Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 00:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 559 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 sie 2014, o 17:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Mnie, po niektórych wypowiedziach, nasuwa sie następujące pytanie bo chyba czas na nie:
Co to znaczy być Kapitanem (Skipperem) na jachcie?
Czy to ten który prosi o wykonanie komendy (polecenia)?
Czy to osoba która jest odpowiedzialna za całość załogi i jachtu?
Czy może adoratorem tego towarzystwa?

Ja już nic nie wiem.
"Znaczy nie wiedział ale powiedział"

Raz już taki post anulowałem.
To takie pytania w wielkim skrócie myślowym.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:00 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Leszek1954 napisał(a):
Co to znaczy być Kapitanem (Skipperem) na jachcie?
Czy to ten który prosi o wykonanie komendy (polecenia)?
Czy to osoba która jest odpowiedzialna za całość załogi i jachtu?
Czy może adoratorem tego towarzystwa?

Tak, na wszystkie trzy ;-) A dlaczego pytasz?

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Bo coś mi się wydaje, że o czymś zapomnieliśmy w tej całej dyskusji.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:05 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
noone napisał(a):
le znowu - nie ma kompletnie znaczenia dla bezpieczeństwa, czy powiesz koleżce "oddaj cumę" czy "cuma na pokład" czy "ciągnij tę linkę", o ile wcześniej ustaliliście znaczenie tych pojęć.


no wlaśnie oni ustalili "oddaj cumę" możesz ustalić,ze na słowo "żbik" oddajesz cumę.
a na słowo scyzoryk wybierasz lewy fok szota.

Historia prawdziwa, pływałem z gościem który nigdy nie nauczył się, który szot foka po zwrocie wybrać, przez tydzień go póbowałem nauczyć, kompletna klęska

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:14 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Panowie... :lol:
Powiedzmy że jak zaproszę kogoś na przejażdżkę łódką to nie zrobię mu wykładu z "prawidłowej terminologii" i doniosłej różnicy znaczeniowej między "wybierz" a "wybieraj". ;) Bo po co?
A jak będzie kto chciał szkolenia na patent PZŻ to mu wykład zrobię. Czemu nie?

Tu też leży różnica między naszą "tradycyjną metodą szkolenia" a zwyczajnym żeglarstwem. Przypomnę że metodyka jak w PZŻ powstała gdy wieloosobowe załogi w stylu harcerskim ( i złożone z "wykwalifikowanych członków załogi" :lol: ) pływały podczas kursów na Omedze (żeglarz) czy DZ (sternik); i podczas "rejsów szkoleniowo-stażowych" . Żeby wygłaszać komendy trzeba mieć komu. :mrgreen:
A dziś bywa że szkoli się gościa który chciałby pożyczyć łódkę by spędzić urlop z żoną i potomstwem.
Nie będzie "dowodził wykwalifikowanymi członkami załogi w stopniu żeglarza" :-P

Tak dla przykładu: to ilustruje tradycyjne "podejście PZŻ"
ins napisał(a):
Bezsensem jest wykonywanie dwóch zwrotów tak jak to na rysunku Rysia jak mogę do MOB podejść jednym.
A ja dam przeciwne: bezsensem jest "wykonywanie zwrotów" - zaś w tym manewrze nie "wykonuje się" żadnego zwrotu :-P
Polega on na wyłożeniu steru - żadnych innych "czynności" nikt nie "wykonuje". Nie ma zatem komend typu "do zwrotu" ni "lewyfokaszotcośtam" wydawanych załodze, bo i nie ma komu ich wydać: załoga jest za burtą!.
Łódka oczywiście "przechodzi linię wiatru", wielekroć zresztą; jeśli ktoś chce to nazywać "zwrotami" - zgodnie z "prawidłową nomenklaturą" - to już jego sprawa.
Ja sobie to mogę nazwać dowolnie inaczej, np. "cyrkulacją zacieśnioną"... ICMPTZ? :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:17 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
piotr6 napisał(a):

no wlaśnie oni ustalili "oddaj cumę" możesz ustalić,ze na słowo "żbik" oddajesz cumę.
a na słowo scyzoryk wybierasz lewy fok szota.

Super, ja tylko nieśmiało chciałem zaznaczyć, że to nie jest jedyna słuszna komenda, a jacht nie zatonie, jeśli powiesz ją innymi słowami. Nie wiem, jak Ty, ale ja właśnie o tym pisałem ;-)

piotr6 napisał(a):
Historia prawdziwa, pływałem z gościem który nigdy nie nauczył się, który szot foka po zwrocie wybrać, przez tydzień go póbowałem nauczyć, kompletna klęska

A ja pływałem z wieloma osobami, którym permanentnie miesza się prawa strona z lewą, natomiast z wybieraniem foka sobie radzili bezbłędnie ;-)

Leszek1954 napisał(a):
Bo coś mi się wydaje, że o czymś zapomnieliśmy w tej całej dyskusji.


No ale o czym? ;-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:39 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
noone napisał(a):
Super, ja tylko nieśmiało chciałem zaznaczyć, że to nie jest jedyna słuszna komenda, a jacht nie zatonie, jeśli powiesz ją innymi słowami. Nie wiem, jak Ty, ale ja właśnie o tym pisałem ;-)


ja też dlatego chętnie używam komendy "wróbel" ;)

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
O odpowiedzialności prawnej, czego nie życzę nikomu, za zaistniały wypadek. Nie wiem jak to dokładnie określić. Według jakich procedur (PZŹ-towskich, zwyczajowych) prawnicy będą dochodzić przyczyn zaistniałego wypadku? Jeżeli idea mojej wypowiedzi jest niejasna to proszę o pomoc w jej dookreśleniu.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:51 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Chodzi Ci o to, czy wypowiedzenie komendy niezgodnej z podręcznikiem komisji szkolenia PZŻ zostanie uznane za "rażące zaniedbanie przyczyniające się do wypadku"?
Względnie wykonanie "bezsensownego podejścia wg Rysia" - jako niezgodnego z ustalonymi, prawidłowymi metodami egzaminacyjnymi - spowodowało zagrożenie dla MOBa?
Bo też nie wiem jak to określić.... :oops:


Ostatnio edytowano 14 sie 2014, o 18:53 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Tak

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 18:57 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ryś napisał(a):
Chodzi Ci o to, czy wypowiedzenie komendy niezgodnej z podręcznikiem komisji szkolenia PZŻ zostanie uznane za "rażące zaniedbanie przyczyniające się do wypadku"?


Ryś w kwestii formalnej, teraz podręcznik PZŻ nie ma nic do rzeczy, należy zwrócic uwagę na rozporządzenie ministra

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ins napisał(a):
Obecnie reżim rozporządzenia ministerialnego nakłada:

3) kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie, stosownie do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht;
4) praca w charakterze członka załogi:
a) wykonywanie poleceń prowadzącego jacht,
b) odpowiadanie na komendy,

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 19:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Leszek1954 napisał(a):
Ryś napisał(a):
Chodzi Ci o to, czy wypowiedzenie komendy niezgodnej z podręcznikiem komisji szkolenia PZŻ zostanie uznane za "rażące zaniedbanie przyczyniające się do wypadku"?
Tak
A co mają do ewentualnego orzeczenia przyczyn wypadku i winy poglądy jakiegoś prywatnego stowarzyszenia zrzeszającego parę procent polskich żeglarzy?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 19:06 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Dlatego też "dobra praktyka morska" nie jest tym samym co "wymagania egzaminacyjne na stopień sternika morskiego".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 19:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Ryś napisał(a):
Dlatego też "dobra praktyka morska" nie jest tym samym co "wymagania egzaminacyjne na stopień sternika morskiego".

Przy założeniu, że to pierwsze zawiera w sobie to drugie.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 20:58 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Ale praktyka zalecana przez, przykładowo, RYA czy Coast Guard nie zawiera wymogów PZŻ ;)
Zbieżności oczywiście są, lecz nie mają żadnego związku z metodyką szkolenia...
piotr6 napisał(a):
Ryś w kwestii formalnej, teraz podręcznik PZŻ nie ma nic do rzeczy, należy zwrócic uwagę na rozporządzenie ministra
Właśnie. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2014, o 17:20
Posty: 207
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: uprawnienia do marzenia
pierdupierdu napisał(a):
A po co miałbym "ułatwić komunikację" w sytuacji, w której i ja i ci co ze mną pływają wiedzą co robić, również w sytuacjach awaryjnych? A jak nie wiedzą - to się nauczą, prawda?


Pierdu ja nie wiem po co miałbyś sobie cokolwiek ułatwiać.

Ja tylko napisałem jaki jest wg. mnie sens istnienia komend, jako sformalizowanej formy komunikacji . A kto i kiedy ich używa to jego sprawa. To tylko narzędzie, którego kto chce to używa a kto nie chce to nie używa. Inaczej jest zapewne w żegludze zawodowej.
Jak zwykle wszystko ma swoje zady i walety ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2014, o 23:42 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ryś napisał(a):
Względnie wykonanie "bezsensownego podejścia wg Rysia" - jako niezgodnego z ustalonymi, prawidłowymi metodami egzaminacyjnymi - spowodowało zagrożenie dla MOBa?


Dla MOB'a niekoniecznie, ale na jachcie zazwyczaj są ludzie i "szalony iwan" czyli wykonywanie cyrkulacji od bajdewindu przez zwrot przez rufę do bajdewindu z wybranym non stop grotem jest manewrem bezpiecznym dla nich w bardzo wąskim zakresie warunków.
Zapraszam do wykonania tego manewru na jachtach typu Sasanka, Viva, Bavaria, Oceanis które do lekkich mieczówek konstrukcyjnie nie należą, ale są niezwykle popularne.
Krótkie pytanie czy robiłeś taką cyrkulację jak na zamieszczonym przez Ciebie rysunku, na typowym jachcie z czarterowni mazurskiej lub chorwackiej w 4 - 5 B, z żaglami nie w konfiguracji manewrowej tylko marszowej.
Bo ja w takie rzeczy się bawię, niekiedy wbrew swej woli.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 01:01 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Owszem, z wyż/wym - Sasanką. Także pokazując kursantom. Także na Nashu, Orionie, Foce, DZ, Zefirze i Omedze. Ostrzegałem o lekkich? Obaj wiemy czemu :mrgreen:
Nie czarteruję w Chorwacji, tu nie wiem, sorry. Jakoś nie lubię bavariowatych.
Robiłem też taką cyrkulację Jotką i Opalem, nie raz. Również w 10B. Niekiedy "wbrew swojej woli", owszem... :-?
Oczywiście że łódką pełną załogi lepiej inaczej - kursantom pokazać zaś można gdy warunki pozwolą, nie żeby coś się rwało i łeb rozbijało. Ale wachta w morzu to często dwie osoby - i nie ma na co czekać.
Ale takie numery pokazywałem na wstępie szkolenia - doskonale demonstrują co łódka robi pod działaniem żagli i dlaczego. Uczeń poczuje i zrozumie (a manewr mu się przyda kiedyś).
Acz program PZŻ nie przewidywał wówczas - i chyba nadal.



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 06:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Na Oceanisie robi się to bez problemów.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 07:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1743
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 264
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: KJ
"Wypadłam" z wątku (pracy tyle , że rąk brak) ale zerkam. Teraz coś o manewrach by człowieka podjąć. Pomijając mój absolutnie prywatny pogląd , że wyciąganie człowieka w złej pogodzie , w ubraniu - to nikłe szanse. Przeżyłam raz w doylko tegbrej i bez balastu ubrania. Więcej nie chcę. Natomiast co do teorii jak podejmować - to ok. ktoś coś spróbował , napisał. To sobie można z kołem poćwiczyć. A w życiu są takie sytuacje , że trzeba szybko i adekwatnie do warunków reagować. Uważam , że każda metoda jest dobra byle była bezpieczna dla załogi , jachtu i ratowanego.
I na marginesie - dlaczego wielu egzaminatorów upiera się by podnosić człowieka z burty ??? Dlaczego , po jego wyłapaniu , nie podprowadzić do rufy , która to na bardzo wielu jachtach jest "otwarta" albo zaopatrzona w drabinkę ?
BTW
Ciekawią mnie spostrzeżenia egzaminatorów odn umiejętności czytania ze zrozumieniem dzieciarni 14 - 18 lat. Praktycznie obsłużyć łódkę potrafią ale zrozumienie pisanego - zgroza czasami. I jakaś prawidłowość mi wyłazi. Śródlądowe szkoły uczą tego co na śródlądziu. Chodzi głównie o locję i przepisy. A przecież żj ma prawo , w ograniczonym zakresie , i po morzu. Jak wygląda system boczny w Iala A - czarna magia. Skoro jeszcze mamy patenty i egzaminy , to może jakoś zweryfikować te archaiczne programy ?

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 08:35 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Inka napisał(a):
Jak wygląda system boczny w Iala A - czarna magia.

Płynę od Wrocka do Świnkowa, ba nawet parę mil dalej. Cały czas mam po prawej kolor czerwony i walce, a po lewej zielony i stożki. Wchodzę do portu na śródlądziu po prawej zielony, po lewej czerwony, podobnie na wejściu do portu morskiego, oczywiście w naszej strefie klimatycznej. Jaka tu magia ?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 08:37 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Inka napisał(a):
zweryfikować te archaiczne programy


Na czym polega archaicznośc programu?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 08:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
Na Oceanisie robi się to bez problemów.

Na Bawariach też.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 08:58 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ja też to bez problemu robię na prawie wszystkim co pływa i co niby z tego wynika dla żeglarza który dwa razy w roku bierze jacht np. na Mazurach albo w Chorwacji i wypada mu członek załogi, a reszta w tym dzieci siedzą w kokpicie. Po kiego dzwona ma trzepać zwrot przez rufę i sztag jak może to załatwić np. zwykłą ósemką sztagową.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 09:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1743
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 264
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: KJ
ins napisał(a):
Jaka tu magia ?

Piotrze - dla Ciebie i bardzo wielu - żadna. Jednak jest duża grupa , dla której fakt , że patrząc od morza czerwone może być po lewej to zaskoczenie. O IALA nawet nie słyszeli. Mnie może niepokoić czy dziwić fakt , że znajdują się ludzie szkolący co o tym nie mówią szkolonym.

piotr6 napisał(a):
Na czym polega archaicznośc programu?

No na tym np. , że egzaminatorzy ( nie napiszę jacy) uznają jedyną zasadę podejmowania człowieka: na śródlądziu od nawietrznej , na morzu od zawietrznej. No sorry , ale to jakieś mało życiowe. Wystarczy popatrzeć co pływa po Mazurach.

Na więcej opisów już nie mam czasu , sorry.

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka



Za ten post autor Hania otrzymał podziękowanie od: Leszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 09:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Inka napisał(a):
No na tym np. , że egzaminatorzy ( nie napiszę jacy) uznają jedyną zasadę podejmowania człowieka: na śródlądziu od nawietrznej , na morzu od zawietrznej. No sorry , ale to jakieś mało życiowe. Wystarczy popatrzeć co pływa po Mazurach.

To akuratnie jest nieprawda. Nigdy jak pamiętam takiej zasady nie było.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 09:21 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Inka napisał(a):
piotr6 napisał(a):
Na czym polega archaicznośc programu?

No na tym np. , że egzaminatorzy ( nie napiszę jacy) uznają jedyną zasadę podejmowania człowieka: na śródlądziu od nawietrznej , na morzu od zawietrznej. No sorry , ale to jakieś mało życiowe. Wystarczy popatrzeć co pływa po Mazurach.


Zastrzegam się,że nie jestem wielkim znawcą programów szkoleniowych, ale to nie jest tak,że dużo zależy od egzaminatora czy instruktora?Nawet najlepszy program może być spieprzony przez wymienionych wyżej.

Inka napisał(a):
Chodzi głównie o locję i przepisy


Dość dobrze pamiętam mój rejs fokąII po Zalewie Szczecińskim i po morzu. Sądzę,że moja wiedza byla mniejsza niż świeżo upieczonych patentowców. Dało sie w miarę poprawnie i bezpiecznie pływać

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 09:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7476
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3735
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Podejmowanie człowieka z burty- na Omedze nawietrznej, na DZ zawietrznej- to było dobre szkolenie 30 lat temu. Najwyraźniej program nie nadąża za łódkami.

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 10:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
I chodziło wyłącznie o wysokość burty. Uważam, że nic się nie zmieniło.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2014, o 16:50 

Dołączył(a): 30 cze 2012, o 21:18
Posty: 54
Podziękował : 64
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: człowiek uczy się całe życie
Inka napisał(a):
.
I na marginesie - dlaczego wielu egzaminatorów upiera się by podnosić człowieka z burty ??? Dlaczego , po jego wyłapaniu , nie podprowadzić do rufy , która to na bardzo wielu jachtach jest "otwarta" albo zaopatrzona w drabinkę ?


Aktualne wytyczne dla szkolących są właśnie takie :-) podchodzimy burtą, na której jest drabinka. Holujemy MOBa do rufy i pomagamy wdrapać się na pokład po drabince, czy co tam Twój odpicowany jacht z otwartą rurą posiada. Byle nie po pracującym silniku ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 559 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL