Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 11:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 kwi 2016, o 19:07 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
http://www.defence24.pl/341949,polska-stocznia-buduje-elektryczny-prom-samochodowy
Cytuj:
Polska stocznia buduje elektryczny prom samochodowy
OPUBLIKOWANO: DZISIAJ, 06 KWIETNIA, 13:41
W stoczni Crist S.A. w Gdynii odbyła się uroczystość „cięcia blach” pod nowy, ekologiczny prom FinFerries, mający służyć do transportu 90 pojazdów i blisko 400 osób. Jest to kolejny sukces tego zakładu stoczniowego, po przekazaniu w minionym tygodniu jednostki samopodnośnej „Zourite” dla odbiorcy francuskiego.
Kontrakt na budowę promu podpisano 29 października 2015 r., po zwycięstwie w przetargu, w którym brało udział 20 innych stoczni. Teraz w Gdyni przeprowadzono uroczyste „cięcie blach”, zaznaczające symboliczny początek budowy nowej jednostki pływającej. W uroczystości wziął udział m.in. wiceprezes Crist S.A. Grzegorz Różański oraz prezes firmy FinFerries Pertti Saarela.
Projekt otrzymał numer P310 i dotyczy budowy specjalistycznego, ekologicznego promu typu „double-ended” – z wjazdem od dziobu i rufy (jednym z wymagań konstrukcyjnych było zapewnienie szybkiego załadunku i wyładunku). Ma on mieć długość 96,35 m, szerokość 15,2 m, wysokość 5 m oraz zanurzenie maksymalne 3,5 m. Założono pełną automatyzację jednostki, pozwalającą na jej kierowanie w czasie rejsu przez jedynie trzyosobową załogę.
Prom jest zaliczany do klasy „ekologicznej” przede wszystkim z powodu zastosowania innowacyjnego, hybrydowego napędu diesel–elektrycznego. W skład systemu napędowego (w większości dostarczonego przez firmę Siemens) mają wejść trzy silniki diesla, zestaw akumulatorów odraz dwa pędniki azymutalne. Silniki diesla będą wykorzystywane tylko w trybie awaryjnym, natomiast standardowo prom będzie się poruszał napędzany energią z akumulatorów. Ich ładowanie ma się odbywać podczas załadunku i rozładunku samochodów oraz pasażerów. Cały proces ma trwać nie więcej niż siedem minut, a żywotność akumulatorów oszacowano na 10 lat.

Prom ma od połowy 2017 r. obsługiwać przeprawę na odcinku pomiędzy gminami Parainen (zajmującą kilka wysp na Morzu Archipelagowym) i Nauvo w południowo–zachodniej części Finlandii.
A nie dałoby się jeszcze ze cztery więcej zrobić i zastąpić nimi rozpadające się "Karsibory"?

ps. "Morze Archipelagowe" to urzędowo zatwierdzona polska nazwa https://pl.wikipedia.org/wiki/Morze_Archipelagowe. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2016, o 19:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
_jp_ napisał(a):
"Morze Archipelagowe" to urzędowo zatwierdzona polska nazwa

Jak widać, głupota nie ma granic. Również morskich ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2016, o 20:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Sąsiad napisał(a):
_jp_ napisał(a):
"Morze Archipelagowe" to urzędowo zatwierdzona polska nazwa

Jak widać, głupota nie ma granic. Również morskich ;)

No co Ty. To dobra zmiana umacniająca naszą suwerenność.
Cudzoziemiec nie wymówi, a kto wie, może nawet Putin się nie zorientuje o co chodzi. ;-)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 01:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
Sąsiad napisał(a):
_jp_ napisał(a):
"Morze Archipelagowe" to urzędowo zatwierdzona polska nazwa

Jak widać, głupota nie ma granic. Również morskich ;)

No co Ty. To dobra zmiana umacniająca naszą suwerenność.
Cudzoziemiec nie wymówi, a kto wie, może nawet Putin się nie zorientuje o co chodzi. ;-)

Powiadacie...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Saaristomeri

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1 ... 1%80%D0%B5

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rg%C3%A5rdshavet

https://et.wikipedia.org/wiki/Saaristomeri

https://lt.wikipedia.org/wiki/Archipelago_j%C5%ABra

https://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%A4renmeer

https://en.wikipedia.org/wiki/Archipelago_Sea

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 07:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Z powyższego wynika, że głupota jest również ponadnarodowa :D

Wysłane z mojego SM-J100H przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Sąsiad napisał(a):
Z powyższego wynika, że głupota jest również ponadnarodowa :D


A wyjaśniłbyś może, gdzie zauważasz "głupotę" w używaniu ustalonej nazwy geograficznej, od stuleci funkcjonującej w rejonie, w którym ta nazwa występuje - w obu żywych językach tam używanych?
Albo gdzie jest "głupota" w tłumaczeniu tej nazwy na inne języki?
Bo przecież Saaristo = Skärgårds = Archipelag = Archipelago
Zaś meri = havet = morze = sea

A może używanie nazwy "Morze Północne" w języku polskim albo "Pohjanmeri" po fińsku też uznajesz za przejaw "głupoty"?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 12:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir napisał(a):
Alterus napisał(a):
Sąsiad napisał(a):
_jp_ napisał(a):
"Morze Archipelagowe" to urzędowo zatwierdzona polska nazwa

Jak widać, głupota nie ma granic. Również morskich ;)

No co Ty. To dobra zmiana umacniająca naszą suwerenność.
Cudzoziemiec nie wymówi, a kto wie, może nawet Putin się nie zorientuje o co chodzi. ;-)

Powiadacie...

Powiadamy i wyjaśniamy, że zabrakło adnotacji w rodzaju:
"Osobników każdą bzdurkę traktujących serio uprasza się w tym szczególnym przypadku o wstrzymanie swych zapędów polemicznych, albowiem bombardowanie faktami refleksji z założenia niepoważnych poważne być nie może". :-)

A co do elektrycznego promu zasilanego z akumulatorów i silników diesla zastanawiam się nad rzeczywistą ekologicznością takiego rozwiązania.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
A co do elektrycznego promu zasilanego z akumulatorów i silników diesla zastanawiam się nad rzeczywistą ekologicznością takiego rozwiązania.

Ale zastanawiasz się serio, czy dla jaj tylko? :-?
Jeśli to pierwsze, to może w zastanawianiu się pomoże ci poniższy cytat:
Silniki diesla będą wykorzystywane tylko w trybie awaryjnym, natomiast standardowo prom będzie się poruszał napędzany energią z akumulatorów.
Ich ładowanie ma się odbywać podczas załadunku i rozładunku samochodów oraz pasażerów. Cały proces ma trwać nie więcej niż siedem minut, a żywotność akumulatorów oszacowano na 10 lat.


Ja wiem, że energia elektryczna "w gniazdkach dla promu" nie powstaje bez konfliktu z.. khem... "ekologicznością". Ale będzie to z pewnością energia produkowana nieporównywalnie "czyściej", niż w okrętowym dieslu.
No i warto pamiętać, w Finlandii ponad 37% energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych (za dwa lata, po oddaniu zakładu w Äänekoski będzie to ca 40%), zaś EE powstająca w wyniku spalania węgla to w Finlandii tylko ok 13%.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir napisał(a):
Alterus napisał(a):
A co do elektrycznego promu zasilanego z akumulatorów i silników diesla zastanawiam się nad rzeczywistą ekologicznością takiego rozwiązania.

Ale zastanawiasz się serio, czy dla jaj tylko?

Serio. ;-)
Wiem, że silniki diesla pełnią funkcję pomocniczo-zabezpieczającą. Słusznie też zwracasz uwagę, że prąd "gniazdkowy" może być wystarczająco ekologiczny i "czystszy" od tego z dieslów. No i tańszy. Ale pozostaje pytanie o akumulatory, które najpierw trzeba wytworzyć, a po jakimś czasie zutylizować. Na co potrzeba niemało energii, co przekłada się na koszty, najczęściej pomijane przez promujących podobne rozwiązania. A są to kwoty niebagatelne. Podobnie pomija się nakłady eksploatacyjne i serwisowe. A co z ogrzewaniem? Też z akumulatorków..? To już w ogóle podważa kalkulację ekonomiczną.
Chyba, że będzie taniej zwykłym trybem - bo się dopłaci ze środków unijnych... :-D

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Jaromir napisał(a):
Ich ładowanie ma się odbywać podczas załadunku i rozładunku samochodów oraz pasażerów. Cały proces ma trwać nie więcej niż siedem minut, a żywotność akumulatorów oszacowano na 10 lat.


Ja jestem elektryk - wtórny analfabeta, ale coś w te siedem minut ładowania akumulatorów to mi się nie bardzo chce wierzyć...
Toć nawet przy Tesla, która ma mniejsze akumulatory to trwa znacznie dłużej...

PS. Tak teraz pomyślałem, a może to będzie wymiana całych baterii? No nie wiem...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Alterus napisał(a):
Serio.

To ja też. ;)

Wprowadzenie szybkich ładowarek samochodowych jest w zasadzie gotowe, tylko problem jest jeszcze z ich "czystością". A samochód to jednak mniej potrzebuje niż prom.
Poza tym zastanawiam się, jak szybko jakiś urzędnik dojdzie do wniosku, że skoro diesle są, to należy je na wszelki wypadek odpalać podczas manewrów dla szeroko pojętego bezpieczeństwa - uważam, że wystarczy do tego jedna awaria napędu elektrycznego.

Ale pomysł uważam w całości za słuszny, nie należy przejmować się ekologią na tym etapie, albowiem codzienne użytkowanie powoduje najbardziej dynamiczny rozwój technologii.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 16:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13160
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3096
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jurmak napisał(a):
Ja jestem elektryk - wtórny analfabeta, ale coś w te siedem minut ładowania akumulatorów to mi się nie bardzo chce wierzyć...
Nie sądzę, aby te promy kursowały całą dobę na okrągło (np. Wisłoujście i Bieliki w nocy głównie stoją). Zapewne te siedem minut to czas doładowywania w intensywnym ruchu. Baterie będą ładowane głównie podczas postojów nocnych.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 16:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Tak szybko ładuje się baterie typu li-ion, do ok. 80% pojemności. Są drogie i wrażliwe na mróz, a także przegrzanie. Te dziesięć lat eksploatacji to w sprzyjających warunkach. Ogólne koszty użytkowania takiego promu będą wyższe, jak mniemam, od zwyczajnie napędzanego. Ale jeśli chodzi o wpływ na rozwój technologii, to jest w tym jakiś sens.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 16:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12541
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Alterus napisał(a):
Ale pozostaje pytanie o akumulatory, które najpierw trzeba wytworzyć, a po jakimś czasie zutylizować. Na co potrzeba niemało energii, co przekłada się na koszty, najczęściej pomijane przez promujących podobne rozwiązania.


O właśnie!
Poza tym to chemia. Takich aku nie robi się w garażu, I pamiętajmy o materiałach do tego, których produkcja nijak nie jest ekologiczna. Jak i potem utylizacja. Nie bez powodu aku nie należy wyrzucać do kosza na śmieci. To wszystko jest trujące w produkcji i w utylizacji.
Ale o tym się w ogóle nie mówi albo o tym nie pamięta. Może dlatego, że bilans ekologiczny wcale nie byłby taki fajny...

A na przykład dizelek na moim jachcie, z tego co widzę, już sam podlega biodegradacji... :roll:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
A co z ogrzewaniem? Też z akumulatorków..? To już w ogóle podważa kalkulację ekonomiczną.

Co "w ogóle podważa kalkulację ekonomiczną" - kilkanaście litrów ON zużyte w zimowy dzień do "webasto" na ogrzewanie pomieszczenia pasażerów? Znaczy - dalej sobie jaja robimy?
Stara Zientara napisał(a):
Jurmak napisał(a):
Ja jestem elektryk - wtórny analfabeta, ale coś w te siedem minut ładowania akumulatorów to mi się nie bardzo chce wierzyć...
Nie sądzę, aby te promy kursowały całą dobę na okrągło (np. Wisłoujście i Bieliki w nocy głównie stoją). Zapewne te siedem minut to czas doładowywania w intensywnym ruchu. Baterie będą ładowane głównie podczas postojów nocnych.

On - bo to na razie jeden prom - jest zaprojektowany dokładnie pod trasę, którą ma obsługiwać w przyszłości - z Parainen do Nauvo. Czyli rozmawiamy tu o promie, który jest zaprojektowany do eksploatacji na trasie, która liczy sobie 1.6 kilometra... co, jak sądzę, ułatwia zrozumienie sensu kilkuminutowych doładowań...
http://www.siemens.com/press/en/pressre ... 88pden.htm

Sąsiad napisał(a):
zastanawiam się, jak szybko jakiś urzędnik dojdzie do wniosku, że skoro diesle są, to należy je na wszelki wypadek odpalać podczas manewrów dla szeroko pojętego bezpieczeństwa - uważam, że wystarczy do tego jedna awaria napędu elektrycznego.
Ale tam przecież nie ma napędu innego, niż elektryczny. Różne mogą być jedynie źródła prądu dla tego napędu - albo baterie, albo generatory dieslowskie. Przy czym pod względem odporności na awarie baterie wyprzedzają generatory o kilka długości.
Poza tym... mam silne wrażenie, że nie wiesz jak dalece urzędnicy fińscy różnią się od polskich...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
Ale tam przecież nie ma napędu innego, niż elektryczny.

Skoro już się czepiamy, to wyraźnie jest napisane, że jest tam napęd inny niż elektryczny. A mianowicie hybrydowy. A skoro zastosowane zostaną pędniki azymutalne, to jestem się gotów z Tobą założyć, że będzie to napęd równoległy, czyli diesle nie będą służyły tylko jako generatory prądu. Zresztą czas pokaże.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir napisał(a):
Co "w ogóle podważa kalkulację ekonomiczną" - kilkanaście litrów ON zużyte w zimowy dzień do "webasto" na ogrzewanie pomieszczenia pasażerów?
To ilu ma być tych pasażerów? Pięciu? Jaka kubatura pomieszczeń ogrzewanych? W te "kilkanaście litrów" nie chce mi się wierzyć.
Cytuj:
Czyli rozmawiamy tu o promie, który jest zaprojektowany do eksploatacji na trasie, która liczy sobie 1.6 kilometra...
A to sorry, nie doczytałem. :oops:
Tylko na takiej krótkiej trasie po co te diesle i hybrydowy napęd, podrażający całą imprezę zupełnie niepotrzebnie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 19:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13160
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3096
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Alterus napisał(a):
po co te diesle i hybrydowy napęd, podrażający całą imprezę zupełnie niepotrzebnie.
A wiesz jak podraża imprezę konieczność posiadania szalup, tratw, kół i pasów ratunkowych. Po co na takiej krótkiej trasie - przecież to między wyspami i zawsze blisko do brzegu.

:rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Stara Zientara napisał(a):
A wiesz jak podraża imprezę konieczność posiadania szalup, tratw, kół i pasów ratunkowych. Po co na takiej krótkiej trasie - przecież to między wyspami i zawsze blisko do brzegu.
Przepisy i troska o ludzkie życie. Trochę dupochron pewnie też.
I nie widzę za bardzo związku z mnożeniem napędów. Równie dobrze powinno się na innych statkach dublować zwykłe napędy dodatkowym elekrycznym, a mniejsze dieselki wstawiać na wszelki słuczaj tramwajom.
Tak jakby na promie nie można było zadbać o wystarczającą niezawodność dzieląc posiadany napęd elektryczny na dwie linie równoległe. I mamy zabezpieczenie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Sąsiad napisał(a):
Jaromir napisał(a):
Ale tam przecież nie ma napędu innego, niż elektryczny.

Skoro już się czepiamy, to wyraźnie jest napisane, że jest tam napęd inny niż elektryczny. A mianowicie hybrydowy. A skoro zastosowane zostaną pędniki azymutalne, to jestem się gotów z Tobą założyć, że będzie to napęd równoległy, czyli diesle nie będą służyły tylko jako generatory prądu. Zresztą czas pokaże.

Eeech - mam silne wrażenie, że nie tylko nie rozumiesz, że te diesle są na stałe sprzężone z generatorami prądu, ale na dodatek czytasz, czego nie napisano...
Napęd tego statku jest realizowany wyłącznie za pomocą silników elektrycznych. I to jest standard w zdecydowanej większości pędników azymutalnych (jakieś 99%)...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 7 kwi 2016, o 20:25 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir napisał(a):
Napęd tego statku jest realizowany wyłącznie za pomocą silników elektrycznych. I to jest standard w zdecydowanej większości pędników azymutalnych (jakieś 99%)...

Serio? Myślałem, że to standard w gondolowych, mechaniczne doprowadzenie napędu do azymutalnych nie jest specjalnie skomplikowane. Ale tylko pytam, bo nie wiem.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
A wiesz jak podraża imprezę konieczność posiadania szalup, tratw, kół i pasów ratunkowych. Po co na takiej krótkiej trasie - przecież to między wyspami i zawsze blisko do brzegu.
Przepisy i troska o ludzkie życie. Trochę dupochron pewnie też.
I nie widzę za bardzo związku z mnożeniem napędów. Równie dobrze powinno się na innych statkach dublować zwykłe napędy dodatkowym elekrycznym, a mniejsze dieselki wstawiać na wszelki słuczaj tramwajom.
Tak jakby na promie nie można było zadbać o wystarczającą niezawodność dzieląc posiadany napęd elektryczny na dwie linie równoległe. I mamy zabezpieczenie.

Ale o czym TY piszesz - przecież na tym promie nie ma żadnej mowy o "mnożeniu napędów".
Są dwa silniki elektryczne napędzające dwa pędniki azymutalne.

A "dzielenie napędu elektrycznego na dwie linie równoległe" (poza tym, że nie rozróżniasz "napędu" od źródła energii dla napędu) jest najzupełniej normalne i oczywiste.

PS. Pamiętam statek, który miał trzy generatory w trzech osobnych, całkowicie niezależnych przedziałach maszynowni. I każdy z nich mógł zasilać w dowolnej konfiguracji dwa pędniki azymutalne, trzy thrustery dziobowe oraz cztery potężne windy kotwiczno-pozycyjne - poprzez trzy niezależne tablice rozdzielcze. I wiesz - nie był to żaden ostatni krzyk techniki, tylko średniego sortu specjalistyczny stateczek sprzed ponad 30lat...
Obrazek

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 7 kwi 2016, o 20:32 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie zamierzam się o to wykłócać. Zwłąszcza, że doczytałem, że to ma być Siemens, a w takim układzie napęd szeregowy, bo Siemens chyba innych nie robi.
Trzeba się było założyć :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Sąsiad napisał(a):
Zwłąszcza, że doczytałem, że to ma być Siemens, a w takim układzie napęd szeregowy, bo Siemens chyba innych nie robi.

Jasne - "Siemens chyba innych nie robi"...
Ale doczytałeś, że zastosowanie ma kolejna wersja Siemens BlueDrive PlusC?
http://videos.oceanhub.com/siemens-bluedrive-plusc/
Też jest to Twoim zdaniem "napęd szeregowy"?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir napisał(a):
Ale o czym TY piszesz - przecież na tym promie nie ma żadnej mowy o "mnożeniu napędów".
Dokładnie, to chodzi o napęd elektryczny (co można rozumieć całościowo, czyli od źródła prądu po silnik z pędnikiem) i silniki wysokoprężne dublujące część napędu elektrycznego, czyli akumulatory. Po co to zdwojenie na tak krótkich dystansach, między portami? Bo w przytoczonym przez Ciebie przykładzie jest zrozumiałe. Czyżby akumulatory miały za mały zapas energii? Wierzyć się nie chce.
Cytuj:
(poza tym, że nie rozróżniasz "napędu" od źródła energii dla napędu)

Odróżniam, ale tu nie wyróżniam, bo po co?
PS W notce piszą o "napędzie hybrydowym" i pracy dieslów "w trybie awaryjnym", co nie wyklucza mechanicznego przeniesienia napędu od tych silników.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Ostatnio edytowano 7 kwi 2016, o 21:04 przez Alterus, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
Jaromir napisał(a):
Ale o czym TY piszesz - przecież na tym promie nie ma żadnej mowy o "mnożeniu napędów".
Dokładnie, to chodzi o napęd elektryczny (co można rozumieć całościowo, czyli od źródła prądu po silnik z pędnikiem) i silniki wysokoprężne dublujące część napędu elektrycznego, czyli akumulatory.
Po co to zdwojenie na tak krótkich dystansach, między portami? Bo w przytoczonym przez Ciebie przykładzie jest zrozumiałe. Czyżby akumulatory miały za mały zapas energii? Wierzyć się nie chce.

Sliniki napędowe są elektryczne, źródłem energii dla silników napędowych są w normalnych warunkach akumulatory (litowo-jonowe). Taki układ będzie działać w trakcie normalnej eksploatacji.
Jeżeli jednak będzie trzeba popłynąć zdecydowanie dalej lub dłużej niż na trasie, na którą planowano tę jednostkę (np. ze stoczni w Gdyni do Finlandii, na przegląd na doku, na akcję ratunkową, w razie "W"...), czyli poza zasięg, jaki zapewniają baterie a także jeżeli baterie nie będą regularnie ładowane lub ulegną awarii (awaria / brak ładowania z lądu, błąd ludzki, uszkodzenie w wyniku kolizji, whatever) - można użyć w roli źródła energii elektrycznej dla silników napędowych generatorów prądu napędzanych silnikami dieslowskimi.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Jaromir napisał(a):
Jeżeli jednak będzie trzeba popłynąć zdecydowanie dalej lub dłużej niż na trasie, na którą planowano tę jednostkę

Widać o żaglach nie słyszeli, albo są one za mało ekologiczne... :-D

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
Ale doczytałeś, że zastosowanie ma kolejna wersja Siemens BlueDrive PlusC?

Na tym promie? Nie, nie znalazłem takiej informacji.
Jaromir napisał(a):
Też jest to Twoim zdaniem "napęd szeregowy"?

To co pokazano na tym filmiku, to zdaje się nie jest napęd hybrydowy, tylko drugi napęd, który można dołożyć do klasycznego, tworząc swego rodzaju hybrydę, zazwyczaj nazywaną szeregowo-równoległą. Ale czy coś takiego będzie na tym promie? To w takim razie ja bym wygrał zakład :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2016, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Sąsiad napisał(a):
Jaromir napisał(a):
Ale doczytałeś, że zastosowanie ma kolejna wersja Siemens BlueDrive PlusC?

Na tym promie? Nie, nie znalazłem takiej informacji.

Raz jeszcze:
http://www.siemens.com/press/en/pressre ... 88pden.htm
The ferry will be equipped with the Siemens electric propulsion system BlueDrive PlusC. It includes an energy storage system, variable speed drive technology for the propellers and an integrated alarm and monitoring system.
Sąsiad napisał(a):
To co pokazano na tym filmiku, to zdaje się nie jest napęd hybrydowy, tylko drugi napęd, który można dołożyć do klasycznego.../cut/..

Masz całkowitą rację - zdaje Ci się...

BTW - Jak ja lubię teoretyków....
System napędu realizowany silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z ładowanej z lądu baterii, połączony z niezależnymi generatorami zasilającymi bezpośrednio te same silniki lub ładującymi baterię - i... "swego rodzaju hybryda, zazwyczaj nazywana szeregowo-równoległą".

Cóż, nie znajdując informacji tam, gdzie je umieszczono, wierząc w to, co ci się zdaje i posługując się stworzonymi na własny użytek wytrychami pojęciowymi - wygrasz każdy zakład! :rotfl:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 kwi 2016, o 07:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
Masz całkowitą rację - zdaje Ci się...

Wiesz, ja nie jestem i nawet nie próbuję być fachowcem, wiedzę w tematach okrętowych czerpię zazwyczaj ze źródeł popularnonaukowych. W tym przypadku z programu tv, który opisywał dokładnie system blue drive zastosowany na okręcie PSV (od razu mówię, ze nie wiem co to jest PSV). Siemens z dumą opisywał, że napęd może być przenoszony bezpośrednio z diesli, lub za pomocą Blue Drive, zasilanego z tychże diesli, lub akumulatorów. Nazwano to systemem hybrydowym szeregowo-równoległym (nie wykluczam jakiegoś błędu w tłumaczeniu).
Pytanie jest proste - czy takie coś będzie również na promie, czy też pędniki zasilane będą wyłącznie elektrycznie? W tym drugim przypadku napęd będzie szeregowy.
Przy okazji - pracownik Siemensa w tym samym programie powiedział, że nie robią napędów równoległych w całości, ograniczając się do części elektrycznej, czyli systemu Blue Drive.

To jak to właściwie jest??? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL