Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 18:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 mar 2013, o 19:41 

Dołączył(a): 30 sty 2013, o 14:38
Posty: 19
Lokalizacja: Olsztyn
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: jsm, SRC
Dzień (wieczór ) Dobry :)

Wiosną ( majówka ) będe pływał na Dufour'ze 445. Jest on wyposażony w wysuwany ster strumieniowy. Nigdy dotąd nie spotkałem się z takim rozwiązaniem i w związku mam prośbę o informacje:
na co zwracać uwagę przy jego używaniu aby nie popełnić błędu skutkującego uszkodzeniem no i oczywiście utratą kaucji.

Pozdrawiam
Jacek R.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 20:12 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
na mooringi :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 21:30 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
Po za tym stery strumieniowe nie lubia być dlugo uzywane, lepiej kilka razy krótko przytrzymac niż raz za dlugo

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Najlepiej nie używać.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 21:53 

Dołączył(a): 30 sty 2013, o 14:38
Posty: 19
Lokalizacja: Olsztyn
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: jsm, SRC
M@rek napisał(a):
na mooringi :)


:) OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba i chowaniem ponownie, czy jest jakiś związany z tym problem typu kolejność działań?
JR

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Jeanneau napisał(a):
Najlepiej nie używać.


:) Czasem jest to konieczne, ale staram się nie nadużywać.
J.

_________________
------------------------------
Pozdrawiam słonecznie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
PilotR napisał(a):
OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba

Hmmm, przepłynąłem 15 000 Mm, w większości jako skiper i nigdy takiego cuda nie miałem. Ani wysuwanego, ani niewysuwanego :lol:
A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 22:14 

Dołączył(a): 30 sty 2013, o 14:38
Posty: 19
Lokalizacja: Olsztyn
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: jsm, SRC
Cape napisał(a):
PilotR napisał(a):
OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba

A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?


Czasem w bardzo ciasnej marinie może się przydać. Jeżeli coś takiego mam na pokładzie to wolę wiedzieć jakiego psikusa może mi spłatać. Jak wrócę to już będę wiedział trochę więcej :)

J.

_________________
------------------------------
Pozdrawiam słonecznie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 00:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
Rożnica w samym działaniu, pomiędzy sterem strumieniowym, a sterem strumieniowym wysuwanym jest żadna. Rożnica w w uruchomieniu jest taka że ster strumieniowy normalny uruchamiasz:
a. jednym przyciskiem ON wyłączasz jednym OFF
b. dwoma ON na raz , a wyłączasz jednym OFF. Często się zdarza, że ster strumieniowy posiada wewnątrz jachtu włącznik/bezpiecznik główny.
Używać należy impulsowo nie dłużnej niż 10 sekund pracy ciągłej.
Ster strumieniowy popie.... wysuwany, rożni się tym że się ...wysuwa z kadłuba jachtu.
Konstruktorzy se wymyślili, że taki normalny ster strumieniowy, to zaburza przepływ wody, wzdłuż kadłuba i jacht może stracić na prędkości 0.984 kn. ;) Wiec należy go schować, kiedy nie jest używany. Wtedy zyskamy te 0.984 kn więcej. Ale żeby taki schowany użyć, pierw go trzeba wysunąć. Do tego służy silniczek dodatkowy. Procedura jego uruchomienie nie rożni się niczym więcej niż - patrz jak wyżej, plus przed zastartowaniem należy użyć przełącznika do jego wysunięcia. Zagrożenia: w przypadku używania zarówno w jednym jak i drugim przypadku należny uważać na śmieci, liny, które się mogą wkręcić i zablokować lub wręcz zniszczyć pędnik. W przypadku wysuwanego steru strumieniowego należy zachować czujność przy jego chowaniu aby: żadne śmieci i liny nie zablokowały mechanizmu chowającego.
Częste pytania:
Ster strumieniowy nie działa.
a. nie włączony na tablicy rozdzielczej (jeżeli ma osobny włącznik/klucz)
b. wyczerpałeś akumulator zasilający ster strumieniowy
c. wkręciłeś coś w pędnik - wywaliło bezpiecznik (jeżeli posiada)
d. się zepsuł i nic mu już nie pomoże...
Ster strumieniowy słabo działa
a. armator zaoszczędził na urządzeniu ( zbyt mała moc)
b. słabnie akumulator zasilający
c. ster zbyt blisko linii wodnej ( obciążyć dziób)
d. siła wiatru przeważnie bocznego jest większa od mocy steru
Uwagi dodatkowe:
Należy pamiętać ze używaj ac steru strumieniowego, zwłaszcza przez dłuższy czas , nadajemy inercję dziobowi, która nie ustanie, natychmiast po zaprzestaniu działania

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl



Za ten post autor bryg otrzymał podziękowania - 3: cantos, PilotR, Sajmon
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 01:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Chyba nie padła jeszcze jedna uwaga. Przy starszego typu sterowaniach trasterem nie było zabezpieczenia przed natychmiastowa zmianą kierunku działania pędnika. Raptowne przełączenie, zmiana kierunku działania mogły skutkować co najmniej spaleniem bezpiecznika. Obecnie montowane urządzenia same nie pozwalają na natychmiastowe przełączenie - same z automatu robią sobie dwie trzy sekundy przerwy zanim zaczną pracować w druga stronę

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!



Za ten post autor Sajmon otrzymał podziękowanie od: PilotR
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 08:13 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
sajmon napisał(a):
trasterem


ten znowu to samo ;) :lol: :lol: :lol:

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 08:18 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape napisał(a):
PilotR napisał(a):
OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba

Hmmm, przepłynąłem 15 000 Mm, w większości jako skiper i nigdy takiego cuda nie miałem. Ani wysuwanego, ani niewysuwanego :lol:
A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?


Popisujesz sie :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 10:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
Trzeba dodać że łopatki pędnika, w przypadku 44,3 stopowego jachtu mogą być dwie i są z tworzywa sztucznego. Warto sprawdzić przy przejmowaniu jachtu czy łopatki nie są już częściowo powyłamywane, a wyłamują się po wkręceniu np. mooringu, co uniemożliwia dalsze wykorzystanie do końca rejsu. Wkręcenie takie oprócz spalenia 400A bezpiecznika strumienia czasem wyłącza bezpiecznik windy kotwicznej. Uważać należy na mooringi leżące w wodzie jak i na ich część zwisającą z naszej knagi dziobowej.

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.



Za ten post autor rudekolek otrzymał podziękowanie od: PilotR
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 10:54 

Dołączył(a): 30 sty 2013, o 14:38
Posty: 19
Lokalizacja: Olsztyn
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: jsm, SRC
bryg napisał(a):
Rożnica w samym działaniu, pomiędzy sterem strumieniowym, a sterem strumieniowym wysuwanym jest żadna. Rożnica w w uruchomieniu jest taka że ster strumieniowy normalny uruchamiasz
Cytuj:


Dziekuję, o to mi chodziło

Pozdrawiam JR

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

sajmon napisał(a):
Chyba nie padła jeszcze jedna uwaga. Przy starszego typu sterowaniach trasterem nie było zabezpieczenia przed natychmiastowa zmianą kierunku działania pędnika. Raptowne przełączenie, zmiana kierunku działania mogły skutkować co najmniej spaleniem bezpiecznika. Obecnie montowane urządzenia same nie pozwalają na natychmiastowe przełączenie - same z automatu robią sobie dwie trzy sekundy przerwy zanim zaczną pracować w druga stronę


Dzięki
JR

_________________
------------------------------
Pozdrawiam słonecznie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 12:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
rudekolek napisał(a):
Trzeba dodać że łopatki pędnika, w przypadku 44,3 stopowego jachtu mogą być dwie i są z tworzywa sztucznego.


Co ja tu napisałem??!! :oops: Miało być, że pędniki mogą być 2 na jednej osi. Łopatki oczywiście 4 na pędnik.

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2013, o 20:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2009, o 23:40
Posty: 337
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 28
Uprawnienia żeglarskie: plastikowy kapitan lipcowy :))
Cape napisał(a):
A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?
[/quote]

Jak to po co? Żeby sternik miał lepsze samopoczucie! :D

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

bryg napisał(a):
nie dłużnej niż 10 sekund
[/quote]

No, ja bym aż tyle nie ryzykował :evil:

_________________
Pozdrawiam, Krzysztof Kusiel-Moroz
_____________________________________________________
navigare... i wystarczy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 51 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL