Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 6 sie 2025, o 18:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 lut 2011, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Witam
Intryguje mnie dlaczego w 2 minucie tego filmu
http://www.youtube.com/user/kaveia#p/u/0/K7XwkkXpkDo
proa ostrzy po tym jak jeden z załogantów przeszedł z dziobu na śródokręcie. Jest to przed momentem, w którym sternik pomaga ostrzyć wiosłem.
To proa wyraźnie ma środek ożaglowania wysunięty do dziobu. Załogant, który przez cały czas płynięcia jest na dziobie, zwiększa opór boczy dziobu, aby proa nie odpadało.
Wydawało by się, że po jego zejściu z dziobu proa by odpadło, a ono ostrzy.

Może ze względu na kształt kadłuba obecność załoganta na dziobie powoduje wymuszanie odpadania, tylko co wtedy tę siłę równoważy?

Poza tym urzeka mnie prostota takielunku w tym wydaniu.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2011, o 09:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Moim zdaniem. Oni w tym samym momencie luzują nieco żagiel. Wyluzowanie żagla powoduje zmianę kierunku siły ciągnącej i proa ostrzy. Ta zmiana kierunku działania siły na żaglu daje większy efekt, niż przemieszczenie się załoganta wzdłuż kadłuba. Tego typu sterowanie szotem (wybieranie = odpadanie, luzowanie = ostrzenie) często stosuje się np. na proa PJOA i nie jest niczym dziwnym. :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: stibur
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2011, o 09:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Przeoczyłem pracę szotem.
Dziękuje za wskazówkę.

Poza tym wyluzowany żagiel w proa wychodzi daleko poza oś kadłuba i tworzy duże ramię momentu, który obraza proa do wiatru.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2011, o 09:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
stibur napisał(a):
Poza tym wyluzowany żagiel w proa wychodzi daleko poza oś kadłuba i tworzy duże ramię momentu, który obraza proa do wiatru.

Tak właśnie!
Np. proa płynąc fordewindem, z wyluzowanym żaglem, ma ogromną skłonność do wyostrzenia i wymaga prawie stałej kontry wiosłem sterowym.
Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 229 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL