Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 02:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 10:45 

Dołączył(a): 23 lis 2011, o 21:16
Posty: 7
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wg. wymogów PRS wygrzewanie kadłuba powinno trwać:
30 dni w temp.16st C
15 dni w temp.25st C
15h w temp.40st C
9h w temp.50st C
5h w temp.60st C
rozumiem że do czasu całkowitego utwardzenia laminatu nie powinno się wlaminowywać usztywnień bądź elementów wyposażenia łodzi ponieważ po pierwsze w powstałych zgrubieniach laminat nie utwardzi się wystarczająco a po drugie może wystąpić skurcz laminatu który doprowadzi do deformacji (jeśli źle rozumuję proszę o poprawienie mnie)
No więc dochodzimy do wniosku że utwardzenie laminatu jest sprawą kluczową
tylko jak w nieogrzewanym garażu (w warunkach amatorskich) utrzymać przez 2 tyg stałą temperaturę powyżej 25 st. C? No nie jest to łatwe a czekanie 30 dni znacznie opóźnia pracę
chcąc przyśpieszyć ten proces wpadłem na genialny pomysł tylko nie wiem czy bezpieczny:)
moje pytanie:
czy po wylaminowaniu kadłuba łodzi i odczekaniu do wstępnego utwardzenia powiedzmy 24h, a następnie dokładnym wywietrzeniu pomieszczenia, do wygrzania laminatu można użyć takiej oto: http://allegro.pl/nagrzewnica-gazowa-ba ... 72921.html nagrzewnicy gazowej?
Czy jest to bezpieczne:) czy nie będzie dużego BUM? czy wstępnie utwardzony laminat nadal emituje łatwopalne gazy i lepiej z otwartym ogniem do niego nie podchodzić?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 11:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kazik1410 napisał(a):
No nie jest to łatwe a czekanie 30 dni znacznie opóźnia pracę
chcąc przyśpieszyć ten proces wpadłem na genialny pomysł tylko nie wiem czy bezpieczny:)
moje pytanie:

A moje to jaki typ jachtu zamierzasz budować ?

Kazik1410 napisał(a):
Czy jest to bezpieczne:) czy nie będzie dużego BUM? czy wstępnie utwardzony laminat nadal emituje łatwopalne gazy i lepiej z otwartym ogniem do niego nie podchodzić?

Jakie łatwopalne gazy są emitowane ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 11:21 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja, budujac deski surfingowe, wygrzewalem je w obudowie sklejonej ze styropianu.
Do ogrzewania sluzyla mi populerna "farelka" sterowana starym DDR-owskim termostatem. Kolega budujac pare lat temu 8 m jacht w epoxydzie zbudowal wokol jednostki stojacej w hangarze namiot foliowy ocieplony jeszcze folia bombelkowa.
Nagrzewnicy gazowej raczej bym nie polecal ze wzgledu na powstajaca pare wodna.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 11:27 

Dołączył(a): 23 lis 2011, o 21:16
Posty: 7
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
łódź wiosłowo motorowa budowana z formy dwie formy jedna na pokład druga na kadłub
ze względu na warunki lokalowe nie jestem w stanie obu naraz laminować i wygrzewać więc pozostaje mi budowa kadłuba/wygrzanie po czym jedzie na zewnątrz i wjeżdża pokład dlatego chce koniecznie skrócić czas wygrzewania
a czy styren nie jest łatwopalny? (chyba na każdym opakowaniu żywicy znajduje się ostrzeżenie o łatwopalności) pytanie tylko czy po wstępnym utwardzeniu ta łatwopalność nadal występuje?
(rozmawiamy o laminatach poliestrowo szklanych)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 17:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kazik1410 napisał(a):
a czy styren nie jest łatwopalny?

tak,
Temperatura wrzenia: 146°C
Temperatura zapłonu: 31°C
Temperatura samozapłonu: 490°C
ponadto pary styrenu tworzą z powietrzem mieszaninę wybuchową;
Granice wybuchowości w mieszaninie z powietrzem:
- dolna: 1,1% obj.
- górna: 6,1% obj.
Radzę pamiętać, że one są cięższe od powietrza i gromadzą się w dolnej części pomieszczeń.
Używanie otwartego ognia może dać Ci możliwość wypowiadania się w naszym temacie dla piromanów, niewinnie schowanym p.t Sezon na grilla :lol:

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 18:44 

Dołączył(a): 23 lis 2011, o 21:16
Posty: 7
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Oki boSmann napisze szczegółową relację z wiosennego grilowania:)
ale tak już całkiem poważnie...
w czasie laminowania nie ma mowy o otwartym ogniu...
ale po zakończeniu laminowania i dokładnym wywietrzeniu pomieszczenia?
na chłopski rozum wydaje mi się że 24h powinny wystarczyć na odparowanie styrenu
Myślałem tez podobnie jak Marek radził obłożyć laminat tekturą falistą i próbować dogrzewać punktowo ale jakoś to do mnie nie przemawia i pomysł z dmuchawą bardziej mi się podoba... w razie czego możecie się czuć zaproszeni na grila :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 18:50 

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 21:36
Posty: 492
Lokalizacja: Warszawa-Wawer
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 57
Uprawnienia żeglarskie: wolny człowiek
Kazik1410 napisał(a):
na chłopski rozum wydaje mi się że 24h powinny wystarczyć na odparowanie styrenu


Kolego, styren ulatnia się z laminatu przez ponad 20 lat, a Ty tu pitu pitu o godzinach... ;-)

P.S. Do tych temperatur powinna starczyć farelka i skrzynia z płyt OSB...

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Chajęcki "meping"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 18:56 

Dołączył(a): 23 lis 2011, o 21:16
Posty: 7
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
w takim razie pozdrowienia dla żeglarzy motorowodniaków i wędkarzy którzy tu lubią sobie zapalić na wodzie;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 19:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kazik1410 napisał(a):
w takim razie pozdrowienia dla żeglarzy motorowodniaków i wędkarzy którzy tu lubią sobie zapalić na wodzie;)
A co ma Ci się zapalić na wodzie od papierosa? Te trzy, trzysta czy też trzysta tysięcy cząsteczek styrenu uwolnionych z laminatu w ciągu godziny?
Przy wygrzewaniu świeżego laminatu bym uważał, ale po dobie od wstępnego utwardzenia zapaliłbym fajkę bez obawy w wielkie bum.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 19:55 

Dołączył(a): 23 lis 2011, o 21:16
Posty: 7
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
"po dobie od wstępnego utwardzenia zapaliłbym fajkę bez obawy"
i to właśnie chciałem usłyszeć:)
P.S. nie wiem jak się tu cycaty wstawia ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 19:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kazik1410 napisał(a):
i to właśnie chciałem usłyszeć:)
Fajkę, nie znaczy gazową nagrzewnicę :-).

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 19:59 

Dołączył(a): 23 lis 2011, o 21:16
Posty: 7
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cytuj:
po dobie od wstępnego utwardzenia zapaliłbym fajkę bez obawy

hi hi już się naumiałem:D
Cytuj:
Fajkę, nie znaczy gazową nagrzewnicę :-).

to poczekam dwie doby :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kazik1410 napisał(a):
to poczekam dwie doby
Twój wybór. Ty robisz grilla :-)

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2012, o 20:14 

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 21:36
Posty: 492
Lokalizacja: Warszawa-Wawer
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 57
Uprawnienia żeglarskie: wolny człowiek
Reling napisał(a):
Kazik1410 napisał(a):
to poczekam dwie doby
Twój wybór. Ty robisz grilla


Tylko niech da znać gdzie i kiedy to będzie, abym nie znalazł się w pobliżu, a jak już to z kamerą...

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Chajęcki "meping"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 22:47 

Dołączył(a): 14 cze 2011, o 15:11
Posty: 9
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kazik1410 napisał(a):
rozumiem że do czasu całkowitego utwardzenia laminatu nie powinno się wlaminowywać usztywnień bądź elementów wyposażenia łodzi ponieważ po pierwsze w powstałych zgrubieniach laminat nie utwardzi się wystarczająco

Laminat musi być utwardzony w momencie w którym jacht będzie kładziony na wodę. Grubość laminatu ma niewielki wpływ na szybkość utwardzania. Laminat dotwardza się bez względu na to czy jest przykryty elementami zabudowy wnętrza czy nie.
Kazik1410 napisał(a):
a po drugie może wystąpić skurcz laminatu który doprowadzi do deformacji

Im wyższa temperatura tym większy skurcz. Laminat, który utwardza się wolniej, ma mniejszy skurcz. Aby uniknąć zdeformowania jachtu najlepiej jest pozostawić go jak najdłużej w formie.

***********

Nie wiem, jaka jest interpretacja PRS, ale wydaje mi się, że z tym wygrzewaniem kadłuba chodzi o to żeby nie zdeformował się po wyjęciu z formy. Jeżeli niedotwardzony kadłub wyjmiemy z formy, położymy na oponkach i od razu wrzucimy do niego kilkaset kilogramów zabudowy wnętrza to może okazać się, że kadłub zmieni kształt.

Nie obawiał bym się deformacji spowodowanej przez skurcz tylko raczej deformacji spowodowanej nierównomiernym podparciem kadłuba od dołu oraz nierównomiernym obciążeniem go od środka.

Odnośnie styrenu i ryzyka pożaru to wydaje mi się, że podczas utwardzania laminatu styren łączy się z innymi składnikami żywicy i już nie paruje.



Za ten post autor adowski otrzymał podziękowanie od: Kazik1410
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2012, o 11:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Laminat poliestrowy, do prawidłowego utwardzenia, potrzebuje odpowiednich warunków:
1/ temperatura powietrza min. 15 stopni C,
2/ suche pomieszczenie,
3/ odpowiednia mieszanina żywicy z dodatkami,
4/ minimalna grubość powłoki 0,5 mm.

Reakcja chemiczna składa się z dwóch procesów:
1/ żelowania (żywica przechodzi ze stanu płynnego w galaretowaty),
2/ utwardzania (galareta przechodzi w stan stały).

Przy standardowej żywicy konstrukcyjnej (czas żelowania 40 min.) utwardzenie wstępne następuje w ciągu kilku godzin (blokowana jest emisja styrenu) a techniczne, umożliwiające wyjęcie skorupy z formy - praktycznie następnego dnia. Wtedy można już wklejać kolejne części, przy ułożeniu skorupy w stelażu a najlepiej w formie.
Jeśli zabudowa jednostki trwa kilka tygodni, to pełne utwardzenie w międzyczasie nastąpi samoczynnie.
Przy laminowaniu kilku warstw należy zachować ostrożność ze względu na egzotermiczność żywicy czyli rozgrzewanie się materiału w zależności od jego objętości/grubości. I tak współczesne żywice "grzeją się" już przy 5-u warstwach maty 300g (x 0,7 mm = 3,5 mm), przy grubszej warstwie można wyłączyć kaloryfery...

Wygrzewanie można zastosować, jednak dopiero po wstępnym utwardzeniu laminatu (i jego ostygnięciu). Pamiętać jednak należy, że przed montażem dalszych elementów konstrukcji trzeba przeszlifować miejsce klejenia, gdyż po 24 godzinach od położenia laminatu na jego powierzchni pojawia się cienka warstwa separatora (zmniejszającego emisje styrenu z żywicy).

Taką nagrzewnicę śmiało możesz zastosować, ale w takim obiegu powietrza, żeby nie zasysało powietrza z garażu lecz z zewnątrz. A po 12 godzinach bez problemu, chociaż lepiej wdmuchiwać powietrze świeże a wudmuchiwać "zużyte". :cry:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowania - 2: drebret, Kazik1410
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2012, o 21:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 00:29
Posty: 23
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, MSM
MJS, w końcu rzeczowa odpowiedź na temat. Szkoda że nie ma opcji "pomógł" bo klikałbym ile wlezie.

Powiedzcie mi jeszcze, czy epoksyd, łączy się z epoksydem trwale?
tzn. poliester łączony z poliestrem utwardzonym nie jest tak trwały, jak warstwy łączone w trakcie żelowania (tak mnie przynajmniej uczyli). A jak jest z epoksydem?

_________________
Zapraszam do sklepu Elektrykajachtowa.pl
Oferujemy zarówno materiały do budowy instalacji elektrycznych, jak i produkty związane z bezpieczeństwem i ratownictwem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2012, o 21:33 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
drebret napisał(a):
Szkoda że nie ma opcji "pomógł" bo klikałbym ile wlezie


Jest. Kciuk do góry z prawej pod postem za który chcesz podziękować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2012, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
drebret napisał(a):
A jak jest z epoksydem?

Epoksyd to klej czyli klei dobrze.
Po przeszlifowaniu obu powierzchni klejonych.
Zwykle spoina jest mocniejsza od materiału a tutaj materiał jest de facto taki jak spoina.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2012, o 22:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 00:29
Posty: 23
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, MSM
plitkin napisał(a):
Jest. Kciuk do góry z prawej pod postem za który chcesz podziękować.


Fakt;)

Dużo już wiem, ale za żadne skarby nie wiem której konkretnie żywicy użyć aby być zadowolony.
Chcę położyć 2X200g/m2 tkaniny na 5-metrowym jachcie.
Którą z tych żywic stosować:
Epidian 5
Epidian 53
Epidian 6011

i czy do każdej używać utwardzacza Z-1?

_________________
Zapraszam do sklepu Elektrykajachtowa.pl
Oferujemy zarówno materiały do budowy instalacji elektrycznych, jak i produkty związane z bezpieczeństwem i ratownictwem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2012, o 22:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Epidian 5 jest żywicą bazową dla innych Epidianów.
Jest gęsty, ale podgrzany robi się rzadki i egzotermiczny czyli
bardzo małe porcje żywicy: 20 - 30 dkg. I krótki czas wiązania.
Można go rozcieńczyć w 10% ksylenem lub toluenem a jeszcze lepiej styrenem,
ale po co kiedy Epidaian 53 już jest rozcieńczony fabrycznie i gotowy do laminowania.
Utwardzacz: Z-1.
To wyżej jeśli kadłub masz drewniany.
Na laminat najleszy poliester.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2012, o 06:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Drebret, o epidianach tu na forum już trochę było, ale co tam.
Z-1 do laminowania to jak najbardziej tak, ma on najmniejszą lepkość z wszystkich dostępnych utwardzaczy do epidianów, jednak musisz liczyć się z tym ze po utwardzeniu pojawi się na powierzchni laminatu polep, który trzeba zlikwidować. W bardzo prosty sposób - gorąca woda + płyn do zmywania naczyń + szczotka, potem spłukać.

Epidiany - lepkości przy 25'C:
E5 - 30000 [mPa∙s]
E53 - 900-1500 [mPa∙s]
E6011 - 200-400 [mPa∙s]
Im mniejsza lepkość tym łatwiejsze przesycanie tkaniny i lepsza saturacja drewna.
Producent do laminowania zaleca E6011.
Zapomnij o rozcieńczaniu epoksydów, od razu kup właściwą żywicę. (Po co wyważać, już otwarte drzwi? :) )

Pamiętaj że, wszystkie rozpuszczalniki, rozcieńczalniki do żywic są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Styrenem można się zatruć, poprzez wdychanie jego oparów.

Żywice poliestrowe pod żadnym względem, nie są polecane do laminowania drewna - oczywiście można, ale słabo się z nim wiążą.

Doświadczenia Sever92/Sailforum z łódką drewniano-poliestrową:
Cytuj:
Na własnej skórze przekonałem się że poliester nie nadaje się do sklejki. Przez 4 lata nic się nie działo, w zeszłym roku po wyjęciu łódki na ląd zauważyłem pęknięcie nad linią wodną (w miejscu gdzie kończył się położony laminat). Po rozmownie z właścicielem postanowiliśmy się za to wziąć. Po lekkim podważeniu w miejscu pęknięcia, okazało się że laminat nie trzyma się sklejki praktycznie na całym dnie, trzymał się tylko w kilku miejscach.

"Nie wierzyłem puki nie zobaczyłem" - po tym doświadczeniu nie polecam poliestru na sklejkę. Choć wcześniej sami z właścicielem łódki nie posłuchaliśmy rad i położyliśmy poliester. Nie dość że właściciel stracił pieniądze i czas aby 4 lata temu położyć laminat poliestrowo-szklany to i teraz znowu stracił czas na usunięcie pozostałości laminatu ps z kadłuba oraz pieniądze i czas na położenie epoksydu.

http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=288872#288872

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: drebret
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sie 2012, o 21:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 00:29
Posty: 23
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, MSM
Wszystko zrozumiałe, dotarło, pomogło, dziękuję!

Wstępnie nastawiam się na zewnętrznych warstwach na west system;)
Jednak zamówiłem już 6011, w niewielkich ilościach, wiec chcę przeznaczyć to na wszystko co wiąże się z wnętrzem.

Może podpowiecie mi jaki w miarę niedrogi dodatek dodać jako szpachlówkę kokpitu?

_________________
Zapraszam do sklepu Elektrykajachtowa.pl
Oferujemy zarówno materiały do budowy instalacji elektrycznych, jak i produkty związane z bezpieczeństwem i ratownictwem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2012, o 12:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Najtańsza jest chyba krzemionka, ale i średnia w obróbce. Droższe i łatwiejsze do szlifowania są mikrobalony.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2012, o 23:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 00:29
Posty: 23
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, MSM
Jestem po pierwszych próbach z Z-1. Polep nie daje mi spokoju.... Przy jakich utwardzaczach do 6011 nie będzie polepu, i powierzchnia będzie gotowa do następnych warstw?

_________________
Zapraszam do sklepu Elektrykajachtowa.pl
Oferujemy zarówno materiały do budowy instalacji elektrycznych, jak i produkty związane z bezpieczeństwem i ratownictwem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2012, o 00:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 00:29
Posty: 23
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, MSM
Podnoszę swoje zapytanie.

_________________
Zapraszam do sklepu Elektrykajachtowa.pl
Oferujemy zarówno materiały do budowy instalacji elektrycznych, jak i produkty związane z bezpieczeństwem i ratownictwem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2012, o 05:29 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Główną zasadą laminowania jest mokre na mokre i tak aż do ostatniej warstwy. Inaczej powstaje warstwa którą trzeba zeszlifować i nie pochodzi ona z utwardzacza a z żywicy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2012, o 08:43 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
drebret napisał(a):
Jestem po pierwszych próbach z Z-1. Polep nie daje mi spokoju.... Przy jakich utwardzaczach do 6011 nie będzie polepu, i powierzchnia będzie gotowa do następnych warstw?


Witaj,
praktycznie wszystkie utwardzacze oparte na aminach (a to prawie że wszystkie utwardzacze do laminowania w normalnych pokojowych temperaturach) dają większy lub mniejszy polep,dlatego albo laminujesz kolejną warstwę zanim poprzednia się do końca utwardzi i utworzy polep czyli masz kilka -kilkanaście godzin pomiędzy warstwami,albo musisz usunąć polep zmywając go wodą i płynem do mycia naczyń,ja używam do tego jeszcze szorstkiej włókniny takiej do szlifowania dzięki temu powierzchnia jest przy okazji zmatowiona (włóknina),odtłuszczona (płyn Ludwik),polep usunięty (woda i płyn) i odpylona (spłukiwanie wodą) czyli cała operacja przygotowania powierzchni do laminowania w jednym.Lepiej i szybciej się tego nie da zrobić.
A co do WEST System to wszystkie ich utwardzacze tworzą piękny lepki i gruby polep.A jeżeli oni się pogodzili z jego istnieniem i nie udało im się go wyeliminować to i tobie chyba pozostaje to zaakceptować :lol: ,nie iść na skróty tylko trzymać się reżimu technologicznego związanego z pracą epoksydami.
Pozdrawiam

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2012, o 09:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Można się poratować delaminażem, wtedy kwestia polepu jest rozwiązana błyskawicznie. :)

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL