Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 8 sie 2020, o 20:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 83 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 maja 2020, o 18:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
Czy mógłbyś określić przy jakiej skali mapy oraz jakich wartościach wektorów będą widzialne(użyteczne?) „skoki” obiektu AIS?
Załącznik:
7s_18w.JPG
7s_18w.JPG [ 61.93 KiB | Przeglądane 1520 razy ]
Skalę ilustrują wymiary statku.
SIRK napisał(a):
Jak się zachowa system gdy w ostatnim odebranym komunikacie ROT > 0?
Nie wiem. Bo transmisje podczas zmiany kursu są 3 x częstsze i ciężko to wyłapać... :-)
Załącznik:
ROT.JPG
ROT.JPG [ 62.38 KiB | Przeglądane 1520 razy ]
SIRK napisał(a):
Czy wiesz, po jakim czasie od ostatniego odświeżenia danych dynamicznych obiekt AIS otrzyma atrybut „lost target”?
Wiem, tak jak ustawisz:
Załącznik:
zgubione.JPG
zgubione.JPG [ 96.36 KiB | Przeglądane 1520 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 20:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Bo transmisje podczas zmiany kursu są 3 x częstsze i ciężko to wyłapać... :-)

Po przemyśleniach/przeliczeniach: AIS klasy A daje maksymalny "skok" pozycji (zakładając brak zgubionych komunikatów) od raportu do raportu 72 metry:
- 14 węzłów co 10 sek = 72 m
- 23 węzły co 6 sek = 71 m
a przy komunikatach co 2 sek, nawet 70 węzłów daje tylko 72 metry!
(Hmmm... czemu do 2 węzłów jest co 10 sek, jak wystarczyłoby co ponad minutę, dla tej samej drogi?)
Wydaje się więc, że obiekty klasy A nie stanowią istotnego problemu...
Natomiast przy klasie B odpowiednio:
2 w. = 185 metrów (/3 minuty) ~ kabel
14 w. = 216 metrów (/30 sek.) ~ kabel
23 w. = 355 metrów (/30 sek.) ~ 2 kable
40 w. = 617 metrów (/30 sek.) - 1/3 mili. To już sporo.
(a "graniczne" dla "A" 70 węzłów to 1080 metrów, w 30 sek.)

A czy to jest potrzebne w programie? W innym programie zaimplementowano synchronizację błyskania świateł nawigacyjnych (błysk latarni w komputerze odbywa się synchronicznie z tym w naturze). Potrzebne? Niekoniecznie... ale... można! :cool:
Nie przeszkadza MBSZ niczemu, a można wyłączyć...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 21:35 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4211
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 664
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Obawiam się że nadmiar informacji, w czasie nawigowania może zadziałać wbrew interesom korzystającego z nich.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Obawiam się

Hmm...
animacja jest dość czytelna / intuicyjna. MBSZ nie pozostawia wątpliwości. ATSD chyba domyślnie jest to wyłączone (nie pamiętam), ale może podziel się więc swoimi obawami: https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-428-beta-test-233515.html

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 21:58 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4211
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 664
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Hmm...
animacja jest dość czytelna / intuicyjna.

Na laptopie może owszem ale na smartfonie, tablecie za duże zagęszczenie informacji.
Sprawdzę to za tydzień na Zalewie Szczecińskim.
Nie będę pisać żadnych "zażaleń", w końcu nikt nikogo nie zmusza do wykorzystywania , jak rozumiem, opcjonalnych udogodnień.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 22:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Sprawdzę to za tydzień na Zalewie Szczecińskim.

Zalew sprawdź dziś pod: 195.116.95.12: 3555

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 22:09 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4211
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 664
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
ins napisał(a):
Sprawdzę to za tydzień na Zalewie Szczecińskim.

Zalew sprawdź dziś pod: 195.116.95.12: 3555

Bardzo fajnie, ale chcę to sprawdzić na sygnale z anteny, na sprzęcie jachtowym.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Bardzo fajnie, ale chcę to sprawdzić na sygnale z anteny, na sprzęcie jachtowym.
OK. Dasz znać o wrażeniach?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2020, o 22:16 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4211
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 664
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Owszem.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 15:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 1336
Podziękował : 131
Otrzymał podziękowań: 272
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Skalę ilustrują wymiary statku.

Dyskusja robi się co raz ciekawsza a wiec idziemy dalej.

Skala, ROT i dodatkowo ustawienia „brillance/contrast”.
Jak często używasz takiej skali i/lub długości wektorów aby móc zauważyć to siedmiosekundowe opóźnienie? Czy uważasz, że prezentowane szczegóły będą tak samo widoczne w nocy i/lub wysokim nasłonecznieniu. Jeżeli predykcja ma być tylko prostoliniowa to jak to się ma do oficjalnej symboliki prezentującej zmianę HDG.

Lost Target.
Jeżeli dopuszczasz ośmiominutową(sic) prezentacje obiektu AIS z nieaktualnymi dynamicznymi danymi to jak system zobrazuje sytuacje powiedzmy po sześciu minutach od ostatniej transmisji przy założeniu, że wektory obiektów będą jedynie trzyminutowe.

A teraz nowe zagadnienia.
Obiekt Niebezpieczny – w sytuacji gdy dany obiekt AIS otrzyma atrybut „niebezpieczny” to tak naprawdę CPA/TCPA jest liczone do … obiektu czy jego „klona”?

AIS and Radar Target Associaton.
Wcześniej już pisałem, że jedną z najbardziej irytujących sytuacji jest „rozjeżdżanie się” obiektów tj. Radar Target Tracking z AIS Target. Powody tego zjawiska mogą być różne ale w niektórych (idealnych?) sytuacjach ustawodawca dopuszcza a producenci licencjonowanego sprzętu umożliwiają automatyczne połączenie dwóch nakładających się symboli z ARPA oraz AIS w jeden obiekt. I teraz podobny problem jak przy „Danger Target” do obliczeń przyjmiemy dane obiektu czy jego „klona”? A idąc dalej to przy zintegrowaniu się obiektu ARPA z „oryginalnym” obiektem AIS jak zachowa się jego „klon”?

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Hmm...
animacja jest dość czytelna / intuicyjna. MBSZ nie pozostawia wątpliwości.

Nie lekceważyłbym uwag kol. Piotra o natłoku niepotrzebnej informacji. Miedzy innymi dlatego mamy dostępne narzędzia do usuwania z ekranu niepotrzebnych w danej chwili danych mapy aby środowisko do pracy na wyświetlaczu „wszystkomającym” było jak najbardziej przejrzyste.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A czy to jest potrzebne w programie? W innym programie zaimplementowano synchronizację błyskania świateł nawigacyjnych (błysk latarni w komputerze odbywa się synchronicznie z tym w naturze). Potrzebne?

Porównywanie tej „rzeczywistej predykcji” do funkcji prezentacji na mapie ENC zsynchronizowanych świateł nawigacyjnych jest raczej chybione. Mając automatyczną prezentacje świateł nawigacyjnych stoper jest zbędny a my nie musimy się martwic o prawidłową ich identyfikacje. Natomiast funkcja o której rozmawiamy wprowadza dość duże zamieszanie nie dając wiele w zamian.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
(Hmmm... czemu do 2 węzłów jest co 10 sek, jak wystarczyłoby co ponad minutę, dla tej samej drogi?)

W tym wypadku nie chodzi tak bardzo o przebytą drogę jak o HDG. Dwa węzły jest to „standardowa” prędkość manewrowa przy której może dochodzi do ciągłej zmiany kierunku.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 15:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 11687
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2305
Otrzymał podziękowań: 1726
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
IMHO wystarczy wyjść na pokład i spojrzeć.

:rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
Natomiast funkcja o której rozmawiamy wprowadza dość duże zamieszanie nie dając wiele w zamian.
Możesz ją wyłączyć / nie włączać (o ile używasz OpenCPN).

Co do pytań o szczegóły techniczne - w większości: nie wiem. Albo sprawdź jeśli Cię to interesuje, albo spytaj twórców, podziel się swoimi wątpliwościami: https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-428-beta-test-233515.html

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
Mając automatyczną prezentacje świateł nawigacyjnych stoper jest zbędny a my nie musimy się martwic o prawidłową ich identyfikacje.
Jak? Zaryzykuję twierdzenie, że wodoszczelne wyświetlacze przezierne nie są powszechne w nawigacji jachtowej.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2020, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 18:14
Posty: 754
Podziękował : 147
Otrzymał podziękowań: 344
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
OpenCPN z aktualnymi mapami oeSENC zamiast punktowych głebokości wyświetla szare prostokąty. Inne teksty na ekranie są w porządku.
Co z tym zrobić?

OpenCPN wersja 5.0, wtyczka oeSENC 4.0 (najnowsza wersja), stary nawigacyjny Panasonic CF-18 z Windows XP, reaktywowany po kilku miesiącach nieużywania. Problem się pojawił po aktualizacji wtyczki, kupnie nowej licencji map oeSENC, ściągnięciu aktualnych map i kilku czynnościach porządkowych w Windowsach (które są dla mnie środowiskiem nieznanym i obcym).

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2020, o 09:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SOA #1 :-(

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2020, o 22:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 18:14
Posty: 754
Podziękował : 147
Otrzymał podziękowań: 344
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
SOA #1

U mnie też działa — na innym komputerze. A na na nwigacyjnym CF-18 — zamiast głębokości, ciemnoszare kwadraty....

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lip 2020, o 18:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 22:40
Posty: 112
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 25
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Akurat nie z OpenCPN-em, ale z niektórymi programami zdarzały mi się tego typu przypadki. Najczęściej w komputerach z XP pomagało zmniejszenie suwakiem w ustawieniach grafiki przyspieszenia sprzętowego.

_________________
--
JamesB0T
“Sleep is a weapon!” - Jason Bourne (by Robert Ludlum)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lip 2020, o 22:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 22:40
Posty: 112
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 25
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
W tym miejscu do sprawdzenia. Na początek suwak na połowę, jeżeli sie poprawi powoli do góry, jeżeli nie - powoli w dół.

Załącznik:
VirtualBox_xp-test_01_07_2020_22_16_04.png
VirtualBox_xp-test_01_07_2020_22_16_04.png [ 78.01 KiB | Przeglądane 775 razy ]

_________________
--
JamesB0T
“Sleep is a weapon!” - Jason Bourne (by Robert Ludlum)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2020, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
marcin_palacz napisał(a):
A na na nwigacyjnym CF-18
Może czas pomyśleć o OpenPlotterze na Raspberry Pi (właśnie się bawię)... :cool:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2020, o 07:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 18:14
Posty: 754
Podziękował : 147
Otrzymał podziękowań: 344
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
JamesB0T napisał(a):
Najczęściej w komputerach z XP pomagało zmniejszenie suwakiem w ustawieniach grafiki przyspieszenia sprzętowego.

To nie pomogło.
Pomogło wyłączenie w OpenCPN przyspieszenia grafiki OpenGL.

Już się zacząłem przyzwyczajać do braku głębokości punktowych... Uff.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2020, o 17:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wersja 5.2 dostępna https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html (od 15 lipca).

Nowości: obsługa danych w formacie Signal K, menadżer wtyczek, nowy tryb nawigacji (prócz "północ u góry", "wg KDD" jest też "wg KR"), zaktualizowano dane o deklinacji we wtyczce WMM... i inne (ang.)

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: baoo, Seba
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2020, o 15:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sie 2020, o 15:14
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Panowie, od dwóch dni staram się "podpiąć " odbiornik realteka (SDR) do pluginu rtl-sdr do OpenCPN i niestety nie jest on rozpoznawany przez plugin. System (windows) go widzi ale program nie.Czy ktoś ma może jakieś doświadczenia z instalacją tego plugina i konfiguracją najlepiej na starym XP? Na win7 też nie działa. Przekopałem fora z przed kilku lat ale niewiele to wniosło poza jeszcze wiekszym zamętem w mojej głowie.


Załączniki:
ais.png
ais.png [ 347.79 KiB | Przeglądane 66 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2020, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 22:40
Posty: 112
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 25
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
A czy inne programy do SDR (np SDR sharp) go widzą ?

_________________
--
JamesB0T
“Sleep is a weapon!” - Jason Bourne (by Robert Ludlum)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2020, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2645
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 484
Otrzymał podziękowań: 781
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Divemaster napisał(a):
staram się "podpiąć " odbiornik realteka (SDR) do pluginu rtl-sdr do OpenCPN i niestety nie jest on rozpoznawany przez plugin. System (windows) go widzi ale program nie.Czy ktoś ma może jakieś doświadczenia z instalacją tego plugina i konfiguracją najlepiej na starym XP? Na win7 też nie działa. Przekopałem fora z przed kilku lat ale niewiele to wniosło poza jeszcze wiekszym zamętem w mojej głowie.
Nie instalowałem, ale pamiętam, że w opisach mocno podkreślano, aby nie zainstalować / nie dopuścić do zainstalowania driverów fabrycznych... może to to?

BTW: A co to ma wspólnego z tematem wątku? :roll:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 83 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 45 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL