Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 09:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 paź 2015, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Buduję nowe pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi z napędem mechanicznym . Sterowane bardziej niż tradycyjnie: koło sterowe, bloczki i cięgna linowe. Będę wdzięczny za linki do: stron, zdjęć, ilustracji, artykułów dotyczących przeniesienia momentu obrotowego z koła sterowego, poprzez system cięgien i bloczków na ster zawiasowy, np. średniowiecznej kogi.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 20:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12541
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jedna uwaga, w tamtych czasach nie było kół sterowych, tylko rumple.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 20:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Fakt. Trochę się zagalopowałem. Z pytania wykreślam trzy ostatnie wyrazy.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 21:14 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
To niewiele Ci pomoże :mrgreen:
Tradycyjny ster zawiasowy jaki stosuje "pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi".
A nie bez przyczyny taki ;)
Obrazek
http://image1.larep.fr/loiret/actualite ... 80389.html

http://www.nmm.pl/images/galeries/szkuta.jpg
http://www.zegluga.wroclaw.pl/images/ne ... szkuta.jpg
http://www.forum.dawnygdansk.pl/files/s ... asztem.jpg



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
wlodek napisał(a):
Buduję nowe pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi z napędem mechanicznym .

Daj fotkę jakąś :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 22:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Fotek nie ma. Podaję najważniejsze parametry. Katamaran oparty na czterech pływakach szer. 0,56m i długości 4,90m, połączonych w pary. Szerokość jednostki: 3,30m, długość ( tak jak pływaki): 4,90m. Wyporność obliczeniowa: ok. 3t. Zanurzenie : 25-28 cm. Płaski pokład zabudowany sterówką z miejscami do spania.
Zdjęcia będą.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 22:12 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Szturwał tradycyjny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
To chyba nie jest szturwał, tylko zwykły mechanizm sterujący oparty na cięgnach. I właśnie o ten dokładnie mi chodzi! Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru. Jest to zasygnalizowane w prezentacji, ale nie rozumiem tego. Inny problem to kompensacja zmian długości lin, zmian powodowanych stopniem zawilgocenia. Pewno nasi poprzednicy i z tym sobie poradzili.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 23:06 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Szturwał (hol. stuurwal) żegl. poziomy wał z nawiniętą liną lub łańcuchem sterowym, połączony z kołem sterowym.

Żadnych specjalnych 'kompensacji' nie trzeba, spora długość liny i odległość od bloczków załatwia sprawę. Po prostu proste jak konstrukcja cepa. ;)
http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Konstrukcja_cepa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 23:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
No i żem się doigrał :-( . A było pytać, zamiast od razu przestudiować nonsensopedię? Tam na prawdę to monopol mają tylko Holendrzy. O cepie w nonsensopedii piszą, wyjaśniają, a o cepiku ani słowa. Jakaś niedoróbka? ;)

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 23:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
wlodek napisał(a):
Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru


wlodek napisał(a):
kompensacja zmian długości lin, zmian powodowanych stopniem zawilgocenia.


Hmmmm....
7 lat pływałem na statku, gdzie ruch kola sterowego przenoszony był na sektor steru zwykłymi - wręcz chamskimi - linami stalowymi 10 mm i o powyższych problemach nikt nie słyszał.
Ale może nasze rozwiązania były za mało subtelne bo linki ze sterówki prowadzone były przez bloki pod sterówką a następnie przez kolejne bloczki do skrajnika rufowego.
Całość działała dokładnie tak, jak na prezentowanym powyżej filmiku i żadnej filozofii ani poruszanych przez Kolegę Włodka problemów nie było.
Przez siedem lat owa linka zerwała się tylko raz na zbyt dużym zwrocie kąta pracy w skrajniku rufowym no to ja wymieniłam i pływałem dalej.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2015, o 23:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
wlodek napisał(a):
Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru.
Ryś napisał(a):
Żadnych specjalnych 'kompensacji' nie trzeba, spora długość liny i odległość od bloczków załatwia sprawę

Prawda, ale jak kto chce mieć układ sterowy "na sztywno", z mocno napiętymi, całkiem nierozciągliwymi linami (np. stalowymi) - to najczęściej zastępuje rumpel (tiller) kwadrantem sterowym (sektorem sterowym) - czyli wycinkiem koła, na którym zmocowane są przeciwbieżnie nawinięte końcówki linek sterociągów.
O takim na przykład:
Załącznik:
kwadrant-sterowy.jpg
kwadrant-sterowy.jpg [ 208.95 KiB | Przeglądane 6328 razy ]


Przy kwadrancie zmiana długości wynikająca ze zmiany kąta rumpla - nie istnieje.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 25 paź 2015, o 00:22 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Ryś napisał(a):
Szturwał (hol. stuurwal) żegl. poziomy wał z nawiniętą liną lub łańcuchem sterowym, połączony z kołem sterowym.

Hmmm... Po polsku nie wszystko jest jednoznaczne...
https://pl.wikipedia.org/wiki/Urz%C4%85 ... urwa.C5.82
Jednym z najstarszych rozwiązań jest tzw. mechanizm Daviesa nazywany potocznie szturwałem.
Przedłużona oś obrotu koła sterowego jest nagwintowana przeciwskrętnie (połowa gwintu lewo-, połowa prawoskrętnie). Po niej poruszają się suwaki połączone na sztywno cięgnami z układem wychylającym płetwę sterową. Podczas obrotu steru jeden suwak zbliża się do sternika, drugi oddala, co powoduje obrót płetwy. Niepoprawnie szturwałem określa się koła sterowe.


Ilustrację do prostej maszynki z mechanizmem Daviesa, czyli jak chcą niektórzy - ze szturwałem - znalazłem tu, na forum:
Załącznik:
davies.JPG
davies.JPG [ 80.22 KiB | Przeglądane 6312 razy ]


Tamże ilustracja dla najprostszego rozwiązania koła sterowego ze sterociągami na kwadrancie (tyle, że "dookoła" kwadrantu):
Załącznik:
zwykly3.JPG
zwykly3.JPG [ 90.77 KiB | Przeglądane 6312 razy ]


Współcześnie częściej wygląda to tak:
Załącznik:
kwadrant na krzyż.JPG
kwadrant na krzyż.JPG [ 25.25 KiB | Przeglądane 6308 razy ]

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: wlodek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 09:37 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
wlodek napisał(a):
Katamaran oparty na czterech pływakach


"Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat")


Załączniki:
quad 2 side.JPG
quad 2 side.JPG [ 122.49 KiB | Przeglądane 6253 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 10:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Odpowiedzi napytanie jak działaly stery średniowieczne szukałbym tu: http://www.timberships.fora.pl/okrety-wioslowe-zaglowe-i-parowo-zaglowe,12/

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 10:53 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
cors napisał(a):
"Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat")
Katamaran:
tamil. கட்டு (kaṭṭu, ,,wiązać”) + மரம் (maram, ,,drewno”)
Jaromir napisał(a):
Hmmm... Po polsku nie wszystko jest jednoznaczne...
Zaiste... problemy są, jak np z rejowym keczem i slupem z trzema żaglami na bukszprycie... ale wał, to wał... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 10:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cors napisał(a):
wlodek napisał(a):
Katamaran oparty na czterech pływakach



...połączonych w pary.
Podobnie jak w wypadku "Kurki Wodnej", mojej tratwy rzecznej, budowane pływadło ma być montowane i demontowane na wodzie przez dwie osoby, a transportowane zwykłą bagażówką z czterometrową skrzynią ładunkową. Stąd wynika: dość niski ciężar poszczególnych elementów, np. pływaków, elementów pokładu i sterówki. Dwa wąskie i lekkie pływaki będą dopiero po zwodowaniu i połączeniu tworzyły jeden z pływaków katamarana. Wiosenne zdjęcia rozwieją wątpliwości co do jego typu.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 11:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Ryś napisał(a):
cors napisał(a):
"Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat")
Katamaran:
tamil. கட்டு (kaṭṭu, ,,wiązać”) + மரம் (maram, ,,drewno”)
Bo ja wiem, Rysiu? Toż nie o tambylczych jednostkach mówimy, lecz o wytworach europejskiej ich ewolucji. Stąd i przychyliłbym się raczej do opinii Corsa. :-)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2015, o 13:03 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Alterus napisał(a):
Bo ja wiem, Rysiu? Toż nie o tambylczych jednostkach mówimy, lecz o wytworach europejskiej ich ewolucji. :-)
Ano, dlategoż też się uśmiecham, przy okazji "szturwału". :D
A zamieściłem wszak fotkę oryginału od którego nazwa (z arabskiego dhow). I już kłopot...
Bo mój, przykładowo, to przekładnia ślimakowa sztywnym drążkiem popychająca rumpel. I nawet jeśli nazwę toto, per analogiam, "sztur-wałem", to mam wciąż kłopot ze "stero-ciągiem"... :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL