Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 23:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 62 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 15:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Przeglądałem dzisiaj swoje dzienniki jachtowe. Okazało się, że na Bavarii 36 (5 ton) z silnikiem Volvo 21kW miałem przeciętne spalanie nieco poniżej 2 l./h.

Chciałem oszacować koszty, gdybym wziął Bavarię 40 BT (8,5 tony) z silnikiem Volvo 41kW.

Czy słusznie na potrzeby planowania przyjąłem, że miałbym spalanie 4 l./h.? Czy też będzie mniejsze?

BTW Może ktoś ma dziennik jachtowy, gdy pływał Bavarią 40 z silnikiem Volvo i po prostu to sprawdzi?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 15:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Kuracent napisał(a):
Czy słusznie na potrzeby planowania przyjąłem, że miałbym spalanie 4 l./h.? Czy też będzie mniejsze?

Moim zdaniem będzie mniejsze.
Zużycie paliwa zależy od wielu czynników: Stanu technicznego samego silnika, marki silnika, rodzaju śruby, "czystości" śruby (nie może być obrośnięta), "czystości" kadłuba, ciężaru jachtu. Pewnie to jeszcze nie wszystko.
Mój Yanmar (75 kM) z turbodoładowaniem pali 2,5 l/gadzinę.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 15:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jeanneau napisał(a):
Moim zdaniem będzie mniejsze

Zgadzam się.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Jeanneau napisał(a):
Mój Yanmar

Yanmary palą odczuwalnie mniej od Volvo

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 17:18 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Spalanie jest zależne od mocy użytej (pi razy 200 gram/KM/h). Czyli ile da siem gazu. Silnik nieistotny. Nic nie stoi na przeszkodzie by większa łódka paliła Ci tyle samo co mniejsza przy podobnej prędkości.
Wszystko zależy ile kto manetkę dociśnie, bo spalanie bardzo szybko wzrasta z prędkością :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 17:39 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
RyśM napisał(a):
(pi razy 200 gram/KM/h

Hmm, to zgodnie z Twoim wzorem silnik Marka powinien schlać przy pełnej mocy z 15 litrów na godzinę. Zakładając, że dzielenie we wzorze, to oczywista pomyłka.

RyśM napisał(a):
Silnik nieistotny.

Nie wiem, skąd masz te informacje, ale to bzdura. Pomijam własności konstrukcyjne, jak np. Volvo vs. Yanmar, ale na zużycie paliwa ma wpływ znacznie więcej czynników, niż tylko moc "użyta", choćby jakość paliwa, temperatura i wilgotność otoczenia, stan silnika, wtryskiwaczy itp.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 17:47 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Dlatego napisałem boldem: mocy użytej! :rotfl:
Bowiem zaiste, tytułowe pytanie tego wątku jest takie dość... No, tego, kurde....
A pozostałe parametry są dużo mniej istotne, w porównaniu do wytwarzanej przez silnik mocy.
Nie mocy maksymalnej :lol: tylko tej którą wytwarza w danej chwili. Wytwarza ją z paliwa, żeby już łopatą...
Mój ma 50 koni - to ile ma ta malutka moja palić? Zgadniesz? Litr-dwa. :-P
Nigdy nie uzyję więcej niż 30-40 koni choćbym chciał - ona nie wchodzi w ślizg, niestety :rotfl:
Obrazek


Ostatnio edytowano 15 wrz 2013, o 17:53 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 17:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Osobiście przyjąłbym jakieś 140g na konia, a nie 200.
W moim Yanmarze wyjdzie około 1,4 a u Marka około 5,8 LITRA na godzinę przy pełnej mocy. Faktyczne zużycia są na poziomie połowy tej wartości. Wniosek: jeździmy delikatnie.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 18:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
noone napisał(a):
RyśM napisał(a):
(pi razy 200 gram/KM/h

Hmm, to zgodnie z Twoim wzorem silnik Marka powinien schlać przy pełnej mocy z 15 litrów na godzinę. Zakładając, że dzielenie we wzorze, to oczywista pomyłka.
.

Noone, to akurat nie jest bzdura, a informacja jaka wynika z lektur krzywych spalania paliwa przedstawianych przez producentów silników. Coby nie być goloslowną, takich jak na drugiej stronie tej broszury:
http://yanmar.com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/catalog/Yanmar-4JH4-TE-LR.pdf

Jak zwrocisz uwagę, przy 1500 obrotach (ręka w górę, kto jeździ w normalnych warunkach na większych? :D ) moc aktualna na wale wynosi zaledwie ok. 30 kW. I przy tej mocy ten konkretny Yanmar bedzie palił ok. 2 literków. (Dawniej krzywe pokazywały to w funkcji gram/kW przez godzinę - najniższe odpowiadało mniej wiecej tym obrotom)

Ale jak spojrzymy, gdzie jest uzyskiwana moc maksymalna (55kW - specjalnie wzięłam podobny do Markowego) to okaże się, że spalanie mamy nagle 13-16 litrów... Tak, teraz mi powiedzcie, ilu z Was dawało 3200 obrotów na silniku? Bo mnie sie jeszcze nie zdarzyło...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 18:06 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Czy ja tez mam pisać boldem, żebyś mógł zrozumieć, co piszę? :P

Żeby była jasność - nie neguję "użytej mocy", tylko podważam Twoje autorytatywne stwierdzenia niczym, a na pewno nie wiedzą, nie poparte:
1.
RyśM napisał(a):
200 gram/KM/h).

Bzdura. Niech będzie 30 KM (mocy użytej przez Ciebie) *0,2 kg, wychodzi mi 6 kg.
Gęstość ON wynosi 0,82-8,85 kg/dm3, co daje nam > 7 litrów. To gdzie te dwa litry, o których piszesz?
2.
RyśM napisał(a):
Silnik nieistotny.

Też bzdura. Wyobrażasz sobie, że identyczne silniki na takich samych jachtach, nawet w tych samych warunkach, mogą mieć znacznie różniące się spalanie?
Choćby ze względu na to, że jeden może mieć zużyte wtryskiwacze, różnice w konsumpcji mogą sięgać 50% i więcej.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Moniia napisał(a):
Noone, to akurat nie jest bzdura,

Moniia, weź Rysia wzór i policz sobie, czy Ci wyjdzie 2l z 30KW ;-)
Pomijam fakt, że funkcja zużycia paliwa do mocy nie jest liniowa.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 18:24 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Noone - czytaj ze zrozumieniem, bo ja Ci nie przetłumaczę co to jest moc jaką silnik wytwarza, a co 'znamionowa moc maksymalna' :-?
Oczywiście że nie jeżdżę z użyciem 30 koni, bo to już byłbym chyba w ślizgu. I po to Ci podaję że palę litr/h, a nie jak Ty liczysz zaraz 10 litrów :mrgreen:
Nie wiem jakiej używam przy tym mocy, takiego wskaźnika nie dali. Aby ustalić jaką moc wytwarza silnik to się mierzy właśnie ilość spalanego paliwa (na czas) i przelicza na moc. :-P
Są dziś takie komputerki w samochodach co to pokazują takie rzeczy, gdyby kto był ciekaw.
Colonel napisał(a):
Osobiście przyjąłbym jakieś 140g na konia, a nie 200.

Takie rzeczy tylko w Erze :mrgreen: Wielkie okrętowe dwusuwy z turbem, może, ale nie łódkowe maluchy.
A też nie znam żadnego silnika w jachcie żaglowym, który by w ogóle mógł pracować z pełnym obciążeniem czy nominalną mocą.
Bo do tego musiałaby być jeszcze odpowiednia śruba :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 18:39 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
RyśM napisał(a):
Noone - czytaj ze zrozumieniem

Nie wydaje mi się, żebym miał z tym problem, za to po raz kolejny dajesz dowód na to, że Ty masz ;-) przeczytaj ponownie, co napisałem powyżej - wypunktowałem to, z czym się nie zgadzam.

RyśM napisał(a):
ja Ci nie przetłumaczę co to jest moc jaką silnik wytwarza, a co 'znamionowa moc maksymalna' :-?

Nie musisz, jestem technikiem mechanikiem ;-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re:
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 18:49 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Bry wieczór. To o co Ci chodzi, kurde no? :D
Kuracent napisał(a):
na Bavarii 36 (5 ton) z silnikiem Volvo 21kW miałem przeciętne spalanie nieco poniżej 2 l./h.
Chciałem oszacować koszty, gdybym wziął Bavarię 40 BT (8,5 tony) z silnikiem Volvo 41kW.
Czy słusznie na potrzeby planowania przyjąłem, że miałbym spalanie 4 l./h.? Czy też będzie mniejsze?
Usiłowałem odpowiedzieć na zadane pytanie, że łódka spali tyle ile potrzebuje do poruszania siem z daną prędkością - a nie według liczby na tabliczce znamionowej silnika reklamującej że ma X "koni". Że "20-konny" i "40-konny" tyle samo spalą na taką samą pracę, moc, milę, czy co chcesz.
Oczywiście że różne typy silników, na różnych obrotach, paliwach, zużyte czy nie - ale ile to da różnicy spalania między silnikami - 10% ? Silnik palący 20% więcej niż norma siem wysyła na remont, tak jak Twój przykład z wtryskami - toć jak spalanie rośnie 50% to znaczy 1/3 paliwa nie jest spalana tylko wwydechem wylata :rotfl:

Jak ktoś widzi inaczej, to niech wyjaśni czemuż. :-P


Ostatnio edytowano 15 wrz 2013, o 19:03 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
RyśM napisał(a):
spalanie bardzo szybko wzrasta z prędkością


Prędkością TAK ale prędkoscią obrotową silnika...
Spalanie licz Jędruś średnio 150 - 200 g / KM/ Mh
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Kuracent
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:09 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Kocurze - kurde... podejmujem siem palić 0,1 litra przy 3000 obrotów :-P i 2 litry przy 1000 obrotów... A i nie każdy łódek na tych samych prędkościach łódki ma te same obroty. Powiesz że ta co idzie 3 knoty na 4 tys obr. pali więcej niz podobna idąca 6 knotów na 2 tys?
Kuracent pytał o dwie różne łódki z różnymi silnikami. I co spalą. Że przypomnę.


Ostatnio edytowano 15 wrz 2013, o 19:13 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
noone napisał(a):
(...)

Moniia napisał(a):
Noone, to akurat nie jest bzdura,

Moniia, weź Rysia wzór i policz sobie, czy Ci wyjdzie 2l z 30KW ;-)
Pomijam fakt, że funkcja zużycia paliwa do mocy nie jest liniowa.

Wydaje mi sie, że Andrzej pytał o ORIENTACYJNE zużycie.
Orientacyjnie, o czym Ci tez Kocur napisał, to jest pomiędzy 150-200g na koń mechaniczny na godzinę. Mocy, której akurat używasz, a nie mocy maksymalnej.
I wykres zużycia paliwa podany w gramach, w takich wartościach zwykle sie zamyka. RYS podał po prostu górną granicę dla w miarę normalnych obrotów. A zużycie spada do mniej wiecej 1500 zależnie od silnika i potem stabilnie rośnie.
O, tutaj masz taki fajny wykresik od Vetusa:
Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moniia napisał(a):
Tak, teraz mi powiedzcie, ilu z Was dawało 3200 obrotów na silniku? Bo mnie sie jeszcze nie zdarzyło...


Ja dawałem - pod wiatr 25 m/sek i falę 3 m oparłęm sie o manetkę.
I jechałem jeszcze coś koło 2 kn ...
Ale nie pytaj mnie Monia jakie było wtedy spalanie bo nie wiem - pewnie duże ...
Zresztą to nie mialo wtedy znaczenia ...
A mój D1-20 pali jak w załączniku.
Pzdr
Kocur
ps. RyśM - naprawde nie muszę nikomu udowadniać, że wiem co piszę ...
Obiecuje - nie będę Cię cytował :rotfl:
Jeszcze raz pzdr.


Załączniki:
spalanie silnika D1 20.jpg
spalanie silnika D1 20.jpg [ 75.42 KiB | Przeglądane 9383 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
RyśM napisał(a):
Kocurze - kurde... podejmujem siem palić 0,1 litra przy 3000 obrotów :-P i 2 litry przy 1000 obrotów... A i nie każdy łódek na tych samych prędkościach łódki ma te same obroty. Powiesz że ta co idzie 3 knoty na 4 tys obr. pali więcej niz podobna idąca 6 knotów na 2 tys?
Kuracent pytał o dwie różne łódki z różnymi silnikami. I co spalą. Że przypomnę.

Wybacz, ale teraz chrzanisz głupoty...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: bury_kocur
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ps. Widzę, że wykresik dałam od bardzo dużego silnika. W nich raczej wchodzi w grę dolny zakres, co widać na wykresie :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2013, o 19:31 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Moniia napisał(a):
RyśM napisał(a):
kurde... podejmujem siem palić 0,1 litra przy 3000 obrotów :-P i 2 litry przy 1000 obrotów... A i nie każdy łódek na tych samych prędkościach łódki ma te same obroty. Powiesz że ta co idzie 3 knoty na 4 tys obr. pali więcej niz podobna idąca 6 knotów na 2 tys?
Kuracent pytał o dwie różne łódki z różnymi silnikami. I co spalą. Że przypomnę.

Wybacz, ale teraz chrzanisz głupoty...
Czepi siem i ona :kiss: Oczywista że da siem. Przy 1 tys obr rzucę jakie wiadro za rufę i będę potrzebował większych mocy z silnika, to więcej spali. A przy 3000 obr postawię żagle albo wyrzucem na luz - myślisz że dużo spali? :rotfl:
Zużycie zależy od obciążęnia - od potrzebnej mocy. Toć Kocur nawet pokazuje wykres spalania zależnie od założonego obciążenia śruby :mrgreen:
Ale co to ma do "zużycia paliwa przez łódkę"? Może pasować do tej jednej konkretnej, tak skalkulowanej. Na innej będzie inaczej.
Dla info - ja nie dam więcej niz 3000 obr bo tam mam ogranicznik. :mrgreen: łódka by nie wykorzystała wyższych mocy. 6 knotów robi na ok 1800 obrotów. A więcej niż 7 nie wyciśnie, to nie ślizgacz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 06:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
RyśM napisał(a):
ja nie dam więcej niz 3000 obr bo tam mam ogranicznik. łódka by nie wykorzystała wyższych mocy. 6 knotów robi na ok 1800 obrotów. A więcej niż 7 nie wyciśnie, to nie ślizgacz.


Z czystej ciekawości.
1. Czy liczyłeś teoretyczną wypornościową max prędkość dla tego kadłuba (niezależną od rodzaju napędu oczywiście) ?
2. Do jakiej max. prędkości obrotowej jest w stanie wykręcić się Twój silnik na luzie ?
3. Do jakiej max. predkości obrotowej wykręci sie Twoj silnik pod obciążeniem śrubą ?
4. Jaka prędkość jesteś w stanie wycisąć z tego kadłuba (praktycznie !) pod max. obciążeniem silnika (czyli po takim "oparciu się" o manetkę) na stojącej wodzie bez fali i wiatru ?
5. Czy robiłeś krzywe spalania dla swego jachtu ?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jako kompletny lajkonik, w rzeczonej kwestii się nie wypowiadam, ale mam drobne pytanie uzupełniające, gdyby ktoś mógł rozjaśnić:
RyśM napisał(a):
Przy 1 tys obr rzucę jakie wiadro za rufę i będę potrzebował większych mocy z silnika, to więcej spali.

To się trochę z wykresami nie zgadza. Wydaje się, że efektem będzie mniejsza prędkość, a nie większe spalanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 10:53 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
Nie łatwiej zadzwonić do armatora i zapytać ile pali?

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
JarekM napisał(a):
Nie łatwiej zadzwonić do armatora i zapytać ile pali?
Sobie Jareczku jaja robisz? Dla Kuracenta, takie rozwiązanie jest zbyt proste, żeby mogło byc zastosowane.

Ma być DZIENNIK JACHTOWY i już! :-) :-) :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 11:01 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
Przepraszam,

Nie wiem jak mogłem się dopuścić takiego zbagatelizowania sprawy.

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 12:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Moniia napisał(a):
Tak, teraz mi powiedzcie, ilu z Was dawało 3200 obrotów na silniku? Bo mnie sie jeszcze nie zdarzyło...
Ja tak czasami daję. I wtedy motorek spala 1 litr na godzinę... bo całe pięć koni ma. Czyli zgadza się? :)

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl



Za ten post autor Cypis otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 12:42 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
JarekM napisał(a):
Nie łatwiej zadzwonić do armatora i zapytać ile pali?
Gdyby armator podał wtedy wykres spalania (jak zamieszczone wyżej, przeze mnie lub Kocura) to by Kuracent mógł sobie kalkulować. Bo zależy od prędkości pływania :-P
Sąsiad napisał(a):
Jako kompletny lajkonik, w rzeczonej kwestii się nie wypowiadam, ale mam drobne pytanie uzupełniające, gdyby ktoś mógł rozjaśnić:
RyśM napisał(a):
Przy 1 tys obr rzucę jakie wiadro za rufę i będę potrzebował większych mocy z silnika, to więcej spali.

To się trochę z wykresami nie zgadza. Wydaje się, że efektem będzie mniejsza prędkość, a nie większe spalanie.
To było do kwestii podniesionej przez Kocura - spalanie w funkcji obrotów. Bo oczywiście na daną prędkość łódki przypadają określone obroty - śruby, a zatem i silnika. Mniej-więcej, bo śruba ma 'uślizg' zależnie od obciążenia, ale z grubsza. Zatem jeśli dodam duży opór, a chcę nadal mieć ten 1000 obrotów, to muszę dodać gazu - dać silnikowi więcej paliwa by wytworzył większą moc potrzebną na pokonanie oporu.
Zakładamy oczywiście silnik który zdoła jeszcze wytworzyć to "więcej mocy" na tych obrotach i śrubę która to przeniesie - bo na typowych żaglówkach niekoniecznie, zwykle mają małe śruby i dodatkowego ciągu nie wytworzą i wtedy nie da się utrzymać prędkości poprzedniej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 12:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
RyśM napisał(a):
Gdyby armator podał wtedy wykres spalania [...] Bo zależy od prędkości pływania
Wystarczy, żeby podał obroty optymalne i spalanie przy takowych.
Przecież planowanie rejsu to nie aptekarstwo - nawet dla Kuracenta różnica rzędu 20-50 litrów to chyba nie jest tragedia.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 13:01 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
RyśM napisał(a):
JarekM napisał(a):
Nie łatwiej zadzwonić do armatora i zapytać ile pali?
Gdyby armator podał wtedy wykres spalania (jak zamieszczone wyżej, przeze mnie lub Kocura) to by Kuracent mógł sobie kalkulować. Bo zależy od prędkości pływania :-P


Zawsze byłem przeciwnikiem liczenia spalania. Według wzoru Kuracent wolniej popłynąc będzie miał mniejsze spalanie na godzinę, ale będzie musiał więcej godzin pływać. Jest nieskończona ilość zmiennych, które mogą mocno wypaczyć wyniki dokładnych obliczeń.

Moim zdaniem, najlepiej trzymać obroty przy, których silnik ma największy moment obrotowy (około 1700 rpm), bo teoretycznie wtedy najefektywniej spala paliwo. A spalanie wziąć od armatora i dodać do niego tak 20% ze względów bezpieczeństwa. Wiem, moje myślenie jest za proste jak na ten dzieł, dlatego zgodnie z sugestią Maar'a uznajcie moje metody za niewłaściwe i niebezpieczne.

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 13:04 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Oczywiście że wystarczy tak jak Maar mówi, typową prędkość podróżną - ale Kuracent chyba by jęknął przy różnicy 50 litrów ;) Nadal twierdze że jak Kuracentowi na poprzedniej łódce wyszło 2 litry - a to dane z rzeczywistego rejsu, nie żadne 'reklamowe' - to na tej większej będzie podobnie, niechby do 2,5 l. Czyli "dodać tak 20% " :cool:
Ileż można dywagować :rotfl:
bury_kocur napisał(a):
Z czystej ciekawości.
1. Czy liczyłeś teoretyczną wypornościową max prędkość dla tego kadłuba (niezależną od rodzaju napędu oczywiście) ?
2. Do jakiej max. prędkości obrotowej jest w stanie wykręcić się Twój silnik na luzie ?
3. Do jakiej max. predkości obrotowej wykręci sie Twoj silnik pod obciążeniem śrubą ?
4. Jaka prędkość jesteś w stanie wycisąć z tego kadłuba (praktycznie !) pod max. obciążeniem silnika (czyli po takim "oparciu się" o manetkę) na stojącej wodzie bez fali i wiatru ?
5. Czy robiłeś krzywe spalania dla swego jachtu ?
1 i 4. 6,6 knota (pi razy), w rzeczywistości przekroczy 7 (ekstra 2 stopy z nawisów), znajomy twierdzi że chodzi na silniku 8 kn (nie sprawdzałem ;) )
2. 3100 - teoretycznie ma być zdławiony na regulatorze do 3000; mogą chodzić do 4000, zależy jak nastawione.
3. 3000-3100.
5. Nie robiłem, ciutkę brak danych do obliczenia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 14:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
RyśM napisał(a):
...

Dzięki za wyjaśnienie. Zarówno Tobie, jak i pozostałym. Rozjaśniliście mi kwestie ważne dla realizacji przyszłorocznych planów :kiss:

Ps. Nawet wątki Kuracenta znienacka mogą okazać się pożyteczne :roll: ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 62 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 195 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL