Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 wrz 2025, o 22:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 wrz 2025, o 14:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie mam lazyjacka. Jeszcze. :)

Uszycie do 3 - metrowego bomu + dodatkowe szpeje to około 2 000 zł.

Za to dostanę kompletny zestaw rollera sztaksla od Yachtamana, nowy i pachnący. :)

Oczywiście coś trzeba do tego interesu dołożyć: przekonstruować półkę bomu, zaprojektować i wykonać od górny i dolny zaczep rollera, wszyć do grota liklinę. Trochę się tego uzbiera.
Ale mm rozwiązanie na lata i nieporównywalnie tańsze i mniej skomplikowane w montażu od gotowych systemów dostępnych w handlu.

Przy okazji, kompletny system rolowania grota do bomu Profurl dla Don Kichota to 20 000 zł + nowa półka bomu wykonana na wymiar profilu masztowego.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2025, o 07:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ostrzegam profilaktycznie, że decyzja o wykonaniu takiego systemu do Don Kichota nie zapadła. :)
To rozważania czysto inżynierskie, które się może komuś przydadzą. :)

Wracając do adremu w sumie mam już wszystko wykoncypowane. Trzeba tylko to przenieść na konkretne rysunki, najlepiej w jakimś "Autocadzie" cycóś. Niestety to już nie jest moja bajka. :oops:

Do systemu a'la Adam Słodowy będą potrzebne nast. podzespoły:

1) kompletny roller sztaksla na sztywnym sztagu, najlepiej obsługiwany liną bez końca. Gdzieś taki widziałem. W przeciwnym przypadku trzeba będzie kupić i zaadoptować w miejsce oryginalnej szpuli roller genakera. To kolejne kilkaset złotych. Chodzi o to, żeby profil rollera był możliwie blisko masztu,
2) Nitowany do masztu lub spawany do okucia topu uchwyt do górnego mocowania rollera wraz z dodatkowym blokiem do fału grota. To trzeba wykonać na zamówienie do konkretnego profilu.
3) Łącznik uniemożliwiający obrót nieruchomej części górnego krętlika (nawiniecie fału na profil). Jako bazę aż się prosi wykorzystać likszparę i duży pełzacz.
4) Trzeba przeprojektować oryginalną półkę bomu w ten sposób aby między mocowaniem do masztu a przegubem wspawać tuleję z wciskanym teflonowym łożyskiem ślizgowym. Przez tuleję/łożysko ślizgowe będzie przechodził profil rollera. Albowiem ze względu na wygodę i łatwość poprowadzenia linki operacyjnej/linki bez końca dolne mocowanie rollera byłoby do dachu kabiny lub okucia pięty masztu.
5) Trzeba także wykonać nowe wejście likliny grota, tak żeby by powyżej bomu i ucho do mocowania rogu halsowego. Ale to najmniejszy problem.
6) Być może będzie potrzebne dodatkowa obejma/obejmy w kształcie litery "C" (w przekroju) utrzymująca profil rollera przy maszcie podczas pracy żagla. Ale to wyjdzie w praniu.
7) Trzeba zamontować na bomie szynę i wózek do bloku szkentli. Ale to już są rzeczy do kupienia w sklepie. U mnie w noku bomu jest rolka do szkentli, która jest prowadzona wewnątrz bomu do masztu. Można wiec będzie ją wykorzystać żeby sprowadzić szkentlę do kokpitu, pitu, pitu.

Ot i cała filozofia. :D

A tak to wygląda w wersji profesjonalnej:

https://www.facnor.com/wp-content/uploa ... uk_lgt.pdf

To jedno z rozwiązań, tyle, że za kosmiczne pieniądze.

A tutaj wygrzebane w czeluściach netu rozwiązanie co do idei bardzo podobne do mojego:

https://static1.squarespace.com/static/ ... manual.pdf

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Pogrzebałem i można rzecz całą uprościć. :)

Można zastosować sztywny sztag z dwoma likszparami. Jest tańszy ponieważ nie podraża go górny krętlik.

Miałem taki system MAST-a na Pumci. :)

Wówczas fał grota jest jednocześnie linką operacyjną (w tm przypadku) rollgrota. I jest dużo łatwiej, bo na topie wystarczy zwykły sztagownik masztowy np. taki :

https://hals.sklep.pl/saling-stopy/2319 ... bejma.html

Poprawiony oczywiście do kształtu profilu masztowego Don Kichota.

Dotychczasowy fał grota się przyda jako zapasowa lina.

I wiecie co ? Zaczyna mi się to rozwiązanie podobać. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 17:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14125
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 2455
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
można rzecz całą uprościć.


Piotrek - marnujesz się w tej robocie, którą obecnie wykonujesz...

Ja tam bym na Twoim miejscu złożył SV do któregoś z biur projektowych którejś z europejskich firm projektującej jachty.

Nie widziałem jeszcze nikogo, żeby aż tak przerabiał jachty - przebijasz nawet mnie - jachtowego dłubka przerabiającego na jachcie wszystko co można...

Trzymam za Ciebie kciuki Piotr :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 18:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2849
Podziękował : 445
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Trzymam za Ciebie kciuki Piotr
I ja też.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 20:08 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1447
Podziękował : 546
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
zwykły sztagownik masztowy np. taki :

https://hals.sklep.pl/saling-stopy/2319 ... bejma.html

Koszmar konstrukcyjny. :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14125
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 2455
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
cors napisał(a):
Koszmar konstrukcyjny.


całkowicie się z Tobą Piotr zgadzam - w miejscu, gdzie są największe naprężenia tam znajduje się spaw - bóg wiedzieć jak wykonany.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL