Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 14:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 gru 2014, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Zacznę od analogii. Chciałbym mieć ręczniaka DSC. Oczywiście wykorzystywanego na różnych jachtach czarterowanych przeze mnie. W Polsce nie mogę legalnie dostać MMSI w UKE. Mam zatem trzy wyjścia:
1.Być legalistą i zrezygnować z zakupu.
2.Zalegalizować w kraju, który dopuszcza rejestracje ręczniaka DSC. Ale z samej logiki MMSI wynikałoby, że musi i tak być przypisany do statku. Na jachcie czarterowanym nie mogę legalnie go używać, chyba, że co roku byłby to ten sam jacht.
3.Wpisać jako MMSI numer 9-cyfrowy np. 123456789. Tylko, czy służby, np. SAR zorientują się, że jest to fikcyjny numer? Okazuje się, że tak. Ten numer jest wśród 11-tu najczęściej wpisywanych na DSC, które nie są legalnie zarejestrowane.

W tym ostatnim przypadku niewiele ryzykuje.

A jak wygląda rejestracja nadajnika AIS? Czy jest obowiązkowa? Wiem, że ludzie w nadajniku AIS wpisują różne dziwne rzeczy, które mało mają wspólnego z prawdziwym MMSI. Jeśli na http://www.marinetraffic.com/ wpiszecie MMSI 123456789 to otrzymacie 6 wyników, w tym tankowiec. :-) Czym ryzykuję, podając fikcyjny numer na AIS? Oczywiście poza tym, że inne statki teoretycznie mogą próbować wywołać mnie na DSC i nie połączą się.

Rozwiązaniem byłoby oczywiście w obu przypadkach zmieniać każdorazowo MMSI przed każdym czarterem. W ręczniaku DSC ta możliwość jest zablokowana przez producenta. A jak to jest w AISach?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 12:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 01:22
Posty: 1212
Podziękował : 263
Otrzymał podziękowań: 367
Uprawnienia żeglarskie: sterownik azjatycki
Dwa tygodnie temu kupiłem "ręczniaka" Icom M91D (z DSC). Zarejestrowałem "na osobę" w Ofcomie, co zajęło mi pół godziny. Wiem że nie do końca legalnie, ale chyba jednak nikomu poza urzędnikami różnych szczebli to nie przeszkodzi - a "w razie czego" zadziała i odbiorca wiadomości będzie wiedział, że to nie żart i kto wzywa pomocy.

Hand held VHF DSC FAQs :
http://licensing.ofcom.org.uk/radiocomm ... q/vhf-faq/

OIDP. Brytole w oficjalnych komunikatach nie zalecają używania ręczniaków z "wbitym" MMSI jachtu - żeby nie wprowadzać w błąd służb ratunkowych.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 12:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Podobnie jest w Norge. Rejestruje się na statek, wówczas przed MID stawia się "8" albo też nadając numer nie związany z konkretną jednostką i takiego radia można używać na dowolnych statkach.
http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=2084938


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 15:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Margrabi napisał(a):
Dwa tygodnie temu kupiłem "ręczniaka" Icom M91D (z DSC). Zarejestrowałem "na osobę" w Ofcomie, co zajęło mi pół godziny.
zosta napisał(a):
Podobnie jest w Norge. Rejestruje się na statek, wówczas przed MID stawia się "8" albo też nadając numer nie związany z konkretną jednostką i takiego radia można używać na dowolnych statkach.

Z zastrzeżeniem, żeby używać wyłącznie na wodach brytyjskich / norweskich... Prawda?
Can I use hand held VHF DSC? Is hand held VHF DSC legal now?

Yes. In response to approaches from both users and manufacturers, we have made arrangements to authorise the use of some hand held VHF DSC in UK territorial sea this means within 12 nautical miles of low tide or for example half-way across the English Channel to France.


* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kuracent napisał(a):
A jak wygląda rejestracja nadajnika AIS? Czy jest obowiązkowa?

Powinien być wpisany w "radio licence" czy inne "pozwolenie na radiostację okrętową", jak to u nas nazywano (dziś pewnie w Polsce obowiązuje kolejna zmyłkowa nazwa...).

Jakie masz MMSI "wbite" w tranceiver AIS zależy od tego jakie tam sam wbiłeś... W niektórych urządzeniach czy też w urządzeniach niektórych producentów zmiana MMSI może nastręczać sporych trudności - bo nie przewidziano dostępu do możliwości zamiany MMSI przez menu zwykłego użytkownika. Tak samo jest we wszystkich niemal radiach VHF/DSC (również tych ręcznych...). Wtedy można zmienić MMSI wbite w tranceiver AIS (albo ręczniaka z DSC) w serwisie (odpłatnie) albo poszukać w sieci, czy już ktoś taką możliwość ... zbadał i opublikował (znaczy zhakował).

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Kuracent
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 16:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
pierdupierdu napisał(a):
Z zastrzeżeniem, żeby używać wyłącznie na wodach (...) norweskich... Prawda?

Akurat takiej informacji nie znalazłem, ale możliwe, że masz rację.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 gru 2014, o 13:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Kuracent napisał(a):
1.Być legalistą i zrezygnować z zakupu.

Być „rozsądnym legalistą” i nie kupować gadżetów(?) a tak zaoszczędzone środki przeznaczyć na lepszy czarter.

Pozdrowienia,
Krzysztof

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL