Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 wrz 2025, o 10:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 sie 2025, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13914
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1647
Otrzymał podziękowań: 2398
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Na Mazurach, j.Tałty ląduje na wodzie i startuje z wody taki oto samolot...

Ps. gdzieś na forum był temat o takim przypadku. Nie widzę;)

https://www.facebook.com/share/v/1EJsXGmPev/


Załączniki:
Screenshot_2025-08-14-13-49-51-246_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_2025-08-14-13-49-51-246_com.facebook.katana.jpg [ 585.55 KiB | Przeglądane 4829 razy ]
Screenshot_2025-08-14-13-50-19-748_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_2025-08-14-13-50-19-748_com.facebook.katana.jpg [ 1.21 MiB | Przeglądane 4829 razy ]
FB_IMG_1755172198462.jpg
FB_IMG_1755172198462.jpg [ 330.91 KiB | Przeglądane 4829 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2025, o 14:31 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 589
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 126
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Cześć, ja pilotuje wodnosamoloty (uprawnienia SEP(S)), w razie pytań chętnie odpowiem. To wyglada mi na PA-18 w wersji wodnej, bardzo fajny samolot. I cichy.

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2025, o 22:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8199
Podziękował : 6284
Otrzymał podziękowań: 2495
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
burzum napisał(a):
w razie pytań chętnie odpowiem.

Miałbym dwa pytania i z góry przepraszam jeśli wydadzą Ci się głupie :oops:

1. Dotyczy samego samolotu. Na moje oko to rzeczywiście Piper Super Cub.
Ale zastanowiły mnie następujące spostrzeżenia...
Samolot zarejestrowany w USA.
Posiada emblemat prestiżowych zawodów "Scalaria Air Challenge" odbywających się nad jeziorem Wolfgangsee w Austrii.
No i pomalowany jest w barwy Austrii...
Zainteresował mnie układ chłodzenia silnika.
- Czy, Twoim zdaniem, wszystkie Super Cub miały silnik Lycoming O320 ?
- Czy, Twoim zdaniem, mógłby to być Super Cub z austriackim silnikiem Rotax 912 ?

2. Jakim najstarszym wodnosamolotem zdarzyło Ci się latać.
(Chodzi oczywiście o wiek płatowca )
Czy one rzeczywiście są tak długowieczne ?

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2025, o 20:35 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 589
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 126
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Cześć, juz staram się odpowiedzieć w miarę dostępnej wiedzy:

1. Wydaje mi się, po sprawdzeniu innych zdjec, ze to nie jest PA18, tylko American Champion 8GCBC Scout - tak też wynika z opisów zdjęć. Jest bardzo podobny, załącze zdjęcie PA18, którym latam. Faktycznie coś mi dawało do myślenia, głównie śmigło.

2. Myślę, że jeżeli swap Rotaxa, to raczej coś mocniejszego niż 912. Nie pamietam czy są mocniejsze niż 100HP. Wydaje mi się to też nieuzasadnione, większość znanych mi i bardziej doświadczonych pilotów uważa lycomingi za "lepsze" silniki, chociaż mają swoje wady. Rotaxy są zdecydowanie bardziej ekonomiczne i z tego, co pamiętam, to lżejsze. Sprawdzę temat dokładniej z mechanikami, generalnie latam tym, co dostanę i nie marudzę :)

Jeżeli chodzi o moc, to pływaki dość mocno przeszkadzają i myślę, że to 150km w wersji PA-18-150 to jest bardzo fajny kompromis. Samolot jest bezpieczny, dość szybko nabiera wysokości, natomiast zarówno lądowanie na wodzie jak i lądzie wykonuje się na obrotach.

Obawiam się, że 100HP przy pełnym zatankowaniu (36 galonow, 136l) oraz 2 osobach byłby za słaby (za duży ciężar), żeby bezpiecznie operowac, nawet jak mass & balance zmiesci sie w obwiedni (nie wiem, jest PA w wersji 95KM, ale nie latalem nim i nie wiem, czy mozna go certyfikowac na plywaki). Samo oderwanie pływaków od gładkiej wody wymaga trochę prędkości i manewrów.

Dość często latam samolotami z Rotaxem 912 (ten niestety rozbity z ostatnich wiadomosci - pod LEsznem, rowniez byl na 912, latałem nim - SP-SML) i na nadmiar mocy nie mozna narzekac (oglednie mowiac), a Tecnamy sa laminatowe i względnie lekkie - 650kg MTOW vs 1000kg dla PA18 w wersji amphibian (niestety dane dla wodnosamolotu sa jako zalacznik producenta pływaków do AFM standardowego PA18 i jest to dość nieczytelne i pełne blędow)

Takze podsumowujac, to nie PA-18 i wydaje mi się, że swap na Rotaxa 912 nie byłby uzasadniony dla wersji wodnej. Zgodnie z moją skromną wiedzą (a raczej z plotek z hangaru/kokpitu) to rotaxy uważa się za lekkie i tanie w eksploatacji, a Lycomingi za poważne. Rotaxy kojarze bardziej z samolotów szkolnych. Popytam bardziej doświadczonych ode mnie.

3. Z tą długowiecznością to w sumie tak, ale dotyczy to każdego samolotu. Po prostu większość elementów ma swoje resursy, (np 2000h na silnik itp), po którym część jest wymieniana, więc wlasciwie samolot sie starzeje dosc wolno. Zawsze jest jednak jakieś ale - dla mnie komfort latania nowczesnym kokpitem jest nieporownywalny niż starym, ale oczywiście da się. "Starość" samolotu czuć raczej (poza awioniką, radiem) w wykonczeniu, detalach, których się nie wymienia lub wymienia rzadziej - przełączniki, tapicerka i inne pierdołki nie mające znaczenia.
Może więcej też jest mechaniki - klapy, trymer niż elektryki. Dla mnie główną różnicą jest awionika, radio (wyróżniam z awioniki, bo nienawidze starego radia na starej elektryce, naprawde źle słychac, źle się operuje itp, a to podstawowy element). Stare i nowe lataja tak samo.
Co do mnie, to dość typowymi rocznikami jest 1970-1980, bo są względnie tanie a jeszcze w miarę "współczesne". Najprzyjemniej lata mi się rocznikami 2000+ na glass cockpicie. Ale ja latam od kilku lat, starsi piloci podobno wolą sześciopak od PFD/MFD (wyswietlacze) - w co pozwalam sobie nie wierzyc.

PA-18, ktorym latam i na którym się szkolę, to SP-CSD, rocznik 1960 (https://www.plane4you.eu/pl/oferty/pipe ... sp-csd,423). Lata :)
W tym samym hangarze stoi DHC-2, SP-MKI, chyba cos kolo 1954 ? Również na chodzie, jeszcze nie latałem, bo dość drogo wychodzi - pali chyba 20-30gal na godzine (silnik 450hp)


Także z punktu widzenia własności aeronautycznych, bezpieczeństwa rozumianego jako zachowanie w locie i zalety konstrukcji to dobry stary samolot nadal pozostaje dobrym samolotem (i bezpiecznym, zakladajac oczywiscie serwis zgodny z wola producenta), ale roznica miedzy samolotem nowym a starym jest spora, zwlaszcza w komforcie, materialach (laminaty), awionice (kosmos), bezpieczeństwie mniej oczwistym: transponder C lub S, dobre radio (czesciej dwa z radionawigacja), wbudowana nawigacja GNSS (gps, z mapami), , z listą lotnisk/lądowisk, spisem częstotliwości, procedurami (departure/arrival/approach). Juz sama taka głupotka jak wskaznik temperatury zewn (OAT), wiatru (z rozbiciem na skladowe) czy (jezu, jak to pomaga) True Track bardzo podnosi komfort i bezpieczenstwo.

To jak te wszyskie AISy, Plotery, Charty itp na jachtach. Z tym, ze awionika lotnicza jest wielokrotnie drozsza i jej "upgrade" w starych modelach mija sie z celem - o ile nie jest to Twoj samolot.


Postaram się wszystko jeszcze zweryfikować z bardziej doświadczonymi kolegami, ale wszystko co napisałem napisałem na podstawie dostępnej mi wiedzy.

pozdrawiam,

Piotr



Za ten post autor burzum otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2025, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8199
Podziękował : 6284
Otrzymał podziękowań: 2495
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Piotrze :)
Baaaaaaardzo serdecznie dziękuje za odpowiedzi.
Dla mnie to najbardziej wartościowy post jaki przeczytałem na tym forum :D
Jeszcze raz dzięki serdeczne :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2025, o 21:16 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 589
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 126
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
O dziękuję, chętnie podzielę się "wiedzą" lub ploteczkami. Mogę też nagrać coś "legalnego", acro lub lądowania na wodzie. Wrzucam jeszcze porownanie roznych samolotow, ktorymi mialem przyjemnosc latac i z ktorych mam zdjecia.
Piszę legalnego, bo zwykle nagrywa się rzeczy, których nie powinno się robić w samolocie :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Za ten post autor burzum otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2025, o 13:05 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 748
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 84
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Jakieś latające cudo lądowało w minioną niedzielę na sulejowskim. Startował i lądował dwukrotnie. I przelatywał wzdłuż zbiornika. Może jakieś loty widokowe.

_________________
***** ***


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2025, o 15:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8199
Podziękował : 6284
Otrzymał podziękowań: 2495
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
burzum :)
Serdecznie dziękuję za zamieszczone zdjęcia i proszę o jeszcze :)
Naprawdę bardzo interesuje mnie wszystko co związane z wodnosamolotami.
Jednym z moich planów/marzeń, na zbliżającą się starość ( a może ona już się zbliżyła tylko uparłem się nie zauważać ;) ) jest zbudowanie konstrukcji typu hoverwing...
Takiej mutacji poduszkowca i niby_ekranoplanu... Czegoś w ten deseń:

I przetestowanie tego na wodzie.
Stąd każde zdjęcie jakie zamieszczasz, czy to elementy lotu, czy samolotu, jest dla mnie wyjątkowo cenne :)

Gdybyś miał czas i mógł opisać specyfikę lądowania na wodzie, na pływakach ( w porównaniu z lądowaniem na kołowym podwoziu ) Byłbym niewymownie wdzięczny.
I w ogóle gdzie w Polsce można oglądać latające wodnosamoloty ?
Pozdrawiam serdecznie
Marek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL