Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 05:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 cze 2012, o 12:17 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Cześć!

Wczorajszy pobyt w Klubie nasunął mi pomysł zbudowania wiatromierza Wilda. Czy któreś z Was zna konieczne wzory do zaprojektowania i wyskalowania tego typu wiatromierza? A może ktoś zaprojektował i zbudował taki wiatromierz?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2012, o 12:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 cze 2011, o 21:44
Posty: 299
Podziękował : 69
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: pasażerka
Czy chodzi o to ? Wiatromierz Wilda i to

_________________
Pozdrawiam, Małgosia
s/y White Phoenix

"Najczęściej, nie tyle trzeba zmieniać samą sytuację, ile sposób jej doświadczania" Sensei Sunya


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 cze 2012, o 12:54 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Nie o te dane. Poszukuję wzorów na wychylenie płytki zależnie od jej wymiarów, ciężaru i prędkości wiatru. W opisach znajduję tylko "prostokątna o ciężarze". :-(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 cze 2012, o 09:43 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
I znalazłem ale o tem potem :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 cze 2012, o 10:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
No ja myślę, że będzie potem :d

Potem tzn. zdjęcia i opis budowy :D z wymiarami co by samu zbudować :D

Elektronice mówimy stanowcze NIE :D

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 cze 2012, o 12:50 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
"Wymiary" są proste:

v= √(1,94 · m/A) √(sinα · cosα)

gdzie
v- prędkość wiatru
m- masa płytki
A- powierzchnia płytki
α- kat wychylenia płytki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 cze 2012, o 15:29 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Już miałem kliknąć "pomógł" , ale co to jest ?
Iloczyn pierwiastków ?
Czegoś brakuje , albo w ogóle nie potrafię odczytać zapisu .
Pomóż .
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 cze 2012, o 07:30 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Wzór zaczerpnięty z czasopisma Radioelektronik... Nr 5 z 1992r "Wiatromierz elektroniczny", faktycznie nie dopisałem ·

v= √(1,94 · m/A) · √(sinα · cosα)

Pozostaje ustalić jednostki i można zacząć zabawę. Autorzy wykorzystali oryginalny wojskowy wiatromierz polowy dodając do niego odpowiednie kodery.



Za ten post autor Były_User 934585 otrzymał podziękowanie od: Gienek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 cze 2012, o 22:33 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Nadal niepokoiło mnie pokazanie wzoru z iloczynem pierwiastków tego same stopnia .
Sprawdziłem sporządzając wykres - wiatromierz Wilda (tabela) , te same punkty
charakterystyczne , masa i wymiary dla wzoru teoretycznego
i wzoru z Radioelektronika .
W załączniku wykresy .
Załącznik:
Wiatromierz.pdf [20.36 KiB]
Pobrane 225 razy

Na osi odciętych stopnie (1 stopień = PI/180 rd , "zwykły" stopień) ,
na osi rzędnych prędkość w m/s .
Skorzystałem przy tym z linków podanych przez White Phoenix
oraz wyprowadziłem wzór teoretyczny (na podstawie szkolnej wiedzy i danych dostępnych w wikipedii) .
Sugeruję stosowanie wzoru teoretycznego dla Cd=1 .
Wzór teoretyczny : V=((2/(Cd*ro))*(m*g/A)*(TAN(alfa)/COS(alfa)))^(1/2)
gdzie (dodatkowo do podanych przez Jacka) :
Cd (znany również jako Cx) współczynnik oporu powietrza = 1 .
ro masa właściwa powietrza = 1,2 [kg/m3] .
g przyspieszenie ziemskie = 9,81 [m/s2] .
We wzorze teoretycznym A = a*H , gdzie a=szerokość płytki , natomiast
H jest wysokością płytki mierzoną jako cała wysokość płytki pomniejszona
o podwojoną "wysokość" płytki nad osią obrotu .
Z wykresów wynika , że wojsko , w ramach tajemnicy wojskowej , wprowadziło redakcje w błąd . Różnicę między tabelą Wilda , a wykresem teoretycznym
w zakresie małych prędkości należy interpretować na korzyść teorii , ponieważ
raczej nie należy spodziewać się zależności liniowej między kątem i prędkością .
Warto przy projektowaniu zakresu stosowania naszego wiatromierza zauważyć ,
że iloraz m/A jest tożsamy z iloczynem gęstości zastosowanego materiału
i grubości wykonanej z niego płytki . Jej pozostałe gabaryty mają znaczenie "eksploatacyjne" , nie mają wpływu na charakterystykę wiatromierza .
Tyle w ramach wtrącania się w nie swoje sprawy .
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2012, o 09:21 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Gienek napisał(a):
We wzorze teoretycznym A = a*H , gdzie a=szerokość płytki , natomiast
H jest wysokością płytki mierzoną jako cała wysokość płytki pomniejszona
o podwojoną "wysokość" płytki nad osią obrotu .

A skąd ma się wziąć ta wysokość nad osią obrotu? Gdy płytka będzie obracała się wokół krawędzi natarcia wiatromierz nie będzie działał?

Gienek napisał(a):
Z wykresów wynika , że wojsko , w ramach tajemnicy wojskowej , wprowadziło redakcje w błąd . Różnicę między tabelą Wilda , a wykresem teoretycznym
w zakresie małych prędkości należy interpretować na korzyść teorii , ponieważ
raczej nie należy spodziewać się zależności liniowej między kątem i prędkością

Wiadomo, że zależność ta nie jest liniowa a co do reszty nie ma to jak zrobić model i przeprowadzić doświadczenie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2012, o 16:46 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Jacku , przedobrzyłem z definicją . Namąciłem znaczy .
"Gdy płytka będzie obracała się wokół krawędzi natarcia wiatromierz nie będzie działał?"
Będzie działał .

Najważniejsze , żebyś nie stosował wzoru z radioelektronika , ponieważ jest wadliwy .
Funkcja f(x)=a*sinx*cos* w dziedzinie (0,PI()) osiąga maksimum dla x=PI()/2 .

Niecierpliwie czekam na wyniki .
Pozdrawiam.
Ginek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2012, o 00:00 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Tak się zbulwersowałem głupotami , które powypisywałem , że zjadło mi dwójeczkę .
Powinno być :
Funkcja f(x)=a*sinx*cosx w dziedzinie (0,PI()/2)) osiąga maksimum przy PI()/4
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2012, o 16:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2010, o 15:19
Posty: 373
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Cześć !
Jacek, proponuje Ci zrobić ten wiatromierz, ja ma wiatromierz elektroniczny i metodą prób i porównania wyskalujesz sobie wiatromierz w sposób praktyczny.
Wiatr sobie zrobimy sami.
Pozdrawiam
Sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2012, o 17:48 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Sławku ja od dawna mam zamiar wykorzystać Ciebie i wiatromierz :-P
Zresztą moim zamiarem jest aby stanął w klubie.

Gienku sprawa w sumie może okazać się bardzo prosta :lol: Przedstawiony wzór może być prawdziwy tylko w określonym zakresie kąt wychylania płytki wiatromierza bo np. skąd pewność, że ma działać w całym zakresie wychylenia płytki tj 0-90° Poza wszystkim bardzo dziwne wydaje mi się aby móc w miarę prostym wzorem opisać zjawiska związane z siłami działającymi na płytkę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2012, o 20:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
A może wiatraczek od komputera plus woltomierz? Dla tych co nie lubią elektroniki może być woltomierz analogowy ;) Kalibrację można by zrobić jadąc w bezwietrzną pogodę samochodem.

Można by też podłączyć woltomierz USB i GPSa do laptopa, pojeździć sobie trochę samochodem zbierając dane. Z zebranych danych dało by się pewnie określić napięcia dla całej skali prędkości.

***
Strasznie nie na temat (miało być bez elektroniki), ale zainspirowaliście mnie :D

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2012, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 maja 2012, o 22:18
Posty: 30
Lokalizacja: Braniewo
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Olek napisał(a):
A może wiatraczek od komputera plus woltomierz?

Albo prędkościomierz rowerowy z lidla. :-)

_________________
Pozdrawiam

Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL