Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 cze 2025, o 23:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3678 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 119, 120, 121, 122, 123  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 mar 2025, o 18:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Stara Zientara napisał(a):
Wymówka ma tylko 10,7 m, a ma aż dwa koła sterowe - na górze i na dole.

Nie mam zadnego koła ( nie liczac tych na koncie) i tez sobie chwale.
Koła ustawione pionowo nie wchodza w rachube, co wiem, bo sie znam.
Kołowrotekz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 18:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jedno na dachu (na mostku), a drugie pod dachem (w sterówce) ;)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 19:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Tego akurat sie domyslilem.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 mar 2025, o 15:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ostatnio mam mało czasu, a w poniedziałek dowiedziałem się, że będę go miał jeszcze mniej. :-o
Po dwóch latach zalegania odłogiem w ministerialnej szufladzie rusza legislacja projektu, którego jestem ojcem i matką. :D Dlatego zaczyna mi się palić grunt pod grapytkami.

Jutro jadę do Kołobrzegu pomierzyć to co trzeba i porobić pierdylion zdjęć.

Czas zamawiać szpeje i wydawać kasę. :) :-o :-(

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2025, o 07:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Byłem, nareszcie, bo to już któryś tam termin był. :-o

Don Kichot stoi cały i zdrowy, szprycbuda nie wygląda gorzej niż jesienią, trzeba naszyć dwie łatki i będzie działać. :D

Zrobiłem wszystkie potrzebne pomiary:

- płetwy sterowej do wyliczenia jej powierzchni i współczynnika zrównoważenia. Dane te są potrzebne do wyliczenia pojemności pompy atopilota.

- wymiarów suwklapy, do zamówienia poliwęglanu. W założeniu nowa będzie w jednym kawałku, a nie dzielona na trzy jak obecnie) lub na dwa.
Stare po wycięciu otworów staną się ramkami do osadzenia siatki, czyli zostaną przerobione na maskownice zejściówki przeciwko komarom i innemu latającemu bydełku. :)

Kwestia diecezji, czy suwklapa będzie z przeźroczystego, czy dymionego poliwęglanu ?
Na Pumci oraz Dulci zrobiłem je z bezbarwnego, plus był taki, że dawały więcej światła, ale widać było za to dobrze wnętrze kabiny.
Z tego co zaobserwowałem w przypadku jachtów do wykonania zejściówek stosuje się głównie poliwęglan/plexi dymione.

- zmierzyłem wymiary (także głębokość) "półki" pod ploter na kolumnie sterowej, mogę teraz ogarnąć czy B&G Vulcan 7 się zmieści. Przy okazji okazało się, że moje mapy C-Map choć kompatybilne z nowym ploterem, będą niemożliwe do wykorzystania. Są na karcie SD a nie MicroSD (w przejściówce), wiec czeka mnie kombinowanie, czy da się je przegrać na kartę SD i ile to będzie kosztowało.

- pomierzyłem także szprycbudę i porobiłem masę zdjęć. Teraz będę miał przybliżone dane dotyczące jej powierzchni co pozwoli wyliczyć max. koszt jej wykonania. Wydawało mi się na odległość, że będzie mniej niż jest w rzeczywistości, zobaczymy, czy mnie będzie na ten bajer stać. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2025, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ała, poliwęglan na sztorcklapę zamówiony. Z docięciem frezarką i przesyłką 530 zł.

Skoro Waliant nie protestował będzie bezbarwny. :)

Mam do niego już zanabyte na Temu, składane uchwyty, po dwa na stronę. Sztorcklapa będzie miała wymiary max. 89 x 63,5 cm więc dobrze jest mieć za co chwycić. Nieużywana zmieści się pod materacem w hundkoi.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2025, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 603
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
Nie kumam. Masz mapy na SD i chcesz mieć na microSD? Bo po co ci przejściówka sd-microsd?

Skopiować da się bez problemu. Co do zasady zrobiłbym na łapka kopie 1:1


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2025, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Kupiłem B&G Vulcan 7 "R" (z możliwością podłączenia echosondy i radaru) w niemieckim SVB, z kosztami przesyłki i przelewu za mniej niż 3000 zł.
Teraz muszę dokupić multiplexer NMEA0183 - NMEA2000, żeby dane AIS były obsługiwane przez Vulcana.

Przy okazji pojawi się jeszcze jeden temat. Nowy ploter nie będzie pasował do otworu po Onwie, trzeba będzie wykonać odpowiednią redukcję.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2025, o 16:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A ogólnie to jestem w czarnej dupie.

Nie przypuszczałem, że Talisman tak szybko się sprzeda i zostałem bez samochodu do połowy maja. Z drugiej strony skoro był klient to nie było się zastanawiać, tylko podpisywać umowę. :-o

MG HS-a odbieram z salonu planowo dopiero 15 maja.

Będę więc zdany na samochód żony ( jak mi pożyczy :) ) albo PKP Intercity.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2025, o 20:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2347
Otrzymał podziękowań: 3694
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kurczak napisał(a):
PKP Intercity
To jest plug-in czy diesel?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2025, o 06:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
MG HS PHEV czyli plug-in z zasięgiem około 100 km na samym prądzie (baterie mają pojemność 21,4 kWh). 183 KM z silnika elektrycznego i 150 z benzynowego, 4 cylindrowego 1,5 turbo.

https://www.mgmotor.pl/model/nowy-mg-hs-plug-in-hybrid

Mój będzie srebrny i w wersji "Exclusive"

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2025, o 19:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 603
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
Maar napisał(a):
To jest plug-in czy diesel?


Staaaary, to nowoczesność! Prunda bierze w czasie jazdy! O!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2025, o 18:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A jak zdejmiesz nogę z gazu w czasie jazdy - to go nawet produkuje. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2025, o 15:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wracając do tematu miniony łikend pracowity był. :)

Tratwa pojechała do atestacji, grot do poprawek, będą na maja.

Co do prądów plan został zrealizowany w 90 %. Instalacje akumulatorów zostały ewidentnie rozdzielone, kaszana, która została po niemieckim magiku - elektryku ogarnięta. Jeżeli ładowarka sieciowa ma separowane wyjścia nie ma opcji, żeby akumulatory się nap........y między sobą.

Voltomierze będą włączane przełącznikami, tak jak sugerował Waliant. Na co dzień będzie działał miernik Victrona, mierzący parametry tego akumulatora pokładowego, który akurat jest używany. Silnikowy ma swój woltomierz, także uruchamiany przełącznikiem.

Załącznik:
1-20250330_071654.jpg
1-20250330_071654.jpg [ 271.28 KiB | Przeglądane 5084 razy ]


Nowy ploter będzie wymagał przeróbki panelu na kolumnie sterowej inaczej wpadnie do środka. :) Ale to już ogarnę w domu.

Multiplexer NMEA 0183/NMEA2000 jest już ponoć w Polsce.

Ogólnie w sobotę była super pogoda, w niedzielę od rana było zimno jak w psiarni. :-o

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2025, o 07:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
I pytanie do mądrzejszych ode mnie. :)

Zasadniczo w przypadku sieci NMEA2000 stosuje się szyny połączeniowe wraz z "terminatorami" i przyłączem zasilającym sieć w różnych konfiguracjach. Ale wówczas podłącza się do sieci wiele urządzeń ( wiatromierze, komponenty autopilota itp.).

Na razie nie planuję rozbudowywać systemu, jedyne co muszę zrobić to połączyć multiplexer NMEA0183/NMEA200 z oboma ploterami, tak, żeby sygnał AIS z ONWY trafiał do B&G.

Muszę do tego użyć przewodu, który z jednej strony połączę z gniazdem w Vulcanie a z drugiej połączę ze złączem na przewodzie u wychodzącym z multiplexera. Podejrzewam jednk, że się tego nie da zrobić i konieczny będzie zakup oprócz kilkumetrowego przewodu z końcówkami


https://www.compass24.pl/kabel-nmea2000 ... 79EALw_wcB


np. takiego zestawu startowego:

https://kompasyachting.pl/sklep/nmea-20 ... xwEALw_wcB

Oczywiście to są to tylko przykładowe komponenty, można kupić takie cuda w różnych cenach od różnych producentów i z różną ilością wejść w szynie. Także "direct from China".

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2025, o 09:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4877
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 875
Otrzymał podziękowań: 1919
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Sieć NMEA 2000 ma topologię magistrali (bus). Magistrala zakończona jest na obu końcach terminatorami (rezystorami), które zapewniają brak odbić wewnątrz jej. Od magistrali są "odczepy" do urządzeń. Transmisja danych odbywa się dwoma przewodami (które na obu końcach magistrali są terminowane rezystorami 60 Ohm). Pozostałe dwa przewody służą do bezpośredniego zasilania urządzeń wpiętych w tę magistralę.

Schemat Twojej sieci powinien wyglądać następująco:
Załącznik:
Kurczakowe_NMEA2000.jpg
Kurczakowe_NMEA2000.jpg [ 19.19 KiB | Przeglądane 4950 razy ]

Terminator - trójnik - zasilanie - trójnik - terminator
(UWAGA: jeden terminator żeński, jeden męski)

Do każdego z trójników podpinasz kabelkiem:
- Plotter B&G
- Konwerter (zwany przez Ciebie multiplexerem)


Ponieważ jednak z zasilania z sieci NMEA 2000 nie korzystają wszystkie urządzenia (tylko te mniej prądożerne) Plotter ma własne zasilanie, natomiast konwerter ONWY można zasilić bezpośrednio. możesz zrezygnować z wpinania zasilania do magistrali. Ale wpiąłbym aby nie musieć kombinować z zasilaniem ONWY KC-2W.

Ponieważ Onwa ma własny kabel łączący z magistralą (drop - cable). Więc potrzebujesz:
1. terminatory - 2 szt. (L, P)
2. trójniki - 2 szt.
3. przewód zasilający (ten żółty), ewentualnie dodatkowy trójnik (bo są zakończone "trójnikiem" albo wtyczką)
Załącznik:
zestawik.jpg
zestawik.jpg [ 51.18 KiB | Przeglądane 4950 razy ]

Uwagi:
1. dwa, trzy.... trójniki możesz zastąpić elementem integrującym je we wspólnej obudowie, ale wtedy wolne "odejścia" dobrze zamknąć szczelnym korkiem (NIE TERMINATOREM!)

2. wydaje mi się że nie ma dolnego limitu długości drop-cable, więc możesz wpiąć B&G do magistrali bezpośrednio trójnikiem. pytanie czy fizycznie się zmieści i czy to będzie dobre miejsce na "pajączka".



* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Ale u Monii podobno działały dziwne, niestandardowe metody:
viewtopic.php?p=418592#p418592

Choć ja pamiętam, że niewłaściwe terminowanie sieci komputerowych opartych na koncentryku (magistrala), było powodem błędów. Czyli najgorszego scenariusza: niby działa ale gubi część komunikatów, nie wiadomo kiedy i dlaczego.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2025, o 09:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Plotter ma własne zasilanie, natomiast konwerter ONWY można zasilić bezpośrednio. możesz zrezygnować z wpinania zasilania do magistrali. Ale wpiąłbym aby nie musieć kombinować z zasilaniem ONWY KC-2W.


Dokładnie o to mi chodziło, zarówno ploter jak i konwerter mają własne zasilania, wiec gdyby połączyć bezpośrednio złącze wychodzące z konwertera z wejściem plotera powinno to działać. Kwestia w kwestii czy byłoby technicznie możliwe dopasowanie złączek ?

Już wcześniej znalazłem taki zestaw:

https://www.svb24.pl/pl/nmea2000-zestaw ... cro-c.html

Posiada wszystko co potrzeba, w tym 5 - metrowy przewód potrzebny do połączenia Vulcna z konwerterem. Ma jeden zbędny dla mnie obecnie przewód, ale co się odwlecze - to nie uciecze. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2025, o 10:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4877
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 875
Otrzymał podziękowań: 1919
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kurczak napisał(a):
Dokładnie o to mi chodziło, zarówno ploter jak i konwerter mają własne zasilania, wiec gdyby połączyć bezpośrednio złącze wychodzące z konwertera z wejściem plotera powinno to działać. Kwestia w kwestii czy byłoby technicznie możliwe dopasowanie złączek ?
Nie powinno działać. Ale może. Zasilanie to kwestia poboczna. Linia danych CAN-L / CAN-H powinna mieć oporność 120 Om (2x 60 Om). Brak terminatorów to proszenie się o kłopoty. Myślę, że niektóre urządzenia (typu plotter) mogą, po stwierdzeniu niewłaściwej oporności magistrali danych, odmówić wysyłania/odbierania czegokolwiek.
Ale jak chcesz eksperymentować to jako płciozmienacz (gender changer) możesz użyć trójnika - ma dwa złącza M12 żeńskie (F) i jedno męskie (M). :cool:
Powodzenie eksperymentu na biurku nie daje gwarancji działania takiej "sieci" w warunkach rzeczywistych. Bo jakiś np jeden komunikat na 10 może się przebić wśród nietłumionych terminatorami odbić. Albo siec bedzie działała przy niskiej liczbie komunikatów, a przestanie gdy zrobi się gęsto (od obiektów AIS). Tego nie stwierdzisz organoleptycznie, musiałbyś mieć analizator sieci i badać współczynniki błędów, powtórzeń itd. To nie jest żarówka i bateria gdzie są tylko dwie możliwości: świeci / nie świeci.... :roll:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2025, o 15:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dotarł konwerter, na zdjęciu wydawał się być mniejszym. :)

Będę musiał wiec zanabyć zestaw startowy do NMEA2000, myślałem, że uda się kilka stówek zaoszczędzić. :-(

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2025, o 06:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zestaw startowy już jedzie z SVB, w komplecie jest 5 metrowy przewód, który będzie mi potrzebny i w innej sytuacji musiałbym go kupić osobno. Tanio nie było, ale nie chciałem kupować u Chińczyków, tutaj mam gwarancję jakości okablowania.

Szynę (na razie 3 trójniki) zamontuję nad szafką z elektryko - elektroniką w ten sposób, że będzie ją można rozbudowywać w jedną stronę, bo pewno w przyszłości będą podłączane inne urządzenia np. komponenty autopilota.

Zamontowałem nowy ploter w przywiezionej z Kołobrzegu pokrywie kolumny sterowej, jako dystans wykorzystałem kawałek corianowego blatu pozostałego z zabudowy kuchennej. Trzeba go jeszcze oszlifować i przykręcić na sikę. Na surowo wygląda to tak:

Załącznik:
1-20250405_073207.jpg
1-20250405_073207.jpg [ 108.07 KiB | Przeglądane 4546 razy ]


ONWA wróci na poprzednie miejsce nad stolikiem nawigacyjnym obok radia, ale z tym mam kłopot. Nie mogę znaleźć podstawki, która nie była mi potrzebna po montażu w kolumnie. Gdzieś się dobrze schowała. :twisted:
Jak nie znajdę, będę musiał dorobić ściankę i w nią wpuścić ploter.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2025, o 09:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jutro zabiorę pokrywę kolumny do pracy, niedaleko mam firmę, która miesza lakiery, także poliuretany i napełnia nimi spray'e.
Dobierzemy kolor według RAL i będę miał gotowy produkt do polakierowania płytki dystansowej, nie będzie się różnić od pozostałej części kolumny.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2025, o 08:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Do Kołobrzegu nie pojechałem, choć taki miałem plan. Chwilowo nie nadaję się do prac fizycznych.
Prawie dwa tygodnie temu miałem niefajną przygodę z drabiną i oknem dachowym, której skutki jeszcze czuję w kościach. I to dosłownie. :) :twisted:
Poturbowałem sobie ramię i złamałem żebro, ale ogólnie biorąc pod uwagę okoliczności wyszedłem z tej opresji niemal bez szwanku.

Załącznik:
1-20250402_075107.jpg
1-20250402_075107.jpg [ 95.76 KiB | Przeglądane 4031 razy ]



Ale robota zrobi się lub już zrobiła sama, pomogli Klubowicze z Dorsza Wiola i Łukasz. Antyporost zostanie nałożony bez mojego udziału. Miałem jeszcze przepolerować przed wodowaniem burty, ale chwilowo nie widzę siebie biegającego z polerką...

Więc albo z tego zrezygnuję, albo zlecę fachowcowi.

Skończyłem prace nad przejściówką między nowy ploter a pulpit kolumny i tutaj
zonk. :-o
Wydawało mi się, że spieprzyłem sprawę i przejściówka nie trzyma wymiarów, ale po dokonaniu stosownych pomiarów okazało się, że pulpit ma kształt trapezu nierównoramiennego, a różnica w wymiarach na wysokość wynosi pół centymetra.
Zastanawiam się teraz jak zgubić tą różnicę. Po montażu starego plotera nie było tego widać, po przymiarce przejścóiwki już tak. :-(

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2025, o 11:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Prawie dwa tygodnie temu miałem niefajną przygodę z drabiną i oknem dachowym, której skutki jeszcze czuję w kościach. I to dosłownie.


O ! To witam w rodzinie drabinowych rekonwalescentów - ;)

Ja miałem wypadek ponad dwa tyg. temu i też z drabiną także witaj w Klubie.

I też mi się - odpukać - goi i też chyba nie najgorzej, ale jak mi wyjdzie sezon po tym wypadku to trudno powiedzieć - prorokuję, że może być słabo.

Niemniej życzę szybkiego powrotu do zdrowia Piotr. :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2025, o 14:40 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 433
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Kurczak napisał(a):
...Wydawało mi się, że spieprzyłem sprawę i przejściówka nie trzyma wymiarów, ale po dokonaniu stosownych pomiarów okazało się, że pulpit ma kształt trapezu nierównoramiennego, a różnica w wymiarach na wysokość wynosi pół centymetra.
Zastanawiam się teraz jak zgubić tą różnicę. Po montażu starego plotera nie było tego widać, po przymiarce przejścóiwki już tak. :-(


Zrób spokojnie nową przejściówkę ze sklejki, polakieruj z pięć razy, potem zamontuj na Sikę i będzie dobrze.

A propos: robiłem szafeczkę na trzy wyłączniki akumulatorów, każdy po 100 A. Robiąc ścianki walnąłem się o milimetr, ale przy wymiarach 215 x 90 mm, to jednak widać.
Szkoda mi było szafeczki, więc niedokładność zgubiłem przy robieniu frotowej ramki, już ściśle prostokątnej. Szafeczka jest sklejki, ramka frontowa z merbau, a drzwiczki - z mahoniu.

Żeby było weselej - szafeczka o włos, a byłaby za płytka, bo wyłączniki, z kluczami, w pozycji "ON" mają 78 mm, ale w pozycji "OFF" już 83 mm wysokości, co zauważyłem dopiero na próbnym montażu.

Życzę Ci szybkiego powrotu do zdrowia !

______________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2025, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4877
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 875
Otrzymał podziękowań: 1919
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Ja miałem wypadek ponad dwa tyg. temu i też z drabiną


Może trzeba patenty na drabiny wprowadzić... :oops:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 4: Moroszka, sirapacz, Stara Zientara, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2025, o 20:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Juz takowe są. Dla zawodowcow. Na razie...
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2025, o 05:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tomku, kolumna jest wyrobem fabrycznym, laminatowym. Pulpit, o którym napisałem pasuje idealnie do swojej dolnej części, która z kolei stanowi integralną część kolumny. 5 mm na na 30 cm powinno być widoczne, a ja jednak nie zwróciłem na to uwagi. Nawet gdy była zamontowana ONWA i wokół było po kilka centymetrów wolnego miejsca też nie rzucało się to w oczy.
Dopiero gdy przymierzyłem przejściówkę, która jest trapezem równoramiennym o bokach krótszych o centymetr niż pulpit zauważyłem, że coś jest nie tak.
Oczywiście mierzyłem wymiary pulpitu tylko z jednej strony, bo niby po co miałbym mierzyć z drugiej ? :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2025, o 14:39 

Dołączył(a): 15 lut 2021, o 10:28
Posty: 148
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 17
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Kurczak napisał:
"Poturbowałem sobie ramię i złamałem żebro, ale ogólnie biorąc pod uwagę okoliczności wyszedłem z tej opresji niemal bez szwanku."

Chopy, co z wami ,trza wam wprzódy nim się wtrynicie na wyżki balonik nadymac. :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2025, o 15:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Czasy baloników już dawni minęły. Teraz są alkomaty. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2025, o 16:53 

Dołączył(a): 15 lut 2021, o 10:28
Posty: 148
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 17
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Balonik pewniejszy bo nie trza bateryjki . :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3678 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 119, 120, 121, 122, 123  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 196 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL