i nie. Bo tylko dwa urządzenia ze sobą możesz podłączyć. I jak w ploterze masz jedno wejście, to tylko jedno urządzenie podłączysz. Oczywiście można stosować multiplexery co rozwiąże problem ale znowu kolejny element do awarii.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
wsl85 napisał(a):

Kurczak napisał(a):
Niewątpliwie NMEA jest łatwiejsze technicznie w spinaniu różnych urządzeń


I tak, i nie. Bo tylko dwa urządzenia ze sobą możesz podłączyć. I jak w ploterze masz jedno wejście, to tylko jedno urządzenie podłączysz. Oczywiście można stosować multiplexery co rozwiąże problem ale znowu kolejny element do awarii.


Przepraszam, nie dopisałem do końca. Chodziło mi o NMEA2000. Wpinasz urządzenie w szynę i masz wszystko co potrzeba do działania z zasilaniem włącznie. :)
Jest to wygodne, ale urządzenia są młodsze, więc i droższe a i elementy magistrali jak słusznie napisałeś do tanich nie należą. Na Dulci mam sterownik autopilota spięty z komputerem kursowym po NMEA2000.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 14:59 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1389
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: kj
Kurczak a jakie radio zakupiłeś?
Kurczak napisał(a):
Advansea wysyła sygnał NMEA 0183, czyli zgodny z ploterem
Wg mnie będziesz mógł podłączyć wiatromierz do plotera, w manualu plotera pkt 12.2.1 masz opisane jakie sentencje NMEA są akceptowane przez ploter i masz tam MWD - a tak w ogóle to możesz sprawdzić co Ci wiatromierz wysyła ;)

_________________
Pozdrawiam
Krzyś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Stara Zientara napisał(a):
Zapomnij.
Dotykowy przy bryzgach każdą kroplę wody traktuje jako dotknięcie palcem. Losowo mi przedwczoraj taki głupiał na okrągło. Nawet wyłączyć się nie dał, bo trzeba trzymać w miejscu wyłącznika kilka sekund, a tymczasem kolejnych kilkanaście kropel zmienia decyzję.


Ja nie wiem co Ty masz Wojtek za urządzenie - mój ploter jednym wciśnięciem jednego klawisza wyłącza dotyk i jednym wciśnięciem załącza.

Zwykłego klawisza Wojtek a nie przycisku na dotykowym ekranie.

ultimus napisał(a):
A Bury na to:Dzień do nocy!


Bo tak jest...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 16:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13176
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
bury_kocur napisał(a):
Zwykłego klawisza Wojtek a nie przycisku na dotykowym ekranie.
Nie było tam zwykłego klawisza. Na czarterowych łódkach nie ma takich bajerów, bo one są do pływania tylko w słoneczne dni. :rotfl:
Ale czasem ktoś wpadnie, żeby wysłać taką mydelnicę w marcu na Atlantyk i robi się śmiesznie.

PS. Zewnętrzny fachowiec ocenił naprawy na ok. 800 EU. Operator oddał kaucję w całości, bo jacht dotarł cały i w terminie. Drugi wymaga ponad 20 dni napraw. Może opowiem na Samosterze kiedyś.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3684 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 123  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 210 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL