Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 21:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 sty 2011, o 02:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Zbieraj napisał(a):
Wybierasz taki moment wejścia w cieśninę, żeby już było po największym prądzie, ale żeby był on nadal dla Ciebie korzystny. Załóżmy, że jest kwadratura. Np. cztery godziny przed HW w Dover masz prąd wschodni 3,5 w. Załóżmy, że prędkośc jachtu będzie 4 w. Oznacza to, że po godzinie będziesz już w połowie cieśniny. Wtedy jednak prąd spadnie do np. 2,2 w., czyli po dwóch godzinach bedziesz już 13,7 mili od wejścia. Została Ci do przebycia mila z kawałkiem, a prąd masz dalej korzystny, choć coraz słabszy.
To nie jest jedynie słuszna prawda objawiona. Jeśli masz szybki jacht, korzystny kierunek wiatru i przewidujesz osiągnięcie np. 7 węzłów (po wodzie) - możesz wejść w cieśninę np. na 1 godzinę przed HW Dover i też zdążysz, zanim prąd się odwróci.
Powtarzam, podany wyżej przyklad jest teoretyczny i odnosi się tylko do zasady, liczby wziąłem z niczego, czyli z głowy.
Pamietaj, że obliczenia Jaśka Nedomy dotyczyły tego konkretnego jachtu w konkretnych warunkach. Jeśli Ci wyjdzie, że masz wejść w cieśninę o godzinie HW Dover - 3, to sprawdź trzy razy i wchodź! :D
Aha, jeszcze trzy razy sprawdź czas: Jaki masz na jachcie i jak się to ma do czasu wysokiej wody w Dover!


Rozumiem, że wybór czasu przejścia jest uzależniony on długości kanału, naszej prędkości (bez wnikania od czego ona zależy) i prędkości prądu.
Czy to, że akurat tutaj startujemy tuż po największym prądzie wynika z takiej zasady, czy akurat dlatego, że cieśnina ma tylko 15 Mm ?
Jak pokonać takie samo miejsce tylko o długości np 50 Mm ?

Będę bardzo wdzięczny za szersze omówienie przechodzenia miejsc gdzie prądy są silne lub bardzo silne oraz co wiąże się z płynięciem z silnym prądem ?
Co wiąże się z płynięciem pod prąd łatwiej mi sobie wytłumaczyć ;).
Pytam, bo może moja wiedza jest zupełnie niezgodna z rzeczywistością ;)) A pewnie i innym się to przyda.

Pozdrawiam
Jasiek

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2011, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
yahu napisał(a):
Rozumiem, że wybór czasu przejścia jest uzależniony on długości kanału, naszej prędkości (bez wnikania od czego ona zależy) i prędkości prądu.
Dokładnie tak.
Jeżeli długość kanału jest taka, że przy naszej prędkości trafimy na prąd przeciwny (o prędkości większej niż nasza) to powinniśmy poczekać ze dwa tygodnie na syzygję, albo nie wchodzić w kanał.


Cytuj:
Jak pokonać takie samo miejsce tylko o długości np 50 Mm ?
Przy prędkościach "jachtowych" nie dałoby się. BTW nie wiem czy jest gdzieś na świecie takie miejsce. IMHO nie.

Cytuj:
Będę bardzo wdzięczny za szersze omówienie przechodzenia miejsc gdzie prądy są silne lub bardzo silne oraz co wiąże się z płynięciem z silnym prądem ?
Nie bardzo jest co szeroko omawiać. Po prostu w Pentlandzie, przy silnym prądzie, ze względu na ukształtowanie dna i brzegów powstają wiry, bystrza i obszary, w których kierunek prądu jest "w poprzek". Wjedziesz w coś takiego, zniesie Cię i będzie kłopot.

Dlatego też dobrze jest policzyć, przeczekać prąd o największej prędkości i wchodzić wtedy gdy woda jest już spokojna, bo po spokojnej wodzie umiemy żeglować :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: yahu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2011, o 11:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Maar napisał(a):
Jeżeli długość kanału jest taka, że przy naszej prędkości trafimy na prąd przeciwny (o prędkości większej niż nasza) to powinniśmy poczekać ze dwa tygodnie na syzygję, albo nie wchodzić w kanał.


Jasne, ale jeśli np. w omawianym przykładzie w syzygię mamy prąd 12w, naszą prędkość 6w, to w tym przypadku powiedzmy 2hx(12w + 6w) = 36 Mm. Ale to, że tworzy tutaj wiry i gania we wszystkich kierunkach przemawia do mnie. Ale już jakiś czas temu rodziło się we mnie pytanie czy dla jachtu np. 14m groźny jest taki ot wir ?
http://www.youtube.com/watch?v=sx8vA9jBEFk&feature=related

Cytuj:
...prądu jest "w poprzek". Wjedziesz w coś takiego, zniesie Cię i będzie kłopot.

Dlatego też dobrze jest policzyć, przeczekać prąd o największej prędkości i wchodzić wtedy gdy woda jest już spokojna, bo po spokojnej wodzie umiemy żeglować :-)


Dzięki, myślałem, że więcej się w tym kryje "wiedzy tajemnej".... tzn na pewno się kryje, w zależności od rejonu, który pokonujesz ;)


Pozdrawiam
Jasiek

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2011, o 12:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17668
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
yahu napisał(a):
Ale już jakiś czas temu rodziło się we mnie pytanie czy dla jachtu np. 14m groźny jest taki ot wir ?
http://www.youtube.com/watch?v=sx8vA9jBEFk&feature=related


Zdaje się, że to wir na tamie (przepust wody jest poniżej), a nie naturalny wir wywołany pływem w cieśninie?


Sorry, że "pojadę Wojciechem", ale dobra ilustracja do wątku może wyglądać tak:


A tutaj na niespokojnym prądzie i potem znowu spokojnym:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2011, o 12:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
robhosailor napisał(a):
Sorry, że "pojadę Wojciechem", ale dobra ilustracja do wątku może wyglądać tak:

Dobrze, że po mnie " nie pojechał " Robercik. :wink:
Ps. Ciekawy materiał filmowy .

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2011, o 12:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Maar napisał(a):
Cytuj:
Jak pokonać takie samo miejsce tylko o długości np 50 Mm ?

Przy prędkościach "jachtowych" nie dałoby się. BTW nie wiem czy jest gdzieś na świecie takie miejsce. IMHO nie.


Teoretyzując. Jeżeli jest taka możliwość można by trasę podzielić na więcej odcinków. Nie byłem i nie liczyłem, ale żeby dopłynąć do Tower Bridge też może się okazać konieczne zrobienie postoju przy odpływie.

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 42 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL