Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 sie 2025, o 04:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3684 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 123  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 17:37 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
Wpinasz urządzenie w szynę i masz wszystko co potrzeba do działania z zasilaniem włącznie.

Oczywiście zgadzam się z tobą, że jest to łatwe do łączenia.
Ale też trzeba sobie zdać z problemu takich topologii (magistralowych). Jak zepsuje się jedno urządzenie w taki sposób, że zacznie zakłócać wszystkie inne. To pozostaje wszystko rozłączy i po kolei podłączać, aż znajdzie się uszkodzone urządzenie (lub odłączać aż zacznie działać). Co podczas płynięcia w trudniejszych warunkach (czy akurat w dużym zatłoczeniu statków) nie jest najłatwiejszym zadaniem. Nie wiem na ile takie akurat się zdarzają ale są możliwe (np. zwarcie szyny danych). I trzeba mieć świadomość takich awarii i w razie czego radzić sobie inaczej.
Krzys napisał(a):
Wg mnie będziesz mógł podłączyć wiatromierz do plotera

Nie wiem jakie dokładnie urządzenie ma Kurczak ale np. tutaj https://www.manualslib.com/manual/12103 ... e=7#manual jest napisane "The electrical levels used on the NMEA output are referenced to the ground and vary according to the system’s voltage supply.". Jak dobrze rozumiem to poziom napięcia będzie od 0 do napięcia akumulatora.
Natomiast przy ploterze jest napisane RS-232. Z tego co tutaj znalazłem https://pl.wikipedia.org/wiki/RS-232
"Specyfikacja napięcia definiuje "1" logiczną jako napięcie -3 V do -15 V, zaś "0" to napięcie +3 V do +15 V."
Dla mnie nie jest to takie oczywiste, że będzie działać. I jest to na pewno do przetestowania. Może być konieczne zastosowanie podobnego konwertera jak w przypadku RS-232 TTL (0-5 V), a zwykłym RS-232.
Krzys napisał(a):
sentencje NMEA są akceptowane przez ploter i masz tam MWD

Ale też zwróciłeś na 3 aspekt przy dopieraniu urządzeń NMEA 0183. Oprócz samego wspierania protokołu, interfejsu elektrycznego, to jeszcze dochodzi jakie sentencje są rozumiane.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 18:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
wsl85 napisał(a):
Ale też trzeba sobie zdać z problemu takich topologii (magistralowych). Jak zepsuje się jedno urządzenie w taki sposób, że zacznie zakłócać wszystkie inne. To pozostaje wszystko rozłączy i po kolei podłączać, aż znajdzie się uszkodzone urządzenie (lub odłączać aż zacznie działać). Co podczas płynięcia w trudniejszych warunkach (czy akurat w dużym zatłoczeniu statków) nie jest najłatwiejszym zadaniem. Nie wiem na ile takie akurat się zdarzają ale są możliwe (np. zwarcie szyny danych). I trzeba mieć świadomość takich awarii i w razie czego radzić sobie inaczej.


Widzisz Krzysztofie

Jak kupiłem obecny jacht to chciałem w nim wszystko w elektronice przerobić i jak będzie trzeba to kupić nowe urządzenia tak, żeby całość podłączyć w jednym protokole NMEA 2k.

Ale po pierwszym zachwyceniu się takim jednolitym systemem - po przemyśleniu sprawy - odstąpiłem od tego pomysłu.

Zostawiłem więc na jachcie odziedziczony po poprzedniku system Raymarine - wiatromierz, wiatrowskaz, autopilot oraz Tridatę.

System ten działał w protokole SEA TACK i był tak trochę systemem samym w sobie.

Kupiwszy później radar, ploter i AIS-a połączyłem to już systemem NMEA 2000

Ale zarówno ploter oraz AiS miały także podłączenia szeregowe NMEA 0183 i tym systemem mogłem podać sygnał na inne urządzenia jak choćby drugie radio VHS a także na laptop nawigacyjny - tu po złączu RS232.

Systemy te wzajemnie przeplatają się u mnie i obecnie mam na jachcie trzy niezależnie pracujące protokoły - SAE TACK, NMEA 0183 oraz 2000.

Pozornie współzależność tych systemów wygląda skomplikowanie, ale tak naprawdę systemy te są proste jak pęczek drutu.

I wracając to zacytowanej Twojej wypowiedzi - dzięki takiemu zróżnicowaniu połączeń nie ma możliwości wystąpienia sytuacji przez Ciebie opisanej w Twoim cytacie.

I nie wiadomo co lepsze - uproszczenie systemu połączeń posiadanych urządzeń do jednego systemu np. NMEA 2000 (z możliwością kłopotów opisanych w Twoim cytacie) czy też stworzenie kilku niezależnych systemów - jak mam obecnie - ale z większą gwarancją nie pozostania bez działającego systemu z powodu uszkodzeń jednego urządzenia.

Każdy musi sobie sam odpowiedzieć na takie pytanie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 20:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4913
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 885
Otrzymał podziękowań: 1946
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
SEA TACK
bury_kocur napisał(a):
SAE TACK
Kocurze! SEA TALK! :-?
PS. A wiesz, że Sea Talk 1 ma wiele wspólnego z NMEA0183, a SeaTalk NG jeszcze więcej z NMEA2000? :roll:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 5 kwi 2021, o 20:16 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 20:15 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
bury_kocur napisał(a):
Każdy musi sobie sam odpowiedzieć na takie pytanie.

I z tym jak najbardziej się zgadzam.
Tylko żeby dobrze sobie odpowiedzieć to trzeba znać nie tylko zalety danego rozwiązania ale też ograniczenia. A najczęściej się słyszy "kupuj to bo super rozwiązanie" ale już bez podawania jego ograniczenia.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2021, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Kocurze! SEA TALK!


Szczególarz :-P

Ale dziękuję...

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A wiesz, że Sea Talk 1 ma wiele wspólnego z NMEA0183


To wiem.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
SeaTalk NG jeszcze więcej z NMEA2000?


A tego nie - nie znam tego systemu - muszę sobie o nim poczytać.

wsl85 napisał(a):
Tylko żeby dobrze sobie odpowiedzieć to trzeba znać nie tylko zalety danego rozwiązania ale też ograniczenia. A najczęściej się słyszy "kupuj to bo super rozwiązanie" ale już bez podawania jego ograniczenia.


Ja swoją całą elektronikę na obecnym jachcie zbudowałem sobie wg własnego projektu i jestem z tego bardzo zadowolony pomimo, że nie są to najnowocześniejsze rozwiązania ... ale za to działają.

I to polecam także Piotrowi, żeby nie zachwycał się tylko jednym rozwiązaniem NMEA 2000...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2021, o 14:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Kurczak napisał(a):
To nie tak. AIS wysyła sygnał cyfrowy według specjalnego protokołu, co powoduje, że zasięg jest wielokrotnie większy od porównywalnej mocy nadajnika analogowego sygnału fonicznego zmodulowanego częstotliwością (FM).

Specjalny protokół służy do określania specyficznych „okien czasowych” i nie dopuszcza do zakłócania się podczas automatycznej transmisji komunikatów. O ile prawdą jest, że niezakłócone cyfrowe komunikaty łatwiej docierają do uczestników systemu. To zbyt dużym uproszczeniem jest stwierdzenie jakoby ten specjalny protokół powodował wielokrotne zwiększenie zasięgu takiego cyfrowego nadajnika w porównaniu do nadajnika „analogowego FM”.

Przewrotnie życzę tobie abyś w sprawach zasięgu AIS/VHF się mylił a przy obu łącznościach uzyskany zasięg był na odpowiednim zgodnym z ideą systemu poziomie, oczywiście ze wskazaniem na łączność foniczną.
Andrzej Kolod napisał(a):
Od czasu posiadania i używania transducera AIS zauważam (częściej) na otwartym morzu
efekt „dostrzegania” mnie zanim mnie dobrze widać.

A kolega ma możliwość teleportacji i może naocznie sprawdzić kiedy i na jakim urządzeniu jest „dostrzegany”?
Andrzej Kolod napisał(a):
Przy dużych różnicach szybkości i wielkości moje poczynania (delikatna zmiana kursu) wpływają mało skutecznie na CPA na odległościach poniżej 2-3 mil.

Nie rozumiem problemu. Dlaczego decydowałeś się na „delikatne zmiany kursu” w odległości 2-3Nm od obiektu?
Andrzej Kolod napisał(a):
W większości wypadków wystarczy zawczasu (przynajmniej 1/2 godziny TCPA) skorygować swój kurs.

Płyniesz z prędkością 5kn a Monii kontenerowiec robi 20kn, przy jakiej odległości „korygujesz swój kurs” przy założeniu, że wasze kursy są zbieżne?
Andrzej Kolod napisał(a):
Zauważam również zmianę kursu o 1-2 stopnie u dużych szybkich wpływającą na znaczniejsze powiększenie CPA. To dzięki ich szybkości.

Na jakim urządzeniu sprawdzasz 1-2 stopniowe zmiany kursu? Jak to ma się do prawideł Colreg? Czy naprawdę na zaobserwowane zjawisko miała wpływ wyłącznie prędkość?
Andrzej Kolod napisał(a):
Nie trzeba się mocno zastanawiać, brać co chwilę namiarów (przy rozkołysze to i tak jest na dużym dystansie mało dokładna informacja) wiedząc, że duzi nas widzą i reagują.

Jeżeli mówimy o namiarach jako „technice antykolizyjnej” to przechyły i/lub odległości do jednostki nie mają zasadniczego wpływu na interpretacje wyników. Nikt nie oczekuje od ciebie „mocnego” zastanawiania się ale posiadanie AIS z niczego ciebie również nie zwalnia.
Andrzej Kolod napisał(a):
Jedyne stresowe doświadczenia miałem z mniejszymi jednostkami (kilkadziesiąt metrów).
Często „olewają” fakt, że płynę na żaglach i lub moje możliwości manewrowe są ograniczone.

Na jakiej podstawie wyciągasz tak jednoznaczne wnioski? A może mniejsze jednostki mają inne limity CPA/TCPA, dysponują lepszymi zdolnościami manewrowymi lub po prostu jako nawigatorzy bardziej doświadczeni w żegludze przybrzeżnej wykazują się trochę innym stylem pływania.

Cieszy, że co raz więcej osób docenia zalety AIS i jednocześnie co raz mniej osób powtarza banał o sztuce pływania bez elektroniki lub poleganiu wyłącznie na sobie. Z drugiej natomiast strony nasz kolega chyba za bardzo pojechał po bandzie argumentując korzyści wynikające z używania systemu AIS.
Nie zmienia to jednak mojego wcześniejszego przekazu, że w miarę możliwości wszyscy powinniśmy montować nadajniki AIS aby wręcz „krzyczeć” do wszystkich jednostek w pobliżu „proszę uważać ja tu jestem”. Ale jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach i warto szerzej spojrzeć na problem oraz nie wyciągać zbyt pochopnie wniosków.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2021, o 14:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
SIRK napisał(a):
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Całkiem w bok od tematu wątku - zajrzałem do wątku powyżej i ostatni wpis tamże pochodzi z 2017 roku. Czy należy rozumieć, że pomysł nie wypalił?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2021, o 14:58 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
SIRK napisał(a):
Specjalny protokół służy do określania specyficznych „okien czasowych” i nie dopuszcza do zakłócania się podczas automatycznej transmisji komunikatów. O ile prawdą jest, że niezakłócone cyfrowe komunikaty łatwiej docierają do uczestników systemu. To zbyt dużym uproszczeniem jest stwierdzenie jakoby ten specjalny protokół powodował wielokrotne zwiększenie zasięgu takiego cyfrowego nadajnika w porównaniu do nadajnika „analogowego FM”.

Przewrotnie życzę tobie abyś w sprawach zasięgu AIS/VHF się mylił a przy obu łącznościach uzyskany zasięg był na odpowiednim zgodnym z ideą systemu poziomie, oczywiście ze wskazaniem na łączność foniczną.


Zwiększony zasięg dla transmisji cyfrowej wynika ze stosowanego kodowania (technicznie nie jest to protokół), które umożliwia wykrywanie i korekcję błędów. Jeżeli dobrze pamiętam, dla AIS jest to kodowanie 10bit, z czego 7 to bity danych a 3 to bity korekcji (30% danych w transmisji służy tylko i wyłącznie wykryciu i korekcji błędów). Biorąc pod uwagę przesyłanie krótkich komunikatów (kod) oraz korekcję, która umożliwia odczytanie nawet zniekształconych danych, taka komunikacja jest znacznie bardziej efektywna od analogowej komunikacji głosowej.

Dotyczy to także cyfrowej komunikacji głosowej.

Zaznaczam, że mogę się mylić co do szczgółów komunikacji AIS/DSC, od kilkunastu lat to poza moim kręgiem zainteresowań zawodowych, chodziło mi o ilustrację.

pozdrawiam,

Piotr



Za ten post autor burzum otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2021, o 16:22 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Stara Zientara napisał(a):
Na Delphiach doktora odbieraliśmy w porcie w Lefkas sygnał AIS ze statków na redzie Brindisi - 136 Mm. Chyba tyle Ci wystarczy?


Chciałem się jeszcze odnieść do tego, bo z tego, co czytam specyfikację protokołu, to jest on sztucznie ograniczony do 120Nm. Ciekawa sprawa, sprawdzę to. Specyfikacje cyfrowe są bardzo różnie implementowane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 kwi 2021, o 15:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wczoraj dostałem SMS-a od Rei, że mam do odebrania dowód rejestracyjny Don Kichota.

Czyli jestem na legalu. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: mancunian
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2021, o 15:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Mogę zacząć robić zakupy. :)

Tratwa, koło sterowe, kalumnia, nowy flagsztok i bandera, antena...

Uj, trochę tego będzie. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2021, o 21:44 

Dołączył(a): 8 lut 2013, o 23:51
Posty: 312
Podziękował : 149
Otrzymał podziękowań: 81
Uprawnienia żeglarskie: ż.j.
Kurczak napisał(a):
Mogę zacząć robić zakupy. :)
(...) kalumnia (...)


Do czego na jachcie służy kalumnia?

_________________
Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 06:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie wiesz do czego służy na jachcie kalumnia ? :-o

Ta została wczoraj zamówiona, przyjdzie kurierem. :D

Do sprzedawcy koła sterowego Vetus 55 cm średnicy nie mogę się dodzwonić, ale będę próbował.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 07:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7477
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3740
Otrzymał podziękowań: 2061
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Kalumnia służy do obrzucania załogantów.
Ale sorry Kurczaku, musisz kupić co najmniej dwie. te kalumnie.

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 08:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
A niby czemu dwie?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 08:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zielony Tygrys napisał(a):
Kalumnia służy do obrzucania załogantów.
Ale sorry Kurczaku, musisz kupić co najmniej dwie. te kalumnie.
Mówisz, że czas wejść na wyższy poziom szpanu? Kołowiec lepszy, niż rumplowiec ale dwukołowiec jeszcze lepszy.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 09:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Colonel napisał(a):
ale dwukołowiec jeszcze lepszy.


Mający dwie kalumnie na pewno :rotfl:

Tylko montując dwie kalumnie przygotuj się od razu na pytania gawiedzi w porcie typu: "Panie, a te dwa koła to się kręcą w tą samą stronę" :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 09:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
bury_kocur napisał(a):
"Panie, a te dwa koła to się kręcą w tą samą stronę" :rotfl:

No ale przecież odpowiedź jest oczywista - jedno służy do skręcania w prawo a drugie - w lewo :lol:

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 09:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
AIKI napisał(a):
No ale przecież odpowiedź jest oczywista - jedno służy do skręcania w prawo a drugie - w lewo


Ty się Andrzej śmiejesz?

A nam z Marzeną na Helu zadała takie pytanie pewna wypindrzona laska z rodziną i nie wiedziałem jak jej odpowiedzieć i czy sobie robi ze mnie jaja czy nie ....

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 09:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13176
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3102
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Kiedyś zadawano "inteligentne" pytanie "Panie, a co jest w tej beczce".

Komuś wreszcie znudziło się tłumaczenie, co to tratwa i do czego służy i na beczce namalował (OIDP na Smudze Cienia) napis "RUM".
Nikt więcej o tą beczkę nie pytał. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: Kurczak, Zielony Tygrys
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 09:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
I co Włodek odpowiedziałeś? :cool:

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 16:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ze jedno jest dla niego a drugie dla żony, w ramach ustalanie priorytetów. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 16:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
AIKI napisał(a):
I co Włodek odpowiedziałeś? :cool:


Patrząc głęboko w oczy pytającej laski powiedziałem, że obaj sternicy starają się kręcić w tą samą stronę bo tak jest bezpieczniej dla żeglugi...

I tu wyczułem pełne zrozumienie dla zapewnienie owego securite... :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: AIKI, Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2021, o 17:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
bury_kocur napisał(a):
Patrząc głęboko w oczy pytającej laski

Z tym "głębokim patrzeniem" to bym na Twoim miejscu uważał - szczególnie jak Marzena jest w pobliżu :mrgreen:

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2021, o 14:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tym razem za przykładem Tomka zrobiłem sobie tabelkę, w którą zamierzam wpisywać wszystkie wydatki na Don Kichota.
Skoro to jacht docelowy, dla własnej wiedzy i potomnych. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2021, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
za przykładem Tomka zrobiłem sobie tabelkę, w którą zamierzam wpisywać wszystkie wydatki na Don Kichota.


A po co ? :rotfl:

Sądzisz, że dzięki tej tabelce rejestracji wydatków będziesz wydawał na jacht mniej ?

Szczerze mówiąc nie liczyłbym na to natomiast prowadzenie takiej wyliczanki jest mocno wqrwi...ce...

A poza tym - co Ci daje świadomość owych wydatków ?

Ja przestałem robić takie niczemu nie potrzebne zestawienia jakieś 20 lata wstecz - albo Cię na jacht stać albo nie a co Ci daje taka wyliczanka poza nerwami ? :rotfl:

Bez sensowny pomysł...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2021, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
bury_kocur napisał(a):
Bez sensowny pomysł...

Jaki???

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2021, o 16:08 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10510
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
bury_kocur napisał(a):
Kurczak napisał(a):
za przykładem Tomka zrobiłem sobie tabelkę, w którą zamierzam wpisywać wszystkie wydatki na Don Kichota.


A po co ? :rotfl:

Sądzisz, że dzięki tej tabelce rejestracji wydatków będziesz wydawał na jacht mniej ?

Szczerze mówiąc nie liczyłbym na to natomiast prowadzenie takiej wyliczanki jest mocno wqrwi...ce...

A poza tym - co Ci daje świadomość owych wydatków ?

Ja przestałem robić takie niczemu nie potrzebne zestawienia jakieś 20 lata wstecz - albo Cię na jacht stać albo nie a co Ci daje taka wyliczanka poza nerwami ? :rotfl:

Bez sensowny pomysł...


Świadomość i wiedza nigdy nie powinny szkodzić. Jeżeli wiedza człowiekowi szkodzi - to sygnał, że brakuje wiedzy ;) Taki paradoks wyszedł.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2021, o 16:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14120
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 355
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
AIKI napisał(a):
Jaki???


Co jaki ?

Bezsensowny - znaczy bez sensu.

A Ty widzisz go jakoś inaczej ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2021, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12616
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Sądzisz, że dzięki tej tabelce rejestracji wydatków będziesz wydawał na jacht mniej ?

To na pewno nie.
bury_kocur napisał(a):
natomiast prowadzenie takiej wyliczanki jest mocno wqrwi...ce

Nooo, jak ktoś wydaje ponad stan bo przeinwestował wielkość łódki, to może tak... :P
bury_kocur napisał(a):
co Ci daje taka wyliczanka

Po pierwsze nie oszukuje się na forum i w rozmowach, że coś tam kosztowało tyle a tyle gdy naprawdę kosztowało 3 razy tyle. :P
Po drugie: można zerknąć co, kiedy i za ile się kupiło, bo to się czasami przydaje jak do czegoś trzeba wrócić. Prosty przykład: wpisuję np. nowe szoty, w opisie jest ich długość i średnica. Po kilku latach wiem ile będzie kosztowała wymiana (mniej więcej, jasne), oraz co muszę kupić.
Po trzecie: nikt w rozmowach forumowych i na żywo nie wciśnie mi kitu cenowego. :P
Po czwarte: można się zdziwić. Ja np przez czas posiadania jachtu wydałem znacznie więcej na żagle niż na postoje. Więc to nie tak, że postoje są najbardziej gotówkożerne.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3684 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 123  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 208 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL