Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 17:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 gru 2011, o 22:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 cze 2011, o 21:44
Posty: 299
Podziękował : 69
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: pasażerka
Marku, ja zrozumialam, dziękuję :)

_________________
Pozdrawiam, Małgosia
s/y White Phoenix

"Najczęściej, nie tyle trzeba zmieniać samą sytuację, ile sposób jej doświadczania" Sensei Sunya


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 gru 2011, o 22:24 

Dołączył(a): 23 sie 2008, o 09:15
Posty: 408
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan jachtowy
To wyrzucać natychmiast czy nie wyrzucać? :)
Swoją drogą , skoro już mamy owo koło wyrzucić jako drugie w kolejności, po tyczce i kole ze światełkiem (w.g. zalecenia Izby Morskiej) to wyląduje ono optymistycznie 20 metrów od człowieka po czym po 10 sekundach zostanie pociągnięte i ucieknie. Twierdziłem dlatego, że nie ma to sensu.
Zmieniłem jednak zdanie po przemyśleniu manewru który bym wykonał. Przykładowo wypada mi człowiek przy ~6B. Płynę ostro, więc pierwsze co robię to mocno odpadam, po czym szybko ostrzę i przechodzę linię wiatru dziobem. Przy takim manewrze, oddalamy się na bardzo niewielką odległość od człowieka i faktycznie wyrzucone koło może 'złowić' człowieka.
Jurmak napisał(a):
A czy przypadkiem "jachtowy Sternik Morski" nie robi sobie jaj?

Jak widać problem nie jest aż tak trywialny. Jak Marek napisał:
Marek napisał(a):
rozum osoby kierującej akcją ratowniczą jest połową sukcesu.

Miałem parę nieprzyjemnych sytuacji typu wpadający nieplanowanie załogant głową w dól do wody, a jako załoga gromadka jego dzieci płacząca, że tata już nie wróci. Zdarzyła się mi też awaria silnika w porcie. Człowiek, w takich sytuacjach jest mocno zestresowany i myśli się o wiele ciężej niż w zimę przy laptopie. Wiem, że sytuacje są różne i ciężko przeanalizować coś uniwersalnie, jednak wiem też, że gdy siadł mi w porcie silnik, to gdyby nie przeczytane wcześniej opisy wypadków jachtów, oraz inne artykuły, to zanim zastanowiłbym się co robić, wylądowałbym na stojącym niedaleko 30 metrowym kutrze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 gru 2011, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Oks napisał(a):
Miałem parę nieprzyjemnych sytuacji

Pewnie po prostu masz pecha :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 gru 2011, o 23:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Kiedyś już o tym pisałem: na jednym z jachtów mieliśmy dwa koła mocowane na koszu rufowym - jedno luzem, powiązane tylko z tyczką, a drugie na lince ca 50m. Połowa tej linki była wypuszczana i holowana za jachtem, aby MOB miał szansę złapać się jej, zanim wyrzucone byłoby koło (najpierw jednak trzeba rzucić koło z tyczką lub pławką).

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2011, o 04:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Oks napisał(a):
Jak ma działać koło z liną, rozumiem. Zastanawia mnie jednak czy to jest bardziej działanie pożyteczne czy też lepiej byłoby wyrzucić już to koło bez liny.

Koło bez liny wyrzucasz też, jako pierwsze - to połączone z pławką i tyczką, najlepiej taką ze światełkiem.

Oks napisał(a):
Wyrzucenie podczas alarmu "człowiek za burtą" koła ratunkowego połączonego linka z jachtem zamiast luźnego wyposażonego w pławkę dymno- świetlną, dryfkotwę i tykę jest rażącym błędem utrudniającym, bądź wręcz uniemożliwiającym odnalezienie rozbitka.

Kluczowe słowo brzmi "zamiast". Doczytałeś?

IMHO
1. Mamy dać MOB-owi szansę na odnalezienie "pierwszego koła" - tego z pławką i tyczką.
2. Dajemy tym "pierwszym kołem" wizualny punkt odniesienia oraz szansę na ocenę kierunku dryfu - i to dość precyzyjnie, zakładając oczywiście, że ktoś natychmiast po podniesieniu alarmu i wyrzuceniu "pierwszego koła" nadusi "MOB" na GPS-ie...
3. IMHO bez "pierwszego koła" poszukiwanie MOB-a traci na sensie... Bez drugiego koła, tego holowanego na lince - traci na skuteczności.
4. Mieszanie do holowania koła z linką tekstu o "zaplątaniu w olinowanie" sensu nie ma żadnego, podobnie jak rozważanie przy konkretnym temacie jakiś dylematów WOPRO-wca...
5. Twierdzenie, że można nie zauważyć, że ktoś się tego holowanego zestawu uczepił - jest chyba czysta prowokacją. Przecież wszyscy na deku szukają i obserwują - również zachowanie "holu koła" - a poza tym samo koło pozostaje najczęściej w zasięgu latarek...
6. Jakieś niewielkie prawdopodobieństwo zaplątania śruby w pływający "hol koła" pewnie istnieje, zwłaszcza jakby wykonywać gwałtowne manewry i nie uważać... Jak już się zaplącze, to pewnie istnieje jakieś niewielkie prawdopodobieństwo zablokowania śruby w przypadku jakiegoś bardziej słabowitego silniczka (to w końcu nie cuma, tylko linka 5-8mm...).

IMHO - korzyści z użycia drugiego koła (albo rescue sligu) holowanego na pływającej lince, polegające na możliwości złapania skutecznego kontaktu z "człowiekiem" za pierwszym podejściem, poprzez objechanie go dookoła, albo nawet "na ślepo" - zdecydowanie przeważają.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2011, o 07:48 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Jurmak napisał(a):
Oks napisał(a):
Bezpośrednim powodem zadania przeze mnie pytania jest przeczytanie orzeczenia IM, gdzie wytłuczonym drukiem jest napisane:


Z całym szacunkiem, ale obserwując kilka rozpraw przed tą instytucją mój szacunek dla jej orzeczeń sięgnął dna...


Jeśli dodamy do tego bezkrytyczną wiarę w słowa orzeczenia to wychodzi mieszanka piorunująca :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2011, o 10:53 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
Oks.
Czy możesz dać linka do orzeczenia IM które cytowałeś, lub jego datę i nazwę jachtu?.
Pozdrawiam
Roman

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2011, o 11:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Roman K napisał(a):
Czy możesz dać linka do orzeczenia IM które cytowałeś, lub jego datę i nazwę jachtu?.

Zapewne , to ten link http://www.prim-it.pl/includes/links/zagle/haska.htm

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL