Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 21:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 356 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 19:29 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1134
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 441
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
zosta napisał(a):
To szlifowanie idzie bardzo opornie. Pewnie też dlatego, że za drobno zacząłem, ale miałem tylko P80 i P40 a ten drugi to już za gruby.

Macie jakieś sprawdzone sposoby na doprowadzenie kołka do okrągłostanu?
Szlifierka taśmowa ( czołg) . Najpierw papier 36 , później 80 i na koniec 120 .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 19:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Na teraz ... :)


Na przyszłość ... ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2014, o 08:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Sposób z wiertarką już gdzieś widziałem i się nad nim właśnie zastanawiam, ale co napędza ten wynalazek z drugiego filmu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2014, o 09:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
zosta napisał(a):
Sposób z wiertarką

wygodniejsze jest użycie kątówki -> http://maszynowy.eu/przystawka-do-poler ... -glob.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2014, o 14:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
zosta napisał(a):
co napędza ten wynalazek z drugiego filmu?

Pewnie jakiś motorek.
Spróbuj z taśmą od czołgu, rozciętą - i "ręcami" poprzez rękawice na zasadzie "moje - twoje". W bardziej zaawansowanej opcji, taśmę owiń dookoła...

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2014, o 16:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zosta napisał(a):
To szlifowanie idzie bardzo opornie.
Bez przesady, to przecież cienkie patyki. Bierze się papier ścierny, zwany kiedyś pięknie szmerglem, w dłonie i jedzie, jak kiedyś czyścibut czyścił pańskie cholewki. Godzina i po robocie.

Miałem 6 sztuk do obrobienia i nie płakałem. ;)

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2014, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
robhosailor napisał(a):
Godzina i po robocie.

To musisz mieś więcej pary w rękach, bo moje więdną szybciutko.
Zbudowałem takie cudo z resztek:
Załącznik:
l8.jpg
l8.jpg [ 264.54 KiB | Przeglądane 4308 razy ]

ale niestety nie działa tak pięknie jak by się chciało. Trzeba dopracować.
Trochę się do przodu posuwa, ale końca nie widać...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2014, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zosta napisał(a):
To musisz mieś więcej pary w rękach, bo moje więdną szybciutko.

Przypuszczam, że raczej odpuściłem sobie zbytnią perfekcję tego szmerglowania.

Wygląda na obrazku, że jeszcze trochę i spoko-luz. :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 07:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
robhosailor napisał(a):
Wygląda na obrazku, że jeszcze trochę i spoko-luz.

To akurat taki najbardziej obszmerglowany fragmencik :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 07:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Lepiej kijek pocieniować , niż go potem pogrubasić :mrgreen:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 12:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Szlifując zastanawiam się jak wykończyć moje dzieło (licząc na to, że ono mnie nie wykończy wcześniej).
Piszą, że dwanaście warstw lakieru można zastąpić trzema warstwami epoxy i trzema lakieru. Oczywiście jestem za uproszczeniem procesu, więc skłaniam się ku epoxy. Jeśli dobrze rozumiem, samo epoxy słabo jest odporne na UV, stąd dodatkowe warstwy lakieru.

Wątpliwości mam natury technologicznej, a mianowicie w jakich czasowo odstępach kłaść kolejne warstwy. Czy pozwalać im dobrze wyschnąć a potem przecierać papierem, czy może mokre na mokre kłaść?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
Ja bym czekal az sie utwardzi.
Mokre na mokre bedzie sie mazac,
Niech sie utwardzi

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 12:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zosta napisał(a):
Piszą, że dwanaście warstw lakieru można zastąpić trzema warstwami epoxy i trzema lakieru. Oczywiście jestem za uproszczeniem procesu, więc skłaniam się ku epoxy./.../Wątpliwości mam natury technologicznej, a mianowicie w jakich czasowo odstępach kłaść kolejne warstwy. Czy pozwalać im dobrze wyschnąć a potem przecierać papierem, czy może mokre na mokre kłaść?
Paco napisał(a):
Ja bym czekal az sie utwardzi.
Mokre na mokre bedzie sie mazac,
Niech sie utwardzi
Zasada jest taka, że epoksyd kładzie się mokre na mokre 3 razy. Tzn. warstwa kolejna zanim ostatecznie zżeluje i utwardzi się poprzednia. Uzasadnienie jest takie, że podczas utwardzania na powierzchni osadza się "tlusty" nalot związków aminowych, zwany polepem, który potem trzeba by usuwać zanim położy się kolejną warstwę, czyli kładzenie mokre na mokre oszczędza nam roboty z odtłuszczaniem i usuwaniem polepu. Można czekać, aż się utwardzi, ale potem trzeba usuwać polep, matowić papierem ściernym i dopiero kłaść następną warstwę.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 12:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Trochę się rozjaśnia.
Czyli po trzeciej warstwie epoxy należy poczekać`aż wyschnie, a potem aceton, papier i lakier?
Warstwy lakieru kładzie się na suche, prawda?


Ostatnio edytowano 24 kwi 2014, o 13:05 przez zosta, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Na suche , ale przelecane papierem 360 i odtłuszczone (mogę się mylić) :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 12:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zosta napisał(a):
aceton
Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego acetonu. Polep zmywa się ciepłą wodą z detergentem, potem suszy i szmergielek.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
robhosailor napisał(a):
kładzenie mokre na mokre oszczędza nam roboty z odtłuszczaniem i usuwaniem polepu

chyba, że zastosujemy utwardzacz nie dający polepu (są takie a które to już pisałem w jakimś wątku)

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 07:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
jak kladlem WS 105 to czekalem az wyschnie pozniej lekko papierem i kolejna warstwa.

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 07:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Paco napisał(a):
jak kladlem WS 105

i nie było osławionego polepu?
Czytam (link), że w niższych temperaturach może się pojawić, ale ani słowa jakie temperatury są "niższe".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 08:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zosta napisał(a):
Paco napisał(a):
jak kladlem WS 105

i nie było osławionego polepu?
Czytam (link), że w niższych temperaturach może się pojawić, ale ani słowa jakie temperatury są "niższe".

Musisz chyba zapytać swoich dostawców epoksydu na miejscu, czy używając tego, lub tamtego będziesz miał po utwardzeniu tłustą powierzchnię wymagającą dodatkowych zabiegów, czy nie.

Polep powstaje na 100% przy użyciu utwardzacza Z1, ale tam masz przecież inne.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Muszę przyznać, że ręczne szlifowanie jest tylko dla hobbystów co za dużo pary mają. Poświęciłem wczoraj chwilę na udoskonalenie mojego wynalazku i dzisiaj całe szmurglowanie poszło błyskawicznie.

Mała rzecz, a cieszy. :D
Załącznik:
l9.jpg
l9.jpg [ 224.31 KiB | Przeglądane 3952 razy ]

Załącznik:
l10.jpg
l10.jpg [ 219.83 KiB | Przeglądane 3952 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
zosta napisał(a):
ręczne szlifowanie jest tylko dla hobbystów

Dlatego warto się przyłożyć do heblowania :-P wtedy szlifowanie jest tylko kosmetyczne. Ja przy takich patykach używam ośnika, równiaka a na koniec gładzika.
Majstrowatym polecam wykonanie prostej tokarni napędzanej np. silniczkiem od starej pralki wg pomysłu Pana Słodowego - do szlifowania wystarczy a jaka przy tym przyjemność ;)

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2014, o 14:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Kilka słonecznych dni i drzewca gotowe :)

Prostokąt z zamkniętą w nim potencjalną rejką:
Załącznik:
l11.jpg
l11.jpg [ 226.74 KiB | Przeglądane 3804 razy ]

Załącznik:
l13.jpg
l13.jpg [ 251.64 KiB | Przeglądane 3804 razy ]


Rejka wydobyta z masztem u boku:
Załącznik:
l14.jpg
l14.jpg [ 224.36 KiB | Przeglądane 3804 razy ]

Załącznik:
l15.jpg
l15.jpg [ 228.19 KiB | Przeglądane 3804 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2014, o 06:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Obejrzałem film Paco o kapitańskiej ławeczce i się wstydzę teraz, bo nie odkurzyłem po sobie... :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2014, o 07:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Wiesz co by było jakby nie odkurzył :rotfl: :mrgreen:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2014, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
Kuba bardzo smieszne :rotfl:
Bym nie odkurzyl, to przy lekkim wietrze mialbym wszystko na desce

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2014, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Można się piąć w górę! :)
Załącznik:
l16.jpg
l16.jpg [ 232.96 KiB | Przeglądane 3544 razy ]

Załącznik:
l17.jpg
l17.jpg [ 232.93 KiB | Przeglądane 3544 razy ]

Załącznik:
l18.jpg
l18.jpg [ 236.67 KiB | Przeglądane 3544 razy ]

Załącznik:
l19.jpg
l19.jpg [ 249.58 KiB | Przeglądane 3544 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2014, o 08:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Patrzę na moje dzieło i zastanawiam się co zrobić, żeby nie zrobić czegoś źle.
Na przykład:
W jakiej odległości od krawędzi wiercić otworki na drut, którym zszyję całość? I w jakich odstępach?
Czy płaty burt mają zachodzić na dno, czy może stykać się mają krawędziami?
Czy otwór na miecz wyciąć teraz, czy może po sklejeniu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2014, o 11:50 

Dołączył(a): 22 lut 2010, o 16:46
Posty: 65
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 25
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam. Płaty sklejki najlepiej żeby stykały się krawędziami. Po obróceniu łódki trzeba będzie łączenie zaszpachlować żywicą z jakimś wypełniaczem.
Ja otwory na drut robiłem około 1cm od krawędzi w odstępach około 30cm.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2014, o 12:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
pawe66 napisał(a):
Ja otwory na drut robiłem około 1cm od krawędzi w odstępach około 30cm.

Dzięki.
Konstruktor polecał mi wiercić ok. 0,5 cm od krawędzi. Zobaczymy jak wyjdzie.
A powiedz czy wewnętrzne krawędzie łączenia szpachlowałeś?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 356 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: tomasz piasecki i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL