Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 21:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Dwa cale
PostNapisane: 13 paź 2013, o 17:13 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Ahoj,
Rozpracowuję w AutoCad'zie i DelftShip'ie wręgi dla łodzi motorowej projektu Atkin & Co. - "Ninigret skiff" i mam problem z grubością kila. W rzucie i opisie materiałów napisane jest "sided 2 inches". Co to oznacza? Wymiar od osi czy całkowita grubość kila?
Po nałożeniu obrysów wręg z tabeli rzędnych na zeskanowane rysunki prawdopodobnie wychodzi że jest to całkowita grubość kila.
http://alexarchilab.pl/temp1.jpg
http://alexarchilab.pl/temp2.jpg

Proszę o pomoc.
Z góry dzięki za szybką odpowiedź.

Alex


Załączniki:
Komentarz: Obrys wręgu 4 w AutoCADzie
temp3.JPG
temp3.JPG [ 40.2 KiB | Przeglądane 4510 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 13 paź 2013, o 18:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Tak jak napisałeś od osi symetrii. 2" sided - czyli 4 cale (101,6mm) łącznie.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:00 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
OK.
Ale patrząc na przekroje z kilem grubości 101,6mm
Obrazek
.... kil wychodzi kwadratowy lub prostokątny u samej góry dziobu usytuowany szerszym bokiem do kierunku prądu wody. Czy to jest poprawne? Bo belki konstrukcyjne lepiej przenoszą obciążenie jak w przekroju są prostokątne, nie kwadratowe i dłuższym bokiem przekroju ustawione są równolegle do kierunku obciążenia.
Łódź ma długość 6,7m. Jaka grubość kila z dębu dla niej jest najbardziej prawdopodobna - 50,8mm czy 101,6mm?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Zdecydowanie bardziej prawdopodobne jest 100 mm. Ponadto, w opisie masz oak sided 2" - głupi opis, ale akurat jedyna sensowna jego interpretacja to jest dwie dwucalowe dechy z dębu "side by side" - co daje wlasnie te cztery cale grubości. Dwa cale to jakby standardowy rozmiar jeśli chodzi o drewno, wiec nie dziwi mnie użycie.

Ale nie lepiej zapytać u źrodła?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:13 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Pisałem, pytałem - źródło niestety już nie żyje, ani jeden, a ni drugi projektant :(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
alexarchilab napisał(a):
Pisałem, pytałem - źródło niestety już nie żyje, ani jeden, a ni drugi projektant :(

To to ja wiem, ale biuro istnieje...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:25 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Cytuje:
"As I am sure you realize from my web site - this is not an active design office. I like to call my self the "caretaker" of the designs.
Best, Pat"

"William died in 1964 and John in 1999.
I would suggest you get a book on lofting and loft the boat in the traditional way.
Best, Pat"


Ostatnio edytowano 14 paź 2013, o 08:52 przez alexarchilab, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17662
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ja tylko nie rozumiem jednego, po co wymiary podane w calach i ich ułamkach zwykłych, zamieniać na system dziesiętny? :roll:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:31 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Łódka będzie budowana w Polsce, a wiec materiały też będą kupowane tu i to w milimetrach, centymetrach, metrach a nie calach ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
alexarchilab napisał(a):
Cytuje:
"As I am sure you realize from my web site - this is not an active design office. I like to call my self the "caretaker" of the designs.
Best, Pat"

Z tego tez zdaje sobie sprawę, ale moze ktoś coś wie. Jednak, skoro zapytałes, to pozostaje nam dochodzić :)

Nie masz żadnych innych wymiarów które sugerowałyby rozwiazanie?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:43 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Jest tylko to co podałem:
http://alexarchilab.pl/temp1.jpg
http://alexarchilab.pl/temp2.jpg
Również moje rysunki na bazie tabeli rzędnych i nałożenie oryginalnego rysunku od Atkin'a - wręgi 4, 6, 11


Załączniki:
Komentarz: wręg 11
11.JPG
11.JPG [ 52.7 KiB | Przeglądane 4191 razy ]
Komentarz: wręg 6
6.JPG
6.JPG [ 65.23 KiB | Przeglądane 4191 razy ]
Komentarz: wręg 4
4.JPG
4.JPG [ 65.92 KiB | Przeglądane 4191 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 09:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17662
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
alexarchilab napisał(a):
Łódka będzie budowana w Polsce, a wiec materiały też będą kupowane tu i to w milimetrach, centymetrach, metrach a nie calach ;)

Można spokojnie zamawiać drewno w polskich składach posługując się miarą calową ... a budując, wystarczy kupić taśmę calową za parę złotych ... :roll:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 10:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10548
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Z całkiem innej beczki:
patrząc na rysunki nie rozumiem dlaczego na przekroju 4 masz inne dno niż Atkins, wraz co to jest takie dziwne niebieskie obniżenia dna na rys 11 - czy to ma być coś z tą "płytą kawitacyjną" - tez nie rozumiem.
A dziobnica na górze nie musi być taka silna jak na dole:
lepiej (kiedy przydzwonisz) ,aby sie połamała nad linią wodną. :roll:
Poza tym taką szeroka ładniej sie da zaokrąglić :cool:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 11:00 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Marian Strzelecki napisał(a):
Z całkiem innej beczki:
patrząc na rysunki nie rozumiem dlaczego na przekroju 4 masz inne dno niż Atkins, wraz co to jest takie dziwne niebieskie obniżenia dna na rys 11 - czy to ma być coś z tą "płytą kawitacyjną" - tez nie rozumiem.
A dziobnica na górze nie musi być taka silna jak na dole:
lepiej (kiedy przydzwonisz) ,aby sie połamała nad linią wodną. :roll:
Poza tym taką szeroka ładniej sie da zaokrąglić :cool:
MJS

Skala podkładów wzdłuż osi X i Y może być inna - jest to skan ksera z oryginalnego projektu i ksero w dodatku posklejano z kilku A4 wiec jest powyginane że ledwo prostuję się w skanerze i stąd na skanach nie mam linij prostych które powinny być proste. Za bardzo staram się nie patrzeć na ręczne rysunki z ubiegłego stulecia, trzymam się tabeli rzędnych.
Niebieska krecha jest to dokładnie "BOOT TOP" coś w rodzaju podłogi lub góra konstrukcji pod podłogę.
Dziobnica jest sklejana z kilku części (3-ch), nie jest wyginana. Tu widać:
http://alexarchilab.pl/temp4.jpg


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 14 paź 2013, o 11:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Robisz model 3d do późniejszego wycięcia na CNC? Może lepiej było by wykorzystać tabele rzędnych, a nie rysunki.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 16 paź 2013, o 17:39 

Dołączył(a): 3 lip 2013, o 14:36
Posty: 11
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Właśnie staram się trzymać wyłącznie tabeli, ale nie dużo punktów jest w niej podane, wiec zostaję ściągnięcie brakujących wymiarów i proporcje z rysunków.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Tak to na razie wygląda.
Obrazek


Załączniki:
Komentarz: Tabelka
table.jpg
table.jpg [ 139.39 KiB | Przeglądane 3796 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 16 paź 2013, o 18:05 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie wiem czy takie przenoszenie do komputera rysunków ma jakiś sens poza zabawą?
Ta łódeczka została narysowana na papierze i w jakiejś tam skali i wymiary do tabelki zostały zdjęte z tych rysunków czyli z niezbyt dużą dokładnością i potencjalnymi błędami.
To budowniczy rysując tą łódkę na podłodze w skali 1:1 (czyli tzw z angielska lofting) koryguje wszelkie niedokładności w wymiarach i płynności linii. Zresztą taki rysunek służy potem do uzyskiwania koniecznych wymiarów i kątów nie opisanych na rysunkach w skali.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 16 paź 2013, o 20:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
peter napisał(a):
Nie wiem czy takie przenoszenie do komputera rysunków ma jakiś sens poza zabawą?
Ta łódeczka została narysowana na papierze i w jakiejś tam skali i wymiary do tabelki zostały zdjęte z tych rysunków czyli z niezbyt dużą dokładnością i potencjalnymi błędami.
To budowniczy rysując tą łódkę na podłodze w skali 1:1 (czyli tzw z angielska lofting) koryguje wszelkie niedokładności w wymiarach i płynności linii. Zresztą taki rysunek służy potem do uzyskiwania koniecznych wymiarów i kątów nie opisanych na rysunkach w skali.


Się też nad tym zastanawiałem.

Ja mam od Atkina "Cupina" który czeka w odmentach biblioteki na realizacje :D

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dwa cale
PostNapisane: 20 paź 2013, o 16:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10548
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Z tą dokładnością to nie przesadzajcie:
nawet dobre stocznie robiąc w drewnie miały po kilka cm błędów.
A jedno z wygrywających Tang 730 (Jacka Paluszkiewicza) miało genuę z jednaj burty za długą, ale za to z drugiej za krótką o 5cm
:-P
MJS
ps
Oczywiście nie sugeruję zmieniania kształtów , ale rutynowe milimetrowe "aszibki" zwykle się niwelują.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL