Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 cze 2025, o 05:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 20:33 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Moniia napisał(a):
Dokładnie, Rysiu, dlatego jest "zgodnie ze specyfikacją" i "kalibrowany". Dzięki temu wiesz, że grzechotka windy kotwicznej będzie pasowała do łańcucha.
Doprawdy!? A właśnie że nie wiem.

No i czego chcesz ode mnie? :roll:
Zakotwiczysz sobie na łańcuchu nieokreślonej wytrzymałości, założysz w takielunku stalówki nieokreślonej wytrzymałości?
No i co z tego że się zgadza wymiar i średnica? A skąd wiesz że się zgadza? Bo sklepikarz tak mówi? :lol:

Ale nie mówimy że takie coś jest "zgodne z normą", bo nie jest. Jest barachłem i syfem, oszustwem zagrażającym bezpieczeństwu.

Słowa mają znaczenia. :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Rysiu, przeczytałeś ostatni akapit? ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Czego Ty oczekujesz?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 22:00 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Moniia napisał(a):

...Tomaszu, zrobiłeś mi smaka na piątą klasę :D


Miło mi, ale sprawa wcale nie jest taka prosta.

Wymiarowanie kotwic i cum wg Przepisów PRS - Cz. III Wyposażenie i stateczność następuje w funkcji wskaźnika wyposażenia W, który jest określony wzorem:

W= L(0.3B + 0.6H) + 0.3N + 5.5Vk^2/3 (m2)

gdzie:
L - długość Lc (m),
B - szerokość Bc (m),
H- wysokość boczna Fp + T (m),
N - powierzchnia boczna nadbudówki/pokładówki, której szerokość lub długośc jest większa niż 0.5 B (m2),
Vk - wyporność konstrukcyjna (m3).

Po wprowadzeniu odpowiednich danych dla Wiedźmy otrzymujemy W>50 m2.
Tu mała uwaga: ponieważ nie znam dokładnych danych Wiedźmy, więc przyjąłem dane Westsail'a 32, który stanowi jak się wydaje, rozsądne przybliżenie Twojego jachtu.
Zresztą, ponieważ mówimy o rzędach wielkości a nie o detalach, więc takie uproszczenie wydaje się być uprawnione.

Cytowany przepis (tabela Wyposażenie kotwiczne dla jachtów żaglowych) przewiduje dla takiego, 9-cio tonowego jachtu, kotwicę* główną o masie 23 kg, przymocowaną do 55 metrów łańcucha o średnicy 8 mm, oraz kotwicę dodatkową 14 kg.

Dla porównania - klasyczne już, opracowanie Ian'a Nicolson'a** Boat Data Book ujmuje zagadnienie doboru wyposażenia kotwicznego i cumowniczego w kategoriach długości (LOA) oraz rodzaju planowanej żeglugi (inshore/coastal/long range).

Pod wprowadzeniu danych Wiedźmy, u Nicolson'a, dla jachtu long range 8-12 ton, znajdujemy:
- kotwica Nr 1 - 35 lbs (16 kg),
- kotwica Nr 2 - 70 lbs (41 kg),
- lina kotwiczna trójpokrętkowa (nylon lub poliester) 240 ft (70 m) o średnicy 5/8" (16mm) oraz 24 ft (7.2 m) łańcucha o średnicy 3/8" (ponad 9 mm, przyjmujemy 10 mm).

Czemu o tym piszę - no cóż, na mojej żaglówce (niespełna 3 tony) mam łańcuch kotwiczny 8 mm, co jest zgodne ze zwyczajowo przyjmowanym rozmiarem dla łódek tej wielkości; mam jednak bardzo poważne wątpliwości, czy taki 8 milimetrowy łańcuch jest dobrym pomysłem dla jachtu trzykrotnie cięższego***), w dodatku idącego w rejs oceaniczny.

Może nie jest to pogląd pozbawiony sensu, bo cytowany Nicolson, prezentując swoją tabelę ciężarów kotwic pisze tak:

"On long-range cruises, a yacht may have to ride out a hurricane - in these condions a modest increase in weight and size of anchor may save the boat."

*) Dotyczy kotwic o zwiększonej sile trzymania (Bruce, CQR, Danforth, Delta, Plough i in.)
**) Wyd. Adlard Coles Nautical, London, 6 wydań od 1978 r.; Ian Nicolson jest autorem bodajże ćwierci setki cenionych książek żeglarskich.
***) Wyporność standard - to jedno, a rzeczywisty wypór jachtu idącego z mnóstwem zapasów - to całkiem inna sprawa.

_____________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Źle zacytowałeś, Tomku, to nie ja napisałam...

A co do Wiedźmy, jej kotwica ma obecnie 35 funtów, oryginalny CQR. Docelowo będzie Delta 22kg jako główna, CQR zostanie jako druga, poza tym mniejsza Danforth (35 funtów) jako dodatek.
Łańcuch powinnam mieć 10mm, albo 8mm Aqua 7. Liny nie przewiduję w połączeniu z łańcuchem (Wiedzma miała 60 m łancucha, niestety nie odzyskałam go - dłuższa historia i nie do końca moja), planuję docelowo 100m łańcucha, mam nadzieję że Aqua 7 bo jest po prostu sporo lżejszy a mocniejszy, poza tym 220m liny 14mm na szpuli x 2. Głównie na te okazje jak trzeba kotwicę wywieźć, łatwiej to robić z liną niż łańcuchem.
To docelowo, bo obecnie jest 15m łańcucha 8mm w połączeniu z 14mm liną 30m. Jednym słowem obecnie Wiedźma nie jest przygotowana na dowolne warunki na kotwicy a tylko na krótkie spokojne postoje.

Wolę Caldera, zdecydowanie bardziej sensowne niż nasz kochany wskaźnik...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 22:49 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A to mówiłem ja, Niejaki Ryś :D a dwukrotnie lżejszy ( kotwica ma obecnie 35 funtów, oryginalny CQR ;) )
Colonel napisał(a):
Czego Ty oczekujesz?
Aby sprzedawca nie oszukiwał, jednocześnie podając że produkt "klasy wytrzymałościowej X" i że "nie testowany".
Tertium non datur. Choć nagrody Darwina są... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 07:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
To jaki ja mam sobie kupić łańcuch do mojego 2,5 tonowego, 8 metrowego, 2,4 szerokiego Albina kupić ? :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 08:12 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Micubiszi napisał(a):
To jaki ja mam sobie kupić łańcuch do mojego 2,5 tonowego, 8 metrowego, 2,4 szerokiego Albina kupić ? :roll:


8 milimetrów, DIN 766

____________________________
Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 10:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
tomasz piasecki napisał(a):
Cytowany przepis (tabela Wyposażenie kotwiczne dla jachtów żaglowych) przewiduje dla takiego, 9-cio tonowego jachtu, kotwicę* główną o masie 23 kg, przymocowaną do 55 metrów łańcucha o średnicy 8 mm


To do mojej łódki też 8mm ? :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 10:53 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Zasada doboru jest prosta: jaki pasuje do windy kotwicznej. :D
A gdybyś jakiemś przypadkiem jednakże nie miał takowej, to organoleptycznie - jak cienki łańcuch (błockiem śliskiem smarowany) utrzymasz w ręku, gdy trza z krzyża ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 11:55 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Micu a dużo będziesz stał na kotwicy w nurcie lub w mocnym wietrze na fali?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ryś napisał(a):
Zasada doboru jest prosta: jaki pasuje do windy kotwicznej. :D
(..))


Wybacz, Rysiu, ale nawet z uśmieszkiem to nie jest najlepsza rada...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 12:38 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Wybaczam. :kiss:
A by zrozumiec odpowiedź trzeba pamiętać o pytaniu :lol:

P.S dla Micu
Załącznik:
8 mm.JPG

za: https://dbscweb.files.wordpress.com/201 ... eaflet.pdf



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Micubiszi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 14:57 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Micubiszi napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
Cytowany przepis (tabela Wyposażenie kotwiczne dla jachtów żaglowych) przewiduje dla takiego, 9-cio tonowego jachtu, kotwicę* główną o masie 23 kg, przymocowaną do 55 metrów łańcucha o średnicy 8 mm


To do mojej łódki też 8mm ? :roll:


Micu - cytuję wspomnianego wcześniej Nicolsona:

1. Łódka o wyporności 2 - 4 ton*), LOA 18 - 24 ft (5.5 - 7.2 m) - lina kotwiczna nylonowa (poliamid) średnica 1/2" (13 mm) długość 140 ft (42 m) plus łańcuch 1/4" (6.5 mm) o długości 18 ft (5.5 m).

2. Łódka o wyporności 4 -8 ton*), LOA 24 - 30 ft (7.2 - 9 m) - lina kotwiczna180 ft (55 m) średnica 1/2" (13 mm) plus 18 ft (5.5 m) łańcucha o średnicy 5/16" (8 mm).

*) - wyporność łódek wyrażona jest, jak przystało na solidną brytyjską firmę, w tonach ale nie metrycznych, tylko w tonach Tamizy (Thames Measurement).

Tonaż Tamizy jest wyrażony wzorem:

Thames Tonnage = ([L - B] x B x 0.5 B) : 94
gdzie:
L - długość, równa się naszemu Lc (ft),
B - szerokość Bc (ft).
Przypominam - wymiary w stopach (1 ft = 0.3048 m).

Podstawiając odpowiednie wartości - otrzymujesz dla Twojej łódki Tonaż Tamizy = 6.46 tony - czyli łańcuch i lina wg przykładu 2.

______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2017, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Zawsze mnie zdumiewa gdy po zastosowaniu licznych tabel, wzorów i obliczeń dokładność wychodzi taka, że osiągnąłby ją bez trudu byle chłop na oko.
Oczywiście nie ujmując tu nikomu niczego. ;-)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2017, o 14:43 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Obrazek
Alterus napisał(a):
Zawsze mnie zdumiewa, gdy po zastosowaniu licznych tabel, wzorów i obliczeń dokładność wychodzi taka, że osiągnąłby ją bez trudu byle chłop na oko


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2017, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Kadr z Kingsajzu..? :lol:

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2017, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Nie, z "Zawiszy". :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2017, o 16:39 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Alterus napisał(a):
Zawsze mnie zdumiewa gdy po zastosowaniu licznych tabel, wzorów i obliczeń dokładność wychodzi taka, że osiągnąłby ją bez trudu byle chłop na oko.
Oczywiście nie ujmując tu nikomu niczego. ;-)


Widać coś Ci mocno przeszkodziło skorzystać z tej światlej i głęboko słusznej opinii o dokładności - bo jednak jakoś nie zdołałeś odpowiedzieć Micowi na proste pytanie o grubość łańcucha.

Wystarczyło podać niewiele, tylko rozmiar łańcucha, od ręki - i byłoby po sprawie, zwłaszcza że nie musiałeś korzystać z żadnych tam tabelek czy wzorów - bo przecież byle chłop i na oko...

Ale komentarz, chociaż ex post też jest cenny, bo nawiązuje do znanego powiedzonka o chłopie, którego leczyli na oko.
Oczywiście nie ujmując tu nikomu niczego.

_____________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2017, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
tomasz piasecki napisał(a):

Widać coś Ci mocno przeszkodziło skorzystać z tej światlej i głęboko słusznej opinii o dokładności - bo jednak jakoś nie zdołałeś odpowiedzieć Micowi na proste pytanie o grubość łańcucha.
A Ty byś zdołał gdybyś nie próbował..? ;-)
Cytuj:
Ale komentarz, chociaż ex post też jest cenny, bo nawiązuje do znanego powiedzonka o chłopie, którego leczyli na oko.
Oczywiście nie ujmując tu nikomu niczego.
A choćbyś chciał, tu nie było z czego. Komentarz był żartobliwy i w żadnym razie nie miał, szanowny Tomaszu, podważać Twoich kompetencji i wiedzy, którą wraz z innymi wielce podziwiam i cenię. Taka refleksja nasunęła mi się po lekturze waszych wywodów, nie bierz przecież tego poważnie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 07:26 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Alterus napisał(a):
...Komentarz był żartobliwy...


Alterusie, dziękuję za to, co napisałeś (kadzidła pomijam) :)

Zareagowałem formalnie nie dlatego, że się nadymam czy nie umiem pośmiać z siebie.
Twój komentarz był spontaniczny i a propos, ale często różne miary przykładane są do spraw różnej wagi.

To, co dla Ciebie i wielu kompetentnych osób jest zabawnym kalamburem, dla debiutanta może być sygnałem, że nie warto sobie zawracać głowy znajomością rzeczy, doświadczeniem czy przepisami - bo zawsze "jakoś to będzie".
Tym bardziej, że Twoje uwagi i opinie, wypowiadane na forum, są racjonalne i bardzo cenione.

Ponieważ jednak sprawa dotyczyła wprost kwestii bezpieczeństwa (a przy okazji - wymogów formalnych), więc porównałem dwa różne sposoby tworzenia parametrów oraz wyniki, pochodzące z dwóch różnych źródeł: PRS i znanego angielskiego poradnika Boat Data Book Nicolsona.

Co nie znaczy, że dla ludzi doświadczonych rezultaty nie są naturalne i oczywiste.
Zdecydowanie gorzej jest z w razie niekompetencji lub przypływu "kreatywności", gdzie sam tylko "chłopski rozum" może prowadzić do dramatu, co - niestety - nie jest wcale takie rzadkie.

Myślę, ze przy pierwszej okazji powinniśmy wspólnie przepłukać gardła stosownym napitkiem, aby podsumować temat.

________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Aż mnie zmusiłeś do zajrzenia o co chodziło. Jesteś bardzo wyrozumiały, to nie były żarty, to było na poważne, a zaraz się dowiesz, że "konto było zhakowane".
Inna rzecz, że wzory w takich przypadkach są empiryczne, czyli zawierają doświadczenie pokoleń i ogromne współczynniki bezpieczeństwa.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 2: Moniia, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 11:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Colonel napisał(a):
Aż mnie zmusiłeś do zajrzenia o co chodziło. Jesteś bardzo wyrozumiały, to nie były żarty, to było na poważne, a zaraz się dowiesz, że "konto było zhakowane".
Albo, co równie prawdopodobne, że fryzura Colonela to tylko przywiędła, acz misternie ułożona nać pietruszki, a on sam pływa w ucharakteryzowanej na jacht puszce po sardynkach. Jak wiadomo, wszystko jest możliwe w świecie, w którym wiedziony podejrzliwością komentator zacznie przekonywać, że mimo wyjaśnień autora to on wie lepiej, co poeta miał na myśli. Schowaj kropidło, nadgorliwy egzorcysto. ;-)
Cytuj:
Inna rzecz, że wzory w takich przypadkach są empiryczne, czyli zawierają doświadczenie pokoleń i ogromne współczynniki bezpieczeństwa.
Co jest oczywiste i dlatego stało się kanwą spostrzeżenia przekazanego w konwencji pół-żartem, pół-serio. Mojej ulubionej i często stosowanej, nawiasem.
Równie oczywiste, że nikt normalny nie będzie postulował z tego powodu odrzucenia dzisiejszej wiedzy, ogarniającej wachlarz zagadnień niesłychanie bardziej skomplikowanych niż te, z jakimi mieli do czynienia nasi przodkowie. Jak pisze słusznie T. P . :
Cytuj:
Zdecydowanie gorzej jest z w razie niekompetencji lub przypływu "kreatywności", gdzie sam tylko "chłopski rozum" może prowadzić do dramatu, co - niestety - nie jest wcale takie rzadkie.

tomasz piasecki napisał(a):
Myślę, ze przy pierwszej okazji powinniśmy wspólnie przepłukać gardła stosownym napitkiem, aby podsumować temat.
Kiedy się nadarzy - z wielką przyjemnością.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 13:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Colonel napisał(a):
(...).
Inna rzecz, że wzory w takich przypadkach są empiryczne, czyli zawierają doświadczenie pokoleń i ogromne współczynniki bezpieczeństwa.
(...)


Dlatego wolę Caldera i zalecenia amerykańskie, bo te mają coś z matematyką a nie wróżeniem wspólnego. Aczkolwiek, jak i Calder wykazuje, często nie biorą pod uwagę praktyki (zalecając na przykład szeklę której przetyczka nie ma szans wejść w ogniwo łancucha ;) )

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
tomasz piasecki napisał(a):
Myślę, ze przy pierwszej okazji powinniśmy wspólnie przepłukać gardła stosownym napitkiem, aby podsumować temat.


Spokojnie ...
Spotkanie ze mną zaproponowałeś jako pierwsze i zanim pojedziesz na następne (patrz wyżej) musisz przeżyć wieczorek ze mną a to nie jest dla wszystkich takie proste :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 20:48 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Moniia napisał(a):
Colonel napisał(a):
(...).
Inna rzecz, że wzory w takich przypadkach są empiryczne, czyli zawierają doświadczenie pokoleń i ogromne współczynniki bezpieczeństwa.
(...)


Dlatego wolę Caldera i zalecenia amerykańskie, bo te mają coś z matematyką a nie wróżeniem wspólnego. Aczkolwiek, jak i Calder wykazuje, często nie biorą pod uwagę praktyki (zalecając na przykład szeklę której przetyczka nie ma szans wejść w ogniwo łancucha ;) )


Nie tylko zalecenia amerykańskie (Calder, Gerr) mają coś wspólnego z matematyką oraz z praktyką.
Nasze też - PRS zaleca i wymaga, aby na zakończeniu łańcucha znajdowało się większe ogniwo, pasujące do szekli o wytrzymałości odpowiadającej nominalnej wytrzymałości łańcucha.

Takie ogniwo nazywa się ogniwem końcowym.
__________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 21:09 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
bury_kocur napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
Myślę, ze przy pierwszej okazji powinniśmy wspólnie przepłukać gardła stosownym napitkiem, aby podsumować temat.


Spokojnie ...
Spotkanie ze mną zaproponowałeś jako pierwsze i zanim pojedziesz na następne (patrz wyżej) musisz przeżyć wieczorek ze mną a to nie jest dla wszystkich takie proste :rotfl: :rotfl: :rotfl:


Włodku, dziękuję za tak oficjalne potwierdzenie przyjęcia zaproszenia i już się cieszę :D
Zakładam, że jednym z głównych wątków będzie szeroko rozumiana tematyka napędu pomocniczego na jachcie żaglowym - a ściślej na mojej żaglówce.

Co naturalnie nie koliduje, powiedzmy ogólnie, z doborem menu.

Detale spotkania uzgodnimy oczywiście na prv.

Natomiast pragnę Cię uspokoić, że moje spotkanie z Alterusem, z pewnością nie będzie kolidowało z naszym, jako że kolejność obowiązuje, a ponadto jest to sprawa nadal raczej otwarta.

Ale wracając do naszych tzw. baranów - zanim zasiądziemy do stołu - powiedz, czy i co zdecydowałeś w sprawie łańcuchów i kotwic ?

Pytam, bo ostatnio na forum tematyka przepisów w budownictwie statków/jachtów (w której maczałem palce), sekrety czterech działań rachunkowych, nie wspominając o różnicach miedzy metrycznym a imperialnym systemem miar, zaczynają wręcz bulwersować niektórych kolegów.

___________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2017, o 12:37 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Zbieraj napisał(a):
z "Zawiszy"
Ale dopiero po pomalowaniu przez załoganta, miał nie żałować farby.
:lol:


tomasz piasecki napisał(a):
Zakładam, że jednym z głównych wątków będzie szeroko rozumiana tematyka napędu pomocniczego na jachcie żaglowym - a ściślej na mojej żaglówce. Co naturalnie nie koliduje, powiedzmy ogólnie, z doborem menu
Od dawna jedziesz na denaturacie?
:-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2017, o 13:13 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
666 napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
Zakładam, że jednym z głównych wątków będzie szeroko rozumiana tematyka napędu pomocniczego na jachcie żaglowym - a ściślej na mojej żaglówce. Co naturalnie nie koliduje, powiedzmy ogólnie, z doborem menu
Od dawna jedziesz na denaturacie?
:-P


Widzisz jakiś związek z tematem ?

______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: silver_stas i 35 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL