Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 wrz 2025, o 01:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 05:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4939
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 892
Otrzymał podziękowań: 1956
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Druk PZŻ opinii z rejsu obecnie tak wygląda
[...]
Karta rejsu
Oba druki, użyte w charakterze dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań stażowych, łamią zasady ochrony danych osobowych (np. minimalizacji danych czy dotyczące przetwarzania danych wrażliwych)

adzik napisał(a):
Nie odpłyneliście za bardzo od głównego tematu?
Możliwe... taki urok forum :cool:
adzik napisał(a):
Było pytanie o sterowaniu na morzu
Wydaje mi się, że problem nie dotyczy morza: każdy wie że statek morski płynie wiele dni, więc nie jest możliwe sterownie nim przez jedną osobę, i wszyscy wiedzą, że kapitan statku nie zmienia się co kilka godzin - to raz. Dwa: nawet zatwardzały "szczur lądowy" oglądał kiedyś jakiś film (o piratach nawet), gdzie kapitan morskiego statku dowodził nim, ale nie sterował.
Problem pojawia się na śródlądziu, gdzie motorówki miewają kierownicę, a analogia do quada, roweru czy auta jest tuż pod ręką...

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 09:12 

Dołączył(a): 18 mar 2017, o 17:28
Posty: 208
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: JSM, LRC, IWC
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
...problem nie dotyczy morza: każdy wie że statek morski płynie wiele dni, więc nie jest możliwe sterownie nim przez jedną osobę...

Wypisz-wymaluj masz to samo z sterowaniem podczas szkolenia: każdy wie, że szkoląc się trzeba samemu też sterować. Tutaj mamy dział prawny i szukamy podstaw prawnych. Cytowany artykuł jasno pokazuje, że nie musi osobiście prowadzić cały czas tzn. nawet nie musi nadzorować cały czas.
Za https://pogoria.pl/art/pozycja-prawna-kapitana
"Przede wszystkim należy wyjaśnić, że osobiste prowadzenie statku nie musi być związane z dokonywaniem czynności technicznych z udziałem koła sterowego czy manetki, a polega na ich dokonywaniu pod bezpośrednim nadzorem kapitana (powinien on przebywać na mostku lub w jego pobliżu) przez oficera nawigacyjnego, pilota lub oficera mechanika."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 09:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4939
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 892
Otrzymał podziękowań: 1956
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
adzik napisał(a):
Tutaj mamy dział prawny i szukamy podstaw prawnych.

Tak, racja.
Zwracam tylko uwagę, że problem wystąpił na śródlądziu i podstawy prawne z Kodeksu Morskiego niekoniecznie będą adekwatne do sytuacji...

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 09:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4939
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 892
Otrzymał podziękowań: 1956
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jednak, moim zdaniem, da się udowodnić tezę o tym że przepisy śródlądowe rozumieją "prowadzeniu statku" przez jego kierownika w sensie zarządzania i że w ich świetle nie można utożsamiać bycia kierownikiem statku z byciem jego "kierowcą" (sternikiem).

Primo:
ustawa definiuje (art. 5 ust.1):
Cytuj:
24) poziom operacyjny – poziom związany z pełnieniem funkcji marynarza, starszego marynarza lub sternika oraz utrzymywaniem kontroli nad wykonywaniem zadań w ramach pełnionej funkcji zgodnie z właściwymi procedurami oraz pod kierownictwem osoby pełniącej funkcję na poziomie zarządzania;
25) poziom zarządzania – poziom związany z pełnieniem funkcji kapitana oraz kierowaniem innymi członkami załogi pokładowej w celu prawidłowego wykonywania zadań w zakresie eksploatacji statku
(podkreślenia moje).

Secundo:
rozporządzenie w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, w § 1.02 Kierownik Statku, w jego ust. 3 stanowi:
Cytuj:
W czasie ruchu statku lub pracy urządzenia pływającego kierownik powinien przebywać na statku lub urządzeniu pływającym.
Przepis ten nie miałby sensu (zasada racjonalności prawodawcy), gdyby kierownik musiał fizycznie trzymać ster. :cool:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 11:06 

Dołączył(a): 18 mar 2017, o 17:28
Posty: 208
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: JSM, LRC, IWC
Wojtku, a co powiesz o prowadzeniu łodzi sportowych motorowodnych przez zawodników? Tam faktycznie małolat bez patentu może być prowadzącym samodzielnie jednostkę bo nie będzie fizycznie na niej instruktora/trenera. Chyba nie można podciągnąć kierowania do obserwacji z oddali. Tutaj też prawo nie przewdziało takiej sytuacji? Aż nie chce mi się wierzyć...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 11:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13193
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3108
Otrzymał podziękowań: 2722
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Pływanie pod nadzorem

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1549
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 664
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
Mam pytanie natury semantycznej:
Dlaczego „ Jachtowy STERNIK Morski” ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 11:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13193
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3108
Otrzymał podziękowań: 2722
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Bo jachtowy szyper morski kojarzyło się z rybakami, a skipper było imperialistyczne. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: piotras, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 11:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4939
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 892
Otrzymał podziękowań: 1956
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
adzik napisał(a):
Wojtku, a co powiesz o prowadzeniu łodzi sportowych motorowodnych przez zawodników? Tam faktycznie małolat bez patentu może być prowadzącym samodzielnie jednostkę bo nie będzie fizycznie na niej instruktora/trenera. Chyba nie można podciągnąć kierowania do obserwacji z oddali.
Który Wojtku? :mrgreen:
A może te łodzie mieszczą się w limicie bezpatencia? :roll:
W świetle przepisu o konieczności przebywania prowadzącego na pokładzie - nie da się! :-?
PS. Ciekawy nowotwór językowy: "łódź motorowodna"... Coś jak "szkoła nauki jazdy" (pod warunkiem, że to szkoła dla przyszłych kierowców, a nie instruktorów). :mrgreen:

Stara Zientara napisał(a):
Pływanie pod nadzorem
Co to za zwierz :cool: , i gdzie prawo o nim mówi?

piotras napisał(a):
Dlaczego „ Jachtowy STERNIK Morski”
A dlaczego nie morsko-śródlądowy, skoro ma uprawnienia do obojga rodzajów wód? :-o
Względy historyczno - brzmieniowo - polityczne.
Dlaczego nie każdy pułkownik dowodzi pułkiem? A kapitan nie zawsze kapitanuje statkowi? Albo nie każdy bosman pełni funkcję bosmana? I czemu chorąży nie nosi chorągwi? :roll:
Nie utożsamiajmy funkcji ze stopniem. Ani w wojsku, ani w żeglarstwie!
Załącznik:
stopnie.jpg
stopnie.jpg [ 55.45 KiB | Przeglądane 89 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 16:27 

Dołączył(a): 18 mar 2017, o 17:28
Posty: 208
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: JSM, LRC, IWC
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Który Wojtku?
A może te łodzie mieszczą się w limicie bezpatencia? :roll:
W świetle przepisu o konieczności przebywania prowadzącego na pokładzie - nie da się! :-?
PS. Ciekawy nowotwór językowy: "łódź motorowodna"... Coś jak "szkoła nauki jazdy" (pod warunkiem, że to szkoła dla przyszłych kierowców, a nie instruktorów).

1.Wojtek jest jeden a drugi to Wojciech ;-)
2.Oczywiście jest jacht motorowy a sport motorowodny.
3.Nie mieszczą się w 'bezpatenciu' . Np. klasa GT-15 to 15KM a dopuszczają do niej dzieci od 10 r.ż.

https://www.youtube.com/watch?v=6Jsasie4i9w
http://www.motorowodniacy.org/dokumenty ... tualny.pdf


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 17:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13193
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3108
Otrzymał podziękowań: 2722
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
Pływanie pod nadzorem
Co to za zwierz :cool: , i gdzie prawo o nim mówi?
Aaaa... widzisz...
I tu jest ta luka.
Dawniej pływanie pod nadzorem dotyczyło także osób szkolących się na stopnie żeglarskie i motorowodne (również, gdy jacht był większy niż posiadane uprawnienia), ale w ramach (de?)regulacji zostało to wycięte i pozostał tylko ogryzek:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI
z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej napisał(a):
§ 24. 1. Osoby, które nie ukończyły 14 roku życia, mogą realizować swoje uprawnienia wynikające z uzyskanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia patentów żeglarza jachtowego lub sternika motorowodnego pod nadzorem.
2. Za prowadzenie jachtów pod nadzorem uważa się żeglugę w porze dziennej na akwenie, na którym prowadzona jest ciągła obserwacja, przy zapewnieniu możliwości podjęcia na tym akwenie natychmiastowej akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprzętu ratunkowego i wyposażenia technicznego.
3. Osoba prowadząca nadzór musi być pełnoletnia i posiadać odpowiednio co najmniej patent żeglarza jachtowego lub sternika motorowodnego.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 3: piotras, robhosailor, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 66 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL