Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45 Posty: 9992 Podziękował : 2979 Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
|
Hania napisał(a): Kto wie jakie przepisy regulują i gdzie się ubiega o możliwość zakupu paliwa bez akcyzy. Że taka możliwość jest to już słyszałam. Korzystają np. rybacy , żaglowce oraz duże jachty komercyjne. Z góry dzięki za rzeczowe info . http://www.oktan-energy.pl/oktan/index.phphttp://www.ship-service.pl/pl/dlamediow ... olsce.aspx1 marca 2009 r. weszła w życie ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i nastąpiły zmiany zasad, na jakich polskie podmioty zużywające paliwa żeglugowe mogą je nabywać w Polsce.
Do nabywania paliwa żeglugowego bez akcyzy są uprawnione podmioty, które posiadają jednostkę pływającą (jednostki pływające) i które będą zużywać nabyte paliwa do tych jednostek do celów innych niż prywatne rejsy o charakterze rekreacyjnym (za prywatny rejs o charakterze rekreacyjnym uważa się użycie jednostki pływającej przez jej właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych). Posiadacze jednostek pływających, aby nabyć paliwo żeglugowe bez akcyzy, muszą być zarejestrowani dla celów akcyzy w urzędzie celnym właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności. W celu zarejestrowania należy złożyć w urzędzie celnym zgłoszenie rejestracyjne na urzędowym formularzu AKC-R. W zgłoszeniu trzeba podać dane dotyczące przedsiębiorcy oraz dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności miejsca prowadzenia działalności oraz przewidywane średnie miesięczne ilości zużycia paliw żeglugowych. Do zgłoszenia trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające dane wskazane w zgłoszeniu (zaświadczenie o NIP, wyciąg z KRS; szczegóły, jakich dodatkowych dokumentów wymaga konkretny urząd celny należy potwierdzić w danym urzędzie) W celu nabycia paliw żeglugowych bez akcyzy, konieczne jest przesłanie do SHIP-SERVICE SA urzędowego zaświadczenia, że nabywca złożył zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa powyżej. Zaświadczenie takie, na druku „AKC- PR”, powinno być wydane przez urząd celny niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu 7 dniu po złożeniu dokumentów w urzędzie celnym. Należy informować niezwłocznie SHIP-SERVICE SA o wszelkich zmianach mających wpływ na powyższy dokument, w szczególności przedstawiać przed każdą dostawą, na żądanie SHIP-SERVICE, kopię AKC-PR wraz z oświadczeniem o jego ważności. Wraz z zaświadczeniem AKC-PR należy przesłać do SHIP-SERVICE SA jednorazowe oświadczenie, iż nabywca posiada jednostkę pływającą / jednostki pływające i że nabywane paliwo będzie zużywał na cele inne niż prywatne rejsy o charakterze rekreacyjnym. Oświadczenie to, tak jak dotychczas będzie każdorazowo ponawiane na podpisywanym przez nabywcę dokumencie dostawy - kwicie bunkrowym. Nieprzesłanie do SHIP-SERVICE SA zaświadczenia AKC-PR, będzie skutkowało odmową sprzedaży paliwa żeglugowego bez akcyzy, gdyż uzyskanie od nabywcy potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego jest dla SHIP-SERVICE SA warunkiem formalnym objęcia sprzedawanego paliwa żeglugowego zwolnieniem z akcyzy. Powyższe warunki (rejestracja i uzyskanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego) nie dotyczą podmiotów zagranicznych (tj. niemających w Polsce siedziby, miejsca zamieszkania ani miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). Podmiot nabywający paliwo żeglugowe jest również obowiązany do potwierdzenia jego odbioru oraz potwierdzenia przeznaczenia go do użycia przez daną jednostkę pływającą na nowym urzędowym dokumencie określonym rozporządzeniem, tzw. „dokumencie dostawy”, wystawionym przez SHIP-SERVICE SA. Dokument ten jest wystawiany w 3 egzemplarzach (2 dla dostawcy i jeden dla podmiotu zużywającego) w dodatku do istniejącego obecnie „kwitu bunkrowego”, który nadal funkcjonuje. SHIP-SERVICE SA wystąpił o zgodę do administracji podatkowej na używanie wyłącznie dotychczasowych „kwitów bunkrowych” zamiast nowych „dokumentów dostaw” i jeśli taką zgodę otrzyma, natychmiast przekaże taką informację wszystkim zainteresowanym. Dokument dostawy musi być sygnowany pieczątką statku oraz pieczątką stanowiska/ imienną i czytelnym podpisem przy odbiorze przez przedstawiciela bunkrowanej jednostki (tego samego, który podpisze „kwit bunkrowy”). Nabywca paliw żeglugowych jest zobowiązany przepisami do prowadzenia specjalnej ewidencji nabywanych i zużywanych paliw żeglugowych. Ewidencja ta może być prowadzona papierowo lub elektronicznie, a o formie jej prowadzenia trzeba poinformować na piśmie urząd celny, w którym nabywca składa zgłoszenie rejestracyjne. Powinna ona być przechowywana przez okres 5 lat od sporządzenia dla celów kontroli podatkowej. Obowiązek ten nie dotyczy podmiotów zagranicznych (tj. niemających w Polsce siedziby, miejsca zamieszkania ani miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). Przepisy nie określają urzędowego formularza ewidencji, ale wskazują szczegółowo dane, jakie powinna ona zawierać. W ewidencji określać należy w kolejnych kolumnach: datę dostarczenia wyrobów zwolnionych, nazwę wyrobów (według danych kwitu bunkrowego/ nowego dokumentu dostawy), kod CN wyrobów (na podstawie danych z nowego dokumentu dostawy), datę i numery identyfikujące dokument dostawy, ilość zakupionych wyrobów zwolnionych, datę zużycia wyrobów zwolnionych, łączną ilość wyrobów zwolnionych według kodów CN obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego. Jeśli ewidencja jest prowadzona w formie papierowej, to powinna mieć ona formę książkową, a jej karty powinny zostać ponumerowane i opieczętowywane stemplem nabywcy, a także zszyte i oplombowane przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego. Należy, więc taką przygotowaną ewidencję zanieść do urzędu najlepiej wraz ze zgłoszeniem rejestracyjnym. Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji przez polskiego nabywcę może być powodem żądania przez władze skarbowe zapłaty akcyzy przez podmiot zużywający paliwa żeglugowe. W przypadku nabywania olejów napędowych lub opałowych do zbiorników innych niż na stałe zamocowane w jednostce pływającej, sprzedaż tych wyrobów będzie możliwa po przedstawieniu przez nabywcę upoważnienia właściwego urzędu celnego do tankowania tych wyrobów do zbiorników innych niż na stałe zamocowane na jednostce pływającej.
_________________ Jaromir Rowiński aka pierdupierdu Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...
|
|