Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 cze 2025, o 16:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lut 2013, o 23:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jak zwykle od zaprzyjaźnionej tłumaczki :)
Okręt jest ze szturwałem. Występują, jako część mechanizmu "tiller ropes". Czy można to przetłumaczyć na "sterociągi"? A jeżeli nie, to jak?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 00:05 
Hmm.
Trudno odpowiedzieć na Twoje pytanie, ponieważ szturwał to urządzenie sterowe systemu Davies'a, gdzie sterociągi niestety nie występują.. ( patrz Dziewulski "Wiadomości o jachtach żaglowych")

Jeśli chodzi Ci o mechanizm bębnowy, to oczywiście tak.

Pozdrawiam,


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 00:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Chodzi o szturwał, czyli mechanizm Daviesa, na pewno. Problem w tym, że nie jestem pewien, czy Dziewulski ma rację. W obu mechanizmach liny/łańcuchy przenoszące nazywa cięgnami. Ale tylko w jednym przypadku używa określenia "sterociąg". Niby dlaczego? Rozumiałbym, gdyby jedne się nazywały "tiller", a drugie np."rudder". Ale po angielskiemu oba się nazywają "tiller", przynajmniej z tego co znalazłem.

A może po prostu zastosować "cięgna steru/szturwału?" Tylko to jakoś strasznie oficjalnie brzmi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 00:51 
http://www.merriam-webster.com/dictionary/tiller%20rope

W mechanizmie Daviesa zazwyczaj występowały popychacze mechaniczne, tj. drewniane (1 lub 2), a nie cięgna.
Jeśli mi nie wierzysz (jak zawsze..), poszukaj na forach modelarskich.
Myślę, że trudno o lepsze polskie źródło. Jutro poszukam w swoich zapasach czegoś, co Cię może przekona.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 01:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Żadnych cięgnoszturwałocośtam!

Po prostu sterociągi. Na ogół jest to jedna lina nawinięta środkową częścią na bęben, a dalej, przez różne bloczki idąca do dźwigni steru z dwóch stron. Rozważania, który odcinek tej liny nazwać sterociągiem, a który liną nawiniętą na bęben jest dzieleniem włosa na czworo, w czym zresztą śp. Jurek się lubował.

A jeśli to nie jest lina tylko łańcuch? To będzie łańcuchociąg szturwałowy?

Sąsiedzie, niech Twoja tłumaczka ładuje tiller ropes jako sterociągi. Jasne, proste i zrozumiałe (no, jak dla kogo :D )

Chyba, że postawimy za kołem sterowym jakąś rozrywkową panienkę. Wtedy mamy szturwał z lachociągiem za sterociągiem. :lol:

Arek, sprawdź tę ostatnią definicję. :lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Sąsiad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 02:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Prosiek napisał(a):
W mechanizmie Daviesa zazwyczaj występowały popychacze mechaniczne, tj. drewniane (1 lub 2), a nie cięgna.

Dziewulski napisał(a):
Mechanizm Daviesa polega na zastosowaniu przeciwskrętnie nagwintowanej osi obrotu koła sterowego oraz zamocowania na niej suwaków połączonych cięgnami do ramion płetwy sterowej.

:roll:
Prosiek napisał(a):
Jeśli mi nie wierzysz (jak zawsze..),

Jestem w ogóle człowiekiem małej wiary :lol: A czasem mam nawet podstawy ;)
Zbieraj napisał(a):
Sąsiedzie, niech Twoja tłumaczka ładuje tiller ropes jako sterociągi.

Howgh! Tak jej powiem.
Tak oto wniosłeś niezaprzeczalny wkład w rozwój literatury kobiecej (ta książka to jakiś romans z retrospekcjami historycznymi). Zamówię dla Ciebie egzemplarz jak już wyjdzie. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 08:34 
Sąsiad napisał(a):
Prosiek napisał(a):
W mechanizmie Daviesa zazwyczaj występowały popychacze mechaniczne, tj. drewniane (1 lub 2), a nie cięgna.

Dziewulski napisał(a):
Mechanizm Daviesa polega na zastosowaniu przeciwskrętnie nagwintowanej osi obrotu koła sterowego oraz zamocowania na niej suwaków połączonych cięgnami do ramion płetwy sterowej.



Co w tym dziwnego, co tam jest napisane?
Mylisz jedno z drugim (patrz rysunki).

Widzisz na rysunku ślimacznicę? Widzisz może cięgła/popychacze stałe( nie linowe)? ..A widzisz gdzieś sterociągi w systemie Daviesa?.. Bo taka generalnie była idea jego powstania- przełożenie zapewniające siłę BEZ użycia mogących ulec zerwaniu sterociągów.
Howgh :-)

BTW w podpisie masz swoje "tiller ropes". Rozwiązując Twój dylemat językowy- one są "tiller" bo prowadzą do/od rumpla, w późniejszych statkach do sektora sterowego jak tutaj(ale nazwa została). Oba pokazane mechanizmy były stosowane na statkach w latach ok. 1830-1890.


Załączniki:
davies.JPG
davies.JPG [ 80.22 KiB | Przeglądane 2444 razy ]
zwykly3.JPG
zwykly3.JPG [ 90.77 KiB | Przeglądane 2444 razy ]
Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 10:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dzięki, ale już przepadło :)
Na wieki matki polki i stare panny będą uważać, że w XIXw. stosowano sterociągi ;)

Ciekawostką jest, że zanim zadałem pytanie przejrzałem sporo stron angielskojęzycznych i nigdzie nie natrafiłem na rzeczonego Daviesa, chociaż załączone przez Ciebie rysunki widziałem. Wszystkie były określane jako stare systemy sterowania, bez nazwisk.

```````````````````````
A przy okazji, mały offtop. Koło sterowe składa się z:
felloe - dosłownie wieniec, u nas obręcz, czy też może być wieniec?
handles - uchwyty, u nas chyba rumby, czy jakoś inaczej?
zamiennie spokes lub shafts - pierwsze to szprychy, a drugie? Tralki?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 10:37 
Sąsiad napisał(a):
Ciekawostką jest, że zanim zadałem pytanie przejrzałem sporo stron angielskojęzycznych i nigdzie nie natrafiłem na rzeczonego Daviesa, chociaż załączone przez Ciebie rysunki widziałem. Wszystkie były określane jako stare systemy sterowania, bez nazwisk.

Owszem. Kopię po swoich książkach i po sieci od rana i również nie spotkałem nigdzie Daviesa, ale jeszcze się nie poddaję ;-)
Tak samo na temat koła - chyba(?) jeszcze nigdzie nie widziałem tego tak dokładnie rozpisanego po polsku..
Pozdrawiam,


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 12:29 
na razie znudziło mi się.. ale się nie poddaję ;-)
Za to ciekawostka do obejrzenia:

http://amhistory.si.edu/onthemove/colle ... _1380.html

Myślę, że może ktoś z "kręgów zbliżonych do" CMM mógłby pomóc..


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL